Gå til innhold

Folat etter 12 uker...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det noen hensikt å fortsette å ta etter uke 12?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ifølge legen min, men jeg tar allikevel.

Men da en mindre dose enn den som er i f. eks Lifeline care 1. trimester.

Jeg går på lifeline care 2. trimester og utover, og der er det folat, men da i en mye mindre dose.

Skrevet

jeg kuttet de ut i uke 13. Da var boksen tom. Fikk beskjed av både lege og jordmor at det ikke var hensikt.

Men omega 3 burde jeg ta gjennom hele svangerksapet.

Skrevet

Nei, det er bare viktig når ryggmargen lukkes, for å unngå ryggmargsbrokk. Det er i midten av 1. trimester en gang. Etter det er det ikke noen vits. Multivitaminer og tran derimot, skal man ta hele svangerskapet.

Skrevet

Men trenger man egentlig multivitaminer hvis man spiser variert? Synes det virker så rart å skulle ta multivit uten videre, virker mer fornuftig å heller ta blodprøve å så tilskudd av de spesifikke vitaminene man evt mangler? A-vitamin er f.eks. skadelig for gravide i høye doser, hvordsan blir det da å ta multivit hvis man allerede får i seg nok vitamin A fra kostholdet?

Skrevet

Man trenger ikke multivitamin hvis man spiser variert normal kost. Omega-3/tran er lurt uansett for de fleste får i seg for lite fisk og D-vitamin. De multivitamin pakkene for gravide som selges på Apotek er nok mest for at produsenten skal selge det og fordi mange gravid ikke får i seg nok pga dårlig form/matlyst osv.

Jeg tok folat fram til uke 12 og tran-kapseler hele tiden. :-)

Skrevet

Jeg er over uke 12 nå, og tar fortsatt folat siden lille banet i magen vokser i ett frem til h*n skal føde. Det gjorde jeg også på forrige svangerskapet.

Skrevet

Tror jeg tar til boksen er tom. Uke 15 nå.

Skrevet

Det er jo ikke farlig å ta folat lenger enn 12 uker, det er bare ingen hensikt. Folat er for å unngå ryggmarksbrokk hos baby, og siden ryggmargen er ferdig utviklet i uke 12, er det derfor ingen hensikt å ta folat etter uke 12.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...