Gå til innhold

Prestasjonsangst - betablokkere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har fått betablokkere mot prestasjonsangst? Funker det?

OG er det noen som kan anbefale leger i Oslo-området som har forståelse for dette og er villige til å skrive ut betablokkere?

Anonym poster: ed79469903223bd468677f51de9c8b0a

Skrevet

Betablokkere er på ingen måte vanskelig å få utskrevet.

Det er i utg pkt en blodtrykksmedisin som har som "bivirkning" at den senker puls. Den er bra mot angst pga den senker puls, hindrer rødming og svetting og skjelving. Altså demper de fysiske symptomene på angst.

Anonym poster: 34a718dc72fe3fcfafff887c3eac6c24

Skrevet

Flere får bivirkninger i form av åndenød når pulsen senkes. Jeg valgte å ikke bruke mine. Holder mye foredrag og er like nervøs hver gang :)

Skrevet

Takk for svar. Dessverre ønsket ikke min lege å skrive det ut på denne insikasjonen selv om det ikke er vanedannende og en forholdsvis "ufarlig" medisin. Dette selv om det ikke var noen kontraindikasjoner i mitt tilfelle.

Lurer derfor på om noen vet om noen private leger som er mer åpne for denne problemstillingen?

Er for leit når man er dyktig i jobben sin, men holdes tilbake av sånne ting....

Skrevet

Hei Tale.

Det var en bivirkning jeg ikke har hørt så mange nevne. Det var altså verre enn selve angstsymptomene?

For meg gjelder dette ikke bare ved foredrag, men i hyppige møter med andre ledere og klienter.

(og ja, har forsøkt kognitiv terapi - bortkastet)

HI

Skrevet

Interessant. Jeg er nemlig veldig god å holde foredrag, men rødmer alltid så grusomt, veldig irriterende. Blir så selvbevisst når jeg har alles øyne på meg, og blir sjenert og rødmer. Har alltid stø stemme og skjelver ikke på hendene, men står der som en annen fyrlykt. Derfor kvier jeg meg for å snakke foran store forsamlinger.

Hva heter betablokkeren du har prøvd? Hvilken dosering? Er det nok å ta det samme dag som man skal prestere?

Anonym poster: 11073cd0d9757920b65592e39aa76adf

Skrevet

Jeg fikk resept på dette av min lege. En jeg kjenner som er sykepleier fortalte meg om denne bivirkningen med åndenød. Hun hadde fått det selv, og kjente til flere. Problemet er at man ikke kan forsøke det på forhånd, for man er avhengig av å ha den reelle adrenalinen i kroppen som nervøsiteten gir. Jeg har derfor ikke turt å ta det før et foredrag.

Jeg pleier å få veldig gode tilbakemeldinger på mine foredrag. Folk vil ikke tro på at jeg har vært nervøs, men inni meg er det det totale kaos. Min nøkkel er å øve øve øve slik at jeg kan sette på autopilot.

Som en kuriositet var jeg en av få som kom videre fra gruppeintervju til annengangs. Hvorfor? Fordi de var imponert over hvor rolig jeg var under presentasjonen. " Du er ikke lett å vippe av pinnen" sa intervjueren til meg. Sannheten var at jeg ikke husket et ord av det jeg hadde sagt fordi jeg var så nervøs.

Så husk det, publikum snapper ikke alltid opp det du føler på innsiden :)

Skrevet

Må samtidig i at veldig mange har god effekt. Skuespillere bruker det visst hele tiden :)

Skrevet

Takk for info. Tenker også at det er jo mange skuespillere og musikere som bruker det...så ville jo ikke tro bivirkningene var avskrekkende. Men det er klart det er jo individuelt.

Ønsker gjerne å høre fra flere med erfaringer?

:)

HI

Skrevet

Noen som har leger å anbefale ang dette? :)

Skrevet

Jeg fikk dette av min lege på grunn av flyskrekk. Jeg fikk utrolig høy puls og ubehag på grunn av dette når jeg skulle fly. Jeg ville ikke ta sterke tabletter som valium for å sette meg på flyet så da anbefalte legen betablokkere. Husker desverre ikke navnet på de. De funket som bare det...fikk ikke hjertebank og ekkelt høy puls.

Ha sa at mange pianister og slikt brukte dette for man slutter bla å skjelve på hendene.

Jeg tok de 1-1,5 time før jeg skulle på flyet.

Anonym poster: 674bad880ef697df8cb1dbde634b5482

Skrevet

Dytt :)

Skrevet

Jeg får pranolol av legen mot rødming. Det er visst mange foredragsholdere som bruker akkurat den.

Jeg holder ikke foredrag selv, men tar de før en situasjon jeg vet jeg vil stresser unødig i. Er veldig sosial av meg, men liker ikke spontan oppmerksomhet (eller hva jeg skal skrive). Litt usikker på virkningen av dem, men tror de hjelper litt. Eller så hjelper det hvertfall litt å vite at jeg har tatt dem.

Jeg har ikke hatt noen bivirkninger av disse.

Ang. leger så vet jeg dessverre ikke.

Anonym poster: 7e10e8e94c4af680fb93079040f355b7

• 3 uker senere...
Skrevet

Dytter litt på denne. Flere erfaringer? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...