Lea'85 Skrevet 13. februar 2013 #1 Skrevet 13. februar 2013 Jeg skal ha barn nr 2 til høsten, og er for tiden i permisjon med førstemann. Har den lengste permisjonen med 80% lønn. Regnes dette som inntekt når NAV skal regne ut foreldrepenger på nytt igjen? Eller går de ut ifra inntektsopplysningene fra tidligere søknad? Noen som har erfaring?
*Smiley* Skrevet 13. februar 2013 #2 Skrevet 13. februar 2013 Det blir nok den inntekten du har nå som blir regnet i den nye.Men hør med nav om dette.
Gjest sussie77 Skrevet 13. februar 2013 #3 Skrevet 13. februar 2013 Er ikke helt sikker. Men de går nok ut i fra de inntektsopplysningene som arbeidsgiver sender inn på søknaden din.Og det er jo den inntekten du opprinnelig har. Mener jeg har lest det et sted at det er den som teller. Men hør med Nav.
M@mm@nmin <3 <3 <3 Skrevet 13. februar 2013 #4 Skrevet 13. februar 2013 NAV går ut fra den lønna (eller foreldrepengene) du har DEN DAGEN du går ut i permisjon 3 uker før termin....... Altså: 100% eller 80% (dekningsgrad) av din nåværende 80% stønad fra NAV. DERFOR kan det jo være lurt for deg å tenke igjennom - dersom du har anledning/fast jobb - å begynne å jobbe igjen en liten stund før nr 2 kommer.........
Lea'85 Skrevet 13. februar 2013 Forfatter #5 Skrevet 13. februar 2013 Jeg er jo ferdig med denne permisjonen i april og begynner i neste i september, så jeg kommer jo til å jobbe i mellom
Petrine84 Skrevet 14. februar 2013 #6 Skrevet 14. februar 2013 M@mm@nmin har helt rett, det er den lønna du har når du går ut i permisjon som gjelder Jeg begynte å jobbe etter permisjon i august, og gikk ut i ny permisjon i desember. Har 80% av min faste lønn I teorien skal det visst være nok å være tilbake på jobb i en dag før neste permisjon for å ha opptjent rett. Dersom du har fast jobb vel og merke! Dersom du jobber som vikar/ekstrahjelp, så regnes de 6 beste av de 10 siste mnd .
førti Skrevet 14. februar 2013 #7 Skrevet 14. februar 2013 Er dere sikker på at det holder å jobbe en dag mellom permisjonene for å unngå å få 80% av 80% ?
Petrine84 Skrevet 14. februar 2013 #8 Skrevet 14. februar 2013 Fra nav.no: Hva kan du få? Er du arbeidstaker, beregnes foreldrepengene som hovedregel etter inntekten du har når du går ut i permisjon. NAV vil likevel gjøre en konkret vurdering i hver enkelt sak. Jeg jobber for tiden i 80 prosent stilling. Hvor lenge må jeg eventuelt jobbe 100 prosent for å få 100 prosent foreldrepenger? Svar: Vi forutsetter at du har vært i arbeid minst seks av de siste ti månedene før uttaket av foreldrepenger starter. Utgangspunktet for beregningen av foreldrepenger er den inntekten du faktisk har når stønadsperioden din starter. NAV skal sammenligne denne inntekten med gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten din de tre siste årene. Ved å legge vekt på opplysninger om arbeidssituasjonen din på det tidspunktet foreldrepengene skal utbetales fra, vurderer NAV om den nåværende inntekten eller gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene skal legges til grunn ved fastsettelse av grunnlaget for beregningen av foreldrepengene. Når NAV vurderer arbeidssituasjonen din, ser NAV blant annet på om det er endringer, og om endringene er varige. Så om du er i jobb en onsdag, og torsdag er første dag i permisjon, så regnes lønna du hadde på onsdag som grunnlag for foreldrepengene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå