Anonym bruker Skrevet 14. februar 2013 #51 Skrevet 14. februar 2013 Finnbiff usunt? "Kosemat"? Reinkjøtt er det magreste du kan spise faktisk.. Uten tilsetningsstoffer, de spiser ikke kraftfor eller andre kunstige ting. Mye sunnere enn ei brødskive. Anonym poster: 7c4f708452f43343afe91945cc080599 Det er ikke usunt. Bare bare for å illustere at noen ganger har de pannekaker og pølser, litt usunne ting, og andre ganger laks og finnbiff. For å vise at selv om de har noe usunt en fredag så har de ikke usunn mat alle fredagene. Og slik er det vel i de fleste barnehager? Forstår det ja Bare overrasket over at folk klikker på at maten er VARM og sverger til den evinnelige (og usunne) brødskiva. Tror at ungene hadde likt mer varmretter som er like magre som det groveste og kjipeste brød man kan lage (nei, supergrovt brød med masse korn er IKKE godt). Anonym poster: 7c4f708452f43343afe91945cc080599 Supergrovt brd med masse hele korn er det eneste som er spisendes spør du meg (oga da mener jeg på smak, ikke fordi det er sunt), men ellers helt enig, brød er hverken sunt eller godt, mye mye heller varmmat, så lenge det ikke er pølser. Men leser vi samme tråd? Jeg har ikke sett en eneste her som er i mot varmmat og heller vil servere det evinnelige norske brødet? Anonym poster: 7bb0ce554d304e08a3fd8f04ce0ada29
Sunnybeach4gull :) Skrevet 14. februar 2013 #52 Skrevet 14. februar 2013 Vet ikke hvordan taco du Hi har spist, men våres taco er langtifra usunn! Masse grønnsaker, karbonadedeig/kylling med krydder og bittelitt ost/rømme til i hvetelefser. Guaccamole med mye sunnt fett. Her har barna taco av og til i barnehagen og de elsker det Vi har taco her hjemme ca. 1 gang i mnd, deilig!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2013 #53 Skrevet 14. februar 2013 Overhørte en meget entusiastisk samtale mellom barnehagebarn og ansatte på t-banen om at de pleide å servere taco (!!) i barnehagen på fredager. Dette gledet de seg STORT til! Er dette vanlig praksis i barnehager? (På avdelingen hvor jeg jobbet i sin tid følte vi oss skikkelig gærne hvis vi lagte ostesmørbrød på fredagene og tegner smilefjes på dem med ketchup). Jeg er ikke kjempehysterisk (bare litt ysterisk og en smule snobbete) når det gjelder kosthold og mat, MEN jeg synes at taco i utgangspunktet er noe svineri - dette er da ikke mat som er OK å severe barn??? Palmeolje i skjellene, natriumglutamat og salt i krydderblandingen og kjøttdeig tilsatt gudene vet hva ... Jeg hadde ikke likt om Nurket (som blir født i juli ... hehe) fikk servert dette i barnehagen ukentlig - i alle fall ikke om det kommer fra pakke og det er jo sansynlig. Jeg kan ikke se for meg at de bruker grove tortillas, lager krydderblnadingen selv, ei heller kan jeg se for meg at de bruker karbonadedeig. Jeg ser for meg en orgie av "familiedeig", tacoskjell, rømme, mais fra boks, slapp kinakål, triste tomater og revet ost (som ikke er ost) fra First Price. Iiiiik!!! Er jeg skikkelig teit når jeg får litt hetta av dette? Kommer jeg til å bli mer laid back etterhvert? Noen drevne mammaer som kan berolige med litt her? Jeg er ikke veldig hysterisk på mat, men OM barnehagen til junior hadde begynt å servere taco hver fredag hadde jeg ikke blitt glad. Drittmat som vi kun har en gang i blant hjemme. En gang i blant, ok. HVER UKE, ikke ok. Synes jeg. Anonym poster: b1289772ce2f4adc974344a6f7dc0bd8
♥Madam Mim♥ Skrevet 14. februar 2013 #54 Skrevet 14. februar 2013 Hadde ikke bekymret meg det minste! Taco er langt ifra det verste de kan få i seg! Nå har jeg også ei jente som elsker grønnsaker så her hjemme blir hun ofte sittende å spise salaten istedet for de mer usunne delene av taco. Taco trenger heller ikke være så usunn hvis du bare tenker litt på råvarene du bruker :-)
Gjest Skofantomet Skrevet 14. februar 2013 #55 Skrevet 14. februar 2013 Jeg syns det er flott at foreldre bryr seg om maten til barna, men dette syns jeg var hysterisk ja. Ærlig talt, det er ingen som dauer av taco en gang i uken.
