3smaa Skrevet 16. februar 2013 #1 Skrevet 16. februar 2013 Ser at mange ønsker keisersnitt, men her er det motsatt. Jeg ønsker å føde naturlig. Jeg blir redd ved tanke på at de kjærer magen, jeg vet ikke hvorfor. Jeg fikk ingen smertestillende med begge mine barn og fødte vaginalt begge gangene. Sitter her og tenker hvis jeg får en haste ks Huff, vet ikke hvordan jeg skal bli kvitt den tanken
Blomstogbier Skrevet 16. februar 2013 #2 Skrevet 16. februar 2013 Uffda Har du en jordmor du kan ta en prat med, som kanskje kan berolige deg? Hvis du har hatt to barn og født naturlig begge gangene, er vel sjansen ganske stor for at du kan det denne gangen også da Men greit å være forberedt om noe skulle skje. Jeg er også redd for å bli kuttet i, men man kjenner jo ingen smerte da (som oftest i allefall) tror jeg. Jeg er førstegangsfødende, og vet ikke om jeg er "i stand" til å føde naturlig, selvom alle i min familie har gjort det. Så vet ikke hva jeg skal forvente. Jeg ønsker også å føde naturlig, men jeg er åpen for alt, og stoler på at legene og jordmødrene vet hva de gjør
skjotta Skrevet 16. februar 2013 #3 Skrevet 16. februar 2013 JA! tanken på kateter, nerveblokk, skapeller osv gir meg angst! heldigvis hadde jeg en helt normal og grei fødsel med første jenta, så håper på at det går slik med nr to også. bruker mye tid på å fortelle meg selv at dersom jeg TRENGER keisersnitt, så er det fordi det er til det beste for babyen og derfor kan jeg klare det meste, men det er ikke lett!
Blomstogbier Skrevet 16. februar 2013 #4 Skrevet 16. februar 2013 Jeg tror også at når man først ligger der, og er oppi det hele, er det kanskje lettere å godta noe slikt enn på forhånd? Jeg ser for meg at jeg i allefall tenker at "bare sørg for at babyen er trygg". Men man vet jo ikke hvordan dette kan bli på forhånd..
Thie88 Skrevet 16. februar 2013 #5 Skrevet 16. februar 2013 Høres ut som du kommer til å føde vanlig. Ettersom det har gått fint de 2 andre gangene. Førstegangs jeg også, vet ikke om jeg får ks eller må føde vanlig pga sykdom. Har i tillegg hatt veldig store operasjoner som yngre, derfor jeg ikke er redd for ks, operasjoner osv. Men for andre kan jeg forstå at det er skremmende.
Salvador Skrevet 16. februar 2013 #6 Skrevet 16. februar 2013 Synes det høres skummelt ut med keisersnitt selv, men det er mest på grunnav redsel for epidural kateter!! Vil jo helst føde vaginalt, men blir det haste keisersnitt så er det jo for en grunn, og vil jo at barnets helse skal komme i førstehånd. Jeg er mest redd for å føde et barn som ikke er friskt!!
missme Skrevet 16. februar 2013 #7 Skrevet 16. februar 2013 Jeg blir superskuffa om jeg må ta keisersnitt, alltid drømt om og få føde og gleder meg til fødselen. Dessuten hater jeg operasjoner, har vært under kniven altfor mange ganger så det unngår jeg så langt det lar seg gjøre, men klart må man så må man.
Håpefull77 Skrevet 16. februar 2013 #8 Skrevet 16. februar 2013 Jeg må innrømme at jeg nå er mer redd for å føde normalt. Når jeg fikk førstemann endte det med hastekeisersnitt og jeg stoler nå ikke på at kroppen takler en normal fødsel. Jeg kommer til å ta det opp med jordmor og har ingen planer om å be om planlagt keisersnitt. Regner med at det er noe jeg kan snakke meg igjennom. Og at jeg er klar for normal fødsel til sommeren. Men gruer meg skikkelig. Jeg har bare gode minner fra mitt hastekeisersnitt. Var våken, hadde spinalbedøvelse da epudiralen jeg fikk mens jeg forsøkte å føde normalt ikke var bra nok. Hadde for mye følelse.
