Gå til innhold

Gifte oss i NEW YORK og la lillegutt på da 18 mnd være en uke hos bestefar og Bestemor?

Anbefalte innlegg

Er det greit ? spør dere her med litt større barnsom kanskje har erfaring på om det er noe som er mulig og greit ?

Noen som har erfaring med å reise vekk fra små tassene ? Dette er nr en så vet liksom ikke om det er greit ? lar seg gjøre eller om vi bare bør droppe det ?

på forhånd takk for alle råd og tips

Fortsetter under...

Hei. Jeg hadde ikke gjort det, ikke en hel uke når de er så liten. Men mye kommer an på barnet vil jeg tro. Hvis han er meget trygg på besteforeldrene og er vant til og være litt vekke fra dere avogtil så går det nok fint.

Min gutt var veldig mammadalt når han var på den alderen, hadde nettopp begynt i bhg og, så har vel litt og si.

Min svigerinne og svoger reiste til utlandet i to uker uten ungen som da var 20 mnd, hun ble passet av besteforeldrene, som hun var veldig trygg på, og det gikk fint, Når de da kom hjem igjen ble ungen veldig mammadalt og hun fikk helt panikk hver gang moren gikk ut av rommet, skulle på butikken uten henne osv når de var hjemme, og dette varte ett halv år faktisk. Hun ville bli bært hele tiden, sitte på fanget og gråt mye hver gang hun skulle i bhg.

Klarer du og være vekke fra ungen en hel uke, så går det nok fint :-) Men ungen kan få en reaksjon i ettertid.

Hadde tatt ham med og besteforeldre som kan passe når dere ikke kan ha ham selv. Vil dere ikke ha ham med på en så stor dag? Jeg skal ha med begge mine to jenter når jeg gifter meg (en dag!) :)

Jeg ville ikke gjort det. Ta heller med dere noen på bryllupsreisen som kan passe på ham på kveldene så dere får helt fri da.

At både mamma og pappa blir borte i en uke er litt voldsomt synes jeg... men der er vil ulike.

Jeg ville ikke gjort det. De har ikke språk eller evne til å forstå når de er så små og det oppleves nok ganske traumatisk når begge omsorgspersonene forsvinner på den måten.

Det legger nok en demper på feiringen hvis dere går og tenker på at gutten deres savner dere og lurer på hvor dere har blitt av.

Annonse

uff ja tror nok vi må droppe det .. vil gifte oss i new york.. har sett på andre steder men kjennes ikke rett.. Og tror ikke new york er stedet for små barn eller bestefar ..

Hvor gammel må barn være før det er ok å reise fra dem ? Høres sikkert litt uviten ut men må nok presses litt til å begynne å la han være mer alene me andre etter vært.

Enn så lenge så har vi ikke en gang latt noen passe han en time ikke en gang når han sover på kvelden.. men han elsker å være hos Bestefar(med oss).

Han begynner i barnehage i August er da 15 mnd.

Endret av mamma&elskerdet:)

Jeg har reist med tulla i en uke hvor hun da har vært borte fra pappaen sin, men jeg har vært der. Har gått fint i forhold til pappaen både underveis og når vi kom hjem igjen, men som sagt er ikke dette helt det samme da jeg jo var med.

Når det gjelder New York og småbarn kan jeg bare anbefale det på det sterkeste! Vi var der i høst, tulla var da 17 mnd og vi hadde med besteforeldre.

Amerikanerne er super barnevennlige, de tilrettelegger som best de kan og vi opplevde aldri noe problem med hverken barn eller barnevogn på restauranter osv. Sørg bare for å ha en enkel og lett trille ift subway osv.

Vi leide en leilighet fremfor hotell, og besteforeldre var stort sett så slitne på kveldstid at selv om vi sa vi kunne ta henne med ut å spise syntes de det var mer enn ok å kose seg inne i leiligheten med henne så vi fikk et par kvelder på egenhånd ute:)

Kommer ann på barnet, og forholdet det har til besteforeldrene. I mitt tilfellet ville jeg gjort det, om jeg fikk sjansen til å gifte meg i NY. Er sikker på barnet vokser opp til et flott menneske, uavhengig om dere drar eller ikke ;-)

Kommer an på barnet og forholdet til besteforeldrene, mener jeg. Jeg reiste 11 dager fra eldstemann da han var ca 1,5 år. Han ble igjen hos pappaen, da, det er jo ikke det samme, men det gikk veldig fint.

Hvis dere passer på å ha veldig tett og gjevnlig kontakt med besteforeldre i god tid før dere reiser. Kansje besteforeldre kan bo hos dere, så rammene rundt hverdagen er kjente? Jeg ville ikke avskrive muligheten for en uke fra hverandre, men bruke meget god tid på å legge ting til rette og forberede på situasjonen. Innkjøring med besteforeldre, kan jo sammenlignes med innkjøring i barnehagen :-) Lykke til, uansett hva dere bestemmer dere for!

Jeg tror ikke det er farlig hvis han er trygg på besteforeldrene, men jeg ville ikke gjort det. Vi var borte i 3 netter for 3 uker siden fra vår gutt på 18 mnd, og har samme opplevelse som beskrevet litt lenger opp her. Han klamrer seg til oss, skal forsikre seg om at han har kontroll på oss begge til enhver tid, og spør konstant etter den som ikke er til stede. Blir ofte veldig fortvilet bare jeg skal på do, og sånn var det ikke før den turen.

Han var hos besteforeldrene som han ser flere ganger i uken. De har passet ham en god del fra før og han har også overnattet der flere ganger.

Selv om jeg ikke tror dette er direkte skadelig for ham, så får jeg fryktelig dårlig samvittighet når jeg ser hvor redd han er for at vi skal bli borte igjen. Derfor ville jeg ikke gjort dette igjen før han er større og forstår mer.

Gjest FinogFjong

Hvis "å gifte seg i New York" er veldig viktig, ville jeg heller ventet et år... Alternativt ta med ungen og barnevakt.

En uke uten begge foreldrene sine er for lenge (syns jeg)

Annonse

Slutter meg til majoriteten over her, ville aldri reist fra snuppa på 20mnd en helt uke! Vi har vært borte samtidig kun en gang, og det var litt over ett døgn, hun reagerte på det også. Er kjempeglad i besteforeldre, men merker hun er var på at vi ikke skulle blit borte. Etter å ha begynt i bhg er hun kjempemammadalt, pappaen kunne godt vært borte en uke tror jeg, men ikke jeg!

Vent ett år, eller ta henne med :)

Det kommer helt an på hvilke forhold besteforeldre og lille banet ditt har med hverandre. Er gutten deres trygt på dem? Har de noen gang passet han en helg eller no?

Da nurket var rundt 18 mnd så passet også foreldrene mine han mens jeg var på jobbreise ( viktig kurs som jeg _måtte_ ha for å kunne utfører noen av arbeidsoppgavene mine på jobben), og min kjære var på rep (Heimeverne øvelse!! arggggh ). Det gikk strålendes for våres del. Siden vi har alltid vært flink med å la han være "selvstendig" dvs lære han å ikke være 100% avhengig av oss fra han var liten. Til og med barnehagen ble paff da vi hadde tilvenningsdager med han. Han stortrivdes å være i lag med barnehage ansatter og unger fra dag en. Ingen skriking eller tull med han :)

Det jeg gjorde da han var liten, var å la de andre (gudforeldrene hans og mine familie) få passe på han i noen timer om dagen, etter hvert fikk han sove over en natt hos mine søsken, og så baller det seg på :)

Dere får se an på situasjonen hos dere :) Lykke til med avgjørelsen.

Gjest Julia1984

Ikke enig i at New york er stedet for småbarn. Vi hadde med vår sønn da han var 20 mnd og han fikk panikk og våble hysterisk pga folkemengden, blinkende lys, biler og kaos.

Amerikanere i seg selv er glad i barn, men for vår sønn ble det too much med Manhatten.

Ikke enig i at New york er stedet for småbarn. Vi hadde med vår sønn da han var 20 mnd og han fikk panikk og våble hysterisk pga folkemengden, blinkende lys, biler og kaos.

Amerikanere i seg selv er glad i barn, men for vår sønn ble det too much med Manhatten.

Burde nok lagt til at det selvsagt kommer an på barnet...

Tulla er veldig nysgjerrig og veldig sosial, så hun elsket å kunne snakke med alle amerikanere som smilte til henne - men det er ikke selvsagt at alle reagerer på samme måte:)

Ble det litt mye for henne tok vi en tur i parken og da det ble litt overveldende å sitte i vognene rundt Times Square kom hun opp på skuldrene og elsket å se det hele "ovenfra"....

Men selvsagt - det kommer an på barnet:)

tusen takk for mange tilbakemeldinger:) det hjelper å få flere perspektiv. jeg har nå booket brylupp i slutten av jan så utsatte det 4 mnd så gutten er litt større..

Kommer til å tilvenne han jula og de påfølgende helger.

Vår baby er en gutt som er trygg i de fleste fang.. har han på elixia barnepass, pluss besteforeldre nå og dette går fint... er jo ikke det samme men tror med litt forberedelser at dette skal gå fint :)

Vi gleder oss til brylupp:)

PS har også kortet ned på reisen og blir borte 5 døgn :)

Jeg ville aldri ha vurdert å reise bort en uke fra et så lite barn. Les gjerne denne artikkelen: http://mammanett.no/baby/foreldres_fravaer Jeg ville heller ha planlagt bryllup et sted hvor barna kunne ha vært med. Ville hatt barna mine med på en stor dag som dette. :) Vet det finnes noe forskning ifht å reise fra barn under 3 år mer enn et par netter, men har ikke linker å vise til her.

Jeg ville aldri ha vurdert å reise bort en uke fra et så lite barn. Les gjerne denne artikkelen: http://mammanett.no/baby/foreldres_fravaer Jeg ville heller ha planlagt bryllup et sted hvor barna kunne ha vært med. Ville hatt barna mine med på en stor dag som dette. :) Vet det finnes noe forskning ifht å reise fra barn under 3 år mer enn et par netter, men har ikke linker å vise til her.

Joa, men forskning er en sak, det gjelder ikke for ALLE unger. Unger er som voksner, vi er forskjellige alle sammen. Som jeg skrev lenger opp så må man se an på sin egen ungen. Da min sønn var baby, så var _jeg_ bevisst å ikke la han være avhengig i oss 100%. Vi startet så smått med å la gudforeldrene hans og min familie passe han i noen timer titt og ofte, og etter hvert når vi ser at han er trygg på dem, fikk han overnatta en natt, og så etter hvert en hel helg. Da han var rundt 18 mnd, passet foreldrene mine han i ei uke pga jobbreise hos meg og rep. øvelse hos mannen. Det gikk jo kjempe fint :) Gutten er så lett med å gjøre i etter tid. Ingen problemer med tilvenning på barnehagen eller når vi møte nye folk som han ikke har hilst på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...