3 i april Skrevet 14. februar 2013 #56 Skrevet 14. februar 2013 Tipper de kommer til og bruke kyllingkjøttdeig siden den er billigst Ellers så kommer de sikkert til og bruke begrensede mengder krydder siden det er snakk om små barn fra 0-6 år. Av grønsaker så er det vel helt vanlig og bruke salat, agurk, tomat og mais dette er jo grønnsaker som de fleste barn liker. Rømme er heller ikke krise og inneholder faktisk næring, samme gjelder osten. De trenger heller ikke bruke skjell med palmeolje feks så er det ikke palmeolje i first price sine selv om de er billige. Så hi du kan nok ro deg ned noen hakk, barnet ditt overlever nok tacofredag uten varige men. Det er mye annen mat som er langt mere usunn enn taco
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2013 #57 Skrevet 14. februar 2013 Overhørte en meget entusiastisk samtale mellom barnehagebarn og ansatte på t-banen om at de pleide å servere taco (!!) i barnehagen på fredager. Dette gledet de seg STORT til! Er dette vanlig praksis i barnehager? (På avdelingen hvor jeg jobbet i sin tid følte vi oss skikkelig gærne hvis vi lagte ostesmørbrød på fredagene og tegner smilefjes på dem med ketchup). Jeg er ikke kjempehysterisk (bare litt ysterisk og en smule snobbete) når det gjelder kosthold og mat, MEN jeg synes at taco i utgangspunktet er noe svineri - dette er da ikke mat som er OK å severe barn??? Palmeolje i skjellene, natriumglutamat og salt i krydderblandingen og kjøttdeig tilsatt gudene vet hva ... Jeg hadde ikke likt om Nurket (som blir født i juli ... hehe) fikk servert dette i barnehagen ukentlig - i alle fall ikke om det kommer fra pakke og det er jo sansynlig. Jeg kan ikke se for meg at de bruker grove tortillas, lager krydderblnadingen selv, ei heller kan jeg se for meg at de bruker karbonadedeig. Jeg ser for meg en orgie av "familiedeig", tacoskjell, rømme, mais fra boks, slapp kinakål, triste tomater og revet ost (som ikke er ost) fra First Price. Iiiiik!!! Er jeg skikkelig teit når jeg får litt hetta av dette? Kommer jeg til å bli mer laid back etterhvert? Noen drevne mammaer som kan berolige med litt her? Første barnet ja? Det er like greit å jekke ned med en gang. Før du vet ordet av det har ungen din spist både mcdonalds, pølser og taco. Anonym poster: 1b724eda1e59ba7be3961a151b085835
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2013 #58 Skrevet 14. februar 2013 Jaja Skjønner at det bare er å "kvinne" seg opp til Nurket begynner i barnehage. Skal øve meg på å være litt mindre hysterisk, men vil jo så gjerne gjøre "alt" riktig og bli en bra mamma ikke lett dette her ... Ha,ha "alt riktig" kan man bare glemme...Alle barn er forskjellige, og det som er riktig i en situasjon er ikke nødvendigvis riktig i en annen. Men man kan jo gjøre så godt man kan! Å være hysterisk og supersunn i matveien, fører det til noe godt? Den jenta jeg vokste opp med som kom fra det "sunneste"hjemmet(type boller uten sukker osv.) endte opp med en alvorlig spiseforstyrrelse. Det kan selvfølgelig ha vært en tilfeldighet...En gyllen middelvei er uansett ofte det beste. For alt du vet- ender du opp med et barn som i kortere eller lengre perioder ikke spiser grønnsaker, kanskje bare 1 type frukt, og rører ingenting som ikke ligner en kjøttbolle. Å bli forelder innebærer å svelge en del kameler til tider og gjøre det beste ut av situasjonen. Anonym poster: e09e9cfa7e91eda8375120213e8808fa
MammantilNurket Skrevet 14. februar 2013 Forfatter #59 Skrevet 14. februar 2013 Jadda, jadda ... bit nå ikke hodet av meg! Jeg er ikke spiseforstyrret eller fisefin (ok, litt champagnesmak har jeg, men er stort ett ganske folkelig av meg). Jeg har ikke behov for innleggelse heller. Nei, jeg spiser ikke "taco" som sådan, men er klar over at det kan tilberedes på en sunn måte Jeg er habil på kjøkkenet og lager gjerne mat fra bunnen. Som førstegangsmamma vil jeg selvsagt sette med inn i saker og ting, slik at jeg kan gjøre en optimal jobb. Som pedagog opplever jeg at jeg har kontroll på mange ting i.f.t. det å bli mor, men jeg oppdager til stadighet problemstillinger jeg ikke har reflektert over, eksempelvis om det er god latin å la barnet spise taco en gang i uken eller om det er BVT neste Jeg hadde ikke ventet å få SÅ mye "pepper", men for all del... Jeg synes forøvrig av McDonaldsmat smaker pyton, men vet at barn synes det er stas med Happy Meal - er ikke helt nazi heller!! Pølser kan være så mangt , men skikkelig gode pølser fra slakter er snadder!
Guttaboys Skrevet 14. februar 2013 #60 Skrevet 14. februar 2013 Jiiiises...jeg har nok også et avslappet forhold til mat. Har aldri vært borti noen som tar sånn på vei for taco!! Ville heller blitt glad for at barnet får i seg grønnsaker til tacoen:) men jeg er vel en dårlig mor da!! Tihi;) Men helt ærlig, skjønner ikke hvordan man orker å anse det som et problem.
Snuppa09 Skrevet 14. februar 2013 #61 Skrevet 14. februar 2013 Enig med Hi og jeg hadde blitt misfornøyd hvis de serverte det samme hver fredag. Barna må jo hate taco etterhvert..
LittLykkelig Skrevet 14. februar 2013 #63 Skrevet 14. februar 2013 Føler meg clueless.. Hva er galt med boksmais?? Må jeg nå kjøpe ferske kolber og plukke av maiskornene selv? :S
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2013 #64 Skrevet 14. februar 2013 Tror nok de færrest barnehager har taco hver fredag, i vår har det aldri forekommet. Men ungene hadde sikkert syns det var kjempe stas så de må gjerne servere det innimellom. Tror nok man blir mer avslappet med årene. Har 3 barn som stadig er på besøk og i bursdager, henger meg ikke opp i hva de får servert borte. Kjører sunt kosthold hjemme, men koser oss også Anonym poster: 9db4c9892a13ba376beb8856ca89c7fd
Marjoriee Dawes Skrevet 14. februar 2013 #65 Skrevet 14. februar 2013 Hvis dette er trolling, så burde du virkelig fortsette men det hi. Haha, dette satte fart i forumet.
Iiiiik Skrevet 14. februar 2013 #66 Skrevet 14. februar 2013 Å ha barn i barnehagen innebærer å gi slipp og godta at andre velger. Ikke lett, men det er viktigere ting å påpeke enn taco tenker jeg. Selv ville jeg vært sjeleglad for varmmat i det hele tatt, ikke mye av det hos oss. De får et måltid pr uke, resten må være med hjemmefra og da blir det mye brød! Sender ofte med middagsrester jeg da, men har skjønt her inne at det er feil siden personalet må bruke tid på å varme den.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2013 #67 Skrevet 14. februar 2013 I frykt (eller eventuell glede) over å helle bensin på bålet, i bhgen jeg jobber spiser vi av og til SJOKOLADE pålegg og har sjokopulver i melka Noen ganger *sjokkfjes*! Hoho... Forøvrig hadde nok ungene syntes det hadde vært knall med no varm mat som forandring da det er rimelig kjipern å spise 5 brødskiver til lunsj hver dag, fem dager i uka.. Gjør dere foreldre det? Ellers prøver vi å ha litt havregrøt ( som er favoritten hos barna våre) og supper, men ellers blir det den "evinnelige" spagettien da, servert med ketchup:p (ikke fordi vi ikke unner dem noe annet eller eventuelt bedre, men fordi matbudsjett og tiden vi har til disp i bhg ikke rekker opp til dette) Det som overrasker meg mest i bhg er vel at de foreldrene som sterkest ønsker et "sunt" kosthold (les: sukkerfritt) , er de som har det mest usunne kostholdet hjemme;p Og Btw; et sunt kosthold er et balansert kosthold, ikke et rent sukkerfritt eller et med kun fett/sukker!! Anonym poster: 974cdd60bb34ef41ce57a4a2771c30f9
Gjest sug lut Skrevet 14. februar 2013 #68 Skrevet 14. februar 2013 Overhørte en meget entusiastisk samtale mellom barnehagebarn og ansatte på t-banen om at de pleide å servere taco (!!) i barnehagen på fredager. Dette gledet de seg STORT til! Er dette vanlig praksis i barnehager? (På avdelingen hvor jeg jobbet i sin tid følte vi oss skikkelig gærne hvis vi lagte ostesmørbrød på fredagene og tegner smilefjes på dem med ketchup). Jeg er ikke kjempehysterisk (bare litt ysterisk og en smule snobbete) når det gjelder kosthold og mat, MEN jeg synes at taco i utgangspunktet er noe svineri - dette er da ikke mat som er OK å severe barn??? Palmeolje i skjellene, natriumglutamat og salt i