Lilja77 Skrevet 12. februar 2013 #1 Skrevet 12. februar 2013 Nå vet jeg ikke om Vena Cava ble skrevet riktig, men shit heller...Gidder ikke å google det i farta, dere får bite det i dere hvis det er feil Jeg rundet 18 uker i helgen, og forrige natt våknet jeg på ryggen. Det sprengte i magen og det var litt ubehagelig. Magen ble skikkelig stram og hard, og jeg la meg på siden og sovnet ikke så lenge etterpå. Ikke mer vondt enn det altså, men lurer på hva det kan ha vært? Jeg er 2.gangs gravid, men opplevde ikke dette forrige svangerskap. Er det ikke litt tidlig med kynnere nå? Eller kan det være det som kalles Vena Cava? Noen som vet?
Thie88 Skrevet 12. februar 2013 #2 Skrevet 12. februar 2013 Jeg er Fullgått 17 uker og hadde min flrste kynnere i går faktisk. Førstegangs. Magen ble hard og skikkelig stram, ble bare litt ubehagelig men tok veldig lang tid før det gikk over, men det hjalp å ligge på siden her også. Vet ikke om det hjalp noe på spm ditt jeg.
mira76 Skrevet 12. februar 2013 #3 Skrevet 12. februar 2013 Vena Cava har jeg ikke hørt om, men uten å være non ekspert, synes jeg det høres ut som om du har kynnere. Tror jeg selv hadde dem fra rundt uke 14-15, men det ga seg etter en stund, så nå har jeg ikke hatt på mange uker (er uke 28 nå).
Underveis --> Skrevet 12. februar 2013 #4 Skrevet 12. februar 2013 Kynnere. Vena cava heter den store vena som går inn i leveren. Når denne kommer i klem pga den store livmora kan det bli ubehagelig. Magen strammer seg ikke pga dette.
robot Skrevet 12. februar 2013 #5 Skrevet 12. februar 2013 Høres ut som kynnere, ja (og ikke som vena cava).
Salvador Skrevet 12. februar 2013 #6 Skrevet 12. februar 2013 Jeg har masse kynnere, spesielt på natten, for hver gang jeg skal snu meg fra ene siden til den andre, må jeg snu via ryggleie, og da våkner jeg alltid av stram og øm mage. ødelegger nattesøvnen! Klarer ikke ligge flat på ryggen i det hele tatt, for da blir kynnerene verst, men det avlaster å ligge på siden, for da kan jeg trekke opp beina og da blir det mindre strekk i magen. Håper du slipper å flere kynnere før det nærmer seg fødsel, det er skikkelig plagsomt!
Lilja77 Skrevet 13. februar 2013 Forfatter #7 Skrevet 13. februar 2013 Takk for svar!!! Nå har man i tillegg googlet litt, og etter det og svarene her inne, må det være kynnere! Syntes bare at det var så tidlig, men det er visst normalt. Hadde kynnere i natt også. I mitt forrige svangerskap merket jeg ingenting av det, så pussig. Er likevel ganske sikker på at det er kynnere jeg våkner opp av om natten nå....Enig med deg Salvador, det er når man ligger på ryggen de merkes mest.
Mai89 Skrevet 13. februar 2013 #8 Skrevet 13. februar 2013 Eg har hørt at du kjenne da meir/bedre når det ikkje e førstegangs, så kan henda du berre ikkje merka da skikkelig sist?
Håpehåper Skrevet 13. februar 2013 #9 Skrevet 13. februar 2013 (endret) Vena Cava (inferior) er hovedvenen som fører blodet fra beina tilbake til hjertet for ny gassutveksling. Om denne kommer i klem, kan det virke inn på sirkulasjonen, og man kan bli midlertidig svimmel og kvalm av oksygenmangel. Ser ikke at det skal ha noen sammenheng med kynnere. Endret 13. februar 2013 av Håpehåper
Lilja77 Skrevet 16. februar 2013 Forfatter #10 Skrevet 16. februar 2013 Eg har hørt at du kjenne da meir/bedre når det ikkje e førstegangs, så kan henda du berre ikkje merka da skikkelig sist? Ja, det tror jeg. Hadde kanskje kynnere sist også, men at man ikke merket dem. Det skal også sies at gutten ble tatt med keisersnitt i uke 34. Likevel, denne gangen begynte kynnerene mye tidligere. Har lest meg litt opp siden sist ift. både kynnere og Vena Cava. Det kan ikke sammenlignes!!!
mamadj Skrevet 17. februar 2013 #11 Skrevet 17. februar 2013 Hei du! Tenkte jeg skulle si hvordan denne 'Vena cava' føles for meg, så du kanskje kan sammenligne med kynner-følelsen...Er gravid med nr 3 nå (15+3). Plagene kom tidligere denne gangen, og jeg kan overhodet ikke ligge flatt på ryggen. Trykket på denne åra kommer øyeblikkelig, og gjør meg veldig kvalm og uvel (og magen blir ikke hard eller noe slikt, som ved kynnere). Må bare la være å ligge slik...Jeg sover/ligger for øvrig best på venstre side, eller halvveis ut i godstolen, med beina litt opp. Lykke til videre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå