Gå til innhold

Skal alle på tidlig ultralyd??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du må privat om det ikke er en medisinsk begrunnelse for å gjøre det....

Har skjønt at enkelte fastleger har mulighet for å ta tidlig UL, så er du heldig med en lege som har rett utstyr, så kan du kanskje få det hos legen din - men ellers så må du nok betale for ultralyden selv....

Er det kun private som gjør dette? *grønn*

Fastlegen min sa han kunne sende inn en henvisning til tidlig ul for meg på sykehuset. men kan se for meg det ville tatt litt tid. Så jeg skal ha min UL hos Medicus (privat) hvor jeg før jul tok full utredning. De skaffet meg en time på snau 14 dager, wuhuu!

Annonse

Fastlegen min sa han kunne sende inn en henvisning til tidlig ul for meg på sykehuset. men kan se for meg det ville tatt litt tid. Så jeg skal ha min UL hos Medicus (privat) hvor jeg før jul tok full utredning. De skaffet meg en time på snau 14 dager, wuhuu!

men som hun ovenfor sier: det er en medisinsk begrunnelse hos meg. Derfor betaler jeg også da bare en liten egenandel. Om man er frisk og bare nysgjerrig, så må man betale fullpris hos privat ja :)

Evtuelt alder - da er det tidlig ultralyd inne du er 13+6 - passert 38 år ved antatt termin - muligens at en kan få det om en er tett opptil grensen...

Er litt usikker på dette....

Du vil da eventuelt få tilbud om å få duotest - dvs ultralyd sammenholdt med blodprøve....

Ultralyden må da gjennomføres på ett av regionssykehusene...blodprøven kan nok tas på det lokale sykehuset.

Annonse

men som hun ovenfor sier: det er en medisinsk begrunnelse hos meg. Derfor betaler jeg også da bare en liten egenandel. Om man er frisk og bare nysgjerrig, så må man betale fullpris hos privat ja :)

Du skal vel ikke betale noen ting når det er medisinske grunner. Har hatt 6 spontanaborter og ikke betalt ei krone for noen ultralyder etter den 3. Spontanaborten. Eneste jeg har måtte betale for i de siste 5 svangerskapene er influensa vaksinen. Fordi den var ikke en del av oppfølgingen for gravide selv om den er anbefalt.

Er forøvrig 17 uker nå og fikk et barn på det 6 svangerskapet.

Du skal vel ikke betale noen ting når det er medisinske grunner. Har hatt 6 spontanaborter og ikke betalt ei krone for noen ultralyder etter den 3. Spontanaborten. Eneste jeg har måtte betale for i de siste 5 svangerskapene er influensa vaksinen. Fordi den var ikke en del av oppfølgingen for gravide selv om den er anbefalt.

Hmm, jeg må betale en egenandel på ultralyden ja, slik brevet sier i allefall.. hvorfor er det forskjellig praksis fra sted til sted mon tro? jeg betalte jo over 500kr for Crinonen (progesteron gel`n), og det er jo greit nok.. men blir jo litt dyrt om jeg skal betale for alle timene/blodprøvene osv i tillegg...

Hmm, jeg må betale en egenandel på ultralyden ja, slik brevet sier i allefall.. hvorfor er det forskjellig praksis fra sted til sted mon tro? jeg betalte jo over 500kr for Crinonen (progesteron gel`n), og det er jo greit nok.. men blir jo litt dyrt om jeg skal betale for alle timene/blodprøvene osv i tillegg...

Men er det ikke forskjell mellom offentlig og privat sektor på slikt forresten? for jeg tar det på Medicus, en privatklinikk her i Trondheim.

Jeg går på offentlig sykehus. Det kan være forskjellen. Måtte forresten betale for medisinene jeg fikk de første 11 ukene. Fikk hcg sprøyter. Betale ingenting for at de satte sprøytene. Jeg måtte bestille og hente de på apoteket.

Jeg skal på ultralyd neste uke, på priv klinikk :-) da er jeg 9+2. Detter er kun for at jeg føler for å få en bekreftelse av graviditeten, vil se et lit hjerte slå :-) har også bestillt meg tidlig ultralyd, men fikk ikke den før i uke 14, så synes det ble lenge å vente i usikkerheten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...