Gå til innhold

Er blitt sykemeldt i noen uker fremover og sjefen min ønsker og vite hvorfor man er sykemeldt

Anbefalte innlegg

og jeg vet det blir umulig og si at jeg ikke ønsker og snakke om det eller si noe om det så jeg tenker og lyve om hva som feiler meg derfor har jeg i dag vært og lånt krykker til min søster så sjefen skal tro jeg har problemer med foten min for da tenker jeg at han ikke kommer til og spørre så mye.

Anonym poster: 924de912ed945d5fa82076fbc030403d

Fortsetter under...

Det er må jeg si er en forferdelig innsilling. Hvordan skal sjefen din kunne tilrettelegge for deg og hjelpe deg tilbake på jobb, hvis du nekter å snakke om det. Du trenger aldri oppgi diagnose, for det har ikke leder krav på å vite, men han må jo vite noe om hva du ikke klarer og hva du kan klare etterhvert av jobben din. Forkastelig å lyve spør du meg. Minner om high-school-fakter og ikke at man er på en seriøs arbeidsplass..

Sjefen trenger ikke vite diagnosen, men derimot restarbeidsevnen. Om noen sier de har vondt i foten kan de regne med at arbeidet blir tilrettelagt slik at de klarer å gjøre en del. Litt pinlig å å da måtte komme krypende og si at det ikke var foten likevel som var problemet.

Anonym poster: 4d0c6581a863bff260006e74aad5ae77

Annonse

Det er må jeg si er en forferdelig innsilling. Hvordan skal sjefen din kunne tilrettelegge for deg og hjelpe deg tilbake på jobb, hvis du nekter å snakke om det. Du trenger aldri oppgi diagnose, for det har ikke leder krav på å vite, men han må jo vite noe om hva du ikke klarer og hva du kan klare etterhvert av jobben din. Forkastelig å lyve spør du meg. Minner om high-school-fakter og ikke at man er på en seriøs arbeidsplass..

Det minner også om highschool-faktor at en sjef forlanger å vite diagnosen eller hva som feiler vedkommende. Spørsmålet kan kun stilles som: "hvilke oppgaver klarer du å utføre mens du er syk" og "hvordan kan man tilrettelegge slik at du ikke trenger full sykmelding", ikke "hva som feiler deg" eller "hvor har du vondt" eller "hva er det du sliter med". Mange sjefer som ikke forstår det.

Jeg lot være å takke ja til sykmelding etter en abort, nettopp på grunn av en slik sjef. Som hadde gravet og gravet helt til jeg sa hva det var, og dømte meg nord og ned i flere uker fordi jeg ble uplanlagt gravid som alenemor. Det gadd jeg ikke, og gikk på jobb med blødninger, smerter og alt. "Koselig" med sånne sjefer.

Anonym poster: fdb087cb14e65e6292e322c37a33d614

Jeg har alltid vært åpen til arbeidsgiver om hvorfor jeg har vært sykmeldt. Dvs at jeg gjorde det helt til jeg fant ut at hun gikk bak ryggen min og slarvet med de andre ansatte om det etter at jeg hadde gitt klar beskjed om at jeg ikke ville at mine kolleger skulle vite om det.

Så nå holder jeg godt kjeft og sier ingen ting. Jeg forstår godt at noen vurderer å ty til løgn i enkelte tilfeller.

Anonym poster: d452475cff87c5a2206785ae4dcffb78

Jeg har alltid vært åpen til arbeidsgiver om hvorfor jeg har vært sykmeldt. Dvs at jeg gjorde det helt til jeg fant ut at hun gikk bak ryggen min og slarvet med de andre ansatte om det etter at jeg hadde gitt klar beskjed om at jeg ikke ville at mine kolleger skulle vite om det.

Så nå holder jeg godt kjeft og sier ingen ting. Jeg forstår godt at noen vurderer å ty til løgn i enkelte tilfeller.

Anonym poster: d452475cff87c5a2206785ae4dcffb78

Det er jo ikke løgn å la være å si hva diagnosen din er da... Det er bare at man bruker sin rett til privatliv. Jeg kjenner flere tildeller der en ansatt fortalte sjefen at hun mistet barnet i uke 15 (ingen visste om graviditeten, de orket ikke fortelle på grunn av habituell abort), og dagen etter visste hele arbeidsplassen om det. Endte med at hun ble sykmeldt med depresjon i 3 måneder på grunn av det - dvs arbeidsgiver har gjort noe veldig "lurt".

Anonym poster: fdb087cb14e65e6292e322c37a33d614

Sjefen kan ikke kreve å få vite diagnose, men har rett på å forsøke å tilrettelegge.

Om du jobber i en IA bedrift, har sjefen din krav på seg om å inkludere de som et sykmeldt. Nå sier du at du er sykmeldt flere uker. Da må sjefen din vite om han kan gjøre noe for at du skal kunne være litt på jobb. Hvilke oppgaver du kan gjøre og hvilke du ikke Jan gjøre.

Er det noe med arbeidsplassen? Arbeidsmiljø?

Om du har en depresjon elker mistet et barn, så trenger du ikje oppgi det, men si det er personlig. Spekulasjoner unngår du iallfall ikke med å holde kjeften.

Men å lyve er bare teit.

Anonym poster: f9d54c541980ec69d59ec8f1ddbf9276

Problemet er bare at han har sagt noen ganger til andre hvorfor enkeltpersoner er sykemeldt og jeg er redd han vil komme til og røpe hva min sykemelding også gjelder derfor vil jeg ikke fortelle årsaken!

Gjest fjernet-medlem-1402

Problemet er bare at han har sagt noen ganger til andre hvorfor enkeltpersoner er sykemeldt og jeg er redd han vil komme til og røpe hva min sykemelding også gjelder derfor vil jeg ikke fortelle årsaken!

Men du er fremdeles pliktig å svare på restarbeidsevne og hva som eventuelt kan gjøres av tilrettelegging.

Når det gjelder årsak til sykemelding kan du bare gi beskjed om at du ønsker å holde det privat. Eventuelt forklare at du har opplevd at slik informasjon har blitt spredd til tross for ønske om privathold.

Annonse

Om du sier du har vondt i benet kan han jo finne arbeidsoppgaver du kan gjøre sittende og forlange at du kommer på jobb!

Bedre å være ærlig og si at du ikke vil si hva du feiler, og fortelle om det er mulig å tilrettelegge for deg eller ikke.

Slik reglene er nå, med at arbeidsgiver er pliktig å prøve tilrettelegge skjønner jeg egentlig at det er vanskelig for dem å ikke vite hva du feiler også. Men om du feiler noe du ikke vil at kollegaene dine skal vite kan ingen tvinge deg til å si noe.

Anonym poster: bc6f59c0c93fda99cd5ec64c64ffcdcc

Kan du ikke heller si du har influensa eller noe lignende (som kan vare noen uker)?

Som nevnt over har ikke arbeidsgiver krav på å vite hvorfor du er sykemeldt, men hvis det går veldig lang tid vil de jo gjerne vite når/om de kan regne med å få deg tilbake på jobb, og om de kan gjøre noe for å tilrettelegge.

Jeg er selv sykemeldt, og valgte å være ærlig med sjefen, og det har bare vært utelukkende positivt.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...