Anonym bruker Skrevet 17. februar 2013 #1 Skrevet 17. februar 2013 Noen gode råd? Anonym poster: b76ea746aa8657133a2d7b12b06a5c0d
Gjest overlord Skrevet 17. februar 2013 #2 Skrevet 17. februar 2013 Skriv en målrettet jobbsøknad Målet med jobbsøknaden er å bli innkalt til intervju. Jobbsøknaden vil være første inntrykket arbeidsgiver får av deg. Det lønner seg derfor å jobbe aktivt med å lage en god søknad. NAV anbefaler at du fører jobblogg for å ha system på hvilke jobber du har søkt på. NAV gir tips og veiledning om jobbsøking. Analysere stillingen Søknaden du skriver må være et direkte svar på utlysningsteksten. Du må derfor gjennomgå teksten nøye for å se om du fyller kravene til stillingen og tenke nøye gjennom hvordan du kan vise dette i søknaden. Tips for søknadsskriving I jobbsøknaden skal du fortelle arbeidsgiver om deg selv og hvorfor du er rett person for jobben. Søknaden skal være kort og poengtertLegg mest vekt på hvorfor du søker jobben, hvorfor du bør ansettes og hva du kan tilføre virksomheten. Få frem dine sterke sider.[*]Skriv en ny søknad til hver jobb du søker. Du kan godt bruke de samme formuleringene, men søknaden må tilpasses hver nye stilling du søker på. [*]Søknaden må være ryddig i form og innhold og bør maksimalt være på en side. [*]Skriv enkelt og naturlig og unngå selvfølgeligheter og for mye detaljert informasjon. Faktainformasjon om studiepoeng og kurskoder hører hjemme i CVen. [*]Fokuser på hva du kan og ikke hva du mangler av kvalifikasjoner. [*]Les nøye korrektur og sjekk spesielt at virksomheten og navnet på kontaktpersonen er skrevet riktig. Skrivefeil gir et dårlig inntrykk. [*]Få noen andre til å lese gjennom søknaden før du sender den. De kan se feil du ikke har lagt merke til. Slik skriver du en god søknad Skriv en kort innledning Her skriver du hvor du har funnet den ledige jobben Fortell hvorfor du har lyst på akkurat denne jobben Hvorfor bakgrunnen din har stor verdi og betydning for arbeidsgiver Hvordan kvalifikasjonene og erfaringen din oppfyller kravene arbeidsgiver stiller. Hva du har utrettet så langt og hvilken relevans dette har for jobben Hvilke spesielle erfaringer og egenskaper du har Skriv en kort avslutning Husk å opplyse om at du kan gi mer informasjon på telefon eller på et intervju. Bilde Noen velger å sende med bilde i søknaden. Dette er vanlig i mange land, men ikke så utbredt i Norge. Her finner du eksempler på hvordan du kan skrive en god jobbsøknad Dette må du gjøre før du sender søknaden og CVen Les gjennom søknaden din. Virker den overbevisende? Er CVen oversiktlig og fullstendig? Har du merket søknaden med riktig referansenummer dersom det er oppgitt et referansenummer i annonsen? Har du fått attesterte kopier av vitnemål og attester, dersom arbeidsgiver har bedt om det? Dersom søknaden skal sendes i posten må du sørge for at konvolutten er merket slik det står i annonsen Når søknaden og CVen er sendt må du være tilgjengelig på telefon sjekke e-posten din ofteArbeidsgivere sender som regel en bekreftelse på at de har mottatt søknaden. Dersom du ikke har hørt noe innen to-tre uker etter søknadsfristen, kan du kontakte arbeidsgiver for å høre hvor langt de er kommet i ansettelsesprosessen Åpen søknad Du kan sende en jobbsøknad selv om arbeidsgiver ikke har lyst ut noen ledig jobb. Dette kalles en åpen søknad. Det er flere grunner til at det kan være lurt å sende en åpen søknad Arbeidsgiver kan ha behov for folk, men har ikke hatt tid til eller ønske om å lyse ut stillingen. Du slipper å være en blant mange søkere. Hvis du ikke får jobb der og da, beholder kanskje arbeidsgiver søknaden din til senere. Mange bedrifter lagrer slike åpne søknader. Kanskje tipser arbeidsgiveren andre arbeidsgivere om deg. Slik går du fram: Innhent informasjon om aktuelle bedrifter fra bedriftenes hjemmesider, gule sider og nettverket ditt. Du kan også ringe bedriften og spørre om det er greit at du sender en åpen søknad. Etter at du har sendt søknaden kan du ringe og spørre om du kan få komme og presentere deg. Vær godt forberedt til møtet. Det er ikke sikkert du får tilbud om jobb der og da, men avtal hvordan dere skal holde kontakten videre. Noen store bedrifter har elektronisk registrering av åpne jobbsøknader på hjemmesiden sin.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. februar 2013 #4 Skrevet 17. februar 2013 Skriv om deg selv, hvorfor du vil ha jobben og hvorfor de bør ansette deg.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2013 #5 Skrevet 17. februar 2013 Takk en ting til, når det er elektronisk søknadsskjema, må jeg da skrive adressen min og til den jeg søker hos øverst? I bolken der man skal skrive søknadstekst? Hvilken adresse først i såfall? Anonym poster: b76ea746aa8657133a2d7b12b06a5c0d
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2013 #6 Skrevet 17. februar 2013 Nå gir jeg deg nok et råd stikk i strid med alle mulige anbefalinger, men jeg deler min erfaring likevel. Jeg har søkt mange jobber i mitt liv, fordi jeg er ganske impulsiv og rastløs. Jeg har derfor en CV som ikke ser helt pen ut siden jeg har hatt mange korte arb.givere. Jeg har aldri fulgt malen i det hele tatt. Jeg har bare skrevet at jeg søker på jobben, og litt om meg selv og hvorfor jeg ønsker jobben. En kort, glad og enkel søknad uten noe krimskrams av noe slag. Jeg har skrevet den ut i både blå og andre farger. Jeg har fått hver eneste jobb jeg noen gang har søkt, selv uten noe relevant erfaring. Anonym poster: a1c40ae5c1e0268d66460c685f7f811c
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. februar 2013 #7 Skrevet 17. februar 2013 Nei, da skriver du bare innholdet i søknaden, det er sikkert egne felter for adresser osv.
Gjest overlord Skrevet 17. februar 2013 #8 Skrevet 17. februar 2013 Nå gir jeg deg nok et råd stikk i strid med alle mulige anbefalinger, men jeg deler min erfaring likevel. Jeg har søkt mange jobber i mitt liv, fordi jeg er ganske impulsiv og rastløs. Jeg har derfor en CV som ikke ser helt pen ut siden jeg har hatt mange korte arb.givere. Jeg har aldri fulgt malen i det hele tatt. Jeg har bare skrevet at jeg søker på jobben, og litt om meg selv og hvorfor jeg ønsker jobben. En kort, glad og enkel søknad uten noe krimskrams av noe slag. Jeg har skrevet den ut i både blå og andre farger. Jeg har fått hver eneste jobb jeg noen gang har søkt, selv uten noe relevant erfaring. Anonym poster: a1c40ae5c1e0268d66460c685f7f811c Dersom man søker på en jobb som krever formell kompetanse forventes det at man følger normen for hvordan en jobbsøknad skal utformes. En "glad og enkel" søknad på blått papir sikrer neppe en jobb i offentlig forvaltning f.eks.
Gjest Kira bjeffer Skrevet 17. februar 2013 #9 Skrevet 17. februar 2013 Nå gir jeg deg nok et råd stikk i strid med alle mulige anbefalinger, men jeg deler min erfaring likevel. Jeg har søkt mange jobber i mitt liv, fordi jeg er ganske impulsiv og rastløs. Jeg har derfor en CV som ikke ser helt pen ut siden jeg har hatt mange korte arb.givere. Jeg har aldri fulgt malen i det hele tatt. Jeg har bare skrevet at jeg søker på jobben, og litt om meg selv og hvorfor jeg ønsker jobben. En kort, glad og enkel søknad uten noe krimskrams av noe slag. Jeg har skrevet den ut i både blå og andre farger. Jeg har fått hver eneste jobb jeg noen gang har søkt, selv uten noe relevant erfaring. Anonym poster: a1c40ae5c1e0268d66460c685f7f811c Dersom man søker på en jobb som krever formell kompetanse forventes det at man følger normen for hvordan en jobbsøknad skal utformes. En "glad og enkel" søknad på blått papir sikrer neppe en jobb i offentlig forvaltning f.eks. Hadde jeg fått en søknad på farget papir (og evnt med parfymelukt), hadde jeg ikke tenkt at dette var en god ide. Gjør som Overlord sier, følg normen på hvordan en søknad skal utformes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå