stearin Skrevet 13. februar 2013 #51 Skrevet 13. februar 2013 (endret) Har alltid vært litt usikker på om kjempeglad, kjempegod osv. skrives som ett ord eller om de skal deles. Tror jeg fikk mitt svar i denne tråden Ble usikker etter at en av mine kolleger bastant sa det motsatte av det jeg har tenkt er riktig, men siden jeg var litt usikker selv trodde jeg på min kollega. Nå ser det ut til at hun tok feil og jeg hadde rett. Ha! Endret 13. februar 2013 av stearin
Gjest Hercule Poirot Skrevet 13. februar 2013 #52 Skrevet 13. februar 2013 Spaghetti eller spagetti Shampoo, shampo eller sjampo abonnement, blir hver gang så fryktelig usikker, særlig når jeg må bøye det Har også ett par andre ord som jeg unngår å skrive hver gang, fordi jeg er usikker. Kommer ikke på dem nå i farten Anonym poster: dada9889374fb1a9c00efbb117345a4b Spagetti, ikke spaghetti. Sjampo, her også eneste godkjente form. ---- Forholdsregler Altfor (i for stor grad) - altfor sterk mat. vs. alt for - alt for Norge. Istedenfor eller i stedet for - ingen andre former. Det går an - ikke ann. Dessverre - alltid to s-er. Anerkjenne, ikke annerkjenne. Før øvrig skal i alle tilfeller særskrives. Ikke "jeg må innfinne meg med bestemmelsen" - men jeg må AVFINNE (akseptere) meg med bestemmelsen. Innfinne betyr noe helt annet, nemlig å møte opp. "Du har å innfinne deg til møtet kl. 12". Håndverker, ikke håndtverker. Begå selvmord, ikke ta selvmord. Man kan derimot ta livet sitt. Den gang DA og hver gang NÅR. Å være til stede, ikke tilstede. Tilstede er å tillate eller å gi. Forrest og bakerst. Ikke forreRst. Nygjerrig, ikke nyskjerrig. Verre og verst, ikke værre og værst. Herlig, ikke hærlig. Flytende væske, ikke veske. Sammenskrivning - alle ord som uttales i ett, skal skrives i ett: kjempegøy, innvandrerbakgrunn +++ ja vel, ja visst Reparasjon Skral - skrøpelig, dårlig vs. skrall - smell, brak. Sinnssyk, ikke sinnsyk. Original, ikke orginal. Viderekomne. Stikke under stol - ikke stikke under en stol. Skjære alle over én kam - ingen andre varianter. Så å si og vel å merke - ikke så og si og vel og merke Initiativ - ikke initativ. Vær så god. Både hvis og viss, men ikke visst og vis. Og jeg kunne ha fortsatt i hundre år... Anonym poster: 382eb3052500cd35b250e105c229240a Men nysgjerrig - du glemte en s. :-) Det burde jeg vist. Nei! Husk å bøye verbet riktig: Å vite, vet, visste, har visst. Å vise, viser, viste, har vist. Likevel er det vel feil i sjelden, kjede/skjede og lignende ord som vel er vanskeligst "å svelge". Det er i mitt hode veldig stor forskjell på kjede og skjede, og nei, jeg vil ikke ha et halsskjede... Og sjelden? Hvorfor skrives det feil? Det skrives jo rett fram sånn som det uttales. Så er selvfølgelig særskriving noe for seg selv. Tur mat, hva er det? Likedan med sukker biter og ananas ringer. Den dagen sukkerbitene begynner å bite og ananasen ringer til meg... Da blir jeg redd! Og hva med tun fisk biter og varme pumper? Vræl! Jeg kjenner jeg blir kvalm!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #53 Skrevet 13. februar 2013 Har alltid vært litt usikker på om kjempeglad, kjempegod osv. skrives som ett ord eller om de skal deles. Tror jeg fikk mitt svar i denne tråden Ble usikker etter at en av mine kolleger bastant sa det motsatte av det jeg har tenkt er riktig, men siden jeg var litt usikker selv trodde jeg på min kollega. Nå ser det ut til at hun tok feil og jeg hadde rett. Ha! På norsk sammenskriver vi mye, noe som ofte kan være vanskelig for en del innlærere av norsk. I de aller fleste tilfeller, sammenskrives ord - slik som kjempeglad eller skoleundervisning. I mange tilfeller kan man ende opp med latterlige lange sammenskrivninger, slik at det ser feil ut. Som f.eks. Lokomotivførerutdanningsinstitusjon. Hvis man er konsekvent sammenskriver, vil man i de aller fleste tilfeller skrive rett. Det finnes unntak, det er noen ord som vi normalt ville ha sammenskrevet, men som da heller skal særskrives. I disse tilfellene gjelder pugging, for det er ikke alltid helt logisk hva som som særskrives og hva som ikke gjør det, for det høres jo ut som om ordene skal skrives i ett. En huskeregel kan allikevel være at de ordene som starter med over, på, til, av, for, med, om og i, som regel særskrives. Det er alltid faste uttrykk. Eksempler på ord som særskrives er blant annet: for øvrig, i dag, i morgen, i overmorgen, til stede, om bord, vær så god, av gårde, i hvert fall +++. Anonym poster: 382eb3052500cd35b250e105c229240a
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #54 Skrevet 13. februar 2013 Spaghetti eller spagetti Shampoo, shampo eller sjampo abonnement, blir hver gang så fryktelig usikker, særlig når jeg må bøye det Har også ett par andre ord som jeg unngår å skrive hver gang, fordi jeg er usikker. Kommer ikke på dem nå i farten Anonym poster: dada9889374fb1a9c00efbb117345a4b Spagetti, ikke spaghetti. Sjampo, her også eneste godkjente form. ---- Forholdsregler Altfor (i for stor grad) - altfor sterk mat. vs. alt for - alt for Norge. Istedenfor eller i stedet for - ingen andre former. Det går an - ikke ann. Dessverre - alltid to s-er. Anerkjenne, ikke annerkjenne. Før øvrig skal i alle tilfeller særskrives. Ikke "jeg må innfinne meg med bestemmelsen" - men jeg må AVFINNE (akseptere) meg med bestemmelsen. Innfinne betyr noe helt annet, nemlig å møte opp. "Du har å innfinne deg til møtet kl. 12". Håndverker, ikke håndtverker. Begå selvmord, ikke ta selvmord. Man kan derimot ta livet sitt. Den gang DA og hver gang NÅR. Å være til stede, ikke tilstede. Tilstede er å tillate eller å gi. Forrest og bakerst. Ikke forreRst. Nygjerrig, ikke nyskjerrig. Verre og verst, ikke værre og værst. Herlig, ikke hærlig. Flytende væske, ikke veske. Sammenskrivning - alle ord som uttales i ett, skal skrives i ett: kjempegøy, innvandrerbakgrunn +++ ja vel, ja visst Reparasjon Skral - skrøpelig, dårlig vs. skrall - smell, brak. Sinnssyk, ikke sinnsyk. Original, ikke orginal. Viderekomne. Stikke under stol - ikke stikke under en stol. Skjære alle over én kam - ingen andre varianter. Så å si og vel å merke - ikke så og si og vel og merke Initiativ - ikke initativ. Vær så god. Både hvis og viss, men ikke visst og vis. Og jeg kunne ha fortsatt i hundre år... Anonym poster: 382eb3052500cd35b250e105c229240a Men nysgjerrig - du glemte en s. :-) Det burde jeg vist. Nei! Husk å bøye verbet riktig: Å vite, vet, visste, har visst. Å vise, viser, viste, har vist. Likevel er det vel feil i sjelden, kjede/skjede og lignende ord som vel er vanskeligst "å svelge". Det er i mitt hode veldig stor forskjell på kjede og skjede, og nei, jeg vil ikke ha et halsskjede... Og sjelden? Hvorfor skrives det feil? Det skrives jo rett fram sånn som det uttales. Så er selvfølgelig særskriving noe for seg selv. Tur mat, hva er det? Likedan med sukker biter og ananas ringer. Den dagen sukkerbitene begynner å bite og ananasen ringer til meg... Da blir jeg redd! Og hva med tun fisk biter og varme pumper? Vræl! Jeg kjenner jeg blir kvalm! Ser det, unnskylder meg med at det var litt sent da jeg skrev smørbrødlista. Jeg mente selvfølgelig nysgjerrig. Ellers bør også folk lære seg forskjellen på sjelden/sjeldent. Det er ikke helt heldig hvis du skal anmelde en forstiling som god og velger å skrive "forestillingen var sjeldent bra". Jeg dessverre slike uheldige formuleringer altfor ofte. Anonym poster: 382eb3052500cd35b250e105c229240a
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #55 Skrevet 13. februar 2013 * jeg ser dessverre (før noen tar meg). Anonym poster: 382eb3052500cd35b250e105c229240a
