Gå til innhold

Milepel: Smaksprøver :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har jeg kjøpt inn grøt og sviskemos til gutten min.. :)

Han sover fortsatt godt om natten, og ser ut til å være fornøyd med kun mm foreløpig, men vi begynner såvidt med smaksprøver på dagtid :)

Gleder meg!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ja.. Det har jo litt å si hvor gammel han er :)

Han er 4,5 måned!

Skrevet

:)

Så deilig når de blir så store! Her er baby kun 3 mnd, men vektkurven flater ut, så jeg skulle gjerne gitt baby noe mer smaksprøver snart. Men får teste tålmodigheten skikkelig ;)

Alltid morro når se skal starte med mat, mye grimaser og opplevelser :D

Skrevet

(Er kun pga avflater vektkurv som gjør at jeg gleder meg til hxn kan spise :) )

Skrevet

Min, som er en STOR gutt, hadde også en avflatning på vektkurven ved ca 3 måneder - dette kom samtidig som en ganske lang økeperiode!

Han var fortsatt blid, fornøyd og sov godt, så jeg bare ammet enda oftere (la han til så ofte jeg kunne), og etter et par uker var han plutselig tilbake i vanlig spisemønster, jeg merket at melkemengden hadde økt, og han sov lengre og bedre om natten igjen,,

Så jeg tror kanskje dette er ganske vanlig rundt 3 måneders alder - har hørt at flere har opplevd det samme!

Så hvis du ammer - gjør det ofte ofte ofte, og ikke gi opp selv om det tar mange dager. her tok det som sagt to uker! Men plutselig er man og kneika.. :)

Skrevet

Med eldstejenta begynte jeg forresten med smaksprøver da hun var ca 3,5 måneder.. Dette i samråd med helsesøster!

Skrevet

Jeg kommer nok til å gjøre det om et par uker jeg og. Ikke gøy å vite at hun kanskje er sulten...

Skrevet

har nå begynt med smaksprøver på grøt.. enkelte dager vil hun ikke ha, og noen dager er hun glupsk:p

Har brukt velling en stund da.. :)

Skrevet

Grøten smakte tydeligvis godt, men var nok litt rar konsistens.. Hehe

Litt sånn, 'oi, hva er dette' uttrykk :)

Men alt i alt en suksess, og vi fortsetter smakingen i morgen! Nå gjenstår bare å se om magen tåler det.. Krysser fingre

Skrevet

Jeg begynte med smaksprøver når hun var 5.5 mnd. Bare fordi vi var i syden og da fikk hun druer og vannmelon i feeder innimellom ammingen da det var litt varmt. Synes det er mange som begynner med grøt før de er 6 mnd. Hvis man har nok melk så tror jeg det ikke er lurt å starte for tidlig. Min er 11 mnd nå og får.stadig smake mye ting og inge.ting kommer it igjen. De skal jo takle å få i seg grøt med skje og det tror jeg ikke så mange på under 5 mnd er klare for. Vel det var min mening.

Skrevet

Jeg begynte smått med smaksprøver og grøt når vesla var 4 mnd og økte etterhvert. Nå er hun 7 mnd. Får et grøt måltid morgen og kveld. Litt frukt til lunsj og et halvt middagsglass til middag. Det har ALDRI vært et problem med å gi henne mat med skje. Har smakt litt brødskive også og det gikk bra det også.

Skrevet

det er forskjell på å begynne å gi grøt og å begynne å gi smaksprøver da! men grøt kan jo også være en smaksprøve..

Stadig flere anbefaler at de får smaksprøver fra de er 4 måneder. De er visstnok veldig åpne for å smake da, pluss at det kan tyde på at det er gunstig å få introdusert matvarer som kan fremkalle allergier mens man fortsatt får mm

Og derfor gir jeg gutten min nå smaksprøver på grøt.. ingen planer om å øke porsjonene før han viser tegn til å trenge mer mat! Han får prøve grøt noen dager nå, og så tar vi litt sviskemos, eple, gulrot, potet osv..

og det var absolutt ikke noe problem å få mat med skje..

Skrevet

Tok smaksprøver av grøt først jeg også. :)

Det er veldig viktig å gi smaksprøver mellom 4-6 mnd alderen fikk vi beskjed om av helsesøster. Det kan være en liten skje eller bare en liten kladd på fingeren. Dette er for at dem utviklet smaksansen mest da og det var vist forsket på at de som fikk smake på mye i denne perioden, ble mindre kresne når de ble eldre.

Her har vesla fått smake fra fingeren alt fra pultost til rømme. Hehe

Skrevet

Jeg støtter det å gi smaksprøver fra 4 måneder. Har ei tulle som spiser hver time på dagen så jeg er veldig sliten. Gleder meg til 1 mars for da er det vår tur ;) lykke til med smakingen. Det blir sikkert gøy å se på ansiktene dems ;)

Skrevet

Min har fått grøt fra 4,5 mnd pga for liten vektoppgang. Men jeg hadde definitivt ventet lengst mulig om han la på seg nok, ser ikke noe poeng i gi grøt før 6 mnd hvis barnet legger på seg og er fornøyd.

Men vet at de har et "smaksvindu" fra 4 til 6 mnd, prøver likevel ikke å stresse for mye med det for er jo ikke slik at man ikke får i barnet mat senere om de ikke har fått nok forskjellig mellom 4 og 6 mnd. Det som skjer de neste årene er jo også viktig. Så her har mini fått avokadomos, sviskemos, aprikosmos, daddelmos, potetmos og gulrotmos, og smakt bittelitt eple. Og to typer grøt. Så håper det er godt nok, snart 6 mnd. Brokkolimos og blomkålmos blir neste prosjekter tror jeg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...