Gå til innhold

Surrogati..er folk så blinde og egoistiske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Juridisk sett er mannen som er gift med fødende kvinne far til barnet også. Uten at det sier noe som helst om biologisk slektskap.

Anonym poster: bcef53a150e4feb5963bf45e6d2de263

Også en ektemann kan bestride at han er faren, men da må han gå rettens vei. Umulig er det dog ikke.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg ser på det som noe som selfølgelig vil være sårt for kvinnen som føder barnet. Men jeg tror nok innstillingene er med på å bestemme og kanskje dempe de aller verste følelsene.

Det vil være to helt forskjellige saker når en har innstilt seg på å miste barnet i 9 mnd enn om noen hadde tatt barnet fra en kvinne helt uforberedt.

I tillegg har den genetiske tilknytningen mer å si enn vi vil innrømme. Morskjærligheten kommer ikke like lett for barn som ikke er ditt eget genetiske barn.

Dette har også vært en omdiskutert sak i forhold til adopsjon.

Men for all del, jeg tror nok den fødende kvinnen føler en sårhet etter hun har gitt fra seg barnet hun har bært frem.

Anonym poster: 3990e2c9ff9a73ee097c8dc5bc197f12

Skrevet

Jeg ser på det som noe som selfølgelig vil være sårt for kvinnen som føder barnet. Men jeg tror nok innstillingene er med på å bestemme og kanskje dempe de aller verste følelsene.

Det vil være to helt forskjellige saker når en har innstilt seg på å miste barnet i 9 mnd enn om noen hadde tatt barnet fra en kvinne helt uforberedt.

I tillegg har den genetiske tilknytningen mer å si enn vi vil innrømme. Morskjærligheten kommer ikke like lett for barn som ikke er ditt eget genetiske barn.

Dette har også vært en omdiskutert sak i forhold til adopsjon.

Men for all del, jeg tror nok den fødende kvinnen føler en sårhet etter hun har gitt fra seg barnet hun har bært frem.

Anonym poster: 3990e2c9ff9a73ee097c8dc5bc197f12

Den ble anonym av en eller annen merkelig grunn.

Skrevet

Men jeg tror nok innstillingene er med på å bestemme og kanskje dempe de aller verste følelsene.

Så du vil gjøre innstillingen bak graviditeten som bestemmer over hvem som er moren?

Så du mener er steril mann som sammen med kona bestemmer seg for å få et barn med donorsæd og assistert befruktning, noe som er lovlig og vanlig i Norge, ikke føler seg som faren siden han mangler genetisk tilknytning? Da anbefaler jeg deg litt bedre informasjon, for det stemmer slett ikke.

Skrevet

Jeg er for surrogati, men IKKE i fattige land. Og jeg synes det skal på en måte stilles på lik linje med adopsjon eller det og skal bli fostermor/beredskapshjem, for man "adopterer" jo på en måte et barn. Også da ha en kontroll på hvem som får og hvem som er den biologiske faren/moren.

Den dokumentaren som gikk på nrk om surrogatene, i India sa noe om at de ikke helt visste hvor mange barn som var født av surrogatt i Norge. Synes det hørtes litt feilt ut

Skrevet

Jeg skrev at innstillingene til surrogaten kunne være med på å dempe sårheten etter fødselen.

Og ja, for mange vil det genetiske oppgave til barnet føre til at instinktene til foreldrene ikke slår til like raskt eller i det hele tatt. Det stemmer ikke for alle. Jeg vet absolutt ikke hvor du har dine kilder i fra, men mine er fra biologi fra universitetet. Det vil alltid være en viss uenighet mellom forskjellige fagmiljøer (en humanist vil sjelden ha samme oppfatning som en biolog). Vi har ofte diskutert lignende saker som dette om hvor viktig de genetiske båndene for menneskene er og kommer sjelden til et ensbetydelig svar.

Motargumentet for at genetikken sitt opphav har lite å si er gjerne at menneskene har en såpass utviklet hjerne til å styre over visse instinkt og drifter og at vi har "følelser".

Annonse

Skrevet

Gikk en dokumentar på NRK for en stund siden om surrogati i India. "Google Baby" tror jeg den het. Den er ikke tilgjengelig på NRK nett-TV lengre, men finnes kanskje andre steder på nettet.

I alle fall...

Mange her som argumenterer for at disse kvinnene gjør det mer eller mindre frivillig for å tjene penger siden de er fattige. Jeg syntes det var helt KVALMT å se på hvordan denne stakkars kvinnen de fulgte nærmest ble tvunget av mannen sin til å gå igjennom dette. Under intervjuene kunne man tydelig se hvor begeistret mannen var for denne ordninga der familien tjente penger på at kona gikk gravid for andre. Etter å ha gjennomført det en gang, var mannen veldig klar for å sende kona tilbake for å gjøre det hele på ny fordi han hadde lyst på en ny bil (tror det var bil han ville kjøpe seg...) Den stakkars kona satt ved siden av og stirret tomt i bakken og hadde ikke noe hun skulle ha sagt. Det var helt tydelig gjennom hele filmen at dette ikke var hennes valg og at det var langt fra enkelt for henne å gjennomføre det.

En av de andre kvinnene de fulgte mistet barnet underveis i filmingen. Hennes verdi på klinikken sank til et minimum med det samme. Hun var jo ikke noe å samle på lengre fordi hun ikke egnet seg som "produsent".

Det var helt grusomt å se hvordan kvinnene ble utnyttet fra alle kanter, fra de rike mennene som ønsket seg en baby med blå øyne og lyst hår, de ansatte på klinikkene som kynisk brukte dem, og fra sine egne menn som dreit i konene sine og kun tenkte på å tjene enkle penger uten at det kostet dem noe.

SYKT!

Anonym poster: e9f276abd9fb0b6caac79267a847d6aa

Skrevet

Det var da voldomt til tirade:)

Jeg skal forsøke å forklare hva som rører seg i hodet på en som bruker surrogati for å få barn. Jeg er nemlig en av dem.

Jeg kan ikke føde barn selv, siden jeg ikke har noen livmor. Kort sagt. Men jeg har eggstokker, og egg, sånn at vårt barn er vårt genetiske.

Vi har vært i USA, og vår surrogat - eller surrogatmor om du vil - hun er hverken fattig eller fra noe ressurssvakt hjem. Hun er motstander av menneskehandel, og blir direkte sint når hun hører om holdningene her i Norge. Hun er ikke unntaket i USA, men snarere regelen. Hun har eget hus, egne barn, jobb, mann osv.

Jeg kan skjønne at det er mer skepsis i forhold til India og lignende land. Jeg kjenner litt til hvordan det foregår der, og anbefaler det ikke i utgangspunktet. Ikke fordi indiske kvinner ikke skal få tenke og selv vurdere hva de vil gjøre, men fordi det er så mange faktorer der som vanskeliggjør prosessen. For eks analfabetisme, uvitenhet om IVF, mange holder det skjult for sin familie og venner osv.

Surrogatmoren vår har fortalt hvordan hun har følt det i etterkant av fødsel. Kort sagt: Det var ikke vondt å gi fra seg barnet. Det var en mektig opplevelse og vi delte øyeblikket og timene etterpå. Ja, vi deler fortsatt hverdager, gleder og sorger. Vi ble som søstre og vi er fremdeles så nære, selv om Atlanteren skiller oss rent fysisk.

Det er ikke barnet hun savner, det er meg. Men det er en emosjonell reise som ikke alle skal legge ut på. Hverken foreldre eller surrogatmødre. For det er en del tøffe stunder, slik alle graviditeter har.

Er jeg ond? tror ikke det. Er jeg kynisk? Nei, håper ikke det. Er jeg en barnehandler? Nei, vår hjelper og vi har snakket sammen, satt grensene sammen, vært åpne om alt og summen med penger er ikke mer enn at det nesten må være sånn. Det er det eneste vi kan gi henne, penger og delaktighet i våre liv. Vi ga henne en sum fordi hun gjorde det for oss. Kanskje kan det sammenlignes med en nybakt mor som har født - og får en diamantring for "jobben". Jeg vet ikke, men omtrent sånn føles det:)

Livet byr på mange sorger og gleder. Å ikke kunne bli mor, hverken ved å føde selv eller adoptere, det var min store sorg. Surrogaten vår endret på livet vårt og ga oss noe som er større enn penger, nemlig et liv. Det var hennes ønske å gjøre det - og vår drøm gikk i oppfyllelse.

Når det videre gjelder barna, så viser all mulig forskning at dette er barn som får gode liv og som ikke lengter tilbake til sin "rette mor". Men vårt barn skal kjenne historien, det skal kjenne fødemoren sin og det skal være fullt klar over at det er født fordi mange ville at det skulle bli til. Det ligger mye kjærlighet i denne handlingen. Derfor er det så vondt at den i andre øyne reduseres til noe skittent og ekkelt, noe kriminelt. Jeg håper mitt barn skal slippe å føle at det har blitt til å feil måte. Fordi vår opplevelse var så fantastisk, fordi vi fant en kvinne vi vil elske og ha med i livet vårt alltid. Og vi vet det er gjensidig.

Anonym poster: 688025d9926e7006c604f8a94092eeb8

Skrevet

Nå har ikke jeg lest alle svarene du har fått, men svarer likevel ut fra hva jeg mener.

Jeg er helt enig i at det er hårreisende å bruke surrogatmor fra et fattig land, hvor du VET at hun gjør det kun for pengene.

Men jeg er likevel ikke imot surrogati. Om surrogati hadde vært lov i Norge, hadde jeg mer enn gjerne stilt opp som surrogatmor.

Dette fordi jeg ELSKER å gå gravid. Det finnes ikke noe mer magisk enn å sette et barn til denne verden. Det samme med en fødsel. Er jo så magisk!

Jeg stråler virkelig når jeg går gravid og er så lykkelig. Og fødslene mine er enkle og greie.

Skal samtidig sies at jeg ikke hadde stilt opp som surrogatmor for hvem som helst. Jeg måtte vært sikker på at foreldrene hadde blitt gode foreldre. Så min førstepri hadde vært for mine søstre, kusiner, venninner etc.

Skulle så gjerne gått gravid igjen, men jeg synes tre barn holder foreløpig... Og det er jo ikke bare å sette barn på barn til verden. De skal jo også følges opp.

Hadde du virkelig elsket å gå gravid om du visste at barnet ble tatt dra deg ved fødsel?

Skjønner for øvrig heller ikke argumentet om at det ikke er ok å bruke surrogat fra India, mens USA er helt ok. Vet dere hvor mye fattigdom og elendighet det finnes i USA?

Anonym poster: 0228521f1eafceb3580af54cfe4891d6

Skrevet

Skjønner for øvrig heller ikke argumentet om at det ikke er ok å bruke surrogat fra India, mens USA er helt ok. Vet dere hvor mye fattigdom og elendighet det finnes i USA?

Anonym poster: 0228521f1eafceb3580af54cfe4891d6

Det er ikke lov for fattige kvinner å være surrogatmor i USA. Tror heller ikke at amerikanere som benytter seg av tjenesten vil bruke en hvilken som helst fattiglus fra gata heller.

Når det gjelder andre land, jeg begynner å bli litt lei av at vi rike hvite vestlige vet bestandig hva som er best for de fattige brune.

Anonym poster: 6ef9cb1afd37327a4a7213ef2f9ff46f

Skrevet

Surrogati er menneskehandel satt i system,rike barnløse utnytter fattige fruktbare! Og nei,det ER faktisk ingen menneskerett å få barn!

Synes det blir så urolig feil at man kan kjøpe seg hva enn man mangler,surrogati er ikke noe bedre enn organhandel på svarte markede.

Livet er urettferdig,noen er blinde,andre lamme,kronisk sykdom,og nei,noen kan faktisk ikke få barn. Punktum.

Skrevet

Surrogati er menneskehandel satt i system,rike barnløse utnytter fattige fruktbare! Og nei,det ER faktisk ingen menneskerett å få barn!

Synes det blir så urolig feil at man kan kjøpe seg hva enn man mangler,surrogati er ikke noe bedre enn organhandel på svarte markede.

Livet er urettferdig,noen er blinde,andre lamme,kronisk sykdom,og nei,noen kan faktisk ikke få barn. Punktum.

Har du barn? Og er du helt sikker på at du hadde tenkt det samme hvis ikke du hadde barn?

Det er så lett å uttale seg om noe man ikke har forutsetning for å forstå...

Jeg har 3 barn. Vi strevde lenge med å få vår første. Det var utrolig tungt, det holdt på å ta knekken på oss og på meg. Men vi fikk det til, og jammen var vi så heldige at vi har fått 2 barn på naturligvis etterpå.

Hva vi hadde gjort dersom det ikke hadde klaffet for oss, det vet jeg ikke. Jeg tror ikke at vi hadde gått til det skrittet og benyttet oss av surrogati. Men jeg vet at jeg ikke dømmer noen uansett. Det er ingen menneskerett å få barn. Men det er en menneskerett å prøve!

Noen er døve, skal vi bare godta det, og la være å operere inn cochleaplantat? Dumt eksempel kanskje, men vi gjør det vi kan for å få et bedre liv, ikke sant?

Anonym poster: 06a623dc0acaffed5388a813a48d243f

Skrevet

Signerer denne

Du har egne barn regner jeg med? Siden du er her inne? Kan det da tenkes at du ikke helt klarer å sette deg inn i situasjonen til de som sliter med å få barn?

Anonym poster: fbdf07b5578b529cca91924e2e497480

Kan det tenkes at enkelte av oss ikke er så sinnsykt ego at vi går over lik for å få oppfylt vår egen drøm? Man kan jo også bare gå og stjele et spebarn på fødeavdelingen, eller drepe en fattig mor på ferie og ta babyen med seg. For det må man jo skjønne, at når man er ufrivillig barnløs forsvinner all medfølelse, empati og moralske hensyn til andre...

Hva slags verdier vil slike foreldre videføre til sine (surrogat)barn?

Takk og lov er de ufrivillig barnløse JEG kjenner varmhjertede gode mennesker.

Anonym poster: 433e391d59501b3d8c3af1ecb50f162d

Annonse

Skrevet

Signerer denne

Du har egne barn regner jeg med? Siden du er her inne? Kan det da tenkes at du ikke helt klarer å sette deg inn i situasjonen til de som sliter med å få barn?

Kan det tenkes at enkelte av oss ikke er så sinnsykt ego at vi går over lik for å få oppfylt vår egen drøm? Man kan jo også bare gå og stjele et spebarn på fødeavdelingen, eller drepe en fattig mor på ferie og ta babyen med seg. For det må man jo skjønne, at når man er ufrivillig barnløs forsvinner all medfølelse, empati og moralske hensyn til andre...

Hva slags verdier vil slike foreldre videføre til sine (surrogat)barn?

Takk og lov er de ufrivillig barnløse JEG kjenner varmhjertede gode mennesker.

Jeg må innrømme at jeg ikke synes det blir helt det samme, jeg altså...

Skrevet

Har du barn? Og er du helt sikker på at du hadde tenkt det samme hvis ikke du hadde barn?

Det er så lett å uttale seg om noe man ikke har forutsetning for å forstå...

Jeg har 3 barn. Vi strevde lenge med å få vår første. Det var utrolig tungt, det holdt på å ta knekken på oss og på meg. Men vi fikk det til, og jammen var vi så heldige at vi har fått 2 barn på naturligvis etterpå.

Hva vi hadde gjort dersom det ikke hadde klaffet for oss, det vet jeg ikke. Jeg tror ikke at vi hadde gått til det skrittet og benyttet oss av surrogati. Men jeg vet at jeg ikke dømmer noen uansett. Det er ingen menneskerett å få barn. Men det er en menneskerett å prøve!

Noen er døve, skal vi bare godta det, og la være å operere inn cochleaplantat? Dumt eksempel kanskje, men vi gjør det vi kan for å få et bedre liv, ikke sant?

Å operere inn et cochleaimplantat er ikke på bekostning av en annen person, så eksempelet henger ikke på greip i det hele tatt nei. Det passer bedre å sammenligne med IVF-behandling. Surrogat blir mer som å kjøpe en nyre fra en fattig person, hvis du vil sammenligne med en annen medisinsk prosedyre. Og det finnes jo folk som gjerne vil gi vekk en nyre til noen som trenger den, bare for å være snille, akkurat som at det finnes surrogatmødre som gjør dette av sitt gode hjerte, og ikke av nød. Men de er jo ikke flertallet.

Skrevet

Anonym bruker skrev i dag, 22:29:

Anonym bruker skrev 13 februar 2013 - 10:26:

Anonymusen skrev 13 februar 2013 - 10:24:

Signerer denne

Kan ikke jeg ha slitt med å få barn siden jeg er her inne??? Hva vet du om jeg prøver, og har prøvd i flere år å bli gravid? Kanskje jeg, av alle, kan sette meg inn i hva det vil si å ønske seg barn!!!! Ikke alle her er gravide enda.....

Anonym poster: 6d85e8cd6fe6cbb7e5fb604bbcb12abb

Skrevet

Dersom en surrogatiprosess er menneskehandel - så er det ingen surrogatiprosess. Da er det kriminalitet.

Tro det eller ei, det finnes kvinner som faktisk ønsker å føde barn for andre. Noen fordi det er en drøm - et ønske, kanskje en religiøs betinget drøm til og med.

En surrogatoprosess må være frivillig, det må være gitte kriterier tilstede og det må være forsvarlig. I USA har man drevet med dette i mange år, og de har en del tester som brukes overfor surrogaten for å teste henne. 2/3 av alle som ønsker å bli surrogater avvises pga ulike ting. Det er ikke alle som skal være surrogater:)

Anonym poster: 688025d9926e7006c604f8a94092eeb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...