Gå til innhold

MÅ man være forsikret når man oppholder seg i utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 19 år gammel datter som er i utlandet frem til sommeren. Reiseforsikringen gjelde rkun i 60 dager - etter det koster det 500 kr/uken.

Hun har med seg det europeiske helseforsikringskortet som sikrer norske borgere medisinsk behandling i utlandet hvis det blir nødvendig.

MÅ hun da være forsikret hele tiden hun er der? Hun har jo ikke de helt store verdiene med seg, og blir hun syk, får hun jo hjelp?

Anonym poster: 9102acac317622ee2da6db372f6692ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men det er jo utrolig dumt å være uten forsikring! Ja, hun får nok hjelp, men risikerer å måtte betale tilbake kostnadene for sykehusopphold osv. Det kan jo fort bli noen hundre tusen hvis man er uheldig i det rette landet... Men hvilken reiseforsikring har dere da? Vår gjelder hele året og koster ikke mer enn rundt 1000 kr mener jeg.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hun får sykehusbehandling, og det skal ikke koste noe, men hva om hun må hjemsendes? Skal dere kjøpe billettene selv? Eller om det skjer noe hjemme og hun vil fort hjem? Man må ikke være forsikret, man må ikke noe, ikke forsikre huset en gang, men det kan jo bli dyrt...

Skrevet

man må ikke, men det er noe man skaffer seg og det raskt.

Jeg reiste i 6 mnd og jeg forsikret meg og takk gud for det egentlig siden jeg fikk parasitter og det som er så jeg ble innlagt på sykehus.

Hvis hun blir syk så får hun hjelp ja, men regningen blir enorm.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10070906

les denne artikkelen..

Skrevet

Hvor forsikret du deg, Holahopp? vanlige reiserforsikringe rvarer jo bare i 60 dager.

GGI, vi har en som varer hele året også, men på selve reisen, tar det slutt etter 60 dager. Da må man plutsleig forsikre seg ukentlig, som altså til 500 krpner uka (og det var billigere enn i min datters bank, som vi også sjekket).

Hur er i et vest-europeisk land

HI

Skrevet (endret)

500,- i uken? Jeg betalte 2500,- for 6 mnd når jeg var utenlands. Har du sjekket med flere selskaper?

Dette er noen år siden da....

Endret av Pinnus
Skrevet

500,- i uken? Jeg betalte 2500,- for 6 mnd når jeg var utenlands. Har du sjekket med flere selskaper?

Dette er noen år siden da....

nei, jeg får sjekke litt flere skjønner jeg.

Takk for svar

HI

Skrevet

Jeg har en 19 år gammel datter som er i utlandet frem til sommeren. Reiseforsikringen gjelde rkun i 60 dager - etter det koster det 500 kr/uken.

Hun har med seg det europeiske helseforsikringskortet som sikrer norske borgere medisinsk behandling i utlandet hvis det blir nødvendig.

MÅ hun da være forsikret hele tiden hun er der? Hun har jo ikke de helt store verdiene med seg, og blir hun syk, får hun jo hjelp?

Anonym poster: 46f5544e1a61b9fd834159992bd37078

Skrevet

Hvis hun studerer i utlandet sjekk ut studentforsikring.

Er nok litt miljøskadet siden jeg jobber med reiseforsikring, men hadde ALDRI turt å være på reise uten forsikring. Feks hjemreise med ambulansefly kan koste hundretusener... Sykehusinnleggelse mm kan også bli dyrt..

Anonym poster: 83675fda70cb8027465be0f8b962a81e

Skrevet

Hvilket land skal hun til?

Skrevet

Sykehusinnleggelse skal jo være dekket av den norske forsikringen da? Jeg bodde ihvertfall fire år som student i utlandet og hadde ingen annen forsikring ved siden av, men mulig jeg var dum og naiv ;-)

500 kr i uka er mye i forhold til hva hun måtte ha betalt for en vanlig sykeforsikring i Sveits der jeg bor så lenge hun er student og ikke tjener mye. Sjekk muligens ut hva andre studenter gjør. Sjekk med studiestedet hennes hva de anbefaler?

Skrevet

Forresten... Lurer på om jeg ikke hadde noe forsikringsting gjennom Ansa... Men jeg kan huske feil?

Skrevet

Hei, takk for mange svar. Har sjekket ansa, men siden hun ikke er fulltidsstudent kan hun ikke tegne forsikring der. Hun er i Frankrike.

Hvis hun legges inn på sykehus skal jo den sikkerheten vi har gjennom folketrygden og det Europeiske helsetrygdkortet dekke det.

hi

Skrevet

Jeg ville sjekket flere selskaper, evt tegnet sykeforsikring i det landet hun oppholdt seg.

Mtp regningen familien til han gutten fra Steinkjer fikk, som oppholdt seg 6 måneder i Thailand men bare hadde 60 dagers reiseforsikring fikk, så ville jeg nok hatt forsikring. Han var i en trafikkulykke og måtte vel betale både sykehusoppholdet og reisen hjem selv. Se linken under.

Samtidig står det der at norske familier ikke få støtte om de befinner seg uten forsikring i land utenfor EØS, men Frankrike er vel med i EØS og da kan det jo hende at det blir enklere om uhellet skulle være ute.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10063901

Anonym poster: 54e3b6bf49be4ef550d2c6604d1da00f

Skrevet

Hei, takk for mange svar. Har sjekket ansa, men siden hun ikke er fulltidsstudent kan hun ikke tegne forsikring der. Hun er i Frankrike.

Hvis hun legges inn på sykehus skal jo den sikkerheten vi har gjennom folketrygden og det Europeiske helsetrygdkortet dekke det.

hi

hvis hun er i Europa så er det noe annet. Men jeg forsikret meg i europeiske reiseforsikring.

Men ville hørt med forsikringsselskapene og sjekket hvor lenge folketrygden dekker.

Skrevet

Kjøp forsikring! Det er billig om ulykken først er ute. Du vil bli sjokkert over hvor lite hjelp helfo gir i utlandet...

At dere tør sende hun slik. Det er uansvarlig!

Anonym poster: fee57dda272b091e052b1f974593af1f

Skrevet

Jeg var i.utlandet 6,5 mnd og kjøpte reiseforsikring for 6 mnd. Eller...lurer på om foreldrene mine betalte, dette er 13 år siden og jeg var student. Fikk vite at 6 mnd er maks,etter det faller man.ut av folketrygden.

Det jeg gjorde var å tegne medlemsskap i Norsk luftambulanse, da kunne de hvertfall få meg hjem om noe skulle skje de siste to ukene. Jeg var ikke i Europa.

Skrevet

Å bli innlagt på E-111 i for eksempel Hellas er ingen spøk. Ingen hjelpepleie, ingen som følger på do, vasker steller, hjelper på noe som helst vis. Pasientene på 6 mannsrom ar pårørende med til sånt.

Hva med hjemsendelse?

Du får forsikring, det ordner seg nok :-)

Anonym poster: fcf674e44cd0a016f974d6ba503b2308

Skrevet

Vet om flere som har vært på lengre utenlansdopphold som fikk god bruk for reireforsikringen. Feks LANGT sykehusopphold etter trefikkulykke og hjemreise med ambulansefly. Hadde ikke turt å sende noen av mine barn på tur uten. Sjekk med ulike selskap, oppgi at hun er utvekslingsstudent. Det er da flere enn henne som er deltidsstudent i utlandet og trenger forsikring.

Velger du likevel å droppe forsikringen, bli medlem i norsk luftambulanse, det er ikke dyrt og kjekt å ha både hjemme og i utlandet.

Skrevet

Hun får hjelp om hun blir syk ja, men er dere uhedige kan dere måtte hjelpe å betale regningen på opp i mot en million etterpå... Er det virkelig verdt å gamble med fordi man er for gjerrig til å betale forsikring?

Anonym poster: 455e41d4dd4eb547fb6b3067cc907332

Skrevet

Studentforsikring!! Kontakt Europeiske! ;) billig sikring om det skjer noe, samt at den i tillegg til reisesyke-, gods-, avbestilling, ulykke-, ansvar,- og rettshjrloforsikring også har en innboforsikring! ;)

Anonym poster: 83675fda70cb8027465be0f8b962a81e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...