Gå til innhold

Er det greit å gratulere med familieforøkelse på Facebook før foreldrene har rukket å anonnsere det ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, ikke greit. Søskenbarnet til samboeren gratulerte meg på facebooknbare få timer etter fødselen. Synes det vitner om lite antenner. Dont steal my thunder!!

Anonym poster: 435d4cdbb20804ca094e972afc7e6ed1

Skrevet

Bruker facebook mye i jobbsammenheng. Ville synes det var noe pinlig dersom det ble massegratulasjoner fra familie og venner gjennom denne kanalen. Hvorfor ikke sende en sms eller ringe? eller til og med poppe innom etter en uke-to? Synes det er så utrolig upersonlig å gjøre slikt over facebook jeg da.

Selv ringer jeg til familie og venner når jeg gratulerer både med beibiser, bursdag og andre merkedager :)

Anonym poster: afca3a385955fbaa033eaeec722c8202

Skrevet

Jeg kommer forøvrig til å gjøre slik at ingen andre enn jeg kan skrive på min vegg når fødselen er igang. Så aktiverer jeg den igjen når _jeg selv_ har lagt ut info om fødsel og baby.

Skal gjøre akkurat det samme. Og ta vekk mulighetene til å tagge meg...

Hvordan kan man ta bort muligheten for å bli tagget?

Anonym poster: 5fde1416fb87d152d1428c847d6ad0c2

Skrevet

Hvorfor synes dere ikke det er greit?

Anonym poster: 9b00057b35f1d2dc50ce298d7c9160d1

Fordi det er foreldrenes business å velge når fødselen skal offentliggjøres for gud og hvermann!

Tenk om foreldre etc ikke har fått infoen enda?

Og tenk om noe skjer?

Foreldrene er vel de første som er informert. Og de som ER informert vet da om det har vært komplikasjoner? Kan virkelig ikke se problemet her når det er snakk om at mor/ far har tatt den første telefonen og sagt at NÅ har nurket kommet, alt gikk bra osv- og noen etter dette legger ut gratulasjoner på facebook...

Skrevet

Nei, synes overhodet ikke det er greit, kommer til å sperre min vegg i god tid før termin på grunn av det der.

Skrevet

synst ikkje da er greit... har ikkje så mange folk på min venneliste på facen så trenge å veta nåke før eg sjølv hadde lagt ut nåke..

Her var da ganske stressande den førsta veko, for då han var 2 daga gammal så måtte han i lyskasse pga høge gulsot nivå. og me måtte vera 2 daga lenger på barsel enn me egentlig ville, for så å reisa inn til barneklinikken 2 ganger på 4 dager for å sjekka om nivåene var gått ned eller om me måtte bli innlagt igjen...

Synst at da var veldig kjekt å få fortella "verden" (facen) at sønnen vår var komt til verden og sånt når me var komt heim. sjølvsagt hadde me ein ringe runde etter at han var født, men siden ingen visste at me var på føden så stressa me ikkje med da akkuratt. var litt meir opptatt av å bli litt kjent med da nyfødta nurket. dei viktigaste fekk veta da via tlf eller sms, og me sa klart ifrå at me ikkje ville dei skulle legga ut nåke på facen verken bilder eller nåke anna...

heldigvis så respekterte dei da :)

Vårt barn, vårt valg. Så da får andre berre respektera :)

Synst at da skal vera opp til den enkelte kossen dei vil gjera da.

Skrevet

Ikke greit.. opplevde det selv.

Annonserte aldri at jeg var gravid på facebook og gleda meg til å oppdatere status om at lillemann var født. Men halvsøstra mi (faktisk..) hadde skrevet at hun var blitt tante og "tagga" navnet mitt i teksten, -så da kom det opp på min side også!!

Har selvsagt ikke sagt noe til henne, vi har ikke såå mye kontakt, og hun var jo bare stolt tante. Men vurderte å si noe da hun på ny gjorde noe av det samme; vi hadde sendt bilde til avisa og ikke sagt noe til familie (bor på annen kant av landet), ville overraske dem (tatt flott bilde og hilste spesifikt til den og den), og da den kom i nettutgaven først linken hun til siden samt mitt navn i en annen status... Igjen, hun er jo bare stolt...

