Gå til innhold

Er det så farlig å spise hestekjøtt?

Anbefalte innlegg

Syns det er litt hysterisk hvordan det skrives om denne findus saken.

Det er jo ikke greit hvis det er slik at kjøtt kommer fra lugubre slakterier i romania, og ingen har kontroll med hva som foregår, men akkurat det at det er hest istedet for okse er vel ikke det verste?

Anonym poster: 5fe1bfe89618d8450b0fc3ec4f566a65

Fortsetter under...

Tror saken går mest i det at det sies å være storfekjøtt og så er det noe annet? Men jeg har ikke lest alt i saken. Men nordmenn er jo ikke så giret på å spise hest. I andre land er dette helt normalt, og kan også ses på som en delikatesse.

Anonym poster: 8ce85be3bdf4dcd0623d848330175966

Er jo greit om det er opplyst om det, men ikke når en matvare gir seg ut for å være noe helt annet og man ikke har kontroll over hva maten inneholder eller om den i verste fall er farlig.

Samme som med indrefileten som var svinekjøtt med farlig farve.

Anonym poster: 2f832a7790b29afae0728832acc02189

problemet med kjøttet i lasagne det er så mye snakk om nå er st de ikke vet om kjøttet inneholder et bedøvelsesmiddel som blir gitt til hester! Det er ikke akutt fare, men var visst langtidsvirkninger..

Hestekjøtt i seg selv er ikke farlig. Er jo det i salg i norge også, blandt annet i spekemat :-)

Annonse

Hestekjøtt finnes det jo allerede i diverse morrpølser og noe spekemat, men da står det på pakken at det er hestekjøtt..... Det var vel det som var litt av problemet her. Ettersom det ikke står kan de heller ikke spore hvor det kommer fra for å finne ut om disse hestene har fått et eller annet medikament...

Anonym poster: 28758c199b077e573fd1835bf171a48a

Ikke farlig med hestekjøtt nei, men før man kan spise den hesten kan ikke den ha fått medisiner fra vet. Det er disse som er farlige for oss. Siden hest er et "lekedyr" for oss så er de ofte fulle av alt mulig når de blir slaktet.

Anonym poster: c4fa6516d4d01e864671009a6c2aa126

Det er to grunner til at det er problematiisk:

1) de stoffene som er nevnt over her kan være i kjøttet

2) det er ikke korrekt merket

Utenom det er det uproblematisk å spise hestekjøtt, det selges som biff på restaurant i Oslo i alle fall - og i spekemat. Men man vil jo gjerne vite hva man spiser...

Annonse

For oss som lever etter Bibelske spiseregler er det et problem. Storfe er rent kjøtt, mens hest er urent.

Nå spiser vi ikke ferdigmat av den typen, men jeg ville jo blitt generelt skeptisk til hva slik mat kan inneholde. Kan man være sikker på at det ikke er hunder og katter blandet i også?

Anonym poster: 77a05e06a0462514e4329270c7471dde

Hestekjøtt er supert kjøtt det!

MEN, når kjøttet ikke er deklarert riktig på emballasjen, det mangler opplysninger på opprinnelse av kjøttet og man vet ikke hva kjøttet inneholder, DA er det ikke særlig å spise.

Hestekjøtt inneholder ofte endel medikamenter som sitter i kjøttet og kan påvirke oss mennesker, som antibiotika, bedøvelsesmiddel og betennelsesdempende middel.

Sånt ræl spiser ikke jeg, iallefall ikke frivillig!

Og skal jeg være ærlig, så tror jeg dessverre vi kommer til å oppleve mange flere slike matskandaler i fremtiden.

Mafia og andre kriminelle vet å sko seg godt på "hva som helst" for å skaffe penger, og dette er en enkel måte å gjøre det på.

Den beste måten å være sikker på hva du spiser er å kjøpe rent norskt kjøtt, kverne selv og lage f.eks lasagne eller andre "ferdigretter" fra grunnen av.

Hestebiff er digg, og når jeg kjøper hestebiff i Norge har jeg en viss garanti for at det ikke inneholder potensielt farlige medisiner eller enda verre doping (det er jo veddeløpshester som slaktes).

Når det er sagt, hvis jeg kjøper oksekjøtt så forventer jeg oksekjøtt og ikke hest eller svin eller noe annet. Når ferdigmatprodusenter sniker inn hestekjøtt er det et stort problem fordi 1) man leverer ikke hva man sier at man leverer, 2) usikkerheten rundt hva som er inn i kjøtet når man må snike i utgangspunktet.

Anonym poster: d9b119e72bb042a42381e17ad3dbf320

BÅde hest, hund, katt og rotte er helt fint kjøtt og spise, så lenge ikke dyra har levd på søppeldynga/i kloakken, ELLER blitt medisinert evt gitt stereoider ol som kan fremkalle allergisek reaksjoner, sykdommer eller annet hos mennesker som spiser det.

Men for media sin del så var altså det faktum at det var HESTEkjøtt som selge. Ikke at det var uregulert, ulovlig slaktet kjøtt, fra et eller annet snuskete slaktere i østeruopa. Kanskje var hestene friske og rask, og fødd opp på ren, økologisk mat, kanskje var de fylte med stereoider og antibiotika i håp om og gjøre det stort på trav/galoppbane, feilet der og dermed kjørt til slakt.. Med de fatale følger dette kan ha for de som spiser det.

Søte, nuskete dyr skal man ikke spise. Iallefall ikke dyr som OGSÅ blir brukt som kjæledyr. Men forskjellen er ikke stor fra lambi- lammet til katt,- eller hest..Det eneste som "Byr meg mot" i fohrold til og spise hund, katt eller rotte,er at disse spiser andre dyr. Det kan gi en bi-smak på kjøttet OG øke fare for sykdommer og smitte, da man ikke vet hvordan helsa var til de dyrene de spiste....I sverige spiser man bjørn, bl.a, (de har lovlig bjørenjakt) men kjøttet har ofte bi-smak, da de har livnært seg som slagbjørn. Har den levd vegansk, er visstnok kjøttet veldig godt :)

Anonym poster: 9231e7282d7a2ee1163d175268043b84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...