Gå til innhold

Surrogati..er folk så blinde og egoistiske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og dersom de som ønsker seg barn ikke har problemer med å bruke masse penger for å oppnå ønsket sitt, hvorfor ikke da adoptere et barn som allerede er til og trenger et trygt og godt hjem?

Anonym poster: 739cf0fba87ce73cb96e1b7234fd9cf4

Er du klar over hvor vanskelig det å adoptere selv for gifte, heterofile par i Norge?

Vi snakker temmelig voldsomme ventetider, med stadige endringer og utsettelser og plutselige regelendringer som slenger folk tilbake til start. Det er også svært små sjanser for å få en baby, med de konsekvenser det medfører i forhold til tilknytning og relasjonsskader hos barnet.

Homofile par får i praksis ikke adoptere i det hele tatt.

Så surrogati behøver på ingen måte handle om et ekstrembehov for å videreføre sine egne gener. I den kanskje mest kjente surrogatisaken i Norge, hvor en dame dro til India og fikk tvillinger som hun strevde med å få med seg hjem - var det jo ikke snakk om biologisk slektskap i det hele tatt.

Anonym poster: bcef53a150e4feb5963bf45e6d2de263

Det er fortsatt ikke en menneskerett å få barn. Prøving, svangerskap, fødsel, barseltid og foreldreskap er en langvarig prossess for alle. Skjønner at det er vanskelig å få adoptert, men da burde vi se på alternativer ved lovgivning og regler rundt adopsjon, og ikke loveliggjør og avkriminalisere noe som i de aller fleste tilfellerer et inhumant overgrep. Ingen mor (selvsagt alltid noen, så te det med en klype salt :) ) , vil i utgangspunktet ønske å gi fra seg barnet sitt, dette er biologisk betinget. Morsinstinktet er et av de sterkeste i verden og tenk på psykiske senskader for moren.... Adopsjon innebærer ofte at mennesker som har blitt vildtatt i u-land, rusmiskbrukere, fattige og andre vanskeligstilte selv velger å gi fra seg barnet, som regel i ren desperasjon og da vil barnet få det bedre hos andre høyst sannsynlig. Kan ikke si det samme om surrogati, der man går inn for å sette en kvinne i en situasjon hvor hun blir gravid, for så å selge barnet. Begge prossesser er grusomme, men det er en STOR forskjell på at en kvinne selv kommer frem til å gi fra seg barnet, og at en kvinne blir forespurt og får et planlagt og designet barn, som hun deretter skal gi fra seg.

Fortsetter under...

Skrevet

Selv om man kan synes det er koselig med to homofile menn som drar hjem med en baby fra USA, er det jo et rimelig spesielt opplegg. Det er ikke et normalt utgangspunkt for et barn.

Anonym poster: e055ba9cdf48c38157486a4f0fac5ce1

Skrevet

Ja, men i disse tilfellene kompliseres "opphavet". Det er den som føder barnet som blir regnet som mor. Men det er jo egentlig ikke det.

Anonym poster: 367995188269230087944eb892a9455b

Ja, men det handler jo ikke om biologi, bare om juss. Det er da ikke så komplisert?

Juridisk sett er mannen som er gift med fødende kvinne far til barnet også. Uten at det sier noe som helst om biologisk slektskap.

Nei, det handler ikke om det. Men mange adopterte f.eks. ønsker etter hvert å finne ut litt om sitt opphav. Det har ikke noe med at de ikke ser på adoptivforeldrene som sine ekte foreldre. Men det har noe med å ihvertfall vite at det finnes en mulighet. Jeg så en gang på et program fra USA, hvor noen voksne ønsket å finne ut hvem deres biologiske far var. Han var bare omtalt som "ukjent donor". Det er nok litt spesielt å tenke på at det ikke er en teoretisk mulighet en gang å finne ut av sitt genetiske opphav. Nå trenger jo ikke genetiske mødre som har gitt egg og surrogatimødre være skjult. Men ofte er det det. Og man har "to mødre", og ingen av dem er egentli "mor". Synes det kan bli litt komplisert tankegang. Det har vært mye usikkerhet om hvem som kan være ens far opp igjennom tidene. Det eneste sikre her i livet har vel vært at "alle har en mor". Nå er ikke dette sikkert lenger heller. Mulig jeg er gammeldags.....