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #56 Skrevet 13. februar 2013 Og før jeg kritiserer andre er det kanskje greit å skrive riktig selv. Jeg mente selvfølgelig sjelden i eksempelet ovenfor, ikke sjeldent. Da falt plutselig poenget litt vekk. Anonym poster: 382eb3052500cd35b250e105c229240a
Bustetroll Skrevet 13. februar 2013 #57 Skrevet 13. februar 2013 abonnement .. jeg skriver som regel, abonnoment Og røntgen, skriver jeg ofte, røngten
Plutselig_gravid Skrevet 13. februar 2013 #58 Skrevet 13. februar 2013 Har problemer med enda/ennå. Den regelen vil bare ikke sette seg. Ellers så sitter jeg ofte på kaffen
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #59 Skrevet 13. februar 2013 Har problemer med enda/ennå. Den regelen vil bare ikke sette seg. Ellers så sitter jeg ofte på kaffen Som jeg skrev over kan du da velge å kun bruke enda, så er du trygg. Anonym poster: 382eb3052500cd35b250e105c229240a
skinnfilla Skrevet 13. februar 2013 #60 Skrevet 13. februar 2013 Jeg får ikke til å skrive feil. Det er en " lidelse" jeg har Ser ordene inne i hodet . Får vondt i magen og urolige bein av å se skrivefeil. Noe som er ganske ofte når både mannen og bonusen har lese/skrive vansker;)
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #61 Skrevet 13. februar 2013 Jeg får ikke til å skrive feil. Det er en " lidelse" jeg har Ser ordene inne i hodet . Får vondt i magen og urolige bein av å se skrivefeil. Noe som er ganske ofte når både mannen og bonusen har lese/skrive vansker;) Beklager altså, men her må jeg bare kommentere. Du har jo en særskrivingsfeil bare i dette innlegget. Lese-/skrivevansker, hvis det er sånn at stebarnet ditt og mannen din ikke begge sliter med lese- og skrivevansker. Hvis ikke skal det skrives som sistnevnte. Anonym poster: 382eb3052500cd35b250e105c229240a
Gjest Hercule Poirot Skrevet 13. februar 2013 #62 Skrevet 13. februar 2013 Jeg får ikke til å skrive feil. Det er en " lidelse" jeg har Ser ordene inne i hodet . Får vondt i magen og urolige bein av å se skrivefeil. Noe som er ganske ofte når både mannen og bonusen har lese/skrive vansker;) Vel, Skinnfilla, da regner jeg med at du har litt urolige bein nå, siden du har skrivefeil i innlegget ditt. Både mannen og bonusen din har vel lese- og skrivevansker, da, regner jeg med. ;-) Slik som du skriver det, så blir det lese vansker og skrive vansker, og det er jo ikke akkurat god rettskriving. ;-) Ikke at jeg er så inderlig perfekt og super i rettskriving selv, altså, men den ble litt morsom, siden du sier at du får vondt i magen og urolige bein av skrivefeil. Håper magen roer seg snart.
Dini Skrevet 13. februar 2013 #63 Skrevet 13. februar 2013 Ihvertfall/iaffal/hvertfall.. Ikke spør hvorfor jeg bruker det en gang.. Er vel et av de få ordene jeg ikke klarer å skrive rett.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #64 Skrevet 13. februar 2013 Sjanse, ikke kjangs!!! Anonym poster: 3d1503782d0c96d955c07c914d6f5bd9
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #65 Skrevet 13. februar 2013 Sjanse, ikke kjangs!!! Anonym poster: 3d1503782d0c96d955c07c914d6f5bd9 Og det uttales også med sj-lyd, ikke kj! Anonym poster: 3d1503782d0c96d955c07c914d6f5bd9
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #67 Skrevet 13. februar 2013 Spaghetti eller spagetti Shampoo, shampo eller sjampo abonnement, blir hver gang så fryktelig usikker, særlig når jeg må bøye det Har også ett par andre ord som jeg unngår å skrive hver gang, fordi jeg er usikker. Kommer ikke på dem nå i farten Anonym poster: dada9889374fb1a9c00efbb117345a4b Spagetti, ikke spaghetti. Sjampo, her også eneste godkjente form. ---- Forholdsregler Altfor (i for stor grad) - altfor sterk mat. vs. alt for - alt for Norge. Istedenfor eller i stedet for - ingen andre former. Det går an - ikke ann. Dessverre - alltid to s-er. Anerkjenne, ikke annerkjenne. Før øvrig skal i alle tilfeller særskrives. Ikke "jeg må innfinne meg med bestemmelsen" - men jeg må AVFINNE (akseptere) meg med bestemmelsen. Innfinne betyr noe helt annet, nemlig å møte opp. "Du har å innfinne deg til møtet kl. 12". Håndverker, ikke håndtverker. Begå selvmord, ikke ta selvmord. Man kan derimot ta livet sitt. Den gang DA og hver gang NÅR. Å være til stede, ikke tilstede. Tilstede er å tillate eller å gi. Forrest og bakerst. Ikke forreRst. Nygjerrig, ikke nyskjerrig. Verre og verst, ikke værre og værst. Herlig, ikke hærlig. Flytende væske, ikke veske. Sammenskrivning - alle ord som uttales i ett, skal skrives i ett: kjempegøy, innvandrerbakgrunn +++ ja vel, ja visst Reparasjon Skral - skrøpelig, dårlig vs. skrall - smell, brak. Sinnssyk, ikke sinnsyk. Original, ikke orginal. Viderekomne. Stikke under stol - ikke stikke under en stol. Skjære alle over én kam - ingen andre varianter. Så å si og vel å merke - ikke så og si og vel og merke Initiativ - ikke initativ. Vær så god. Både hvis og viss, men ikke visst og vis. Og jeg kunne ha fortsatt i hundre år... Anonym poster: 382eb3052500cd35b250e105c229240a Men nysgjerrig - du glemte en s. :-) Det burde jeg vist. Nei! Husk å bøye verbet riktig: Å vite, vet, visste, har visst. Å vise, viser, viste, har vist. Likevel er det vel feil i sjelden, kjede/skjede og lignende ord som vel er vanskeligst "å svelge". Det er i mitt hode veldig stor forskjell på kjede og skjede, og nei, jeg vil ikke ha et halsskjede... Og sjelden? Hvorfor skrives det feil? Det skrives jo rett fram sånn som det uttales. Så er selvfølgelig særskriving noe for seg selv. Tur mat, hva er det? Likedan med sukker biter og ananas ringer. Den dagen sukkerbitene begynner å bite og ananasen ringer til meg... Da blir jeg redd! Og hva med tun fisk biter og varme pumper? Vræl! Jeg kjenner jeg blir kvalm! Ser det, unnskylder meg med at det var litt sent da jeg skrev smørbrødlista. Jeg mente selvfølgelig nysgjerrig. Ellers bør også folk lære seg forskjellen på sjelden/sjeldent. Det er ikke helt heldig hvis du skal anmelde en forstiling som god og velger å skrive "forestillingen var sjeldent bra". Jeg dessverre slike uheldige formuleringer altfor ofte. Anonym poster: 382eb3052500cd35b250e105c229240a Jeg trodde man kunne skrive nettopp " sjeldent bra" i en slik sammenheng. Forklar! Hi. Anonym poster: eba34141ef5488f78e10e7413f5103f7
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #68 Skrevet 13. februar 2013 Spaghetti eller spagetti Shampoo, shampo eller sjampo abonnement, blir hver gang så fryktelig usikker, særlig når jeg må bøye det Har også ett par andre ord som jeg unngår å skrive hver gang, fordi jeg er usikker. Kommer ikke på dem nå i farten Anonym poster: dada9889374fb1a9c00efbb117345a4b Spagetti, ikke spaghetti. Sjampo, her også eneste godkjente form. ---- Forholdsregler Altfor (i for stor grad) - altfor sterk mat. vs. alt for - alt for Norge. Istedenfor eller i stedet for - ingen andre former. Det går an - ikke ann. Dessverre - alltid to s-er. Anerkjenne, ikke annerkjenne. Før øvrig skal i alle tilfeller særskrives. Ikke "jeg må innfinne meg med bestemmelsen" - men jeg må AVFINNE (akseptere) meg med bestemmelsen. Innfinne betyr noe helt annet, nemlig å møte opp. "Du har å innfinne deg til møtet kl. 12". Håndverker, ikke håndtverker. Begå selvmord, ikke ta selvmord. Man kan derimot ta livet sitt. Den gang DA og hver gang NÅR. Å være til stede, ikke tilstede. Tilstede er å tillate eller å gi. Forrest og bakerst. Ikke forreRst. Nygjerrig, ikke nyskjerrig. Verre og verst, ikke værre og værst. Herlig, ikke hærlig. Flytende væske, ikke veske. Sammenskrivning - alle ord som uttales i ett, skal skrives i ett: kjempegøy, innvandrerbakgrunn +++ ja vel, ja visst Reparasjon Skral - skrøpelig, dårlig vs. skrall - smell, brak. Sinnssyk, ikke sinnsyk. Original, ikke orginal. Viderekomne. Stikke under stol - ikke stikke under en stol. Skjære alle over én kam - ingen andre varianter. Så å