Gå til innhold

Skismøring - hard to do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jada... har kjøpt nye ski og de må smøres. Og får panikk! Vokste opp med mye skigåing, men var jo ALLTID pappa som smurte de :P

Nekter plent å holde på med klister i allefall, har kjøpt en Swix blue. Er vel bare å gni det på det? Men skal ikke være på hele skiet, bare der tyngden min er?

Er dere flnke til å smøre skiene selv?

Hva gjør dere etterpå? Lar det bare være på eller skal det "vaskes" av?

Fortsetter under...

Skrevet

Enten kan du gjøre som proffene, eller du kan kleise det på som foreldrene mine gjorde da jeg var liten. Funket for de aller fleste før. Ta smørninga med, og noe å skrape med om det ikke skulle bli helt riktig. Alternativet er å få prepping på en sportsbutikk.

Skrevet

Det skal være tegnet på noen streker på skiene, en rett bak helen en litt forran bindingen, gjerne ca 40 cm fra hverandre. Det som er mellom dette er søresonen som du skal smøre med smørning som passer til dagens temperatur. Tempraturen står på smurningen.

Resten av skien, forran og b smøresonen, bør du smøre med grønn svix eller en spessiel "glider". Det er glisonen som bare skal være så glatt som mulig.

Smør gjerne flere lag og gni godt ut med kork.

Blå ekstra er ofte et godt utgangspunkt for folk som går lite på ski. Den passer når det er finest forhold ;)

Anonym poster: fdf30e0cf2d009bdabb7c4ce2b40030c

Skrevet

Du kan forresten kjøpe smøretape om du vil ha det enkelt. En spesiell tape du limer ca. under binding, den holder lenge.

Skrevet

Og det er grunnen til hvorfor jeg kjøpte smørefri ski!!! Fungerer som bare det. Er jo hundre forskjellige smøringer til ulike temperaturer osv :-)

Ingen tips herifra siden jeg garantert bare ville lært deg hva du ikke skulle gjøre, men ønsker deg lykke til og god tur :-)

Skrevet

Hvis du har fått riktig hjelp i butikken, skal småresonen på skiene dine være merket. Er den ikke det, så gå tilbake til butikken og får det gjort!

Innenfor denne sonen legger du festevoksen. Du kan godt bare gni det på og gå over med kork, eller du kan gå over det med et smørejern/strykejern uten damp (da holder det bedre) Forran og bak smøresonen legger du på glider!

Er du usikker på dette, så kan butikken preppe skiene for deg. det koster som regel ikke mer enn 100-200 kr. Bor du i et område med relativt stabile snøforhold, kan du la smøringen være på mellom hver skiøkt. Jeg går mye på ski, og prekker som regel bare skiene ordentlig før første tur. deretter legger jeg på litt VR40 (swix blå) ved behov

Anonym poster: 6d70c2cd5c455762636b23154bbe1758

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...