Anonym poster: 367995188269230087944eb892a9455b

Skrevet

Vel det er vel flere grunner til at man ikke kan få barn enn at man ikke har en "velfungerende livmor" som du så fint kaller det.

Det er respektløst å omtale folk sine problemer på den måten!

Anonym poster: 224843742317520f11a676d5904096fc

Denne setningen du sikter til? "Hvorfor skal de kynisk utnytte at andre har en velfungerende livmor fordi de kan?"

Da må du lære deg å lese skikkelig. Jeg har overhodet ikke godt inn på folk sine problemer rundt det å bli gravid. Det er heller ikke hensikten med innlegget. Det et selve etikken rundt surrogati jeg stiller spm til. Og nettopp fordi det er mange som ikke kan få barn selv, stiller jeg et ekstra stort spmtegn til egoismen..de vet ikke selv hvordan det er å bære fram et barn, føde og alt det medfører, men forventer at andre skal gjøre det for dem. Ingen får alt de ønsker seg i verden. Det er fryktelig trist og urettferdig, men man kan ikke gå på kompromiss med verdien av et allerede eksisterende menneskeliv for å tilfredsstille egne ønsker og behov....det blir feil. Uansett grunn. HI

Skrevet

Vel det er vel flere grunner til at man ikke kan få barn enn at man ikke har en "velfungerende livmor" som du så fint kaller det.

Det er respektløst å omtale folk sine problemer på den måten!

Anonym poster: 224843742317520f11a676d5904096fc

Jeg syns dette er helt greit for par som av mange grunner ikke kan få barn selv av forskjellige grunner. Tenk deg litt om før du sier noe sånn, mange sliter veldig med å bli gravide men ønsker seg sårt et barn med sine gener, hvorfor er da surrogati galt når dette hjelper disse menneskene å få barn?

Du er helt sikkert en av de som er imot at homofile par også skal få barn...men du bør se deg litt rundt om og tenke litt lengre enn din egen nese!

Ta å se på serien The New Normal (komi serie), der er surrogati hovedtemaet, kan kanskje gi deg en wake up call!

Anonym poster: 1a60ecc98296f6686e8af3c55f3facb7

Ja enig. På tide å sette seg inn i temaet og gjøre litt research før man uten kunnskap lager en dermed meningsløs utblåsning her. Vet du ikke at det finnes frivillige surrogatmødre? De som vil tjene penger for å sikre sin egen familie økonomisk i flere år pluss gi sine barn skolegang i tillegg? Tror du virkelig folk blir tvunget til dette med pistol rettet mot hodet dersom de nekter? De ser på dette som en jobb! Mange får ikke følelser for barnet heller for de vet det ikke er deres! De gleder seg til alle pengene de får så de har et sted å bo, mat på bordet og råd til medisiner og skolegang. Det er generelt en stor risiko å leve, alle dør av noe. Sålenge man gjør det man kan for å ha et så godt liv som mulig, ser jeg ikke problemet! Noen får et etterlengtet barn, andre blir velstående mot hva de var før.

Anonym poster: ea57d221756e4cb4d8d103e17b608656

.

Det er mega kynisk. Det framstår også du som, utifra dette innlegget. HI

Skrevet

Jeg tror de fleste som har vært gravide og fått barn har fått noen tanker om at selv i et land som Norge, med et av verdens tryggeste helsevesen, så er faktisk et svangerskap og særlig en fødsel en hendelse på liv og død.

Jeg leste nylig en undersøkelse (finner dessverre ikke noen link), som viste at f.eks i India, så er det klinikkene som sitter igjen med de store pengene. Surrogatmødrene, som ofte befinner seg i en dårlig økonomisk situasjon, sitter med all risikoen og en liten pengesum. Og hvis de har revnet fra a til å etter fødselen, så kan de bare glemme å få noen behandling, når barnet er trygt levert, er det ikke noen hjelp å få hos klinikken.

Det er sikkert lett å lukke øynene og håpe at moren får det bedre etterpå, hvis man veldig gjerne vil ha det surrogatbarnet, men det er det jo vanskelig å vite om er tilfelle.

