Gå til innhold

Hva er greia md disse bilstoltestene??

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nytt babysete til bilen denne gangen... Denne gang med isofix. Jeg liker isofixsystemet fordi det er festet i bilens karosseri, i tillegg til at en får et klart signal fra systemet om stolen står trygt festet eller ikke. I tillegg slipper man å bøye seg over setet og drive akrobatikk for å få beltet på og av setet..noe jeg husker som forstyrrende dersom baby sover eller ligende..

Når jeg leser de ulike bilstoltestene derimot ser jeg at det ofte at setene kommer dårligere ut i testen dersom de står testet med isofix. Hvorfor det??? Har dette med pris å gjøre...?? Isofix er jo dyrt, både å kjøpe i bilen og når det gjelder prisen på selve basen.

Jeg har lagt min elsk på Besafe Izi go. Liker det dype setet og 5 punkt sele. Den er smal og har kalesje som er festet i "bøyle". Ikke så tung å bære heller... Og mulighet for vognfeste. Hvorfor er denne stolen best i test UTEN isofox (76 poeng) og dårlig i test med isofix?? (56 poeng). Synes dette virker rart!!!!

Noen som kan hjelpe meg?

Har tidligere hatt Maxicosi Cabriofix, men ønsker altså nytt denne gangen..

Hva kjøper dere og hvorfor? Noen som har noen isofix-favoritt??

Endret av ♡ Jersey ♡

Fortsetter under...

Gjest Helle_Høygir

Jeg har forsøkt å google litt og etter det jeg kan se om Besafe setet så fikk det trekk fordi det kom dårlig ut i front og sidekollisjonstester. I tillegg så tolker jeg det slik at testen uten isofix er fra 2012 og den med er fra 2011.

Men jeg fant også dette:

"Ang. de forskjellige testresultatene for Besafe Izi Go med og uten Isofix, spurte eg Besafe om dette og fekk følgende svar :Årsaken til svakere resultat for iZi Go ISOfix i den europeiske forbrukertesten av barnestoler, er som følger: iZi Go ble testet med en testdukke som er 11,5 kg, som tilsvarer et barn på ca. 12 mnd. I stolen er det 2 innleggsputer i sitteflaten og disse skal taes ut når barnet er over 6 mndr. Dette var ikke gjort ved testen av iZi Go ISOfix. Dette medfører at testdukken kommer så høyt opp i stolen at ved sidekollisjon kommer hodet over stolens sidevanger og blir utsatt for alt for høye belastninger. Hvis innleggsputene var tatt ut ville testdukken satt mye lengre ned i stolen og hatt god beskyttelse."

Dette er da ikke kommentert i testen, så noe mer vet jeg ikke.

Maxi cosi cabriofix med isofix base hadde vi forrige gang og det blir det nå også. Det er vel ikke et sete som har scoret så høyt som de har gjort og fortsatt gjør, så jeg regner det som et bra sete.

Man kan lese seg blå i fjeset på disse testene og ikke bli mye klokere særlig når det skrives om feil puter og dukker..

Husker sist når vi skulle over på sete nr 2 - fant best i test og gjorde oss flid med research. Brukte setet og var så fornøyd. Så kom det ny test hvor setet var supert bakover, men fremover var det omtrent som å ha ungen på taket på motorveien... Det gikk visst mest på feilmontering, men likevel du blir jo litt redd når det står sånn til.

Jeg er jo fullstendig klar over at seter skal stå bakovervendt helst til fylte 15, men samtidig så er ikke verden så sort/hvitt at jeg halshugger de som snur tidligere. Jeg har troen på at de fleste foreldre gjør det som er best og vurderer selv i forhold til sin situasjon :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...