Anonym poster: 768981866aa369db3e54341282a41623

Skrevet

Nei så absolutt ikke greit..!

Da hadde jeg blitt veldig lei meg..Det er mitt første barn og sånt er kos å skrive om først selv..

Når jeg ble gravid så klarte min tante og avsløre det da jeg var 7 uker på vei... Og i tillegg så dum å gjøre det igjen når jeg var 11 uker..Jeg hadde jo ike vært på ul en gang..Jeg visste ikke om det var liv...

Utrolig vondt faktisk å høre andre si , ja det leste jeg ganske tidlig på fb...Så når baby kommer,så kommer wallen til å være stengt for kommentarer..

Skrevet

Som andre har skrevet over, kan de som vil gratulere gjøre det via sms eller privat melding på fb; hvorfor skal man absolutt skrive på veggen før foreldrene har gjort det selv når man like gjerne kan sende det i en privat melding? Eneste motivet da må jo være at andre ser at du har skrevet den meldingen?

Og igjen som andre har skrevet er det ikke alltid man får ringt de nærmeste med en gang, og da er det ikke noe moro når noen legger nyheten ut på fb, mens kanskje ikke besteforeldrene er informert engang... :\ Det skjedde oss fordi jeg måtte opereres med en gang etter fødselen og mannen min ikke visste om han skulle ringe mine foreldre eller ikke (og ja, selvsagt skulle han det, men det er en annen historie :P). Han ringte sine, svigerinnen min postet det på fb, og da visste plutselig mange mennesker det, men ikke min familie. Ikke verdens undergang, nei, men kjipt likevel, et er jo en kjempestor hendelse for foreldrene som man vil dele med sine nærmeste først.

Anonym poster: edeb24071efd115a1e78872baeabe5dc

Skrevet

NEI! Eg opplevde dette sjølv. Ikkje kjekt. Min far (sjømann) fekk vite det av ein heilt utanforståande som hadde sett det på face, fordi vi ikkje hatt fått tak i han. Det var ikkje greitt.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva som er ugreit med det. Når folk vet at babyen er født så er katta ute av sekken og det virker utrolig kunstig og snålt å ikke ville ta imot gratulasjoner kun fordi man selv ikke har fått fortelle det først på Facebook.

Men jeg respekterer andres valg og kommenterer derfor sjelden når foreldrene ikke har lagt ute noe.

Fordi man SELV vil være den første som skriver om det der vel. Man har gjerne andre og flere venner på FB enn de man har i kontaktblokka på mobilen. Og fordi man gjerne vil rekke å ringe/gi beskjed til alle i nær familie før en eller annen idiot skriver om det på Facebook.

Utrolig mange som nærmest hopper inn på Facebook i samme øyeblikk som de mottok sms for liksom å være først til å gratulere. For meg virker det mest som om de selv vil være viktige, ikke at de er så glade på foreldrenes vegne.

En annen ting- ting kan gå galt. Noen venner av meg mistet babyen 3 dager etter fødsel. Veldig ugreit å da komme hjem til en haug gratulasjoner og dikkedarer på facebook.

Ser den om babyen dør, men denne store "offentliggjøringen" skjønner jeg bare ikke helt. Man er da ikke kongelige heller wink.png

Jeg bare syns det er sært og rart. Men jeg føyer meg mens jeg humrer litt av det hele

Er jo ikke alltid man får tak i de nærmeste med en gang. Da er det litt kjipt hvis en eller annen har skrevet det på Facebook før man har rukket å si det til de nærmeste. Ville ikke du synes det var kjipt hvis du fikk vite at du ble bestemor via Facebook? Å få barn er en så stor nyhet at foreldrene burde få fortelle det selv mener jeg. (sperret veggen min for å unngå at noen skulle oute fødselen før oss)

Ok, så selv om det er mange dager etter fødsel, så skal man holde kjeft og late som personen fortsatt går gravid??

Anonym poster: 49976dde60288038985e5abfda69128e

Skrevet

NEI! Eg opplevde dette sjølv. Ikkje kjekt. Min far (sjømann) fekk vite det av ein heilt utanforståande som hadde sett det på face, fordi vi ikkje hatt fått tak i han. Det var ikkje greitt.

Men hvor lenge skal man vente før man gratulerer da? Dager/uker? Enkelte sjøfolk har jo ukevis uten dekning, skal man hemmeligholde nedkomsten til da eller?

Skrevet

Det hjelper ikke å sperre veggen! Jeg opplevde dette selv sist, og da hadde et par venninner skrevet det i egen status hvor jeg og mannen var tagget. Jeg kjente faktisk jeg ble litt såret, jeg kom hjem fra sykehuset etter 2 dager og gledet meg til å annonsere det! Men der hadde gratulasjonene allerede haglet inn pga statusen til disse to. Følte det ble for dumt å ta det opp med de, det var jo godt ment fra dem, men jeg skulle ønske noen brukte litt flere antenner å tenke med.

Anonym poster: b0af307b6fd8339f9761777093ccffa7

Skrevet

Ok, så selv om det er mange dager etter fødsel, så skal man holde kjeft og late som personen fortsatt går gravid??

Men hvor lenge skal man vente før man gratulerer da? Dager/uker? Enkelte sjøfolk har jo ukevis uten dekning, skal man hemmeligholde nedkomsten til da eller?

Er da ikke snakk om å hemmelighetsholde eller late som vedkommende fortsatt er gravid, kun snakk om å ikke gidde å skrive noe om det på VEGGEN til vedkommende. Klarer du ikek gratulere på pm, sms, tlf eller ansikt til ansikt er dere tydelivis ikke så nære at du burde ha et SÅ brennende behov for å få lov å gratulere heller. Ikke alle er interessert i å ha den type nyheter på facebook i det hele tatt, så så lenge foreldrene selv ikke skriver noe på face om det bør du klare å avholde deg også.

Anonym poster: 93d212aee4256b0488fec13a925ce8b3

Skrevet

Nei, syns jeg ikke er greit. Man kan enten vente eller sende en sms :)

Skrevet

Er jo ikke alle som ønsker å ha noe om barna på fb i det hele tatt... Dumt at noen ikke tar hensyn til dette. Man trenger ikke være enig, men det bør respekteres.

Anonym poster: 3aaeb75297224f731de0bf5e88ddcf42

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva som er ugreit med det. Når folk vet at babyen er født så er katta ute av sekken og det virker utrolig kunstig og snålt å ikke ville ta imot gratulasjoner kun fordi man selv ikke har fått fortelle det først på Facebook.

Men jeg respekterer andres valg og kommenterer derfor sjelden når foreldrene ikke har lagt ute noe.

Fordi man SELV vil være den første som skriver om det der vel. Man har gjerne andre og flere venner på FB enn de man har i kontaktblokka på mobilen. Og fordi man gjerne vil rekke å ringe/gi beskjed til alle i nær familie før en eller annen idiot skriver om det på Facebook.

Utrolig mange som nærmest hopper inn på Facebook i samme øyeblikk som de mottok sms for liksom å være først til å gratulere. For meg virker det mest som om de selv vil være viktige, ikke at de er så glade på foreldrenes vegne.

En annen ting- ting kan gå galt. Noen venner av meg mistet babyen 3 dager etter fødsel. Veldig ugreit å da komme hjem til en haug gratulasjoner og dikkedarer på facebook.

Ser den om babyen dør, men denne store "offentliggjøringen" skjønner jeg bare ikke helt. Man er da ikke kongelige heller wink.png

Jeg bare syns det er sært og rart. Men jeg føyer meg mens jeg humrer litt av det hele

Er jo ikke alltid man får tak i de nærmeste med en gang. Da er det litt kjipt hvis en eller annen har skrevet det på Facebook før man har rukket å si det til de nærmeste. Ville ikke du synes det var kjipt hvis du fikk vite at du ble bestemor via Facebook? Å få barn er en så stor nyhet at foreldrene burde få fortelle det selv mener jeg. (sperret veggen min for å unngå at noen skulle oute fødselen før oss)

Det er vel neppe slik at hvis man ikke poster på Facebook så har det ikke skjedd....Mente vel heller at man gjerne kan vente med å skrive noe til de nybakte foreldrene selv gjør det. Og at man gjerne kan gi de tid til å komme til seg selv etter fødselen. Hvorfor er det så innmari viktig å skrive gratulerer på veggen til noen? Hvorfor ikke bare sende en sms?

Jeg har ikke nye fb-statuser så ofte, det betyr ikke at jeg later som at jeg bare ligger hjemme og sover...

Skrevet

Det hjelper ikke å sperre veggen! Jeg opplevde dette selv sist, og da hadde et par venninner skrevet det i egen status hvor jeg og mannen var tagget. Jeg kjente faktisk jeg ble litt såret, jeg kom hjem fra sykehuset etter 2 dager og gledet meg til å annonsere det! Men der hadde gratulasjonene allerede haglet inn pga statusen til disse to. Følte det ble for dumt å ta det opp med de, det var jo godt ment fra dem, men jeg skulle ønske noen brukte litt flere antenner å tenke med.

Så kjedelig! Forstår veldig godt at du ønsket å fortelle dette selv. Eg er faktisk så streng med Facebook at jeg må godkjenne innlegg jeg er tagget i før andre kan se det. Men kan jo ikke hindre folk i å skrive navnet mitt... Virker som all normal folkeskikk døde med Facebook...

Synes du kunne sagt ifra med god samvittighet. Du hadde jo ikke trengt å være sint, bare at du var litt skuffa over at du ikke fikk annonsere fødselen selv, det må jo være lov!

Skrevet

Jeg synes ikke det er greit før det er 'out in the open'

MEN lurer på.. Om besteforeldre, onkler osv har "vært å frekk" å oppdatere sin status med ; "jeg har blitt onkel!!" Osv.. Er det greit å skrive på veggen til foreldrene da?

Dette opplevde vi. Onkel var så lykkelig og skreiv på sin vegg at han hadde blitt onkel. Da så jo alle felles venner det og begynte å skrive på vår vegg uten at vi hadde lagt ut noe.

JEG hadde kommentert på onkel sin status og gratulert han, men ville ventet med foreldrene sin vegg til de sa noe om det selv. I tilfelle rottefelle.

Hva tenker dere om det?

Skrevet

Hvorfor er det så forbanna big deal? De vet jo dama er gravid. Så at det kommer en unge er vel ikke noe nyhet eller noe å ta på veie for. Herregud !!

Anonym poster: 6cf465e12b3f60a183f48e1092d442fe

Skrevet

Nei det synes ikke jeg! Det skal mammaen eller pappaen til babyen gjøre:)

Skrevet

Hvorfor synes dere ikke det er greit?

Anonym poster: 9b00057b35f1d2dc50ce298d7c9160d1

Enig, det er da virkelig ikke noe som er hemmelig?

Anonym poster: 7dab4ee20c867cdd8dcb9d9198c2b1b9

Skrevet

Hvis du ble såret over dette, så bør du kanskje revurdere profilen på facebook?

Når et barn blir født er det ofte mange som blir glade, og kan fort skrive noe om det på facebook. Når jeg ble tante for første gang var jeg superstolt og glad og skrev det på facebook.

Og når jeg fikk barn, så var jeg både rørt og glad for alle gratulasjonene på facebook, selv om jeg selv ikke hadde skrevet noe innpå der...

Anonym poster: 7dab4ee20c867cdd8dcb9d9198c2b1b9

Skrevet

Hvorfor er det så forbanna big deal? De vet jo dama er gravid. Så at det kommer en unge er vel ikke noe nyhet eller noe å ta på veie for. Herregud !!

Anonym poster: 6cf465e12b3f60a183f48e1092d442fe

Det er slettes ikke sikkert at alle vet dama er gravid. Med mindre man har under 50 venner på facebook vil jeg tro der er en del som ikke er veldig nære venner, ikke sikkert man snakker med dem om noe som helst personlig. Og om det er så ubetydelig for at en baby har blitt født, så burde det vel ikek være så vanskelig å bare avholde seg fra å skrive noe om det da? Det er jo tydeligvis bare en uviktig, dagligdags ting.

Jada, man kan sperre veggen sin og sperre for tagging, men jeg synes det er trist at det skal være nødvendig bare fordi folk fullstendig mangler nettvett og sosiale antenner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...