Og hva skjer hvis de som har 'bestilt' barnet ombestemmer seg underveis? Hvilke rettigheter har da moren, for ikke å snakke om barnet?

Annonse

Skrevet

Ser det er et par som nevner at det gjøres frivilling også. Det gjør det, men i svært liten skala og derfor er det litt teit å dra det fram når det er snakk om generell surrogati, som så og si alltid styres av et velstående par i den ene enden og en trengende kvinne i den andre. Og jeg har selv sett programmer om såkalt frivillig surrogati på tv. Der kom det fram at disse mødrene stortsett var unge, uten særlig utdanning, kom fra ressurssvake hjem eller hadde dårlig økonomi og de ønsket å gjøre noe stort, bety noe for noen....vet nå ikke jeg, men det lukter jo litt press og utnytting av det også. HI

Skrevet

Det er fortsatt ikke en menneskerett å få barn.

Det er det selvsagt ikke. (Selv om "menneskerett"-argumentet er rimelig tynnslitt og har blitt brukt om alt fra homofile foreldre til enslige mødre til adoptanter i ulike grupper).

Men både du og HI later til å ha relativt begrenset kunnskap om alternativer for å benytte surrogati, økonomisk kompensasjon og surrogatmødrenes motiver i ulike land.

Jeg er, som sagt, svært skeptisk til u-landsindustrien som vi hører mest om fra India. Selv om saken har flere sider der også.

Men i USA, hvor dette i mange stater er svært velregulert og surrogatmødrene gjør det de gjør ut fra filantropi, reduseres betenkelighetene mine betraktelig.

Et sidespor er jo at man selvfølgelig burde få fingeren ut av det vonde hølet til norske adopsjonsmyndigheter og gjøre det praktisk mulig for f.eks homofile menn å adoptere. Dette ligger virkelig hos norske myndigheter, selv om de liker å skylde på at "ingen land vil gi barn til homofile." De får det til i Nederland.

Skrevet

Jeg syns dette er helt greit for par som av mange grunner ikke kan få barn selv av forskjellige grunner. Tenk deg litt om før du sier noe sånn, mange sliter veldig med å bli gravide men ønsker seg sårt et barn med sine gener, hvorfor er da surrogati galt når dette hjelper disse menneskene å få barn?

Du er helt sikkert en av de som er imot at homofile par også skal få barn...men du bør se deg litt rundt om og tenke litt lengre enn din egen nese!

Ta å se på serien The New Normal (komi serie), der er surrogati hovedtemaet, kan kanskje gi deg en wake up call!

Hvorfor surrogati er galt når det hjelper disse menneskene å få barn? Fordi de kjøper først et helt liv (morens liv ) i flere mnd , og deretter barnet... Hva med personen i den andre enden av skalaen? Du sier jeg skal tenke på dem som ikke kan få barn? ADOPSJON!

Ønsker homofile like rettigheter som oss andre dødelige. Synes det er ganske frekt av deg å insinuere noe annet, når det ikke er det diskusjonen går ut på i det hele tatt. Har selv 2 homofile vennepar, hvor et av parene er gift og begge parene vil bli supre foreldre om de får muligheten en dag, men ikke gjennom surrogati ;) HI

Ja de betaler for det, MEN, de som er surrogat mødre velger dette selv, og hvis det gjør at de kan få et litt bedre liv enn hva de hadde hatt uten, så ser jeg ikke hvorfor du skal ha et problem med det.

Og som en annen sa lengre oppe, er du klar over hvor vanskelig og dyrt det er å adoptere? Ventetider, søknadsperioder, reise, opphold, osv.

Sett deg selv i en situasjon hvor du ikke kan få barn selv på naturlig måte, du får ikke godkjent adopsjon fordi du ikke tjener nok (f.eks), men du har spart opp penger og får muligheten til å bruke surrogatmor...hvorfor er det da galt??

Skrevet

Signerer denne

Du har egne barn regner jeg med? Siden du er her inne? Kan det da tenkes at du ikke helt klarer å sette deg inn i situasjonen til de som sliter med å få barn?

