Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #1 Del Skrevet 18. februar 2013 Jeg og min samboer er i startgropen til å starte vårt eget firma. Vi har ikke gjort noen av disse praktiske tingene som å registrere firmaet, velge navn etc, men vi er i gang med å lage en business plan, regne på hvor mye penger vi trenger etc. Vi er begge i den medisinske bransjen, og jeg er den med den medisinske utdannelsen i tillegg. VI jobber pr i dag i det private, hvor han er direktør i et selskap som produserer medisinsk utstyr, mens jeg er produktsjef for medisinsk utstyr i en annen bedrift (vi er kun distributør). Nå ønsker vi å jobbe hard for oss selv og ikke for andre (begge firmaene er familieeid). Planen er å ta med en bedrift som distributør for medisinske produkter og nå ta med oss en "kunde" jeg jobber med om dagen. Ingen kontrakt er på plass med min nåværende arbeidsplass. Jeg vet det moralsk er litt på grensen, men denne arbeidsplassen er helt grusom. Lite familieeid selskap hvor det kun er konflikter blant familien som går ut over oss daglig. Det er ingen ledelse, og vi ansatte mistrives sterkt. Så...til mitt egentlige spørsmål.. Noen erfaringer å dele? Anonym poster: b2a2aaeb3977e283e23e8cbdf31c199b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144021158-starte-eget-firma-noen-med-erfaringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #2 Del Skrevet 18. februar 2013 Ser jo at andre avsnitt starter helt bak mål.. jeg aner egentlig ikke hva tanken bak første setning var, men tror det skal være noe slik som at nåværende bedrift er distributør for medisinske artikler, hvor den ene "kunden" fra et annet land i Europa som jeg jobber med om dagen, blir med over til vært nye selskap. Anonym poster: b2a2aaeb3977e283e23e8cbdf31c199b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144021158-starte-eget-firma-noen-med-erfaringer/#findComment-145071666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babykilo Skrevet 18. februar 2013 #3 Del Skrevet 18. februar 2013 Moralsk på grensen er det, men innafor, mener jeg. Det er jo sånn businessverden er, tenker jeg. Det er vel mer skummelt med tanke på om det er et kundegrunnlag til enda en lignende bedrift. Det vet du mer om enn jeg. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144021158-starte-eget-firma-noen-med-erfaringer/#findComment-145071670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #4 Del Skrevet 18. februar 2013 takk takk :-) Det er veldig mange nye og spennende produkter der ute i andre land i Europa, så det å gjøre et skikkelig grunnarbeid om hva som kan være nyttig her hjemme, så er det alltid plass til flere slike selskaper. Man har eksklusivitets avtaler med disse firmaene, så hvis man finner sine nisje prudukter, og markedsfører dette skikkelig, så skal det gå bra. :-) Men så er det disse utgiftene for å komme i gang: -PC'er -printer, kopimaskin etc -telefoner datasystemer -utarbeidelse av nettsider -etc -etc hva mer kommer på listen?? Anonym poster: b2a2aaeb3977e283e23e8cbdf31c199b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144021158-starte-eget-firma-noen-med-erfaringer/#findComment-145071732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #5 Del Skrevet 18. februar 2013 Finne passende selskapsform, få hjelp av regnskapsfører/revisor til det "papirmessige";- og få innsikt i hvordan man holder kontroll på økonomien. Jobber som regnskapsførere selv, og har oppelvd selskap som KUNNE gjort det kjempebra, men pga at de ikke vil betale moms, ikke vil betale skatt, ikke vil betale offentlige avgifter i det hele tatt, begynner og "tulle" med kostnader og inntekter for og slippe dette,- også går det på ræva.... Eller de har valgt feil selskapsform ut fra inntekter, hva de driver med og hva de ønsker og oppnå! Ryddig økonomi er alfa og omega, og det kan fort lønne seg og bruke 50 000 i året på regnskap (og evt revisjon), selv om man i oppstarten går med underskudd. Det er mye enklere og skaffe seg kunder, leverandører og ikke minst lån om man har alt på stell på det punktet. Det viser seriøsitet og ansvar for og ville drive et respektabelt firma. NUF vil jeg IKKE anbefal, ikke i det hele tatt. Også der har jeg personlig erfaring med at både utenlandske leverandører/kunder og norske lev/kunder ikke vil inngå avtale pga selskapsformen i seg selv. Lån er VELDIG vanskelig og få innvilget osv osv..... Det dere investerer i kontorlokaler, EDB-utstyr, varelager etc kan være en del av egenkapitalen om dere velger AS som selskapsform. Nå er ikke kravet 100 000 lenger,- men ærlig talt, det BØR dere satse på og ha uansett som starkapital,- ikke som rene penger på bok, men som penger OG som drifstmiddel, varelager og andre verdier man trenger til og begynne med. Også om dere velger enkeltpersonforetak, DA /ANS Anonym poster: 6a677aee338a5a23d3e57274b6c60f08 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144021158-starte-eget-firma-noen-med-erfaringer/#findComment-145071772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #6 Del Skrevet 18. februar 2013 Tusen takk for veldig saklig og informativt svar! :-) etter en del vurderinger så er det nok et AS vi går for og som du sier så holder jo ikke minimumskravet på 30.000 kr i innskudd veldig lenge. Vi regner med å spytte inn 150.000 kr i aksjekapital som da skal holde til vi begynner å få inntekter. Så vi bør kontakte en regnskapsfører allerede nå før oppstart? Noen egne firmaer du kan anbefale? Jeg leser en del om systemer for bedrifter og Mamut har et system som skal være et total system. Altså for registrering av kunder, produkter, bedriftsplan etc etc. Jeg ser fra der jeg jobber nå hvor mye penger og ressurser det krever å opprettholde ryddige systemer: Super Office, Visma etc. Noen erfaringer på systemer? Anonym poster: b2a2aaeb3977e283e23e8cbdf31c199b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144021158-starte-eget-firma-noen-med-erfaringer/#findComment-145072071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå