Gå til innhold

Noe "rart" du vet, som ikke alle andre vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ordet "fuck" ble til under pesten. Pga at folketallet sank drastisk sendte en konge ut en befaling: fornicate under the command of the king!" Ha sex, få barn-kongen befaler;)

Det 3. Barnet i en søskenflokk er ofte rødhåret.

Hah, det stemmer iforhold til mannen min og hans søsken:) Bror og barn nr 3 har rødt hår:) De andre har nærmest svart eller blondt hår. Kult:)

Stemmer hos oss også! Vi er 4 søsken, og jeg er den eneste med rødt hår. :)

Anonym poster: 5215de99151b2c89a7d4abc87080a864

Skrevet

alle barn arver hårgenet av sin mor lærte jeg av biologi læreren min. jeg som alltid har trodd at jeg arvet håret etter min far....

Anonym poster: 958a69be31b3156056de7054311ae6f6

Hæ? Det stemmer jo ikke. Min snuppe har definitivt arvet hårfarge etter far!

Det stemmer nok kun for sønner. Mange gener kan ikke lagrest på Y kromosomet (om dette gjelder hår vet jeg ikke). Men det fungerer slik for anlegget til kondisjon. Gutter arver kun fra mor mens jenter kan arve fra både mor far.

Anonym poster: 50362b5f96c8e3eae8d8abc0a8a55a1b

Dette nekter jeg å tro på :P spesielt når jeg ser på håret til samboer og håret til min far.. Ikke tvil om hvem de har arvet hårgenet fra. Da tenker jeg ikke farge, men tykkelse og hårkvalitet..

Stemmer hvertfall ikke. Tydelig at guttungen min har arvet pappaen sitt tykke hår. Jeg har tynt hår og var sent ute med hår på hodet da jeg var liten. Mitt gutt har kanskje lik hårfarge som meg men der stopper det også.

Skrevet

Hjertet til giraffer har en diameter på ca 60 cm. Dessuten har vi ikke hår på den midterste delen av pekefingeren i motsetning til resten av fingrene.

Jooodaaa

Anonym poster: f07e259f8b66dbcb9aba368b67dc641f

Joda hva? Har du hår på den delen av pekefingeren som er mellom de to fremste leddene? He, he, he :-) Ikke en gang min hårete mann har det :-D

'

det er faktisk med i sånn gentest greier vi hadde på vgs i naturfag. Når man fant sin gentall i genhjulet. Jeg har det...

Anonym poster: 70b3d43e0d6e9553f52cb08d3b1c6d43

Skrevet

Kyr kan ikke gå ned trapper!

Anonym poster: 5d172938fb84127289c7ce4653fe3162

Skrevet

De fleste menn i USA er omskjærte. Da snakker jeg ikke om innvandrerne, men vanlige amerikanske menn...

Anonym poster: 0c63e6e1b2e7ac2561f07c55a0e656cc

Skrevet

Kyr kan ikke gå ned trapper!

Anonym poster: 5d172938fb84127289c7ce4653fe3162

Joda, men ikke så veldig fort :)

Helt seriøst :P

Skrevet

Det er ingenting som rimer på pølse ;) annet enn tulleord...

Hva med sølvskje? ;)

Hvis du uttaler sølvskje med feil trykk så.. Men ikke om du uttaler ordet slik du skal ;) har du tenkt lenge nå??

Skrevet

De fleste menn i USA er omskjærte. Da snakker jeg ikke om innvandrerne, men vanlige amerikanske menn...

Anonym poster: 0c63e6e1b2e7ac2561f07c55a0e656cc

Har du sett på Sex and the City nå :P?

Anonym poster: 1010b94e880e9387c7a972a6a416a617

Skrevet

Svette består av sammme stoff som urin, bare utvannet. Dvs at 10% av svetten vår er tiss. Vi svetter en halv liter hver eneste natt, bare ved å sove. Dette tilsvarer 20 liter urin i senga i løpet av ett år.

En professor fortalte nylig dette på radio.

Anonym poster: b58567740ba034409e13073aaebf27ec

Aha, derfor det anbefales å bytte overmadrass på senga hvert 5. År, av hygieniske årsaker:-) madrassen blir utpissa etter noen år....

Skrevet

Utrolig morsomt å lese det noen av dere skriver om sanseblanding!

Jeg har det akkurat som deg, la rubia (?), året går bakover som en klokke, eneste forskjellen er at hos meg er klokka oval :D

Dvs at vinter og sommer er på langsidene.

Herlighet, sære greier :D

Jeg ser også ukedagene i farger...

Jeg ser også ukedagene i farger! Haha- hvordan er uken din?

Min er fra mand- sønd : blå, gul, lyseblå, grønn, rød, rødblå, gul :P

Skrevet

Hjertet til giraffer har en diameter på ca 60 cm. Dessuten har vi ikke hår på den midterste delen av pekefingeren i motsetning til resten av fingrene.

Jooodaaa

Anonym poster: f07e259f8b66dbcb9aba368b67dc641f

Joda hva? Har du hår på den delen av pekefingeren som er mellom de to fremste leddene? He, he, he :-) Ikke en gang min hårete mann har det :-D

'

det er faktisk med i sånn gentest greier vi hadde på vgs i naturfag. Når man fant sin gentall i genhjulet. Jeg har det...

Anonym poster: 70b3d43e0d6e9553f52cb08d3b1c6d43

Man lærer mye nytt her i dag. Dette var noe jeg ikke var klar over. Har hørt om gentesting ifm øreflipp og tungerulling. Men, aldri ifm hårete fingrer :-D Trodde seriøst ingen hadde hår på den delen av pekefingeren :-)

Skrevet

Våre gjør (a)

Anonym poster: 1d465149e9049fd0a673aa82984ebb79

Skrevet

Airbagen i en bil løses ut med en hastighet på 300km i timen, barn bør derfor aldri sitte foran en aktiv airbag før de er over 140cm høye.

Anonym poster: 868a6f42a09df8163f100b5062a1fc28

Skrevet

Vi som ser året tredimensjonalt har noe så lekkert som spatial sequence synesthesia.

Hva mener du? Jeg ser årtiene som figurer, eller en linje som beveger seg i ulike retninger. Er det det samme?

I mitt hodet er det en klokke. som går feil vei. Kl 12 er vinter så kommer våren kl 21, sommeren kommer kl 18 og våren kommer til sist kl 15. Hvor jeg har fått et slikt bildet av året vet jeg ikke.

Jeg ser også året som en klokke. Januar er kl 9 smile.png

Helt feil, januar er kl 17 :)

Skrevet

Vi som ser året tredimensjonalt har noe så lekkert som spatial sequence synesthesia.

Hva mener du? Jeg ser årtiene som figurer, eller en linje som beveger seg i ulike retninger. Er det det samme?

Synestesi kalles det. Finnes i en mengde ulike former.

Venninna mi, feks, smaker farger. Altså, ser hun fargen rød, smaker hun en ting (og da mener jeg ikke at hun tenker seg det eller innbiller seg det, hun kjenner fysisk smaken i munnen), ser hun blå smaker hun noe annet.

Andre kan forbinde for eksempel en bokstav med en bestemt lyd, tone eller sang, altså de hører noe spesifikt når de ser en bokstav.

Og slik fortsetter det.

Sanseblanding er vel også et annet ord for dette. Veldig fascinerende! :)

Herregud, dette har jeg faktisk aldri hørt om! Så utrolig intressant! Jeg ser absolutt ikke verden, årene eller ukedagene slik. Høres helt rart ut for meg, jeg kan faktisk ikke forestille meg dette en gang. Men det var fantstisk å høre om dette for det har jeg aldri vært borti før. Elsker å lære nye ting!

Men jeg har hørt om folk som har vær sin farge til en lyd osv, det var ikke nytt for meg.

For noen intressange mennesker dere er :)

Anonym poster: 51f24dede9f7279c08d4a74638246a67

Skrevet

Airbagen i en bil løses ut med en hastighet på 300km i timen, barn bør derfor aldri sitte foran en aktiv airbag før de er over 140cm høye.

Anonym poster: 868a6f42a09df8163f100b5062a1fc28

Man skal ikke ha ting i fanget npr man sitter på i bil heller.. Sim veske med skarpe ting, bøker, flasker etc.. Nettopp pga det du sa.. Se for deg hvilken kraft man får disse tingene slengt i trynet i.. Ugh!

Skrevet

Fuglemamma:

Ikke i nærheten av dine farger, men ukedagene mine ser slik ut;

Grønn, gul-oransje, rød, mørk blå, brun, svart og hvit.

Skjønner at folk som ikke opplever dette synes det er veldig rart, for det er fryktelig ulogisk :D

Skrevet

Ble fascinert av dette, ta handflaten på bordet og ta langfingern under handflaten så går det ikke å ta opp høyre nabofinger.

Stemmer ikke. Jeg prøvde :-)

Jeg og klarte det:)

Det jeg tror hun mente var at man ikke kan løfte ringfingeren når man gjør dette. På høyre hånden vil jo det bli fingeren til høyre for langfingeren, mens det er pekefingeren på venstre hånden :)

Dumme meg, mente ringfinger ja :)http://richardwiseman.files.wordpress.com/2009/12/fingers.jpg?w=620

Skrevet

Ble fascinert av dette, ta handflaten på bordet og ta langfingern under handflaten så går det ikke å ta opp høyre nabofinger.

Jo, det klarte jeg

Skrevet

Det jeg tror hun mente var at man ikke kan løfte ringfingeren når man gjør dette. På høyre hånden vil jo det bli fingeren til høyre for langfingeren, mens det er pekefingeren på venstre hånden :)

Dumme meg, mente ringfinger ja :)http://richardwiseman.files.wordpress.com/2009/12/fingers.jpg?w=620

Klarer det på begge hender jeg:)

Skrevet

Klarer det på begge hender jeg:)

Me too :)) men som jeg sa tidligere.. Jeg er maaagisk ;)

Skrevet

alle barn arver hårgenet av sin mor lærte jeg av biologi læreren min. jeg som alltid har trodd at jeg arvet håret etter min far....

Anonym poster: 958a69be31b3156056de7054311ae6f6

Hæ? Det stemmer jo ikke. Min snuppe har definitivt arvet hårfarge etter far!

Hårgenet skal visst følge mor sin side ja, men så klart kan det være avvik.

Min mann har helt klart sin fars hårfeste og farge. Selv det skal være morfar de arver.

Skrevet

Man kan måle buksestr med halsen.

føttene er like lang som underarmen

Forklar den med buksestr og hals o.O

Du skal kunne ta buksa rundt halsen, altså når buksa er dobbel og knappen er igjen, går den akkurat rundt halsen din skal den passe i livet:)

Anonym poster: 8f1bcd87f69d8d324189036c6b5fa37f

Skrevet

I mitt hodet er det en klokke. som går feil vei. Kl 12 er vinter så kommer våren kl 21, sommeren kommer kl 18 og våren kommer til sist kl 15. Hvor jeg har fått et slikt bildet av året vet jeg ikke.

Jeg ser også året som en klokke. Januar er kl 9 smile.png

Helt feil, januar er kl 17 :)

Nei kl.13;)

Skrevet

Ifølge mine arbeidskolleger går jeg rundt og vet veldig mye rart, og de lurer stadig på hvor jeg har alt fra. Tja, jeg har vel bare et stort arkiv i hodet som er fylt med unyttig kunnskap da. Men i farta kommer jeg ikke på noen spesielle eksempler. Er ikke det typisk... :)

Siste jeg lærte om var forresten at rosinfingre ikke har med osmose å gjøre, det er en mekanisme som gjør at vi lettere klarer å fange glatte byttedyr i vannet. Rosinfingrene gir større gripeflate. Hvis osmose var svaret så ville all hud reagert på samme måte, ikke bare hånd- og fotflater :) Der, nok en unyttig ting å gå rundt og huske...

Anonym poster: f2ac9cbbdd423a0cb204c80476ee4271

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...