Gå til innhold

Taco i barnehagen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overhørte en meget entusiastisk samtale mellom barnehagebarn og ansatte på t-banen om at de pleide å servere taco (!!) i barnehagen på fredager. Dette gledet de seg STORT til! Er dette vanlig praksis i barnehager? (På avdelingen hvor jeg jobbet i sin tid følte vi oss skikkelig gærne hvis vi lagte ostesmørbrød på fredagene og tegner smilefjes på dem med ketchup).

Jeg er ikke kjempehysterisk (bare litt ysterisk og en smule snobbete) når det gjelder kosthold og mat, MEN jeg synes at taco i utgangspunktet er noe svineri - dette er da ikke mat som er OK å severe barn???

Palmeolje i skjellene, natriumglutamat og salt i krydderblandingen og kjøttdeig tilsatt gudene vet hva ...

Jeg hadde ikke likt om Nurket (som blir født i juli ... hehe) fikk servert dette i barnehagen ukentlig - i alle fall ikke om det kommer fra pakke og det er jo sansynlig. Jeg kan ikke se for meg at de bruker grove tortillas, lager krydderblnadingen selv, ei heller kan jeg se for meg at de bruker karbonadedeig.

Jeg ser for meg en orgie av "familiedeig", tacoskjell, rømme, mais fra boks, slapp kinakål, triste tomater og revet ost (som ikke er ost) fra First Price. Iiiiik!!!

Er jeg skikkelig teit når jeg får litt hetta av dette? Kommer jeg til å bli mer laid back

etterhvert? :) Noen drevne mammaer som kan berolige med litt her?

Fortsetter under...

Skrevet

Her brukar vi skjell utan palmeolje og enten hjortedeig (kortreist, økologisk og magert :) ) eller karbonadedeig. Krydderblanding og ferdigsaus brukar vi, men det er ikkje problematisk å krydre sjølv. Spesielt til barn som ikkje er vand med sterk mat vil eg tru det er enklast.

Taco kan vere usunt, men treng ikkje nødvendigvis å vere det.

Skrevet

Jøssenavn.. Det var litt av en reaksjon over taco.. Du virker ut i fra mitt ståsted helt ekstrem hysterik. Jeg er også opptatt av sunn og variert mat, men om ungen min får i seg bittelitt taco annen hver uke så er jeg relativt sikker på det går bra med han, altså.

Anonym poster: 34ad95f6944a7663672ef09402ecf900

Skrevet

Hehe, jeg er også matsnobb og tacohater ;)

I barnehagen til jr har de en egen ernæringsfysiolog som lager mat til barna hver dag. Jeg vet at grove pizzasnurrer har forekommet og at de ved et par anledninger har fått vafler og kakao til ettermiddagsmaten, men taco eller halvfabrikata tror jeg aldri de har fått! Har heller aldri hørt om noen barnehager som serverer sånt.

Nå skal det jo sies at hvis du er "heldig" med barnehagen, så vil nok varmmatserveringen bestå av tomatsuppe, havregrøt og pastagrateng okke som ;)

Skrevet

Slapp aaaaaaav!

Gurimalla, hva man skal stresse med.

Fredagstaco er vel stort sett knappest en månedlig, kanskje kvartalsvis greie i barnehagen til mitt barn i alle fall.

Der er det havregrøt til frokost hver dag, noen dager per mnd, egg og bacon.

Varmmaten er grillmat (ca hver 14 dag, på tur), og ellers veldig variert. Forrige uke var det lapskaus. Uken før var det hjemmelaget grønnsakssuppe.

Taco er faktisk heller ikke SÅ usunt, så lenge man velger de rette produktene. Vi har "tacomandag" hjemme hos oss, og det er like stor jubel hver gang. At de får servert forskjellige ting, at vi bruker kyllingkjøttdeig mv har ingenting å si, så lenge vi sier det er taco. (Fajitas er også taco her hos oss, hvis man spør 4åringen, Enchiladas og burritos også)

Skrevet

Barnehagen her har taco når det er karneval denne uka, vet flere som har karneval på fredag, det er ikke at du har hørt feil da, at det kun er taco denne fredagen, i tilknyting til karnevalet? Hvorfor skulle de ellers gleda seg så stort hvis de har det hver uke (da er det jo ikke noe spennende)?

Ellers synes jeg ikke taco er så altfor ille, men kjedelig å ha det fast da. Taco består av mange grønnsaker, og "ren" kjøttdeig, regner med de ikke krydrer det til småbarn der man må være forsiktig med saltet. Det er ikke sikkert de har tacoskjell eller lefser til en gang. Skulle dette vært din barnehage så kunne du jo ha snakket med foreldreutvalget og foreslått sunnere alternativer i tacoen så hadde det sikkert gått i orden, barnehager skal jo ha et sunt perspektiv ift maten.

Anonym poster: 1afef9b96b81af1a7a4275cf5eb9a685

Annonse

Skrevet

Synes det er rart at en som synes det er greit å gi unger ketchup får hysterisk anfall av taco i barnehagen, særlig når du ikke engang vet hva de lager den av. Her har vi taco en gang i uka omtrent, men enten karbonadedeig eller biffstrimler krydret med litt salt, pepper, spisskummin, paprika og hvitløk, hjemmelaget guacamole, masse salat, strimlet rødkål, paprika, babytomater, sukkererter, rå løk, alfalfaspirer, eplebiter etc, revet jarlsberg og tacoskjell uten palmefett. Tacosaus kjøper vi faktisk, enda det er litt sukker i den - iiiik! Ser ikke at dette er så usunt i det hele tatt. Ketchup derimot er jo bare sukker og eddik med litt tomat i.

Er jo ikke verre enn å spørre hva de lager tacoen av, og sende med ungen egne skjell hvis de har den usunne typen?

Skrevet

I barnehagen til jr har de en egen ernæringsfysiolog som lager mat til barna hver dag. Jeg vet at grove pizzasnurrer har forekommet og at de ved et par anledninger har fått vafler og kakao til ettermiddagsmaten, men taco eller halvfabrikata tror jeg aldri de har fått! Har heller aldri hørt om noen barnehager som serverer sånt.

Nå skal det jo sies at hvis du er "heldig" med barnehagen, så vil nok varmmatserveringen bestå av tomatsuppe, havregrøt og pastagrateng okke som ;)

Dere har ernæringsfysiolog til å lage mat?

Får håpe personen var kokk først.

Her i bhg har vi taco ca. en gang i året.

Anonym poster: 3589d1cad9d6a100040e7e941dbabde2

Skrevet

Jepp, ernæringsfysiolog som jobber som barnehagekokk. Om hun har noen kokkeutdannelse vet jeg fint lite om, men hun lager sunn, variert mat som barna setter pris på, og da er jeg fornøyd :)

Skrevet

Hadde blitt kjempeglad om de lagde taco i barnehagen. Med budsjettet og ressursene i oslobarnehagene er det alltid brødmat til lunsj, bortsett fra tomatsuppe (fra pose) på mandager og risengrynsgrøt på fredager. Taco hadde vært supert!

Anonym poster: b4f94c3015d8f8f9b4bbbbedbc2ca7c1

Skrevet

Må innrømme at jeg ble litt betatt av entusiasmen til barna og de ansatte i barnehagen, og at de tydeligvis har et matrituale som alle gleder seg stort over. Og som sagt, taco kan gjøres ganske så sunt med grove lefser, grønnsaker og ekte ost. Nå er vel jeg innfluert av at jeg jobber med ungdom som sliter med spisefortyrrelser og tenker at mat også har en sosial funksjon og er en arena for hygge. Sunn mat og antiposematregimet sniker man inn bakveien uten å gjøre for stort nummer av det. Hjemme har vi nesten forbud mot å kommentere om maten vi spiser er sunn, økologisk eller inneholder skadelige ditt og datt. Vi fokuserer på at vi er heldige som får mat på bordet hver dag og hvor kjekt det er å spise i fellesskap osv, snakk om å ta jobben med hjem :)

(innerst inne er jeg økosnobb av rang, men det er en hemmelighet ha ha)

Skrevet

Taco kan være sunn og bra mat, men det kan også som du sier være usunn og (utrolig) dårlig mat. Jeg tviler på at barnehagene har råd til de gode råvarene en trenger for å lage bra taco, dessverre...men kanskje vi tar feil:)

Skrevet

Jepp, ernæringsfysiolog som jobber som barnehagekokk. Om hun har noen kokkeutdannelse vet jeg fint lite om, men hun lager sunn, variert mat som barna setter pris på, og da er jeg fornøyd :)

Det er jo helt supert da:)

Annonse

Skrevet

Trur jammen meg vi skal ha taco til middag imorgen ;)

Skrevet

Får håpe du ikke kommer til å gi barnet ditt kjøtt som er fullt av antibiotika og veksthormoner heller da, en smule verre det synes jeg ;)

Anonym poster: 0b40bb0da5cd802172a9d07484118075

Skrevet

Synes det er rart at en som synes det er greit å gi unger ketchup får hysterisk anfall av taco i barnehagen, særlig når du ikke engang vet hva de lager den av. Her har vi taco en gang i uka omtrent, men enten karbonadedeig eller biffstrimler krydret med litt salt, pepper, spisskummin, paprika og hvitløk, hjemmelaget guacamole, masse salat, strimlet rødkål, paprika, babytomater, sukkererter, rå løk, alfalfaspirer, eplebiter etc, revet jarlsberg og tacoskjell uten palmefett. Tacosaus kjøper vi faktisk, enda det er litt sukker i den - iiiik! Ser ikke at dette er så usunt i det hele tatt. Ketchup derimot er jo bare sukker og eddik med litt tomat i.

Er jo ikke verre enn å spørre hva de lager tacoen av, og sende med ungen egne skjell hvis de har den usunne typen?

Det er het feil, vanlig Idun tomat ketchup er for det meste tomater, litt eddik og litt sukker og salt. Man "må" ha i litt sukker for å balansere ut syren, ellers smaker det surt. Det finnes andre typer ketchup som har ennå mindre sukker i seg. Ketchup er faktisk helt ok å spise, det er jo ikke sånn at en sitter å spiser det med skje heller.

Skrevet

Nei hovedproblemet med ketchup er vel mer at det er en smaksdreper enn at det er så ille usunt sån sett, men synes det er en ufyselig vane, og synes fortsatt det er morsomt at en som er livredd taco syntes ketchup er ok.

Skrevet

Nei hovedproblemet med ketchup er vel mer at det er en smaksdreper enn at det er så ille usunt sån sett, men synes det er en ufyselig vane, og synes fortsatt det er morsomt at en som er livredd taco syntes ketchup er ok.

Da er vi helt enige:)

Skrevet

Oh lord så mange bekymringer man skal ha i livet.......:-P

Anonym poster: 7b56bcf077834675bb1449926a7ab2e3

Skrevet

Jeg skjønner at jeg har ett veldig avslappet forhold til mat.. Iallfall når jeg leser er inne! Kjenner ingen som tar så på vei for litt taco, ei heller ketchup! Alt med måte damer ;)

Skrevet

Er vel til dags dato ingen som har dødd av taco en gang i uka... For et hysteri!! Ungene må da få lov å glede seg over noe...

Anonym poster: f5abf3705fee9cd7c2cd24fcd1eb383b

Skrevet

Ehm... ikke kjempehysterisk nei... Neivel. :P

Anonym poster: 35ab08ceb65f60ec731f98b7dbf33472

Skrevet

Hehe, HI du kommer til å få grå hår når barnet ditt begynner i bhg. For der spiser de mye rart! Fellesnevneren er vel at alt som kan blandes meg ihjelkokt makaroni og ketchup er bra ;)

Desverre!!

Anonym poster: 64fecbc5d3d970d223303d13ff7105a5

Skrevet

Jeg skjønner at jeg har ett veldig avslappet forhold til mat.. Iallfall når jeg leser er inne! Kjenner ingen som tar så på vei for litt taco, ei heller ketchup! Alt med måte damer ;)

Amen ;)

Skrevet

Du kommer til å oppdage at de fleste barnehager som ikke kjører spesielle linjer når det gjelder mat – dvs. som ikke er sukkerfrie eller økologiske eller what have you – bruker mye enkel og såkalt barnevennlig mat. :-) Pølser, saft, boller. Det er selvfølgelig opp til personalet om de vil gjøre andre og sunnere valg, men min teori er at det ikke er det de velger å prioritere.

Når det er sagt, er jeg enig i at taco hver fredag er litt mye. Vi har en fin-fin ordning på vår avdeling, som alle foreldrene ble enige om på første foreldremøte: Den uka ungen din er ordensbarn, er du ansvarlig for å ta med varmmat til alle barna på fredagen. Da får ungene litt variasjon fra brødmaten, varmmaten blir noen hakk over pølser og ostesmørbrød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...