Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #1 Skrevet 19. februar 2013 Jeg spør av nysgjerrighet, ikke fordi jeg har tenkt til å gjøre det, så ikke slakt meg.. Altså, dersom man setter "far ukjent" vil man da får "barnebidrag" fra NAV? Dersom man etter en stund flytter sammen med en kjæreste, vil man da fremdeles få "Utvidet barnetrygd til enslig forsørger" (dobbelt barnetrygd) og "Småbarnstillegg til enslig forsørger", eller vil denne kjæresten bli regnet som forsørger? Anonym poster: bb35994c58dfbc1fd3b8636320a0ee3c
EM86 Skrevet 19. februar 2013 #2 Skrevet 19. februar 2013 Dersom man setter "far ukjent" så må man stort sett gjennom noe papirarbeid med å henlegge farskapssaken først slik at man ved søknader kan få utvidet barnetrygd osv som du sier.. Man får ikke barnebidrag, men bidragsforskudd som baseres på din inntekt Om ny kjæreste regnes som forsørger tror jeg nok ja, må jo da forandre på søknadene om at du ikke er enslig lenger og har samboer osv, hvis ikke så snylter du jo på staten og det tenker du vel ikke gjøre Småbarnstillegget får man også kun dersom inntekten er for liten osv, min forsvant da jeg begynte å jobbe igjen hvertfall og nå er guttungen 3 år så... MEN, det beste er jo å ringe nav å høre
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #3 Skrevet 19. februar 2013 Du vil vel få bidragsforskudd fra NAV, men litt usikker på det. Hvis du flytter sammen med en ny mann vil den utvidete barnetrygden og småbarnstillegget falle bort når dere eventuelt får et nytt barn sammen, eller dere har bodd sammen i 12 mnd. Anonym poster: f86d391c57355d2b8a16be9cdb0f37ca
Pinnus Skrevet 19. februar 2013 #4 Skrevet 19. februar 2013 http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Oversikt+over+stønader+og+vilkår
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #5 Skrevet 19. februar 2013 Før var reglene slik at man fikk det høyeste bidragsforskuddet uansett mors inntekt (opp til grensa hvor forskuddsbidrag uansett faller bort, er vel 6G tror jeg). Reglene er nylig endret slik at man nå får forskuddsbidrag på lik linje med de som ikke har far ukjent, gradert etter mors inntekt. Ellers gjelder selvføgelig de samme reglene som for alle andre aleneforeldre som får samboer, bidraget er det eneste man beholder uansett (også det fra NAV). Skatteklasse to får man til man ev. gifter seg eller får barn sammen, ekstra barnetrygd, OS og tilskudd til barnetilsyn faller vekk etter 18 (?) mnd (det har vært noen regelendringer i det siste, er litt usikker på antall mnd.). Anonym poster: f39f96c4f19262ea1184fc8f5b5a7c93
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #6 Skrevet 19. februar 2013 Skal være 12 mnd ja, ikke 18, jeg surrer. Anonym poster: f39f96c4f19262ea1184fc8f5b5a7c93
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #7 Skrevet 19. februar 2013 Før var reglene slik at man fikk det høyeste bidragsforskuddet uansett mors inntekt (opp til grensa hvor forskuddsbidrag uansett faller bort, er vel 6G tror jeg). Reglene er nylig endret slik at man nå får forskuddsbidrag på lik linje med de som ikke har far ukjent, gradert etter mors inntekt. Ellers gjelder selvføgelig de samme reglene som for alle andre aleneforeldre som får samboer, bidraget er det eneste man beholder uansett (også det fra NAV). Skatteklasse to får man til man ev. gifter seg eller får barn sammen, ekstra barnetrygd, OS og tilskudd til barnetilsyn faller vekk etter 18 (?) mnd (det har vært noen regelendringer i det siste, er litt usikker på antall mnd.). Anonym poster: f39f96c4f19262ea1184fc8f5b5a7c93 Det fins ikke skatteklasse to lenger for enslige forsørgere lenger, men man får ekstra fradrag lik det som var skatteklasse 2 hvis man har utvidet barnetrygd og bare da. Så hvis man blir samboer og utvidet barnetrygd faller bort faller også dette særfradraget bort. Men jeg fikk kun småbarnstillegg da jeg mottok full overgangsstønad..noe som varte i 1 mnd tror jeg.. Anonym poster: 3e23c27be9d185504950ef7e1a8d0960
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #8 Skrevet 19. februar 2013 HI her Som sagt, jeg har ikke tenkt å skrive "far ukjent" på noen papirer. (Da tror jeg mannen ville blir sur) Årsaken til jeg spør er på grunn av en diskusjon med ei venninne i går.. Saken er at dersom en par med barn har veldig dårlig inntekt, vil de ofte bli rådet til å flytte fra hverandre for da får den barnet/barna bor hos mye støtte så hvertfall barna får det bra (jeg vet om flere tilfeller som har fått det rådet). Men dersom er lespisk par med god inntekt drar til Danmark, blir gravide og setter "far ukjent" hva vil de få av støtter i form av penger. Dersom de får ekstra støtte som par med dårlig inntekt ikke får så fungerer ikke systemet over hode. Anonym poster: 4fa41c3d1a43f86db6fd7b05f39673c6
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #9 Skrevet 19. februar 2013 Sånn var det ja, visste det var blitt endringer. Anonym poster: f39f96c4f19262ea1184fc8f5b5a7c93
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #10 Skrevet 19. februar 2013 Er man et lesbisk par som bor sammen har man jo samboer, selv om det er en dame, så reglene er de samme, en annen sak er vel at det kan være lettere å lure NAV ("vi er bare venninner som bor sammen"). Å be par om å flytte fra hverandre for å bedre økonomien er jo ren svindel (man har vel ikke lov å være kjærester en gang uten å miste stønader hvis mannen er barnefar), det gjelder uansett kjønn. Et lesbisk par som setter far ukjent vil vel muligens få bidragsforskuddet som et annet par ikke vil få, men det er max 1430 ved inntekt under 232.000. Vil tro de fleste lesbiske par ikke vil søke om dette, begge er jo i praksis barnets forelder, men mulig jeg er naiv. Lurer på hvordan det blir for homofile, kan man sette "mor ukjent"? Det er jo single, homofile som får barn via surrogatmor.. Anonym poster: f39f96c4f19262ea1184fc8f5b5a7c93
Irene Adler Skrevet 19. februar 2013 #11 Skrevet 19. februar 2013 Er man et lesbisk par som bor sammen har man jo samboer, selv om det er en dame, så reglene er de samme, en annen sak er vel at det kan være lettere å lure NAV ("vi er bare venninner som bor sammen"). Å be par om å flytte fra hverandre for å bedre økonomien er jo ren svindel (man har vel ikke lov å være kjærester en gang uten å miste stønader hvis mannen er barnefar), det gjelder uansett kjønn. Et lesbisk par som setter far ukjent vil vel muligens få bidragsforskuddet som et annet par ikke vil få, men det er max 1430 ved inntekt under 232.000. Vil tro de fleste lesbiske par ikke vil søke om dette, begge er jo i praksis barnets forelder, men mulig jeg er naiv. Lurer på hvordan det blir for homofile, kan man sette "mor ukjent"? Det er jo single, homofile som får barn via surrogatmor.. Anonym poster: f39f96c4f19262ea1184fc8f5b5a7c93 Surrogati er ulovlig, så mor ukjent er ikke en opsjon. En homofil står som far og den andre må adoptere. Surrogatmor står som mor. Den som føder barnet regnes ALLTID som barnets mor inntil adopsjon er gjennomført.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå