Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei. var på o.ul idag. :D alt var bra med barnet. men hun sa jeg hadde anterior, previa marginalis.. noen som kan forklare nærmere hva dette betyr? har det noen betydning i praksis? noe jeg må følge med på?

fikk forklaring på at det betydde morkake forran, livmor langt nede og neste over åpning.... men ikke hva jeg skal føge med på(om det er noe), eller om dette kan bli værre osv... skal tilbake på ny ul i uke 32....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144021630-anterior-previa-marginalis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den flytter seg jo mest sannsynlig oppover når magen vokser om den bare er nesten over åpning.

Men om den ligger over livmorhalsåpningen ved ul i uke 32 må du ta ks før termin. Da er det farlig om fødselen starter av seg selv.

Ja, og i praksis blir vel sex frarådet også, blir det ikke?

Synes å ha lest det. Men om den ikke flytter seg blir det KS ja.

Men tror at den i mange tilfeller flytter seg, men det får du se an.

Rart at du ikke fikk opplyst om div. annet enn at du skal på ny ultralyd?

ul dama sa jeg skulle ta opp tema neste gang jeg skal til jm. så ville hun forklare. (ble vel travelt?) men siden hun ikke satte opp noen ny ul før uke 32 vil jeg tro at det ikke er noen hast og at normalen er at livmoren flytter seg som dere sier. hun brukte ganske lang tid på å se på dette og fikk arket med "diagnosen".. men er førstegangs gravid så blir jo litt ekstra bekymret.. hadde vært fint å høre fra noen som har/hadde det samme... men takk for svar fra dere :)

Jeg har helt foranliggende morkake, en såkalt "placenta previa totalis", skal på ny ul i uke 30 for å se om det har skjedd noe, noe det sannsynligvis ikke har, så jeg forbereder meg på ks i midten av juni :)

Jeg har ikke fått noen andre restriksjoner enn å være forsiktig med å løfte alt for tungt (har en datter på 2år og 14kg som jeg fint kan bære) og å oppsøke føden ved blødning.. Har ikke fått sex forbud, men har heller ikke hatt blødninger hittil i sv.skapet så mulig det har noe å si..

ul dama sa jeg skulle ta opp tema neste gang jeg skal til jm. så ville hun forklare. (ble vel travelt?) men siden hun ikke satte opp noen ny ul før uke 32 vil jeg tro at det ikke er noen hast og at normalen er at livmoren flytter seg som dere sier. hun brukte ganske lang tid på å se på dette og fikk arket med "diagnosen".. men er førstegangs gravid så blir jo litt ekstra bekymret.. hadde vært fint å høre fra noen som har/hadde det samme... men takk for svar fra dere :)

Hei

Dette er ganske vanlig fortalte de meg på Ord.UL og jeg hadde det samme med mitt første barn. Med stor sannsynlighet "kryper" morkaken oppover når ukene går så det er derfor man evt får ny time til UL når man er godt på vei sånn at det har gått nok tid for forandring. dette gjør også sitt til at man kan føle mindre spark og sprell inni der da morkaken demper dette litt siden den ligger i forkant. Så, ikke bekymre deg du, dette går seg til og dersom det mot formodning ikke skjer så får man avtalt keisersnitt i god tid. Da sjekker de også en siste gang med UL før evt KS og selv så sent kan det endre seg og fødsel kan skje som normalt! Jeg skjønner du ble nervøs, det gjorde jeg også den gangen, men nå har jeg vært gjennom det og blir ikke bekymret om jeg nå får vite det samme på UL i neste uke:-)

Annonse

Er ikke alltid morkaken ligger i forkant selv om det er det mest vanlige når den dekker hele eller deler av mormunnen. Hos meg ligger den på bakre vegg, men langt nede.

Jeg fikk konstantert delvis dekking på ordinær ul. Fikk da sex forbud og skulle ta det litt rolig med tanke på løft osv. Du har en viss risiko for blødning når morkake ligger så langt nede, men sjansene blir jo mindre for det dersom du er forsiktig :-)

Nå fikk jeg en stor blødning for noen dager siden slik at jeg ble innlagt. Hadde selv ikke gjort noe i forkant som gjorde at dette skjedde, blødninger kan oppstå akutt også. Har nå fått totalforbud mot sex, løfting mer ennnoen få kg og fysisk aktivitet i det hele tatt. Kort fortalt bør jeg sitte i sofaen resten av svangerskapet og ikke bevege meg noe særlig mer enn det som er nødvendig.

Vær forsiktig å hør på hva jordmor sier. Har man først fått en blødning så er det lettere å få set tilbake igjen :-)

Jeg har også placenta previa totalis, dvs full dekning av åpningen. Skal tilbake for ny ul sjekk uke 30 (og da blir ks dato satt hvis den ikke flyttet seg). Frem tils dess fikk jeg beskjed om å ikke løfte tungt, ikke styrketrene eller løpe. Sex kun forsiktig, dvs ingen harde støt (avstår helt...).

Fikk en stor blødning i uke 15 og håper, håper jeg slipper flere. Men fikk beskjed fra legen om at jeg nesten kan forvente flere blødninger. Fikk forklart at om morkaken ligger nær/over åpningen så er det større risiko for at den løsner litt ettersom den sitter fast i et mer 'rørlig’ område. Ved blødning måtte jeg dra rett på fødeavdelingen for sjekk.

Men for de aller aller fleste vokser morkaken med oppover når livmoren vokser. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...