si og vel å merke - ikke så og si og vel og merke Initiativ - ikke initativ. Vær så god. Både hvis og viss, men ikke visst og vis. Og jeg kunne ha fortsatt i hundre år... Anonym poster: 382eb3052500cd35b250e105c229240a Men nysgjerrig - du glemte en s. :-) Det burde jeg vist. Nei! Husk å bøye verbet riktig: Å vite, vet, visste, har visst. Å vise, viser, viste, har vist. Likevel er det vel feil i sjelden, kjede/skjede og lignende ord som vel er vanskeligst "å svelge". Det er i mitt hode veldig stor forskjell på kjede og skjede, og nei, jeg vil ikke ha et halsskjede... Og sjelden? Hvorfor skrives det feil? Det skrives jo rett fram sånn som det uttales. Så er selvfølgelig særskriving noe for seg selv. Tur mat, hva er det? Likedan med sukker biter og ananas ringer. Den dagen sukkerbitene begynner å bite og ananasen ringer til meg... Da blir jeg redd! Og hva med tun fisk biter og varme pumper? Vræl! Jeg kjenner jeg blir kvalm! Ser det, unnskylder meg med at det var litt sent da jeg skrev smørbrødlista. Jeg mente selvfølgelig nysgjerrig. Ellers bør også folk lære seg forskjellen på sjelden/sjeldent. Det er ikke helt heldig hvis du skal anmelde en forstiling som god og velger å skrive "forestillingen var sjeldent bra". Jeg dessverre slike uheldige formuleringer altfor ofte. Anonym poster: 382eb3052500cd35b250e105c229240a Jeg trodde man kunne skrive nettopp " sjeldent bra" i en slik sammenheng. Forklar! Hi. Anonym poster: eba34141ef5488f78e10e7413f5103f7 Hvis du ser litt lenger ned, retta jeg på meg selv. Det gikk litt for fort i svingene. Hvis du skal selge en bolig og ønsker å skrive noe positivt som tiltrekker oppmerksomhet, ville det ha vært riktig å skrive: "sjeldent flott usikt", som da betyr særdeles flott. Folk har derimot en tendens til å ikke klare å skille mellom sjelden og sjeldent (hvor sistnevnte er et gradadverb) og skriver derfor "sjelden flott utsikt", som da betyr noe helt annet, nemlig nesten aldri. Anonym poster: 382eb3052500cd35b250e105c229240a
Tauriel Skrevet 13. februar 2013 #69 Skrevet 13. februar 2013 Husker ikke i farta, men lærte her at sakt skrives sagt, noe jeg helt seriøst ikke viste "visste" Anonym poster: 8f8c22b76e604db1581f42f6c2d4c74d aha... ich bin a dyslektiker
skinnfilla Skrevet 13. februar 2013 #70 Skrevet 13. februar 2013 Jeg får ikke til å skrive feil. Det er en " lidelse" jeg har Ser ordene inne i hodet . Får vondt i magen og urolige bein av å se skrivefeil. Noe som er ganske ofte når både mannen og bonusen har lese/skrive vansker;) Vel, Skinnfilla, da regner jeg med at du har litt urolige bein nå, siden du har skrivefeil i innlegget ditt. Både mannen og bonusen din har vel lese- og skrivevansker, da, regner jeg med. ;-) Slik som du skriver det, så blir det lese vansker og skrive vansker, og det er jo ikke akkurat god rettskriving. ;-) Ikke at jeg er så inderlig perfekt og super i rettskriving selv, altså, men den ble litt morsom, siden du sier at du får vondt i magen og urolige bein av skrivefeil. Håper magen roer seg snart. Jeg får ikke til å skrive feil. Det er en " lidelse" jeg har Ser ordene inne i hodet . Får vondt i magen og urolige bein av å se skrivefeil. Noe som er ganske ofte når både mannen og bonusen har lese/skrive vansker;) Vel, Skinnfilla, da regner jeg med at du har litt urolige bein nå, siden du har skrivefeil i innlegget ditt. Både mannen og bonusen din har vel lese- og skrivevansker, da, regner jeg med. ;-) Slik som du skriver det, så blir det lese vansker og skrive vansker, og det er jo ikke akkurat god rettskriving. ;-) Ikke at jeg er så inderlig perfekt og super i rettskriving selv, altså, men den ble litt morsom, siden du sier at du får vondt i magen og urolige bein av skrivefeil. Håper magen roer seg snart. Ha ha up mine! Nevnte ikke noe om å være grammatisk korrekt da:p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå