Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ser at det er veldig mange, som jeg har gjort, sliter med dette, så jeg tenkte det kanskje kunne være nyttig å opprette en tråd så man kan dele litt erfaringer? :)

Her har vi hatt veldig store problemer med å få vesla til å sove, men nå begynner det etter hvert endelig å gå seg litt til.. Da hun ble født gikk det utrolig fort - 20 min(!) - og hun fikk en ganske kraftig låsning i nakken (KISS). Hun skrek manisk hvert eneste våkne minutt, og det eneste som kunne få henne til å sove var at jeg gikk rundt og bar på henne. Det kunne ta timer før hun roet seg nok til å sovne, og når hun endelig sovnet og jeg forsøkte å legge henne i sengen sin, våknet hun igjen.. Hun fikk behandling hos manuellterapaut, og sakte men sikkert ble hun roligere. Men sove ville hun ikke! Jeg gikk slik og bar på henne til hun var 4 mnd., da gikk jeg over til å mate henne i søvn. Dette funket greit, med unntak av at hun måtte ha flasken hver gang hun våknet på natten (mistet melken rundt 3 mnd.)

Da hun ble 6 mnd., og jeg begynte å bli helt utslitt av søvnmangel, fant jeg ut at noe måtte gjøres. Jeg er ingen ekspert, og alle barn er forskjellige, men kanskje dette fungerer for andre også?

Først begynte jeg med at når hun våknet på natten fikk hun ligge i en vognpose i min seng. Der lå hun og sprellet en stund, og til slutt sovnet hun. Ble hun sulten fikk hun NAN på flaske, men jeg reduserte pulvermengden gradis, helt til hun kun fikk vann på natten. Etter hvert tok det kortere og kortere tid før hun sovnet i sengen min, og hun skjønte at hun faktisk klarte å sovne selv.

Etter en måned forsøkte jeg å legge henne i sin egen seng til leggetid. Første gangen hylte hun, helt krakilsk. I begynnelsen tok jeg henne opp hver gang hun gråt, men hun illskrek hver gang jeg la henne igjen, og kunne holde det gående i timesvis.

Jeg innførte rutiner for alt; mat, soving på dagen, dempe lyset i huset på kvelden, leggerutiner og leggetid, og det hjalp MYE.

Jeg forsøkte å roe henne i sin egen seng, med synging, hysjing og stryking, og det fungerte noen dager, mens hun andre dager bare skrek til jeg endte opp med å mate henne i søvn likevel.

Det som til slutt fungerte her: Like før hun ble 8 mnd kjøpte jeg en sånn sovepose som man kler på, den roet henne mye. Jeg synger til henne mens vi kler på soveposen på badet, og mens jeg bærer henne inn i sengen. Jeg legger henne ned i sengen, skrur på spilledåsen og går ut. Hvis hun sutrer litt, står jeg i døråpningen og hysjer, men går ikke inn med mindre hun gråter. Gråter hun, går jeg inn og prøver å roe henne i sengen, synger osv. Noen ganger fungerer det ikke, og jeg må ta henne opp, men nå går det lenger og lenger tid mellom hver vanskelige leggetid! Merket at det hjalp en del at hun ikke så meg, men visste at jeg var der likevel.. Kanskje fordi hun forventer at jeg skal ta henne opp hvis hun ser meg...? Så lenge jeg har vært konsekvent med å gjøre nøyaktig det samme hver gang har det godt ganske greit.

Det har forresten vært enklere å få henne til å sovne selv på dagtid enn på kvelden; kanskje fordi hun da ikke er sliten etter en lang dag?

Jeg innbiller meg ikke at dette funker på alle, men jeg begynner å få troen på at hvis man er sta og gjør nøyaktig det samme hver leggetid, samme om det funker første-andre-tiende gang eller ikke, så vil det etter hvert bli et trygt og kjent signal for baby at det er sovetid.. Kanskje :P

Etter at hun lærte å sovne selv, har hun også sovet natten igjennom, med unntak av tre-fire netter på 1,5 mnd.!

Fortsetter under...

Hos oss er det motsatt. Hun sovner som regel fint alene men sliter veldig på dagtid. Må vugge vogna til jeg blir støl i armen:) hehe.

Men du nevner den posen hun sover i.. Hvor kjøpte du den?:)

Tror det kunne vært noe for vår lille.. Hun våkner på natta av at hun styrer fælt, sparker av dyna osv. Kanskje en sovepose er tingen:)

Vi begynte også med sovepose når lillegutt var 8 mnd, irriterer meg at jeg ikke prøvde det tidl. Funker som bare det her i huset, jeg har 2 stk fra Ikea, 129,- stk. Bruker ikke dyna i tillegg, det blir for varmt, og bare body under(han er av den varme typen).

Vi kjøpte også på ikea, men de finnes på de fleste babybutikker om du bor et stykke unna ikea ;) Litt dyrere da, men har sett noen i ull feks. som ser skikkelig deilige ut! Funket utrolig bra da mini lærte å reise seg opp i sengen og stå i stedet for å sove :P Mye roligere med posen på - og varmere :) Men nå når det er så kaldt har jeg faktisk hatt dyna i tillegg til pose, hun ble altfor kald uten.

Fin tråd som jeg skal følge med på! Her er snuppa 6 mnd og kan ennå ikke sovne selv. Mye likt som deg myerz, med nakkelåsninger og utrolig mye byssing og bæring. Nå er hun så godt som bra i nakken, men å finne roen for soving sliter vi med, og akkurat nå er vi inne i en periode med veldig mange oppvåkninger og styr på natta. Vart siden 4 mnd...

Ser at det er veldig mange, som jeg har gjort, sliter med dette, så jeg tenkte det kanskje kunne være nyttig å opprette en tråd så man kan dele litt erfaringer? :)

Her har vi hatt veldig store problemer med å få vesla til å sove, men nå begynner det etter hvert endelig å gå seg litt til.. Da hun ble født gikk det utrolig fort - 20 min(!) - og hun fikk en ganske kraftig låsning i nakken (KISS). Hun skrek manisk hvert eneste våkne minutt, og det eneste som kunne få henne til å sove var at jeg gikk rundt og bar på henne. Det kunne ta timer før hun roet seg nok til å sovne, og når hun endelig sovnet og jeg forsøkte å legge henne i sengen sin, våknet hun igjen.. Hun fikk behandling hos manuellterapaut, og sakte men sikkert ble hun roligere. Men sove ville hun ikke! Jeg gikk slik og bar på henne til hun var 4 mnd., da gikk jeg over til å mate henne i søvn. Dette funket greit, med unntak av at hun måtte ha flasken hver gang hun våknet på natten (mistet melken rundt 3 mnd.)

Da hun ble 6 mnd., og jeg begynte å bli helt utslitt av søvnmangel, fant jeg ut at noe måtte gjøres. Jeg er ingen ekspert, og alle barn er forskjellige, men kanskje dette fungerer for andre også?

Først begynte jeg med at når hun våknet på natten fikk hun ligge i en vognpose i min seng. Der lå hun og sprellet en stund, og til slutt sovnet hun. Ble hun sulten fikk hun NAN på flaske, men jeg reduserte pulvermengden gradis, helt til hun kun fikk vann på natten. Etter hvert tok det kortere og kortere tid før hun sovnet i sengen min, og hun skjønte at hun faktisk klarte å sovne selv.

Etter en måned forsøkte jeg å legge henne i sin egen seng til leggetid. Første gangen hylte hun, helt krakilsk. I begynnelsen tok jeg henne opp hver gang hun gråt, men hun illskrek hver gang jeg la henne igjen, og kunne holde det gående i timesvis.

Jeg innførte rutiner for alt; mat, soving på dagen, dempe lyset i huset på kvelden, leggerutiner og leggetid, og det hjalp MYE.

Jeg forsøkte å roe henne i sin egen seng, med synging, hysjing og stryking, og det fungerte noen dager, mens hun andre dager bare skrek til jeg endte opp med å mate henne i søvn likevel.

Det som til slutt fungerte her: Like før hun ble 8 mnd kjøpte jeg en sånn sovepose som man kler på, den roet henne mye. Jeg synger til henne mens vi kler på soveposen på badet, og mens jeg bærer henne inn i sengen. Jeg legger henne ned i sengen, skrur på spilledåsen og går ut. Hvis hun sutrer litt, står jeg i døråpningen og hysjer, men går ikke inn med mindre hun gråter. Gråter hun, går jeg inn og prøver å roe henne i sengen, synger osv. Noen ganger fungerer det ikke, og jeg må ta henne opp, men nå går det lenger og lenger tid mellom hver vanskelige leggetid! Merket at det hjalp en del at hun ikke så meg, men visste at jeg var der likevel.. Kanskje fordi hun forventer at jeg skal ta henne opp hvis hun ser meg...? Så lenge jeg har vært konsekvent med å gjøre nøyaktig det samme hver gang har det godt ganske greit.

Det har forresten vært enklere å få henne til å sovne selv på dagtid enn på kvelden; kanskje fordi hun da ikke er sliten etter en lang dag?

Jeg innbiller meg ikke at dette funker på alle, men jeg begynner å få troen på at hvis man er sta og gjør nøyaktig det samme hver leggetid, samme om det funker første-andre-tiende gang eller ikke, så vil det etter hvert bli et trygt og kjent signal for baby at det er sovetid.. Kanskje :P

Etter at hun lærte å sovne selv, har hun også sovet natten igjennom, med unntak av tre-fire netter på 1,5 mnd.!

Jeg vil bare si at jeg synes du har gjort dette på en utrolig flott og human måte! Ingen brutal skrikekur, men vennlige, lydhøre rutiner og en forståelse for at dette kan ta tid, og at det av og til innebærer to skritt frem og ett tilbake å få trygge barn som sover godt. Fin lesing!

Annonse

Veldig glad for å høre det! Man blir jo motløs og sliten til tider, og særlig som førstegangsmamma lurer man veldig på om man gjør ting riktig.. Hvor er bruksanvisningen?? :P Men jeg tenker i alle fall at målet må være at sengen skal være et hyggelig sted, ikke at det å legge seg er skremmende - "da forsvinner jo mamma og pappa og jeg blir helt alene!" Jeg er utdannet barneskolelærer, og har i utdanningsforbindelse lest en del barnepsykologi. Flere psykologer, blant andre Eriksen og Piaget, hevder at barn ikke forstår objektpermanens før de er 1,5 - 2 år gamle. Dette innebærer at de tror vi opphører å eksistere idet vi forlater rommet.. Dette er veldig grunnleggende i mine tanker rundt hva mini angår.

Jeg har en "hengekøye" som seng. Fra hengekøyefabrikken.

Www.hengekoyefabrikken.no

Og hun sovner bedre der enn i armen.

Når rutinene skulle endres fra å sovne kl 23 til 19-20 så tok jeg det gradvis. Når en time tidligere var inne tok jeg en ny time tidligere. Hun ble lagt med nesten all lys av, og la henne i våken, men dødtid tilstand. Gikk in å gav sutt noen ganger.

Her bysset vi i søvne til han var 5.5 måneder.

8 kilo tung og en trøtt rygg orket vi ikke mer.

Bestemte oss bare for å lage rutiner.

Grøt-bading-senga-flaska-kos og filla-natta.

Og det funket!!

Han bruker litt tid på å finne roen, men det er ca 10-20 minutt. Ikke mye grining, av og til litt protest men går veldig bra.

Det viktigste rådet mitt er : Prøv det SAMME i to uker.

Altså RUTINER. uansett-det vil funker-og ikke gi opp.

(Men om du bor sammen med noen så må dere først bli enige! Det sleit vi med her, var egentlig oss som var problemet. Far vil ikke at han skal grine mens jeg bare har godtatt at han må suttre og grine litt). Far synes det er UTROLIG deilig nå da :) (Min fortjeneste at dette har endt slik :D )

Her bysset vi i søvne til han var 5.5 måneder.

8 kilo tung og en trøtt rygg orket vi ikke mer.

Bestemte oss bare for å lage rutiner.

Grøt-bading-senga-flaska-kos og filla-natta.

Og det funket!!

Han bruker litt tid på å finne roen, men det er ca 10-20 minutt. Ikke mye grining, av og til litt protest men går veldig bra.

Det viktigste rådet mitt er : Prøv det SAMME i to uker.

Altså RUTINER. uansett-det vil funker-og ikke gi opp.

(Men om du bor sammen med noen så må dere først bli enige! Det sleit vi med her, var egentlig oss som var problemet. Far vil ikke at han skal grine mens jeg bare har godtatt at han må suttre og grine litt). Far synes det er UTROLIG deilig nå da :) (Min fortjeneste at dette har endt slik :D )

Sånn var det her og; vi MÅTTE være enige! Her i huset er det bare meg som legger, hun nekter å roe seg med pappaen (har aldri gjort det, gjett om jeg har mange frikvelder da:p ) men bare det å ha støtte på det du gjør når du fortvilet lurer på om det du gjør er riktig, hjelper mye! Jeg skrev ned alle rutinene på et notat på mobilen og sendte det til mannen for godkjenning :P Hehe "sånn gjør vi det, ok?" :P

Litt sutring mener jeg at man må tåle, det er jo ingen som syns det er noe gøy å legge seg.. Har lakenskrekk selv jeg! :P

Endret av myerz

Her er det jeg som ikke fikser sutring før legging, noe som fører til vond rygg av mye bæring og knebøy ved leggetid.

Pappaen mener derimot vi må tåle litt sutring uten at vi går i alarmberedskap av den grunn;-) Og jeg ser jo at hun sovner fortere når far legger henne. Synes det er viktig å være enig om rutiner, så vi får se hva vi blir enige om når rutineinnføring kommer:) (hun er 10 uker)

Vesla her er 4 måneder snart, og vi må bysse henne i seng på dagen og kvelden. På natta (fra 24-5) får hun pupp når hun våkner, men når hun er ferdig å drikke, legger jeg henne ned i sengen og hun sovner av seg selv. Derfor vet jeg at hun kan det. Men på dagen og kvelden må jeg bysse henne i søvn. Med byssing mener jeg at jeg går rundt på gulvet med henne i armene samtidig som hun suger pupp. Problemet nå er at hun ikke er så interessert i puppen lenger,så det hender at det er vanskelig å få henne til å sove på dagen. Har fått vondt i ryggen av all denne bæringen, men vi øver hver dag på å sovne av seg selv. Hun er glad i sengen sin, men blir urolig etter en stund. Hun sover mye i vogn på soverommet siden vi har sengen i stuen på grunn av plassmangel. Vi skal flytte til en leilighet som er større 1 november, men frem til da så må vi bare gjøre det beste ut av det. Jeg sover på stua sammen med henne da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...