Gå til innhold

Har en kattunge som blør og er hoven i rompa...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en kattunge på ca 15 uker som er hoven og blør fra rompa, det er ikke mye det blør men det som kommer er friskt blod. De første dagene vi hadde hun så mjauet hun når hun skulle bæsje og var ofte at det var igjen bæsj bak på henne sånn at rompa liksom sto litt i spenn. Dette ga seg fort og har ikke vært noe mjauing eller bæsj i rompa siden da, men ser at det er hovent og blør av og til. Hun virker ikke plaget av det bortsett fra at hun ikke sitter ordentlig ned på rompa. Hun er veldig leken og løper rundt og leker hele dagen og spiser godt. Noen som har opplevd lignende før? Skal ta kontakt med vetrinæren til uka for å høre om det er noe vi kan gjøre. Bæsjen hennes er forresten veldig fast.

Anonym poster: 98c32cc34a6fcd94ee9bd72020f3622b

Skrevet (endret)

Ja, høres ut som hun er plaget med forstoppelse stakkars. sad.png Veterinæren kan ikke gjøre så veldig mye med det egentlig. Rumpa trenger å få "hvile" litt, slik at hevelsen går tilbake og såret kan leges. Jeg vil anbefale deg å kjøpe et middel hos veterinæren som heter zoolac, som er tarmbakterier som gis fra en sprøytetube, smaker tydeligvis veldig god (syntes hundene mine tongue.png)t. Disse tarmbakteriene er med på å stabilisere magen og kan hjelpe med å bedre konsistensen på avføringen. I tillegg ville jeg hatt flytende parafin over maten til katten en gang om dagen, ca en teskje om gangen. Dette får man kjøpt på vanlig apotek, det er et middel som brukes for å bløtgjøre avføringen slik at det ikke blir så vondt å bæsje ut.

God bedring til den lille! Og lykke til. smile.png

Dette er tips jeg fikk fra veterinæren da hundene mine var i samme situasjon. Zoolac og flytende parafin kan også trygt brukes på katter.

Endret av Salvador
Skrevet

En annen ting å sjekke er dosanden du bruker. Noen kan være allergiske mot kattesand. Ofte om det er den billige typen du kjøper på matbutikk. Vil anbefale deg å prøve den krystallsanden de har på dyrebutikken! Den er drøy og du fjerner bare de krystallene som er fyllt med avføring/urin.

Bra at du sjekker katten din! Er dessverre mange som ikke hadde tatt seg bryet :/

Skrevet

Hadde samme problemet med en av kattungene jeg har hatt. Fikk beskjed med veterinær om at det var betent endetarm og at det mest sannsynlig gikk over av seg selv, noe det gjorde. Så bare kontakt veterinær du, sånn at du finner ut av det :)

Skrevet

Er ikke uvanlig når kattunger går over på fast føde at de får problemer med avføring og tarmen. Avføringen blir hardere og mer ubehagelig å få ut, om du skjønner. Noe annet som kan hjelpe er å gi mat som er bløtet litt opp.

Ser du har fått mange gode råd lengre opp. Så skal ikke gjenta alt. :) Men prøv å gi mat som er fuktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...