AnitaLilja Skrevet 16. februar 2013 #9 Skrevet 16. februar 2013 Jeg er også livredd for å få keisersnitt, tror faktisk at det er min største frykt også. Vi har allergi mot narkose i familien, og har kun fått narkose en gang i mitt liv(kun for en liten kikkhullsoperasjon) så aner ikke hvordan jeg vil reagere på det... I tillegg pleier jeg å bli dårlig av ulike typer bedøvelse (deriblant ble jeg det etter narkosen), og er livredd for ikke å være i stand til å ta vare på babyen min etter fødselen... Og er kjemperedd for å bli skjært i! Så keisersnitt er frykta... Samtidig som jeg syns det er kjedelig at du har den frykta, så er det litt godt å vite at man ikke er aleine i situasjonen... Har du fått snakka med jordmor eller lignende om det?
skjotta Skrevet 16. februar 2013 #10 Skrevet 16. februar 2013 Jeg er også livredd for å få keisersnitt, tror faktisk at det er min største frykt også. Vi har allergi mot narkose i familien, og har kun fått narkose en gang i mitt liv(kun for en liten kikkhullsoperasjon) så aner ikke hvordan jeg vil reagere på det... I tillegg pleier jeg å bli dårlig av ulike typer bedøvelse (deriblant ble jeg det etter narkosen), og er livredd for ikke å være i stand til å ta vare på babyen min etter fødselen... Og er kjemperedd for å bli skjært i! Så keisersnitt er frykta... Samtidig som jeg syns det er kjedelig at du har den frykta, så er det litt godt å vite at man ikke er aleine i situasjonen... Har du fått snakka med jordmor eller lignende om det? du kan jo trøste deg med at man ikke legges i narkose for keisersnitt :-D kun ved "krise snitt" (hva kaller de det da? når babyen må ut i løpet av minutter?) ellers brukes epidural/spinal bedøvelse ved både planlagt keiser og hastesnitt... for meg er det tanken på ett planlagt keisersnitt som er verst. da ville jeg jo fått kjempe god tid til å grue meg! tanken på hastesnitt er mer sånn "må man så må man"...
januarbaby012 Skrevet 16. februar 2013 #11 Skrevet 16. februar 2013 Ser at mange ønsker keisersnitt, men her er det motsatt. Jeg ønsker å føde naturlig. Jeg blir redd ved tanke på at de kjærer magen, jeg vet ikke hvorfor. Jeg fikk ingen smertestillende med begge mine barn og fødte vaginalt begge gangene. Sitter her og tenker hvis jeg får en haste ks Huff, vet ikke hvordan jeg skal bli kvitt den tanken Her ønskes det motsatte. Jeg ønsker meg ks for jeg er redd å blir sydd. uff gruer megtil fødsel jeg. er adnregangs og har ikke noe godt erfaring med vaginal fødsel. men størte fryktet er å blir klipt, revnet og sydd
3smaa Skrevet 16. februar 2013 Forfatter #12 Skrevet 16. februar 2013 Som sagt så har jeg født vaginalt 2 ganger før og har ikke blitt sydd et eneste snitt (ikke noe i det heletatt) bare sånn små rifter som kan samlignes med klore sår. Første gang hadde jeg en kjempe lang fødsel med rier, men andre gangen gikk det veldig fort. Jeg har operert meg i magen som liten og husker gått hvordan det var den dagen idag Itillegg så har jeg en kjempe stor operasjonsarr som jeg har prøvd å fjerne på lenge. Verken plastikk kirurgi og sykehus legen ville operere den fordi den var dyp og mange cm lang med flere andre arr rundt Selvfølgelig tenker jeg først og fremst på babyen min og at den skal være frisk. Må man ta ks så må man, men jeg vet ikke hvordan det vil være.
3smaa Skrevet 16. februar 2013 Forfatter #13 Skrevet 16. februar 2013 Jeg er også livredd for å få keisersnitt, tror faktisk at det er min største frykt også. Vi har allergi mot narkose i familien, og har kun fått narkose en gang i mitt liv(kun for en liten kikkhullsoperasjon) så aner ikke hvordan jeg vil reagere på det... I tillegg pleier jeg å bli dårlig av ulike typer bedøvelse (deriblant ble jeg det etter narkosen), og er livredd for ikke å være i stand til å ta vare på babyen min etter fødselen... Og er kjemperedd for å bli skjært i! Så keisersnitt er frykta... Samtidig som jeg syns det er kjedelig at du har den frykta, så er det litt godt å vite at man ikke er aleine i situasjonen... Har du fått snakka med jordmor eller lignende om det? Ja, det er godt å se at jeg ikke er alene Jeg har ikke snakket med jordmor angående dette, men vurderer å ta det opp med henne når jeg skal møte henne en gang i april.
AnitaLilja Skrevet 16. februar 2013 #14 Skrevet 16. februar 2013 Hehe, er mest detta haste-keisersnittet jeg er redd for, nettopp pga alt detta som er med narkosen og ettervirkninger av bedøvelse jeg er redd... Men ja, kjenner jeg virkelig ikke cil ha planlagt keisersnitt heller, for da er jeg så redd for alt anna rundt det... Jeg revner heller over hele enn å ha keisersnitt slik jeg ser det nå!!
Nr3_i_magen Skrevet 19. februar 2013 #15 Skrevet 19. februar 2013 Keisersnitt er min største bekymring og. Men jeg har ganske stor tro på at jeg kan slippe siden det har gått bra to ganger før. Jeg kan ikke huske om jeg har blitt operert noen gang, men det er ikke det som er skummelt. Det verste for meg er nok at jeg er ekstra sliten i fbm slutten av en graviditet og at jeg ikke er i topp form etter fødsel til å ta meg av baby og familie. Altså at jeg ikke har lyst på en operasjon akkurat mens vi får ny baby. Jeg er redd det tar lang tid før jeg ikke har vondt lenger og det føles best at babys lunger blir skvist før de skal puste luft. Men jeg prøver å si at dette er noe som skjer hele tiden og er egentlig ikke så farlig i seg selv.
81-Mamma<3<3 Skrevet 19. februar 2013 #16 Skrevet 19. februar 2013 Jeg er også redd keisersnitt. Men det har jo gått greit to ganger, så satser på vaginalfødsel denne gangen og! Det er en stor operasjon. Har lyst å være oppegående når ungen er ute. Ikke minst få ungen min med en gang, og ha den hos meg hele tiden! Samt ta meg av søsken. Har sett noen stygge arr etter keisersnitt også,- vil helst ikke ha det!
Rime Skrevet 19. februar 2013 #17 Skrevet 19. februar 2013 Jeg er også redd for keisersnitt! Bærer tvillinger så er jo litt større risiko for at jeg må det, men håper inderlig jeg slipper det! Har lesten del om keisersnitt, skulle aldri gjort det for det skremte vettet av meg, man kan jo risikere masse plager etterpå Og nesten ikke orke å ta i ungen. Nei hele prosessen med keisersnitt byr meg imot! VIL føde naturlig, hehehehe!
3smaa Skrevet 19. februar 2013 Forfatter #18 Skrevet 19. februar 2013 Jeg er også redd for keisersnitt! Bærer tvillinger så er jo litt større risiko for at jeg må det, men håper inderlig jeg slipper det! Har lesten del om keisersnitt, skulle aldri gjort det for det skremte vettet av meg, man kan jo risikere masse plager etterpå Og nesten ikke orke å ta i ungen. Nei hele prosessen med keisersnitt byr meg imot! VIL føde naturlig, hehehehe! Krysser fingere og tær for at du føder naturlig. Har en venninne som fødte tvillinger helt naturlig uten smertestillende og sa til meg etterpå at det føltes akkurat som om å føde kun ett barn fordi den første ble født 2 timer etter første rie og nr 2 kom ut etter et press som lignet etterrier.
julimamma17 Skrevet 20. februar 2013 #19 Skrevet 20. februar 2013 er faktisk beroligende å lese at du har født vaginalt to ganger å virkelig IKKE vil ka KS! Er litt nervøs på fødselen! men sansynligheten for vaginal fødsel er jo veldig stor for deg!
skjotta Skrevet 20. februar 2013 #20 Skrevet 20. februar 2013 nå har jeg bare født en gang før, men syntes det med fødsel var ganske fasinerende. utrolig hvor mye kroppen vår vet fra før ;-) jeg møtte opp på fødestua ganske uinformert (tok ingen "kurs" og leste ingen bøker/så ingen filmer osv...) men visste akkurat hva jeg trengte å gjøre og når det måtte gjøres. husker jeg frika litt når jordmora sa at jeg måtte si fra når jeg følte behov for å presse... litt sånn "hva om jeg ikke merker det? hva om jeg sier fra for tidlig? hva om...." men når det kom var der virkelig ikke noen tvil ;-) for ikke å snakke om at når det først er i gang så kan man jo ikke stoppe det, så de tingene man var bekymret for og stresset litt over i forkant, flyr liksom bare forbi og i ettertid tenker man "jaja... " hvis jeg skal ha keiser snitt skal det være medisinks nødvendig, og det håper jeg det ikke blir!
mamma_til_en_prins Skrevet 21. februar 2013 #21 Skrevet 21. februar 2013 Jeg har hatt både ks og vanlig fødsel. Katastrofe KS med førstemann. Da må babyen ut i løpet av 4 minutter. Jeg følte legene hadde full kontroll og følte meg veldig trygg. Jeg var også i fin form etterpå og var ut å trillet i byen samme dag som jeg kom hjem fra sykehuset. Det var jeg IKKE etter den vanlige fødselen! Da var jeg sliten og var øm der nede. Arret etter ks grodde fint og fort og vises neste ikke nå. Og det er jo så langt nede at det synes ikke med truse eller bikini. Så jeg har ingen frykt for om det skal bli ks ved neste fødsel nå i juli/august. Er selv usikker på hva jeg vil velge. Får velge selv siden jeg har hatt et ks fra før. Jeg vil avvente med å høre hva jordmor og leger anbefaler for min del.
Rime Skrevet 21. februar 2013 #22 Skrevet 21. februar 2013 mamma_til_en_prins, det var fint å høre, kjente jeg ble litt letta nå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå