Gå til innhold

Redd for å fortelle foreldrene mine at jeg gravid :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 26 år og har enn annen etnisk bakgrunn enn norsk. Jeg er født i Norge. Har være sammen ned kjæresten min i 6 år og jeg er nå gravid, 24 uker på vei.. Foreldrene mine vet enda ikke offisielt at jeg har kjæreste, men det går jo rykter. Jeg er veldig redd for at de ikke skal støtte meg, jeg har ikke et slikt forhold til mine foreldre som at jeg kan prate åpent med de. Er nå 24 uker på vei og har enda ikke fortalt det hjemme. Det vanskeligste er at jeg bor hjemme så det er veldig stressende for meg. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Er kjempe redd god å skuffe foreldrene mine. Hvordan skal jeg begynne å prate om dette? Jeg klarer ikke å glede meg over barnet i magen. Kjæresten min studerer utenbys og jeg føler meg helt alene.

Setter stor pris på råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

jeg vet ikke helt hvordan du skal forklare dette, men kanskje du kan begynne med å fortelle at du har kjæreste og at dere har vært sammen en god stund (6) år.. så kan du jo først se hvordan de tar dette og så kan du jo vurdere å fortelle at du er gravid.. Hva mener kjæresten din om dette med å fortelle at du er gravid?

jeg vet ikke om dette hjalp noe særlig, men håper det går bra..

Dine foreldre er nok kjempeglade i deg og vil deg det beste, så når du forteller dem at du er gravid, kan det først komme som et sjokk. men de vil nok akseptere det :)

Vel jeg må få lov å Gratulere deg :D

Skrevet

Hei. Jeg er gift med arabisk mann så jeg kjenner til hvordan det er. Jeg har kjenner også noen som ble gravid med kjæresten sin som de hadde sjult forhold til. Og kan vel til syvene og sist si at det ordnet seg og de støttet selvfølgelig hennes valg. Selvom det var mye opp og ned og mye følelser i begynnelsen.

Skrevet

Hei,

Dette hørtes ut som en forferdelig vanskelig situasjon... Nå vet jeg jo ingenting om din etniske bakgrunn, hvilken evt religion familien din tilhører osv. Men jeg vil tro at det blir vanskelig å skjule dette etter hvert, og det er nok bedre at de får vite det så fort som mulig heller enn at de finner det ut selv...

Er kjæresten din etnisk norsk, eller har han samme bakgrunn som deg? Kan han bidra i det hele tatt på det med å finne en måte å si det på?

Enig med hun over i at det må være best å starte med å fortelle at du har kjæreste, og at du elsker ham, og hvor seriøst dette forholdet er. Når de vet dette, uansett om de tolererer det eller ikke, vil jeg tro det er litt lettere å akseptere at du er gravid.

Synes synd på deg, selv om det er umulig for meg å sette meg inn i din situasjon så føler jeg veldig med deg og synes synd på deg. Håper det ordner seg på best mulig måte!

Skrevet

Jeg er opprinnelig hindu. Jeg har det ikke strengt hjemme, men er utrolig redd for den skuffelsen de kommer til å stå ovenfor. Jeg prøver å fortelle det hver dag, men det glipper unna. Jeg er litt stor fra før, men magen syntes utrolig godt. Går med store klær og holder meg på rommet for fet meste. Ja dette er utrolig slitsomt., nesten som om jeg fornekter at jeg er gravid. Har ikke vært hos legen enda, tør ikke. Dro på privat ultralyd og der så jeg babyen min. Han sparker mye hver dag men jeg klarer ikke å glede meg. Føler meg dom en dårlig mor og i alt en dårlig person.

Hadde vært lettere om kjæresten min hadde vært med, men han kan ikke..

Har dere tips på hvordan jeg kan fortelle?

Takk for at dere tok dere tid til å lese dette..

Skrevet

Hei!

Jeg skjønner at du er i en veldig vanskelig situasjon, og jeg vet ikke helt hva jeg skal råde deg til. Men du er jo nødt til å si det snart uansett. Begynn med å snakke om kjæresten din, og si at du synes det er vanskelig å snakke med dem om dette, men at du er nødt.

Ellers må jeg instendig be deg om å dra til legen. Du er nødt til å ta blodprøver, henvises til fødeavdeling etc. Har du en fastlege? Legen har jo uansett taushetsplikt, vet du. Bruker du samme lege som foreldrene dine og ikke tør å gå til han, kontakt jordmor i kommunen/bydelen din, eller oppsøk en annen lege (evt. privat). Jormor er nok uansett en god ide, for hun kan sikkert hjelpe deg med foreldrene dine også, og du kan snakke med henne og få hjelp. Lykke, lykke til!

Skrevet

Huff høres ikke greit ut. Men snart vil de skjønne det uansett fordi det vil synes. Det kan være greit at de får vite det av deg og ikke skjønner det selv eller får spørsmål fra andre

Jeg vi også anbefale deg å komme deg til en lege/jordmor fortest mulig. Du må søke om føde plass samt få tatt noen blodprøver som kan være viktige å ta. Det er også en del andre prøver som urinprøver som er viktige å ta i graviditeten.

Kanskje lege/jordmor kan hjelpe deg med tanke på å fortelle det. Du kan kanskje ta kontakt med Amathea og høre om de kan hjelpe. De driver nok med rådgivning for alternativ til abort. Men de har nok vært borte i mye og kan være en nyttig samtale partner. Du trenger nok å prate med noen face to face.

Har du ingen du kan ta med deg når du skal snakke med foreldrene dine?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...