myerz Skrevet 17. februar 2013 #1 Del Skrevet 17. februar 2013 Jeg lurer litt på hva dere der ute tenker om å gi melkeprodukter til baby... Jeg vet jo at de ikke skal drikke kunelk før de runder året pga. jernopptak og allergifare, men er det HELT fy-fy å gi små smaksprøver? Vesla er nå snart 9 mnd, og jeg har så lyst til å la henne smake litt yoghurt! Svigermor sier at det ikke er så veldig farlig, "jeg har jo bestandig gitt kumelk til mine barn." På den ene siden vil jeg jo stole på at hun har rett, men på den annen side; kan det være at man har mer kunnskap om temaet nå enn før..? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144020914-melkeprodukter-til-baby/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira bjeffer Skrevet 17. februar 2013 #2 Del Skrevet 17. februar 2013 Sånn generelt sett ville jeg holdt meg til anbefalingene, dvs melkeprodukter fra 10 mnd og ren kumelk fra 12 mnd. Jeg forstår at du har lyst til at datteren din skal smake på mest mulig, men jeg ser ikke helt poenget med å gi henne yoghurt når hun kun er 8 mnd (snart 9). Ihvertfall ikke vanlig smakstilsatt yoghurt, rett og slett fordi det også inneholder mye sukker. Hva med å f.eks gi henne den barneyoghurten man kan gi fra 8 mnd? Jeg er ingen fanatiker, men ser rett og slett ikke poenget. Når det er sagt, så tror jeg ikke hun tar noe skade av det, og du som mor bestemmer selv hvordan og når du ønsker å gå igang med introduksjonen av diverse matvarer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144020914-melkeprodukter-til-baby/#findComment-145069075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 18. februar 2013 #3 Del Skrevet 18. februar 2013 Enig i at det som regel ikke er noen grunn til å flytte på "grensene" som er satt i kostholdsrådene. Man vinner jo i grunnen ikke så mye på en måned ekstra med yoghurt i et helt liv, liksom.... :-) Samtidig er det viktig å være klar over grunnen til at det ikke er anbefalt kumelk til barn under 1 år. Det har ike noe med allergi å gjøre, men skyldes at kumelk kan fortrenge mer jernrike matvarer fra kostholdet, og melk hindrer også opptaket av jern. Barn i denne alderen er ikke alltid storspiste, derfor teller hver bit av det de spiser. Kalsium får de som regel i seg nok av gjennom morsmelk/amming eller MME (som er tilsatt ekstra jern for å kompensere for at melk hindrer jernopptaket), det er jern som er det næringsstoffet de lettest får for lite av. Ved 1-årsalderen regner man med at de aller fleste barna spiser såpass mye fast føde at det ikke lenger er noe problem med kumelk i sin alminnelighet, og fra 10mnd alder er det greit å bruke det i mat samt i mindre mengder yoghurt (yoghurt kan også fortrenge annen mat, selvsagt, men det er fordeler med yoghurt (mageregulerende) som gjør at det er ok likevel). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144020914-melkeprodukter-til-baby/#findComment-145072309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå