Gå til innhold

Hjertelyd, oppe i 180??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere opplevd at hjertelyden har gått så høyt som 180 slag?

Hele veien hos meg har det ligget stabilt på 150/160..

Sist gang kom den plutselig opp i 180 og så ned til 140..

Er dette vanlig når de er aktive og beveger seg?

Kanskje det kommer ann på hvor langt en er på vei og!?

Tenker litt på det siden det ikke har vært forandring på det før.

Jeg er 34+2 idag og spør litt fordi jeg hadde noen annerledes bevegelser på baby for noen dager siden..Så da ut som om han lå å pustet veldig rytmisk.Jordmor hadde ikke vært borte i det før men trodde det ikke var farlig da :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min hoppet også så høyt på forrige kontroll, hun sa det var helt vanlig og et sunt tegn. Var visst når babyen beveget seg inni der.

Skrevet

Jeg har aldri hørt om at noen har vært oppe i så høyt så sent i svangerskapet. Det er ganske vanlig tidlig i svangerskapet, ikke at den hopper opp til så mye kanskje, men at den ligger på såpass høyt. En venninne av meg var oppe i noe slikt, og hun er 10 uker.

Med tanke på bevegelse på baby, er det vanlig at pulsen skal stige og synke, det har jeg fått beskjed om at den SKAL gjøre, men min pleier ikke stige mer enn maks 10, og så blir den roligere igjen.

Men er sikkert ikke noe farlig/skummelt, men kanskje litt uvanlig (siden jordmora di ikke hadde hørt om det før heller) :) kanskje babyen din var superaktiv inni der akkurat da pulsen ble målt ;)

Men du nevner "pustet veldig rytmisk", det kan ikke ha vært hikking, det da?

Skrevet

Jeg er forresten 30 uker

Skrevet

Jeg har aldri hørt om at noen har vært oppe i så høyt så sent i svangerskapet. Det er ganske vanlig tidlig i svangerskapet, ikke at den hopper opp til så mye kanskje, men at den ligger på såpass høyt. En venninne av meg var oppe i noe slikt, og hun er 10 uker.

Med tanke på bevegelse på baby, er det vanlig at pulsen skal stige og synke, det har jeg fått beskjed om at den SKAL gjøre, men min pleier ikke stige mer enn maks 10, og så blir den roligere igjen.

Men er sikkert ikke noe farlig/skummelt, men kanskje litt uvanlig (siden jordmora di ikke hadde hørt om det før heller) :) kanskje babyen din var superaktiv inni der akkurat da pulsen ble målt ;)

Men du nevner "pustet veldig rytmisk", det kan ikke ha vært hikking, det da?

Jeg kjente jeg ble littegranne smånervøs da den plutselig var oppe i 180..og så ned til 140..Spesielt når han har ligget jevnt hele veien..Men det kan jo hende at på akkurat denne kontrollen så var han veldig i bevegelse..!?

Han rullet jo og dyttet da jeg var der.Og nå begynnr han å bli stor og da.

Nei, ikke hikking.Han hikket etterpå :)

Det var akkurat som om brystkassa hans lå helt "ytterst" på venstre siden min..Rytmiske opp og ned.Mange små bevegelser i 5-10 min.Det var så merkelig, for det så ut som om han pustet rett under huden min på en måte..

Har en video..

Skrevet

Jeg kan ikke se for meg annet enn at han var veldig i bevegelse akkurat da :) Kanskje du får en aktiv, liten krabat, og så er min baby generelt roligere i bevegelsene sine fordi pulsen hennes ikke skyter til værs på samme måten, selv når hun er aktiv.

Så underlig! Med de rytmiske bevegelsene, mener jeg. Var det helt jevnt så lenge det varte? Jeg har kjent/sett noe som høres litt likt ut, men jeg har tenkt at hun driver å fikler med noe der inni. Siden det ikke er så sterke bevegelser, har jeg tenkt at det kanskje er en albue eller noe slikt som dulter borti, særlig siden det føles som om det kommer fra ryggenområdet hennes.

Sist jeg var til kontroll, fikk jeg beskjed om at siden jeg var så slank, så var det fullt mulig for barnefar å høre hjertelyden til babyen, bare ved å legge øret inntil (så lenge babyen lå slik den lå på kontrollen da). Nå er jeg 38 uker da, men kanskje det faktisk er pustinga hans du ser? Jeg tenker siden det er mulig å høre hjerteslagene, kan det jo kanskje være mulig å se dem også? I så fall er det jo kjempestilig! :)

Skrevet

Jeg kan liksom ikke se for meg hvordan han drev inni der i såfall :P Om han løftet hendene opp og ned hurtig!? :P

Det kan hende det blir en aktiv liten en ja ;) hehe!

Ja, det var jevnt så lenge og det flyttet ikke veldig mye på seg.Og mens det holdt på så rørte han ikke på seg ellers..Var bare akkurat der på siden.

Hadde jeg ikke sitti rolig hadde jeg sikkert ikke oppdaga det tror jeg..for det var ikke som dytt..Veldig rart!

Men jordmor sa at det var nok noe pusteøvelser han gjorde men hu klarte ikke helt å se for seg hvordan han gjorde det..

Oj, har dere prøvd det ut? :)

Ja, det tenker jeg og!?Men jeg er mer normalvektig jeg da, men har kunnet sett tydelige bevegelser fra ca uke 20 på meg.

Skrevet

Tja, si det, hva han kan ha drevet på med der inni :P antageligvis noe mystifistisk :P

Nei, vi har ikke prøvd det ut, men det er fordi samboer er veldig lite engasjert i dette her med svangerskapet :( Han bryr seg veldig og slikt, men mangler liksom interessen. Jeg tror han synes det er uvirkelig, selvom han ikke helt vil innrømme det :P Jeg skal nå få prøvd å mase meg til at han skal prøve å høre, for det hadde vært kjempegøy! Om han kan høre hjerteslagene hennes, skulle jeg nesten ønske det var han som var gravid og ikke jeg, sånn at jeg også kunne hørt dem på den måten, hihi :)

Jeg har hatt tydelige bevegelser fra uke 19, at man kunne se dem, så vi er jo ganske like sånn sett da. Det kan jo godt hende din fyr også kan høre hjerteslagene til lille, i hvert fall når du kommer enda lengre på vei (jordmor nevnte jo ikke noe om dette til meg før i uke 37)! Særlig siden du kunne se pustinga hans :)

Skrevet

Han har drevet sånn idag også..Så tenkte kanskje jeg kunne høre med JM igjen i morra om man skulle sjekket det ut mer, siden hun og ikke visste hva dette var..

Nei, å så leit da :/ :/

Noen ganger med mannen min så blir jeg litt lei meg fordi han ikke vil kjenner når det virkelig skjer noe i magen..For det har vært veldig ofte at det selvfølgelig ikke skjer noe når han tar der.. :P

Du må mase og mase!Jeg skulle ønske jeg kunne lytte på min egen mage :P

Jeg får han til å høre litt innimellom men han hører mest bobler og ting som flytter på seg :)

Baby har vært veldig aktiv idag både før og etter bevegelsene..så er sikkert ikke farlig..Men JM synes og 180 var høyt..

Legen min sier at hjertepulsen går ned mot slutten..mens jordmor mente at den ikke gjorde det..

Skrevet

Denne frøkna hadde puls helt oppe i 193 under sist sparketest. Og en uke før var hun helt nede i 119 under en sparketest. Legene virket ikke bekymret for noen av delene. Hun var forresten veldig aktiv da hjertelyden var 193. Jeg er i uke 36.

Skrevet

Jeg synes det er så rart at forskjellige leger og JM mener forskjellig om det samme..Det er så vanskelig å forholde seg til..

Man vet jo ikke hva man skal tro!?

Var det vanlig at de kom så høyt ved aktivitet?

Skrevet

Min har ikke senket pulsen nå som det nærmer seg slutten, den ligger på 140-150 hver gang.

Jeg hørte litt med han igår om han ikke var interessert i å høre, og joda, han hadde "tenkt på det da, men ikke akkurat nååå...." Så hvis jeg spør litt forsiktig hver kveld, kan det jo hende han til slutt vil høre, forhåpentligvis før fødselen er i gang... :) Jeg skulle ønske jeg kunne tatt av øret mitt, slik som mr. Potethode (jeg er usikker på hva han heter), han i Toy Story, sånn at jeg kan høre selv :P

Det er ordentlig forvirrende med alle som sier forskjellige ting, hva noen mener er normalt og andre mener ikke er så vanlig... Jeg sa til min jordmor at det hadde vært ekstremt lite liv den siste uka sist jeg var der (kjente nesten ingenting, og vurderte å ringe føden flere ganger, men da kom det plutselig et lite dult, så jeg gjorde det ikke. Dessuten kjente jeg hikking flere ganger daglig). Da mente hun det var normalt at baby bevegde seg mindre! Og det har jeg jo fått beskjed om av både legen og sykehuset at IKKE stemmer! Heldigvis opptok aktiviteten seg igjen, så hun lå nok bare med beina mer mot ryggen min ei ukes tid :)

Skrevet

Hjertelyd på 180 er ikke unormalt. Hos premature og nyfødte varierer hjertelyd veldig. Dette kan variere ift. gråt, stress osv. Når man blir undersøkt med doppler, kan babyen reagere med at den f.eks blir ekstra aktiv. Så det er nok ikke noe å bekymre seg for :-)

Skrevet

Rytmiske bevegelser fra magen kommer forresten ofte av at barnet hikker. Har også hørt at noen har fått forklart at barnet øver på å puste.

Skrevet

Min har ikke senket pulsen nå som det nærmer seg slutten, den ligger på 140-150 hver gang.

Jeg hørte litt med han igår om han ikke var interessert i å høre, og joda, han hadde "tenkt på det da, men ikke akkurat nååå...." Så hvis jeg spør litt forsiktig hver kveld, kan det jo hende han til slutt vil høre, forhåpentligvis før fødselen er i gang... :) Jeg skulle ønske jeg kunne tatt av øret mitt, slik som mr. Potethode (jeg er usikker på hva han heter), han i Toy Story, sånn at jeg kan høre selv :P

Det er ordentlig forvirrende med alle som sier forskjellige ting, hva noen mener er normalt og andre mener ikke er så vanlig... Jeg sa til min jordmor at det hadde vært ekstremt lite liv den siste uka sist jeg var der (kjente nesten ingenting, og vurderte å ringe føden flere ganger, men da kom det plutselig et lite dult, så jeg gjorde det ikke. Dessuten kjente jeg hikking flere ganger daglig). Da mente hun det var normalt at baby bevegde seg mindre! Og det har jeg jo fått beskjed om av både legen og sykehuset at IKKE stemmer! Heldigvis opptok aktiviteten seg igjen, så hun lå nok bare med beina mer mot ryggen min ei ukes tid :)

Frustrerende med forskjellige svar fra de som liksom skal kunne dette godt da..Baby var veldig aktiv i går og gjorde de rytmiske bevegelsene iiiigjen..Men, er ikke like bekymret nå, når jeg kjenner han mye før og etterpå..Men fra i går kveld og til nå har han bare dyttet litt, så håper det tar seg opp litt..

Hehe, mr potethode ja! :) Det hadde vært morsomt!

Vi får kjøpe oss stetoskop ;)

Du får si det mer og mer..si at baby plutselig er ute og at da er det for sent ;)

Skrevet

Rytmiske bevegelser fra magen kommer forresten ofte av at barnet hikker. Har også hørt at noen har fått forklart at barnet øver på å puste.

JM min reagerte på at det gikk så høyt som 180..så fort ned til 140..Tenker på det selv siden han har vært veldig stabil hele veien.Aldri under 150 og aldri over 160..

Det er ikke at barnet hikker.Det merker jeg forskjell på.

Men det var nok pusteøvelser..men alikevel hadde hun ikke sett noe sånt før..

Skrevet

Jeg synes det er så rart at forskjellige leger og JM mener forskjellig om det samme..Det er så vanskelig å forholde seg til..

Man vet jo ikke hva man skal tro!?

Var det vanlig at de kom så høyt ved aktivitet?

Jeg fikk iallefall ikke noe inntrykk av at det var uvanlig. Ble bekymret selv, for jeg tenkte at barnet kunne være stresset når det var så høyt, men hverken jordmor eller legene har sagt noe annet enn at det så veldig fint ut. Har litt inntrykk av at de kanskje så på helheten, at det ikke var så høyt hele tiden, men at det kom slike topper når det var ekstra aktivitet. Det var generelt veldig vanskelig å måle hjertelyden for hun snudde seg hele tiden.

Det var overlegen på sykehuset som tok denne vurderingen, så jeg regner med at hun vet hva hun snakker om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...