Gå til innhold

Noe "rart" du vet, som ikke alle andre vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vært ikke hvis det heter men det er noen som ser farger når de hører musikk... ulike toner har ulike farger...

Anonym poster: f85a03a323998cf5ded260de2320c234

Skrevet

Det lengste palindromet (som bare er et ord, ikke en setning) er saippuakivikauppias (Luthandler på finsk)

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg vært ikke hvis det heter men det er noen som ser farger når de hører musikk... ulike toner har ulike farger...

Det heter chromestesia på engelsk i hvert fall, også kjent som lyd-farge-synestesi.
Skrevet

Vi som ser året tredimensjonalt har noe så lekkert som spatial sequence synesthesia.

Woho, har det et navn, altså?? Cool ... Jeg trodde seriøst at dette var normalt og sånn alle hadde det ...? Jeg ser både tall, måneder og ukedager slik i alle fall. Kanskje mer også, om jeg begynner å tenke etter. Fett!

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Vi som ser året tredimensjonalt har noe så lekkert som spatial sequence synesthesia.

Hva mener du? Jeg ser årtiene som figurer, eller en linje som beveger seg i ulike retninger. Er det det samme?

I mitt hodet er det en klokke. som går feil vei. Kl 12 er vinter så kommer våren kl 21, sommeren kommer kl 18 og våren kommer til sist kl 15. Hvor jeg har fått et slikt bildet av året vet jeg ikke.

Jeg har også en klokke i hodet mitt. Bortsett fra at den er motsatt fra deg;-) jeg har desember som klokka 1800;-)

Ja, alle sånne tredimensjonale ideer om noe som er tallsekvens faller visst under dette. I mitt hode har året noe sånt som sju hjørner, det skyter ut et hjørne fra jul til nyttår som er fjernest borte og så en slags bue over jan-feb, en ganske skarp vinkel nedover gjennom mars og april, utflating i mai-juni osv osv.

Haha så morsomt, har aldri tenkt over det, trodde alle tenkte slik! Mitt år er ganske flatt i jan-mars, går oppover svakt mot høyre i april, raskt opp i mai, svakere oppover mot høyre i juni og juli, «stopper» liksom opp i august, går i en høyrevridd bue i september, er nesten borte i oktober, før den begynner stigning mot høyre igjen i november og blir brattere og brattere etterhvert som vi kommer lengre ut i desember. Vanskelig å forklare, hehe...

Skrevet

Visste jeg ikke. Jeg ser år(ene) som en spiral (som et trappetroll), med månedene plassert rundt som tallene på en klokke. Men har de som ei nevnte ovenfor her; baklengs.

Kl 12 er januar, kl 11 er februar, 10 er mars osv.

Så når jeg tenker tilbake ser jeg for meg at jeg går "ut" av trappetrollet" og hopper ned til riktig sirkel i spiralen, og finner så riktig "klokkeslett".

Har prøvd å forklare dette for gubben, og det er bare en av mange ganger han har blitt sittende og glo dumt på meg :P

Skrevet

Et nys kan ha en hastighet på opptil 167 km/t..

Skrevet

Luktesansen er den av sansene våre som har sterkest tilknytning til hukommelsen.. dermed er det lukt som lettest trigger ulike minner..

Skrevet

Ordet "fuck" ble til under pesten. Pga at folketallet sank drastisk sendte en konge ut en befaling: fornicate under the command of the king!" Ha sex, få barn-kongen befaler;)

Det 3. Barnet i en søskenflokk er ofte rødhåret.

Skrevet

Ble fascinert av dette, ta handflaten på bordet og ta langfingern under handflaten så går det ikke å ta opp høyre nabofinger.

Stemmer ikke. Jeg prøvde :-)

Jeg og klarte det:)

Da gjør dere det ikke riktig, for det er ikke anatomisk mulig..

Anonym poster: ffa6df69d445b2cb0a0327fc25e97dfb

Hvordan skal man gjøre det da? Siden vi liksom gjør det feil..

Det lurer jeg også på, for jeg får det til.. Altså.. Rinhefingern på høyte hånd. Men jeg er maaaagisk og kan mange fingertriks wink.png

Det fungerer på den måten at langfingeren og ringfingeren deler en strekkemuskel. Så når den er satt på strekk, kan den ikke trekke seg sammen, og dermed kan den ikke løfte opp ringfingeren.. Langfingeren er dominant, derfor virker ikke det samme andre veien..

Så hvis du får det til, har du en annen anatomi enn gjennomsnittet, noe som selvfølgelig er mulig:)

Anonym poster: ffa6df69d445b2cb0a0327fc25e97dfb

Skrevet

Hehe, sånn mange av dere forklarer om året, sånn ser jeg det og! Bortsett fra at jeg ser det i en sirkel, med jan-feb øverst, mars, april, mai til høyre nedover, sommermånedene på bunnen, og høstmånedene på venstre side i sirkelen. Så begynner alt på nytt igjen. Samme med uka, den går også i sirkel.

En annen rar ting jeg har, er at alt ettersom hvilken vei hodet mitt er i senga, nord, sør, øst eller vest, så "ser" jeg rommet, eller stedet jeg er i forskjellige dimensjoner/følelser. Veeeeeldig vanskelig å forklare, ingen skjønner hva jeg mener, bortsett fra min mor. Hun også kan oppleve rommet i fire forskjellige varianter. Merkelig, og nå som jeg er blitt voksen, kan jeg "svitsje" mellom de fire forskjellige dimensjonene. Noen som skjønner?

Anonym poster: a9aaa6ec688de5c933d45d47c27964af

Skrevet

Sauer kan ikke gå baklengs:)

Jo, de rygger før de skal stange.... Tro du meg, det kan de...

Anonym poster: 6cf8efa23fc3d07e0a696b91a4176f6f

Haha! Har jeg trodd på noe som ikke stemmer, så lenge?? Jeg tror deg, har ingen holdepunkt for å tro noe annet, har bare blitt fortalt det en gang i tiden:)

Skrevet

Det er ingenting som rimer på pølse ;) annet enn tulleord...

Hva med sølvskje? ;)

Skrevet

På barne-TV nå nettopp lærte jeg at et menneske kan gå inni blodårene til en blåhval. Så store er de!

Skrevet

Det er ingenting som rimer på pølse ;) annet enn tulleord...

Hva med sølvskje? ;)

Skrevet

Hva mener du? Jeg ser årtiene som figurer, eller en linje som beveger seg i ulike retninger. Er det det samme?

Synestesi kalles det. Finnes i en mengde ulike former.

Venninna mi, feks, smaker farger. Altså, ser hun fargen rød, smaker hun en ting (og da mener jeg ikke at hun tenker seg det eller innbiller seg det, hun kjenner fysisk smaken i munnen), ser hun blå smaker hun noe annet.

Andre kan forbinde for eksempel en bokstav med en bestemt lyd, tone eller sang, altså de hører noe spesifikt når de ser en bokstav.

Og slik fortsetter det.

Sanseblanding er vel også et annet ord for dette. Veldig fascinerende! :)

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Norge har olje til en verdi av over 3000 milliarder kroner. Likevel greier vi ikke å skaffe sykehjemsplasser nok til alle som trenger det.

Skrevet

Ordet "fuck" ble til under pesten. Pga at folketallet sank drastisk sendte en konge ut en befaling: fornicate under the command of the king!" Ha sex, få barn-kongen befaler;)

Kult stemmer her i allefall! Både jeg og sambo er rødhåret :))

Anonym poster: 00f5efa254fa344e080ca7ac50e9a62c

Skrevet

alle barn arver hårgenet av sin mor lærte jeg av biologi læreren min. jeg som alltid har trodd at jeg arvet håret etter min far....

Anonym poster: 958a69be31b3156056de7054311ae6f6

Hæ? Det stemmer jo ikke. Min snuppe har definitivt arvet hårfarge etter far!

Det stemmer nok kun for sønner. Mange gener kan ikke lagrest på Y kromosomet (om dette gjelder hår vet jeg ikke). Men det fungerer slik for anlegget til kondisjon. Gutter arver kun fra mor mens jenter kan arve fra både mor far.

Anonym poster: 50362b5f96c8e3eae8d8abc0a8a55a1b

Ja:) Sånn er det her ihvertfall!

Skrevet

Utrolig morsomt å lese det noen av dere skriver om sanseblanding!

Jeg har det akkurat som deg, la rubia (?), året går bakover som en klokke, eneste forskjellen er at hos meg er klokka oval :D

Dvs at vinter og sommer er på langsidene.

Herlighet, sære greier :D

Jeg ser også ukedagene i farger...

Skrevet

I mitt hodet er det en klokke. som går feil vei. Kl 12 er vinter så kommer våren kl 21, sommeren kommer kl 18 og våren kommer til sist kl 15. Hvor jeg har fått et slikt bildet av året vet jeg ikke.

Jeg ser også året som en klokke. Januar er kl 9 :)

Skrevet

Hah, det stemmer iforhold til mannen min og hans søsken:) Bror og barn nr 3 har rødt hår:) De andre har nærmest svart eller blondt hår. Kult:)

Skrevet

Geiter tar inn vann bakfra om de skulle havne i vannet..

Anonym poster: 6cf8efa23fc3d07e0a696b91a4176f6f

Sauer også, og de kan drukne av det.

Skrevet

Man kan ikke bedøve hvaler, eller rettere sagt, hvaler dør om de blir bedøvet. De drukner.

Pustingen er 'viljestyrt' om man kan bruke det ordet for en hval. Har de vilje? Hmm

Anonym poster: 1a9fd089c8211a68675bdd52785ebe95

Skrevet

Synestesi kalles det. Finnes i en mengde ulike former.

Venninna mi, feks, smaker farger. Altså, ser hun fargen rød, smaker hun en ting (og da mener jeg ikke at hun tenker seg det eller innbiller seg det, hun kjenner fysisk smaken i munnen), ser hun blå smaker hun noe annet.

Andre kan forbinde for eksempel en bokstav med en bestemt lyd, tone eller sang, altså de hører noe spesifikt når de ser en bokstav.

Og slik fortsetter det.

Sanseblanding er vel også et annet ord for dette. Veldig fascinerende! :)

men de som hører bokstavene i lyd, er det ikke slitsomt å se på tv f eks som har tekst?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...