Gå til innhold

Noen som tar jerntilskudd?

Anbefalte innlegg

Gjest Håpernestegang:)
Skrevet

Jeg trenger jerntilskudd i svangerskapet da jeg har et ferritinnivå på 7! Men legen sier jeg skal vente til uke 20.

Noen som har startet tidligere? Skal jeg virkelig gå rundt trøtt og slapp i 5 uker til når jeg vet at jernlageret mitt er langt under minimum av normalen?

Skrevet

Hvorfor må du vente til uke 20? Hvis du føler deg dårlig, burde du vel ta tidligere. Men spurte du legen om hvorfor du måtte vente? :)

Skrevet

Legen visste ikke hvorfor det var anbefalt å vente til uke 20.

Leste inne på lommelegen at har gravide ferritin under 20 skal man begynne med en gang. Ferritin mellom 20-60 fra uke 20.

Får ringe legen igjen å høre. Går jo rundt i koma føles det som:)

Skrevet

Ring å hør hva legen mente :) Min lege ba meg ta jerntabletter fra uke 5 når jeg til og med hadde et høyt nok jernnivå.

Siden jeg tidligere har hatt et lavt jernnivå hadde jeg fra vi begynte å prøve proppa i meg masse leverpostei, brokkoli og rødbeter for å prøve å øke jernnivået naturlig, og det funka tydeligvis :)

Skrevet

Jeg hadde bare begynt hvis jeg var deg. Det høres ikke riktig ut å vente til uke 20 når det er så lavt. Jeg begynte i uke 20 og det stemmer med de tallene du har lest for jeg hadde 30. Jeg fikk lave jernverdier etter fødsel sist og det var virkelig pyton så jeg skal virkelig sørge for et best mulig grunnlag sånn at jeg ikke kommer til å slite med det denne gangen. Det var slitsomt! Vil derfor anbefale deg å begynne med en gang sånn at du har tid til å bygge opp igjen lagrene. Det er ikke gjort i en fei ;)

Skrevet

Oi, trodde det gikk fort å bygge opp jernlageret. Etter et par tabletter :P Jeg tror jeg hadde på rundt 10.

Fikk beskjed om å ta jern, men har ikke fått gjort det enda..

Skrevet

Hvilken jerntype er best å ta? Får dra innom apoteket i morgen. Man trenger jo ikke være mer sliten enn nødvendig når man er gravid!

Skrevet

Jeg tror det kan være lurt å be om en som ikke gjør deg treg i magen :)

Skrevet

Hemofer er det eneste som fungerer på meg uten at jeg blir ødelagt i magen. Det er ikke så kraftige saker, men fungerer bra for å få opp jernnivået. Husk å ta c-vitamin/appelsinjuice e.l. for å fremme jernopptaket, og unngå melk sammen med, da det hemmer jernopptaket. Og så hjelper det godt å få i seg jernrik mat, jeg hadde skikkelig dilla på lungemos og brokkoli en periode sist svangerskap, da steg hemoglobinen såpass at fastlegen lurte på om jeg var dehydrert;)

Stek mat i jernpanne, og som sagt, pass på c-vitamininntak samtidig:)

Skrevet

Rart du fikk beskjed om å vente når du har så lave nivå! Jeg fikk beskjed om å ta tilskudd pga jernbanelinjen, og har tatt niferex, om gis til blodgivere. Jeg tåler dn bedre enn hemofer, men det er sikkert litt individuelt.

Skrevet

Jernmangel ja, teite autokorrekt!

Skrevet

jeg må ta jerntilskudd hadde tomt jernlager i juli i fjor, og veldig lavt sist blodprøver hos legen, så fikk beskjed om å bare fortsette og ta jern tablettene. ;)

Skrevet

Takk for tips! Gikk for nifirex. Den andre varianten ville jeg endt opp med 7 piller om dagen for å få rett dose. Håper formen blir litt bedre fremover:)

Skrevet

Jeg har gått på jern hele svangerskapet jeg, gjorde det forrige gang også. Brukte duroferon sist siden det var jet jeg hadde brukt tidligere, men jordmor fikk hakaslepp da hun hørte det for det var visst galskap å bruke noe som var så hardt for magen når man var gravid (hadde ingen problemert da). Bruker Niferex denne gangen. Har aldri hørt at man skal vente, kan ikke skjønne hva grunnen skulle være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...