Gå til innhold

hva må en kjøpe inn ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg litt lost på sånn små ting en må kjøpe til baby kommer ?

Er greit me de store som vogn , seng , stellebord og evt vogge. Men vanskeligere me klær og hygiene produkter blant annet.

Noen som har en god liste

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tørrservietter man får kjøpt på apoteket er lurt. De man får på vanlig butikk er stive og harde og ikke noe særlig mot en barnerompe ( min mening).

Skrevet

Få tak i gratispakkene fra Kiwi, Rimi og de forskjellige apotekene. Der får du med litt forskjellig av stelleprodukter, bleier, våtservietter..osv. Supert å ha litt forskjellig så du kan prøve ut hva du liker best :) Og det gjør jo absolutt ingenting at det er gratis heller ;)

Skrevet

Dette ble partneren min sendt ut for å kjøpe etter at vi hadde kommet hjem med førstemann (jeg ammet):

- Flere kluter

- Purelansalve til vonde brystvorter

- Brystskjell: http://www.apotek1.no/produkter/avent-brystskjell-m-oppfanger-2pk-983791p. Hvis du ammer, er det sannsynlig at melken renner fra det brystet babyen ikke suger fra. Da kan du bruke disse skjellene til å samle opp den melken og fryse den. Du unngå også søkkvåte ammeinnlegg. I tilegg var jeg sår, og skjellene gjør at de vanlige ammeinnleggene ikke ligger inntil brystvortene og gnisser, så de første ukene gikk jeg med dem mellom ammingene for å avlaste. Husk å lufttørke brystet etter ammingene også, det kan bli litt fuktig inni skjellene.

- Tørre engangskluter til bleieskift

- Bind

- Babyolje er fint å bruke på engangsklutene når du vasker bort bæsjen.

- Ammeinnlegg. Du må nesten prøve deg frem for å finne ut hvilke du liker best.

Ellers vanlige ting som termometer, bleier, gode truser til deg selv, sinksalve, sårsalve til babyrumpa.

Når det gjelder klær, hadde jeg holdt litt igjen – det er vanskelig å si hvor mye du kommer til å trenge. Hvis ungen gulper, trenger du ti bodyer eller mer. :-) Hvis ikke greier du deg kanskje med fem. Greit med et godt teppe og noen ekstra håndkle.

Skrevet

Tusen takk for gode råd :)

Skrevet

Ser det står på mange sånne innkjøpslister at man trenger ammeinnlegg i ull. Trenger man det når man har termin i april? Sikkert dumt spørsmål men...bruker man de av ull sammen med engangs? For er vel ingenting som "stopper" melken til å trekke gjennom de av ull?

Skrevet

Jeg brukte de i ull utenpå engangs. Det kan jo være kjølig i april, vanskelig å vite. Noen får lett brystvetennelse, andre ikke.

Skrevet

Ullammeinnlegg er kjempefine til å holde puppene jevnt varme, jeg har selv termin i april og jeg skal bruke ull sammen med engangs. Sist brukte jeg det om sommeren også, men det skal sies at jeg brukte ullinnlegg gjennom hele forrige svangerskap og også denne gangen frem til nå pga supervonde/følsomme pupper.

Skrevet

Brystskjell er greit å styre unna, med mindre man får problemer og får veiledning til bruk av jordmor/helsesøster. Disse kan gjøre vondt verre, skape ytterligere sårhet og til og med sopp.

Skrevet

Brystskjell er greit å styre unna, med mindre man får problemer og får veiledning til bruk av jordmor/helsesøster. Disse kan gjøre vondt verre, skape ytterligere sårhet og til og med sopp.

Enig i at man må være nøye med å lufttørke brystvortene og passer på at det ikke blir veldig fuktig inni skjellene, men hvorfor trenger man veiledning av jordmor/helsesøster? Og hvordan kan de skape ytterligere sårhet?

Understreker at jeg genuint lurer, siden jeg brukte skjell med hell sist ammeperiode og tenker at det alltids er en sjanse for at jeg kommer til å bruke dem denne gangen også i begynnelsen. Ikke meningen å høres kritisk ut. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...