Serma Skrevet 12. februar 2013 #1 Skrevet 12. februar 2013 Min sønn skal begynne på skolen til høsten. Han går i bhg. På vei inn i bhg idag så sier han: "jeg hater bhg,alle de voksne bare bestemmer over meg hele tiden,når jeg blir voksen skal jeg skyte alle de voksne som jobber der." Jeg holdt på å falle om,så sjokkert ble jeg. Han hadde ett skikkelig sint uttrykk i ansiktet. Han pleier å være ganske sint til tider,spesielt på sin yngre søster på snart 4år. Jeg svarte etter beste evne at sånt må man ikke si. Også pratet jeg med pedagogisk leder i bhg om hva han hadde sagt,hun sa at det er svært normalt dessverre at barn i den alderen kan finne på å si sånt, de tester ut hva de kan si og ikke. Og hun sa at sønnen min virker til å trives godt i bhg. Men jeg har gått hele dagen idag å tenkt på dette. Han er en ganske glad gutt, når han ikke er sint, med veldig god fantasi, til tider litt for god fantasi. Er glad i å kle seg ut, og har store planer om å bli politi når han blir stor. (Kom til å tenke på at kanskje derfor han vil bli politi,sånn at han kan bestemme over andre) han sjefer veldig over lillesøster,og er nok dessverre litt vant med å få viljen sin. Huff,hvor ble den lille uskyldige sønnen min av? Ble litt langt dette,men trengte å få ut noen tanker... Vil veldig gjerne høre andres erfaring med 5-6åringer som har sagt lignende ting. Hvis det er noen da!? Føler meg som verdens værste mamma,burde jeg gjort ting annerledes,osv osv... Bah!
Underveis --> Skrevet 12. februar 2013 #2 Skrevet 12. februar 2013 Har ikke hatt helt samme utbrudd, men må si jeg ble svært betenkt da han latet som han skjøt seg selv i hodet, med teatralsk innlevelse! Det har vært en del lek med at "du dør", og skyting. Tydelig at dette er spennende i bhg. Jeg vet de jobber med å rette skytingen mot andre ting enn barna, men det er vanskelig å jobbe imot denne livlige fantasien. Vi her hjemme misliker skyting og våpen ganske kraftig, men må ta det innover oss at han er knapt 4 år. Vi snakker litt om hva det betyr å være død, men det er vanskelig å forstå. Vi satser på at han forstår mer etterhvert :-S
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 14. februar 2013 #3 Skrevet 14. februar 2013 Er nok helt vanlig det der. Og det er stort sett i barnehagen de snapper opp sånt... Tror nok ikke guttungen din er unormal:-) Kan komme ganske mye stygt ut av munnen til min femåring og. Snakker med han om hva man kan si og ikke, men ikke alt som går inn, gitt:-) Men går seg helt sikkert til!
kaksy Skrevet 15. februar 2013 #4 Skrevet 15. februar 2013 Hei. Jeg ville fokusere litt mer her på hva han mente, heller enn hva han sa. Er det slik at han faktisk hater de ansatte der? I det øyeblikket iallfall. Og hvorfor gjorde han det? Hvis problemet er at han vil bestemme selv, ville jeg jobbe med det. Det blir jo bare verre når han begynner på skolen. I barnehagen har de mye mer frilek. Håper ikke han er i en litt dårlig spiral der han ikke hører etter og derfor får mye irettesettelser? Og litt mye kjeft? Pass på at han vet at de voksne er glade i han, Høres jo ut som har var ordentlig sint og litt trist? Love, love love sier jeg bare :-) Håper bare at det var store, skumle ord fra en sint femåring og at ikke noe dypere ligger bak. Virker jo ut fra det du skrev at han stort sett er en blid gutt som trives i barnehagen. Barn vil jo si utrulig mye rart uten at det trenger å være noe bak i det hele tatt.
bønni Skrevet 28. februar 2013 #5 Skrevet 28. februar 2013 Jeg har en fireåring som også kan si at han ikke liker NOEN i barnehagen. At vennene er dumme, de voksne slemme osv. Han stortrives stort sett i barnehagen, jeg vet han er blid og leker fint hele dagen, har masse gode venner og leker stort sett med alle - og har super kontakt med de voksne. Derfor er jeg veldig enig med kaksy over her, at det gjelder å fokusere på hva de mener, framfor hva de sier. For vårt vedkommende er hans "barnehagehat" et uttrykk for at han er sliten, trenger mer rom for seg selv og sine prosjekter, eller ha vært belastet med mye støy feks. Og de små er jo hele dagen i et sosialt miljø der de har en rolle som skal fylles, kanskje de holder maska mer ute enn hjemme, sånn som vi voksne. Da kommer det kanskje litt sterke uttrykk når man er hjemme og senker skuldrene. Forsøk å analyser hvor skoen trykker for din sønn. Jeg prøver å bøte på uttrykkene for at noe er galt med å ha rolige ettermiddager uten lyd og unødvendig stimuli, slik at gutten får drevet med sitt, enten det er å ligge langflat med donaldblad, leke med legofigurer, leke med vann. Har inntrykk av at det hjelper. Han har riktignok ikke snakket om å skyte alle i barnehagen, men det er mye skyting av folk her også, fra bussen, på gata osv *grem*. Jeg kan ikke fordra det, men regner med at det passerer etterhvert. De har jo ingen forestilling om hva den slags vold og våpenbruk faktisk betyr. De tenker så mye, de fine små, som begynner å bli store. Det er ikke alltid så lett å finne riktig måte å formulere seg på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå