Gå til innhold

Bestemor har fått kreft..

Anbefalte innlegg

Bestemor fikk kreftdiagnose i går. Hun opererte bort noen kuler i magen i høst, men det har vist seg at hun har spredning.. Hun skal opereres igjen i nermeste fremtiden.

Jeg vet ingenting her jeg sitter.. Hva ska jeg gjøre.. Si.. Det eneste jeg vet er at jeg må ringe tante i kveld da det er hun som har mest info om tilstanden til bestemor. Bestemor er ukontaktbar den nermeste tiden.

Min far og onkel er helt knust. Pappa ringte meg i går med gråten i halsen, og jeg har aldri hørt/sett han gråte før.. Min onkel tar det enda hardere da han har hatt kontakt med sin mor 3-4 ganger i uka hele livet sitt..

Jeg sitter bare her og gråter. Barnet mitt er hjemme fra barnehagen i dag, og får selvfølgelig med seg at jeg er lei meg. Han har vært unormalt rolig i dag og leker for seg selv uten å mase på meg.. Jeg føler jeg skulle prøvd å forklare han litt, men hvor mye vil en gutt på 2 1/2 år forstå og hvordan i alle dager skal jeg ordlegge meg?? Vanskelig dette...

Jeg sitter her og er dradd mellom to ting.. Jeg vil til sykehuset å besøke bestemor, men det er langt dit, og jeg tviler hun vil ha besøk i det heletatt før hun har begynt å kommet seg etter operasjonen..

Jeg har og lyst til å dra hjem til pappa for å være med familien min, men det går ikke.. Guttungen har ikke full plass i bhg så jeg må være hjemme for å ta han når samboeren min er på jobb.. Regner med vi drar hjem i helgen..

Huff, dette er så vanskelig.. Vet ikke hva jeg vil med innlegget her, er bare godt å få det ut..

Beklager skrivefeil og litt lang tekst.. Orker ikke lese det og rette feil/ta bort unødvendige setninger...

Anonym poster: 2e8f763e4b0bdb492c5cd69eca5a50bc

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144021574-bestemor-har-f%C3%A5tt-kreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så trist :( er ikke så mye jeg får gjort, bortsett fra å sende deg mange varme klemmer... Dra til familien din i helgen. Det er ingen som kan passe sønnen din for deg de dagene han ikke skal i bhg da, så kanskje du kan dra tidligere?

Huff. Føler med deg og bestemoren din.

Har barnet ditt god kontakt med bestemoren din? Hva med å si at du er lei deg fordi bestemor er veldig syk? Du vet ikke om hun kommer til å bli frisk, men det går bra for dere skal alltid passe på hverandre. Det er trist når noen blir syke, men man får være på sykehuset og der får man god mat og stell.. etc. ? Spørr om han vil være med å hilse på bestemor på sykehuset om det passer seg?

Anonym poster: 99238dac63d21e31201b2d215c6c67db

Nei, desverre.. Vi er nyinflyttet og har ikke fått venner er enda.. Dessuten kjører ikke jeg bil, noe som er nødvendig for at jeg skal komme meg hjem.. Er ikke bare bare for samboer å kjøre meg den strekningen etter jobb heller...

Takk for klemmer, det varmer.

Hi

Huff. Føler med deg og bestemoren din.

Har barnet ditt god kontakt med bestemoren din? Hva med å si at du er lei deg fordi bestemor er veldig syk? Du vet ikke om hun kommer til å bli frisk, men det går bra for dere skal alltid passe på hverandre. Det er trist når noen blir syke, men man får være på sykehuset og der får man god mat og stell.. etc. ? Spørr om han vil være med å hilse på bestemor på sykehuset om det passer seg?

Anonym poster: 99238dac63d21e31201b2d215c6c67db

Han har ikk hatt så mye kontakt med henne desverre. Er jeg som har god kontakt med henne via tlf. Vi har prøvd å besøkt hennei snart et år, men hun har vært dårlig så lenge at hun ville ikke klart seg så bra med små barn rundt seg:-( den ene gangen vi hadde avtalt helg vi skulle ta turen til henne ble selvfølgelig jeg syk og havnet på sykehus...

Hi

Så utrolig trist og leit for deg og din familie, uansett hvordan dette går!

krysser fingrene for dere!

Du har når helt rett i at sønnen din får med seg at noe er annerledes, selv om han "bare" er 2,5 år. Det hadde han fått uansett om du hadde grått foran ham eller ikke. Han må få vite hvorfor du er lei deg, men du har helt rett i at informasjonen må tilpasses. Kreftforeningen har en del informasjon om dette, se link:

https://kreftforeningen.no/rad-og-rettigheter/barn-og-unge/nar-barn-og-unge-blir-parorende/

Du kan også kontakte dem direkte, ringe eller sende mail og spørre om råd. De har bl.a. en egen bok for barn som heter Kjemomannen Casper.

Jeg har selv vært kreftsyk, og måttet ta imot hjelp på forskjellige personer og etater. Når jeg var innlagt på sykehus var det kjekt med besøk, også av barn, men i begrenset " mengde". Kanskje du og sønnen kan lage et god bedring-kort til bestemor/oldemor og gi når dere drar på besøk om en stund?

Ellers vil jeg råde deg til å snakke ned din far, hva er godt for ham i denne situasjonen? For meg var det godt med hverdag, altså, ikke bare fokus på sykdommen. Så besøk av barnebarn kan sikkert være godt! Men det er kanskje lettere å endre fokus etterhvert.

Lykke til!

Anonym poster: 0ec89a4d33e1579bce205c92883b4812

Annonse

Føler med deg. :(

Jeg vet aldri hva jeg skal si i slike situasjoner. Gjør mest mulig ut av tiden hun har igjen. Skap fine minner og sørg heller når hun ikke er her lenger. Barnet ditt kan godt få vite hva som foregår. Hvordan du ordlegger deg er lettere for deg å finne ut av da du kjenner barnet best.

*god klem*

Tusen takk for gode svar.

Jeg har prøvd å fortelle det til gutten min, men hører ikke på hva jeg sier og dytter meg unna.. Det er jeg forsåvidt vandt til, men det er ekstra sårt akkurat i dag.

Tårene renner og gutten prøver å muntre meg opp virker det som.. Kommer å gir meg klemmer.. Tegner til meg på tegnebrettet sitt osv.

Det er desverre ikke noe alternativ å dra hjem til pappa før til helgen..

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...