Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter tre positive tester med IVF forsøk og påfølgende SA/MA har jeg i dag vært hos kontroll time hos IVF gyn.

Diagnosen er ufrivillig barnløs med UFLAKS! Legen mener altså at vi har hatt uflaks, og det er lite eller faktisk ingenting vi kan gjøre for å forhindre nok en SA/MA ved en ny graviditet.

Han mener progesteron som støttebehandling kun er nødvendig de første ukene etter innsett, lenger enn det er ikke hensiktsmessig.

Blodprøver for å sjekke kogulasjonsfaktorer er heller ikke hensiktsmessig da flere nye underøkelser/forskning viser at antikoagulasjonbehandling ikke har effekt. (Bla. en klinisk studie gjort i Leiden,Nederland)

Det er ingenting anatomisk galt med livmor. Vi er gentestet og det er også i orden.

Hvilke er efaringer har dere andre hatt med gjentatte SA/MA ved IVF forsøk? Hva har fungert av behandling og hva sier legene deres?

Jeg er så usikker på veien videre. Legen vår sier at det er et spørsmål og å holde ut og stå på. Mer enn det får man ikke gjort. Jeg merker at disse abortene er blitt en belastning. Positiv test er ingen glede, gir bare mer bekymringer. Ukene går så sakte og jeg klarer ikke tenke på annet enn om det skal gå bra eller ikke. Og før man kommer så langt er det jo også hele regimet man må gjennom før man i det hele tatt har en liten sjanse for å bli gravid.

Skulle så gjerne viss mer om det virkelig er slik at man bare må stå i det og holde ut, eller om man burde prøve flere metoder, medisiner osv?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144020243-gjentatt-sama-hva-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så trist å høre om dine gjentatte sa/ma.

Jeg har hatt 2 selv så vet hvor vondt det er.

Når man har mistet 3 ganger uten å ha født imellom får man diagnosen habituell abort. Du kan jo google litt og lese mer selv. Da kan man få utredning, men tror det kan være litt ventetid. Kan du ikke be fastlegen din henvise deg, så du kan komme til en annen gynekolog for utredning?

Jeg kjenner til dette med Habituell abort. Det er derfor vi har fått tilbud om kromosomundersøkelse, og den viste at alt er normalt.

Via UL vet de også at det ikke er misdannelser i livmor. De sier at UL maskinene er så gode at de ser det aller meste der, og dersom egget har festet seg i tilllegg er sannsynligheten for at det er noe galt meget liten.

Hormonundersøkelser viser at alt er normalt.

Immunologiske undersøkelser er lite vits i da som skrevet over nye undersøkelser viser at antikougalasjonsbehandling ikke er hensiktsmessig dersom det skulle være økt blodkoagulasjonfaktorer. (Altså, dette mener min gynokolog, sikkert uenighet og usikkerhet blant fagfolk her)

Jeg burde jo være glad at alt er som det skal være, men klarer liksom ikke slå meg til ro med at det ikke er noe mer man kan gjøre.

Jeg selv har hatt en SA og en MA, ei venninne av meg hadde 2 ma på rad og nå er hun snart i mål med en fullført graviditet. Legen min og hennes - altså begge to sa at det er lite å gjøre med det. Prøve på nytt! Ved ass.befr. er jo sjansen at egget fester seg eller er borti slimhinner (kjemisk graviditet) enda større en ved normal prøving siden egget blir satt rett inn i livmoren. Jeg selv er ferdig med våre 3 forsøk i det offentlige og skal videre til Hausken. Dem har et aparatt (embryoskop heit det tror jeg) hvor dei kan plukke ut det beste egget og jeg håper at det er det jeg trenger. Få finne det egget som skal deles seg bra videre og ikke stoppe opp. Jeg fikk tilbud om utredning av aborter men legen ved St.Olavs mente at det ikke er så stor vits i. Han trodde ikke jeg kommer til å finne noe som helst som er galt med meg. Det bare tar lang tid, sa han. Så det gjorde jeg ikke. Nå neste uke skal jeg på førsamtale til Hausken, blir spennendes å høre hva han mener angåendes saken. Som sagt - dette er ikke lett og desto verre for hodet når man får en positiv test.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...