Gå til innhold

Skal jeg velge ingeniør eller sykepleier?? Sliter med å bestemme meg ..

Anbefalte innlegg

Hallo,

Jeg står ved et veiskille, og klarer ikke å bestemme meg!

Har i lengre tid nå visst at det er sykepeleier jeg skal utdanne meg til..

MEN - i den siste tiden har jeg begynt å tenke mer og mer på ingeniør studiet. Helt motsatt retning, altså :)

Jeg er elsker og er meget god i matte + har rimelig god forståelse i fysikk, så sånn sett burde eg jo hoppe på ingeniøren...

Men, så synes jeg sykepleier virker kjempe spennende + givende/meningsfylt!

Grr... vet ikke ... vet ikke...

Kan noen gi meg noen tips eller råd?

På forhånd, tusen takk :)

Fortsetter under...

Og hvis du skal ta lønn med i betraktningen så sier det seg vel selv..

Men det viktigste er at du velger detalj tror du vil trives best med! For du skal kanskje ha dette yrket i maaaange år :)

Jeg valgte å gå mot strømmen og valgte et mannsdominerende yrke innenfor ingeniør, noe som jeg IKKE angrer et sekund den dag i dag at jeg gjorde det. Fryd å ikke ha turnusordning, kan flekse når jeg vil, og jobber på dagtid, fri hver helg og alle helligdager :) Etter at vi fikk unger, er jeg ingen tvil at jeg tok helt riktig valg fra dag en. Dagene blir lagt opp ut i fra ungens "timeplan". Om han blir syk en dag, så er det ingen krise for verken meg eller arbeidsgiveren at jeg ikke er fysisk på jobb. Mye blir gjort hjem i fra pga hjemmekontor ordning.

Nå er jeg gravid med nr 2. og formen min er ikke noe å rope hurra for. Er svimmel, trøøøøtt, fort sliten, kvalm og utrolig vondt i korsryggen (noe som både legen og JM mi sier at det er begynnende av bekkenløsning) pga god tilrettelegging på jobben har jeg klart å holde ut. Er nå 16 + 2. Vet jo at graviditet ikke er noe tema her, men det jeg ville frem til er at det er mye lettere å tilrettelegge arbeidsdagen din hvis du er ingeniør enn å jobbe som sykepleier.

Lykke til med valget :)

Annonse

Jeg ville nok ikke glemt hverken lønn, arbeidstider eller karrieremuligheter i valget, jeg. Dette er noe som blir viktig senere! Kanskje ikke det absolutt viktigste, men siden du sier at du liker matte og fysikk og slikt ville jeg ikke nølt med å velge ingeniør. Der er jo forøvrige utallige spesialiseringer, du kan jo kanskje velge noe som retter seg mot helsesektoren slik som dette http://www.medicin-ing.dk/ (vet ikke om det finnes tilsvarende i Norge). Synes alle sykepleiere på dette forumet klager over lav lønn, dårlige arbeidstider og for mye stress på jobb. Har aldri hørt noen ingeniører klage på dette, jeg, ikke i det virkelige livet heller.

Jeg klager ;) Lønna mi er ikke noe å rope hurra for, men jeg STORTRIVES som ingeniør, og vi stresser også mtp ferdigstille prosjekter til riktig tid, men heldigvis har vi ingen pasienter som henger over oss og legger press på oss der og da.

Fryd å være ingeniør pga arbeidstida, og fri hver helg og helligdager og man kan flekse i ny og ne. Jeg jobber en god del overtid, men det er overkommelig :) Det beste med denne jobben er at det kan kombineres med små barnsliv :) :)

Tusen takk for fine svar alle sammen! :)

Klart at lønn spiller en trille ... men synes ikke sykepleier lønna er så aller verst (inkl. alle tillegg). Kunne fint levd med det :)

Er selvfølgelig litt skeptisk mtp. turnus.. siden jeg hører om mange som ikke trives med det lengden.

Man kan jo videreutdanne seg innen helsevesenet også - og sikkert få seg en 8-16 jobb etterhvert.

Studiet jeg vurderer er produktdesign, forresten.

Dere som har tatt ingeniør - var studiet veldig tøft?

Jeg har to barn -og ikke mulighet til å være på skolen 24/7..

Hilsen D.

Hvis lønn betyr noe... Så tjener ingeniører mer...

Begge yrker trengs i samfunnet, hva slags ingeniør vil du bli?

Tenkte ta produktdesign :)

Hilsen D

Bioingeniør skulle jeg gjerne tatt - men må reise ganske langt til et studiested som tilbyr dette. Blir for slitsomt med lang reisevei i tillegg til studier, to barn + en jobb på si :)

Hilsen D.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...