Gå til innhold

Noen som har permisjon uten lønn?

Anbefalte innlegg

Vurderer å ta 6 mnd permisjon uten lønn slik at mini slipper å begynne i bhg før han er 1,5 år. Dere som tar perm uten lønn, hvordan løser dere det økonomisk? Får man første utbetaling av kontantstøtte når barnet er 13 mnd ?

Fortsetter under...

Hei. Jeg har valgt å være hjemme et ekstra år uten lønn med minsten. Jeg er sikker på at jeg aldri kommer til å angre på det. Gjorde det samme med storesøster, men da studerte jeg på kveldstid. Får første utbetaling når barnet er 13 måneder, ja. Vi har valgt å ha et lavere forbruk dette året og klarer oss veldig bra. Lykke til med valget ditt! :)

Jeg har vært hjemme siden permisjonen med eldstemann var over(3 år nå). Han er født i januar og planen var at han skulle i barnehage når han var 18 mnd. Men så fikk vi ikke plass. Så da var det bare å fortsette å være hjemme. Ble forøvrig gravid igjen også.

Yngste begynte i bhg nå i høst 16 mnd gammel. Nå bor vi i en annen kommune og kunne fått barnehageplass fra hun var 1 år, men jeg ville ha henne hjemme lenger.

Vi har klart oss greit økonomisk. Men de store utskeielsene har det ikke vært rom for. Nå er jeg på jobbsøkerfronten, noe utålmodig for behovet for bedre økonomi er høyst til stede(for min del, savner å bruke penger på meg selv).

Men jeg har ikke angret på at jeg har vært hjemme med ungene, det har vært verdt trang økonomi.

Kontantstøtte får du fra barnet er 13 mnd. Og du får 5000 til det er 18 mnd, deretter 3300 til det er 24 mnd.

Her har vi strukket så godt vi kan på permisjonstida. Har endt opp med å få strukket den fra 9. april 2013 til og med 10. august 2014 ved å f eks ikke ha noe felles ferie eller ferie/perm samtidig. Da kan gutten begynne i bhg ca 16 mnd gammel og jeg slipper å gå hjemme i ulønnet perm, hvor man b la mister retten til sykepenger ved evt sykdom. Pappaen og jeg deler ca 60/50 på permisjonstida (han tar mest denne gangen).

Pappaen og jeg syns det er langt bedre å strekke ut tida ved å være hjemme èn voksen av gangen enn å ha masse felles perm/ferie som ender med at den ene parten må sitte igjen med mange måneder ulønnet permisjon og tapte rettigheter den siste tida før bhg-start. Jeg er heldig da, og har en jobb hvor jeg uansett får lang jule-og påskeferie i det tidsrommet hvor mannen er i perm.

Hvis du får baby i november hjelper det jo ikke uansett hvor mye dere strekker permisjonstida ved å bake inn ferier og droppe fellesfri, men dere kan hvertfall minimere den ulønnede perioden så mye som mulig :)

En ulønna permisjon for deg kan også få betydning for en evt ny foreldrepermisjon hvis du skulle bli gravid igjen. Et vilkår for opptjening av foreldrepenger er at du må ha hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de siste ti månedene før du starter uttaket av foreldrepenger.

Endret av Madolyn&Muffin

Her blir det ca 5 mnd ulønnet perm på meg fordi vi ikke får barnehageplass før til høsten. Har vært forberedt på at dette kunne skje slik at vi begyne å sette av litt penger allerede før ungen ble født. Så med kontantstøtten så klarer vi oss helt fint.

Jeg går også et år ekstra hjemme for å slippe at guttungen skal i bhg så tidlig. Bare å stramme inn på ting, og kanskje du kan jobbe kveld/helg? Jeg har fått meg en helgejobb hver 3. helg nå og det blir jo et par tusen ekstra i mnd minst! Og det merker man godt når man har lite å rutte med.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...