Anonym poster: fbdf07b5578b529cca91924e2e497480

Eller kanskje man bare ikke er villig til å være så kynisk og hjerteløs mot andre kun for å få oppfylt ønsket sitt?

Vil forøvrig tro at de fleste som har båret frem et barn skjønner hvor vondt det må være å bære frem et barn for å så måtte selge det som avtalt :( Grusom business.

En ting er om en søster etc vil bære frem et barn for et barnløst par, men å betale ukjente mennesker for det er en kynisk industri der man utnytter fattige fortvilte mennesker, og er for meg bare en enda grovere og mer langvarig form for prostitusjon.

Anonym poster: 433e391d59501b3d8c3af1ecb50f162d

Skrevet

Er jo ikke bare i U-landene det foregår surrogati. Men klart, de aller aller fleste gjør det nok for pengene sin del. Men er det verre å bære fram en annens barn enn å selge kroppen sin på annet vis? For det er kanskje alternativet.

Alt er ikke svart hvitt vet du :)

Anonym poster: fbdf07b5578b529cca91924e2e497480

.

Og du, det finnes andre alternativer for dem enn prostitusjon. Men når det er sagt, så er det å foretrekke dersom de selv velger prostitusjon, som også er menneskehandel framfor å dra et uskyldig barn inn i situasjonen (les:handelen) :)

Skrevet

Jeg er imot surrogati. Det til tross for at jeg har venner som har fått barn på denne måten og dermed har fått det tett på livet.

Jeg synes det er vanskelig, men prøver likevel å tenke prinsipielt på hva jeg tror er riktig.

Surrogati er i de fleste tilfeller en moderne form for utnyttelse av sårbare kvinner. I India får mødre 14.000 - 40.000 kr for bære fram et barn og hoveddelen av pengene de rike vestlige betaler går til klinikkene.

Skrevet

Nå har ikke jeg lest alle svarene du har fått, men svarer likevel ut fra hva jeg mener.

Jeg er helt enig i at det er hårreisende å bruke surrogatmor fra et fattig land, hvor du VET at hun gjør det kun for pengene.

Men jeg er likevel ikke imot surrogati. Om surrogati hadde vært lov i Norge, hadde jeg mer enn gjerne stilt opp som surrogatmor.

Dette fordi jeg ELSKER å gå gravid. Det finnes ikke noe mer magisk enn å sette et barn til denne verden. Det samme med en fødsel. Er jo så magisk!

Jeg stråler virkelig når jeg går gravid og er så lykkelig. Og fødslene mine er enkle og greie.

Skal samtidig sies at jeg ikke hadde stilt opp som surrogatmor for hvem som helst. Jeg måtte vært sikker på at foreldrene hadde blitt gode foreldre. Så min førstepri hadde vært for mine søstre, kusiner, venninner etc.

Skulle så gjerne gått gravid igjen, men jeg synes tre barn holder foreløpig... Og det er jo ikke bare å sette barn på barn til verden. De skal jo også følges opp.

Annonse

Skrevet

Hvorfor surrogati er galt når det hjelper disse menneskene å få barn? Fordi de kjøper først et helt liv (morens liv ) i flere mnd , og deretter barnet... Hva med personen i den andre enden av skalaen? Du sier jeg skal tenke på dem som ikke kan få barn? ADOPSJON!

Ønsker homofile like rettigheter som oss andre dødelige. Synes det er ganske frekt av deg å insinuere noe annet, når det ikke er det diskusjonen går ut på i det hele tatt. Har selv 2 homofile vennepar, hvor et av parene er gift og begge parene vil bli supre foreldre om de får muligheten en dag, men ikke gjennom surrogati ;) HI

Ja de betaler for det, MEN, de som er surrogat mødre velger dette selv, og hvis det gjør at de kan få et litt bedre liv enn hva de hadde hatt uten, så ser jeg ikke hvorfor du skal ha et problem med det.

Og som en annen sa lengre oppe, er du klar over hvor vanskelig og dyrt det er å adoptere? Ventetider, søknadsperioder, reise, opphold, osv.

Sett deg selv i en situasjon hvor du ikke kan få barn selv på naturlig måte, du får ikke godkjent adopsjon fordi du ikke tjener nok (f.eks), men du har spart opp penger og får muligheten til å bruke surrogatmor...hvorfor er det da galt??

Har satt meg veldig godt inn i situasjonen. Jeg blir fortsatt ikke enig i at det burde være lov for økonomisk sterke mennesker å handle barn som når andre handler hus og biler. Sykt å materialisere et levende, lite menneske på den måten. HI

Skrevet

Er så uenig som det går an å bli med deg hi.

Anonym poster: 1823c964db93fc74625733710cf068fe

Skrevet

Er så uenig som det går an å bli med deg hi.

Anonym poster: 1823c964db93fc74625733710cf068fe

Ja, men det er da absolutt lov :) HI

Skrevet

Synes det er helt greit når ressurssterk "handler" med ressurssterk. Ikke greit å få lov å bedrive surrogati mot u-land. Er absolutt for at det skal være tillatt, men det skal være strengt regulert hvem som kan være surrogatmor, slik at det ikke blir rike som utnytter fattige mennesker som ikke har noe reelt valg.

Skrevet

Du ser jo saken kun fra en side!

Det er ikke bare surrogatimødre fra fattige land, mange er jo fra USA, der det er lov og en form for jobb.

Du må ikke nedvurdere alle kvinner som faktisk liker og elsker å gå gravide,som vil gi noen annen verdens beste gave, dette er jo frivillig! (ikke i alle sakene kanskje,men nå snakker jeg om USA)

De får dekt alt av forsikringer, tapt arbeidsinntekt og lønn for strevet, og mange synes det er helt ok. De skal ikke gi ifra seg sitt eget barn,men noen annens. Og der tror jeg det mentale kommer sterkt inn:OM man forbereder seg selv på akkurat dette,at det ikke er ditt barn og at du skal gi det fra deg, så går det an. tror ikke jeg hadde klart det men vi er heldigvis ikke alle like.

Men om fattige kvinner i India blir utnyttet er selvsagt helt uaktuelt,men ikke alt med surrogati er negativt vil jeg si.

Anonym poster: abb75843172b623dcb7c303cc55c2566

Skrevet

Nå har ikke jeg lest alle svarene du har fått, men svarer likevel ut fra hva jeg mener.

Jeg er helt enig i at det er hårreisende å bruke surrogatmor fra et fattig land, hvor du VET at hun gjør det kun for pengene.

Men jeg er likevel ikke imot surrogati. Om surrogati hadde vært lov i Norge, hadde jeg mer enn gjerne stilt opp som surrogatmor.

Dette fordi jeg ELSKER å gå gravid. Det finnes ikke noe mer magisk enn å sette et barn til denne verden. Det samme med en fødsel. Er jo så magisk!

Jeg stråler virkelig når jeg går gravid og er så lykkelig. Og fødslene mine er enkle og greie.

Skal samtidig sies at jeg ikke hadde stilt opp som surrogatmor for hvem som helst. Jeg måtte vært sikker på at foreldrene hadde blitt gode foreldre. Så min førstepri hadde vært for mine søstre, kusiner, venninner etc.

Skulle så gjerne gått gravid igjen, men jeg synes tre barn holder foreløpig... Og det er jo ikke bare å sette barn på barn til verden. De skal jo også følges opp.

Signerer deg. Om det var lovlig kunne jeg gjerne vært surrogatmor. Tenk på den gleden og lykken du gir til en annen barnløs familie.

Jeg er helt i mot utnyttelse av de fattige (som jeg er i mot innen alle typer industrier).

Hadde man gjort de lovlig med surrogati i flere vestlige land tror jeg mange av mørketallene fra de fattige landene hadde forsvunnet.

I tillegg syns jeg det blir feil å sitte med egne barn å dømme barnløse familier nord og ned.

Skrevet

Signerer deg. Om det var lovlig kunne jeg gjerne vært surrogatmor. Tenk på den gleden og lykken du gir til en annen barnløs familie.

Jeg er helt i mot utnyttelse av de fattige (som jeg er i mot innen alle typer industrier).

Hadde man gjort de lovlig med surrogati i flere vestlige land tror jeg mange av mørketallene fra de fattige landene hadde forsvunnet.

I tillegg syns jeg det blir feil å sitte med egne barn å dømme barnløse familier nord og ned.

Er litt enig med dere to. Men jo, jeg dømmer. Nettopp fordi jeg har barn selv og vet hvor verdifullt hvert eneste barn er, så dømmer jeg. Det er ikke alt her i verden som burde kunne kjøpes for penger. HI

Skrevet

Det er ikke alt her i verden som burde kunne kjøpes for penger.

Godt sagt (skrevet.)

På samme tid har du byråer som tar penger for å koble enslige. Er ikke det også for alvorlig til å ta penger for?

Men synes at det blir forvirrende for barna å forholde seg til at de har en biologisk mor, en mor som gikk gravid med dem, og kanskje enda en sosial mor.

Skrevet

Er litt enig med dere to. Men jo, jeg dømmer. Nettopp fordi jeg har barn selv og vet hvor verdifullt hvert eneste barn er, så dømmer jeg. Det er ikke alt her i verden som burde kunne kjøpes for penger. HI

Til de rette menneskene kunne jeg gjort de helt frivillig. Jeg ville gjort det som en god gjerning, ikke for å tjene penger.

Barna mine er selfølgelig også for meg det mest verdifulle her i livet, og jeg unner virkelig de barnløse å få oppleve den samme kjærligheten.

Som biolog ser jeg nok saken litt annerledes enn den store majoriteten i landet. Jeg vet at den største driften til menneskene er å få barn, derfor vil mange gå langt når de opplever den smerten som følger barnløshet. I tillegg ser jeg på hun som har gitt eggene som den biologiske moren. Den sosiale moren blir hun som oppdrar. I mange tilfeller da ser jeg ikke på hun som bærer frem barnet som moren, siden hun verken er av genetisk opphav eller oppdrar barnet.

Jeg mener også at surrogati skal ha strenge etisk retningslinjer slik de svake i samfunnet ikke lar seg utnytte. I tillegg burde det (i lik linje med adopsjon) stilles strenge krav til de kommende foreldrene.

Skrevet

Men du som er biolog, hvordan ser du på det å gi fra seg et barn man har båret fram? For morsinstinktet er jo også en veldig sterk drift?

Skrevet

Det er ikke alt her i verden som burde kunne kjøpes for penger.

Godt sagt (skrevet.)

På samme tid har du byråer som tar penger for å koble enslige. Er ikke det også for alvorlig til å ta penger for?

Men synes at det blir forvirrende for barna å forholde seg til at de har en biologisk mor, en mor som gikk gravid med dem, og kanskje enda en sosial mor.

Joda, det er mye som er kynisk. Men for å ta det eksempelet du kom med der, så er det snakk om to samtykkende voksne mennesker, samt at prisen for å få et arrangert stevnemøte neppe står i stil med surrogati rent prismessig. Her blir heller ikke en uskyldig, forsvarsløs 3 part (barn) dratt inn i suppa ufrivillig. HI

Skrevet

Jeg er svært kritisk til surrogati, spesielt mtp hvem som utfører det. Det er som regel kvinner som gjør det av økonomiske grunner. Også blir det etterhvert vanskelig å definere hvem som er mor til et barn. Enn så lenge er det kvinnen som føder barnet moren. Hvordan er det med eggdonasjon? Tenk hvis eggdonasjon blir legalt på lik linje som sæddonasjon, da vil en kvinne som får barn via eggdonasjon selvsagt si at hun er barnets mor, hun som bærte det frem og fødte det. Greit nok.

Og så har du en kvinne som bare har eggstokkene, men ikke livmor (la si det måtte bli fjernet). Hun får tatt ut eggene og de blir befruktet med mannens sæd, men implantert i en annen kvinnes livmor. Samme sak som beskrevet oppe. Men da mener plutselig eggprodusenten at hun er moren, ikke den som bærte barnet og fødte det.

Det kan ikke være slik at intensjonen bak graviditeten som avgjører hvem som er mor. Så jeg mener at surrogati burde forbys og Norge skulle bannlyse det på lik linje med sexhandel. Dersom en nordmann kjøper sex i utlandet kan han straffes, det samme burde gjelde for barnehandel som surrogati tross alt er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...