krydderblandingen og kjøttdeig tilsatt gudene vet hva ... Jeg hadde ikke likt om Nurket (som blir født i juli ... hehe) fikk servert dette i barnehagen ukentlig - i alle fall ikke om det kommer fra pakke og det er jo sansynlig. Jeg kan ikke se for meg at de bruker grove tortillas, lager krydderblnadingen selv, ei heller kan jeg se for meg at de bruker karbonadedeig. Jeg ser for meg en orgie av "familiedeig", tacoskjell, rømme, mais fra boks, slapp kinakål, triste tomater og revet ost (som ikke er ost) fra First Price. Iiiiik!!! Er jeg skikkelig teit når jeg får litt hetta av dette? Kommer jeg til å bli mer laid back etterhvert? Noen drevne mammaer som kan berolige med litt her? Ja, du er litt teit, men slapp av, det gir seg etterhvert
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2013 #69 Skrevet 14. februar 2013 Overhørte en meget entusiastisk samtale mellom barnehagebarn og ansatte på t-banen om at de pleide å servere taco (!!) i barnehagen på fredager. Dette gledet de seg STORT til! Er dette vanlig praksis i barnehager? (På avdelingen hvor jeg jobbet i sin tid følte vi oss skikkelig gærne hvis vi lagte ostesmørbrød på fredagene og tegner smilefjes på dem med ketchup). Jeg er ikke kjempehysterisk (bare litt ysterisk og en smule snobbete) når det gjelder kosthold og mat, MEN jeg synes at taco i utgangspunktet er noe svineri - dette er da ikke mat som er OK å severe barn??? Palmeolje i skjellene, natriumglutamat og salt i krydderblandingen og kjøttdeig tilsatt gudene vet hva ... Jeg hadde ikke likt om Nurket (som blir født i juli ... hehe) fikk servert dette i barnehagen ukentlig - i alle fall ikke om det kommer fra pakke og det er jo sansynlig. Jeg kan ikke se for meg at de bruker grove tortillas, lager krydderblnadingen selv, ei heller kan jeg se for meg at de bruker karbonadedeig. Jeg ser for meg en orgie av "familiedeig", tacoskjell, rømme, mais fra boks, slapp kinakål, triste tomater og revet ost (som ikke er ost) fra First Price. Iiiiik!!! Er jeg skikkelig teit når jeg får litt hetta av dette? Kommer jeg til å bli mer laid back etterhvert? Noen drevne mammaer som kan berolige med litt her? Du er ikke mamma enda nei? ;-) Kjenner mange som har taco en gang i uken og man dør ikke av det! Før jeg ble mamma var det hundre millioner ting mitt barn hvertfall ikke skulle få, ei heller skulle hun få tvinne meg rundt lillefingeren eller få smake så mye som et drops utenom lørdager. 4 år har gått og jeg har et laangt annet syn på ting gitt.. Anonym poster: 1d482e37c0b828ff59f1e606f5b18b29
Gjest sug lut Skrevet 14. februar 2013 #70 Skrevet 14. februar 2013 Føler meg clueless.. Hva er galt med boksmais?? Må jeg nå kjøpe ferske kolber og plukke av maiskornene selv? :S Nei, du må anlegge åker. Økologisk.
MammantilNurket Skrevet 14. februar 2013 Forfatter #71 Skrevet 14. februar 2013 Du godeste ... det var virkelig ikke meningen å lage bråk, altså
Mrs. Kaizer Skrevet 14. februar 2013 #72 Skrevet 14. februar 2013 En vet en bor i Norge når en kan gjøre dette til et problem!!!
Fru Conradas Skrevet 14. februar 2013 #73 Skrevet 14. februar 2013 Oh my, oh my. Matsnobber er det verste jeg vet! Forøvrig har jeg ingen kommentar til hovedinnlegget ditt.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2013 #74 Skrevet 14. februar 2013 Aner ikke hvordan du lager taco, men jeg lager alt fra bunnen av, med friske krydder, guacamole, bønnestuing og grønnsaker. Faktisk noe av det sunneste jeg kan tenke meg. Anonym poster: 56796249df5cf542290c720517483db9
MammantilNurket Skrevet 14. februar 2013 Forfatter #75 Skrevet 14. februar 2013 JEG LAGER IKKE TACO!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå