Gå til innhold

Inspirert: Flourtablett til barna?

Anbefalte innlegg

Gjest sussie77
Skrevet (endret)

Man hører så mye forskjellig. Noen anbefaler fluortablett og andre ikke. Gir dere Fluortablett til barna?

Selv har vi gjort det. Men gir det ikke lenger. Tror det holder med tannkrem. Men gjorde det i perioder når vi slet med tann pussen. Etter anbefaling fra helsesøster.

Endret av sussie77
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville jeg aldri gjort nei..

Anonym poster: 1d4df921a712349f195ba39ea2cbff80

Skrevet

Vi gir fluortabelett. Tannkrem bare rengjør og fjerner bakterier, fluor styrker tennene.

Anonym poster: 5c8e13064f6746dd5d49923352552b8c

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Sist vi var hos tannlegen fikk vi med forskjellige typer, så vil tro de syns det er greit.

Skrevet

ja fluor tablett.

er i familie med en tannlege. og han forklarte hele greia bra, da jeg spurte han ut om det.

Anonym poster: c43015bd771f02c6b4c357d856118c66

Skrevet

Vi gir fluortabelett. Tannkrem bare rengjør og fjerner bakterier, fluor styrker tennene.

Anonym poster: 5c8e13064f6746dd5d49923352552b8c

Ha ha!! Tenk at noen tror på sånt..

Huff ;))

Skrevet

Man hører så mye forskjellig. Noen anbefaler flourtablett og andre ikkr. Gir dere Flourtablett til barna?

Selv har vi gjort det. Men gir det ikke lenger. Tror det holder med tannkrem. Men gjorde det i perioder når vi slet med tann pussen. Etter anbefaling fra helsesøster.

Puss med fluortannkrem morgen og kveld er det grunnleggende, så lenge man har gode kostholdsvaner, ingen begynnende hull eller emalje med mineraliseringsforstyrrelser holder det. Man KAN ta f.tabl i tillegg hvis man ønsker og følger man da anb. doseringer blir det likevel ikke for mye. Hilsen en tannpleier

Skrevet

Ja, men ikke hver dag. Når det har blitt mye drittmat eller feiringer...så blir det en fluortablett............eller hvis jeg ikke klarer å holde henne rolig når vi pusser.

Gjest sussie77
Skrevet

Man hører så mye forskjellig. Noen anbefaler flourtablett og andre ikkr. Gir dere Flourtablett til barna?

Puss med fluortannkrem morgen og kveld er det grunnleggende, så lenge man har gode kostholdsvaner, ingen begynnende hull eller emalje med mineraliseringsforstyrrelser holder det. Man KAN ta f.tabl i tillegg hvis man ønsker og følger man da anb. doseringer blir det likevel ikke for mye. Hilsen en tannpleier

Ok Takk for svar :)

Skrevet

Siden min far som har vært tannlege i 100 år sier at fluor er lurt, så tar hele familien fluor, pusser og bruker tanntråd. Jeg har enda ikke i en alder av 26 hatt hull!

Ungene skal og selvfølgelig gjøre det samme:-)

Anonym poster: e96751eb5bf317493cdcbad03991a309

Skrevet

Ferdig tannlege om 1,5 år. Jeg ville aldri gi mine barn fluortablett.

Holder i lange baner med tannkrem.

Få dem heller til å venne seg til fluorskylling, hvis du føler tannpussen ikke er nok.

Gjest Julia1984
Skrevet

Få dem heller til å venne seg til fluorskylling, hvis du føler tannpussen ikke er nok.

Hvorfor ikke?

Skrevet

Hvorfor skal man ikke gi fluortablett? Har aldri hørt noe annet...?

Skrevet

Ble anbefalt på helsestasjonen (de hadde fått råd fra skoletannegen) at vi heller burde bruke tannkrem uten fluor og gi fluortabl. i tillegg.

Dette fordi det er så ujevt hvor mye fluor barnet får i seg via tannkrem ift å spytte osv.

Anonym poster: 703ea2e3d7f54e34512bdc817dd98b41

Skrevet

Du bør oppsøke ped og forhøre deg litt nærmere om det der. Fluorskyll bør ikke benyttes av barn før de har lært seg å spytte ut alt. Det er nok ikke før de er ferdig med barneskolen.

Til små barn anbefales fluortabletter, det er den enkleste måten å nøyaktig vite hvor mye fluor de får i seg.

Jeg gir ikke mitt barn fluortabletter. Vi pusser med tannkrem 2 gng dgl. Jeg VET at jeg får det helt rent, så vi trenger ikke det ekstra fluortilskuddet. Hadde vi hatt problemer med å pusse, eller hatt begynnende karies, hadde gitt henne det.

Jeg er tannlege med 10 års arbeidserfaring.

Anonym poster: b4f76516523513a7ef5afbacb23d9885

Skrevet

Jeg kommer ikke til å gi mitt barn biproduktet av aluminiumsindustrien.. :-)

Skrevet

Mine får i perioder.. eldste var veldig flink i forhold til tannpuss de første årene, men så begynte han å tulle litt og da begynte vi med fluortabletter og nå har minstemann også begynt å få, hun har vært veldig lite samarbeidsvillig med tannpuss hele veien ;)

Anonym poster: 8c168575943695de862394e75d394611

Skrevet

Nei. Har blitt frarådet av både tannlege og helsesøster

Skrevet

Her får yngste fluortabletter fordi hun har leppe/kjevespalte.

De andre har fått i de periodene der tannpuss var en utfordring og jeg følte jeg ikke fikk pusset ordentlig.

Skrevet

Så lenge hun pusser ordentlig med fluortannkrem, så skal hun ikke ha fluortabletter.

Skrevet

så enkelt å bestemme seg da, når de lærde strides!

Så da gir jeg mine små håpefulle fluortabletter...

Anonym poster: 4b620b6e6832e0c8a43cba2fb4f9bd7c

Skrevet

Jeg gir min, men kjenner jeg blir litt skeptisk når fler her sier at de aldri ville gitt barna sånt. Tannlegen anbefalte det jo også, fordi guttungen har gått på mye medisiner siden fødsel, som sliter på tennene.. Hmm..

Skrevet

Selvsagt! Det er få steder i landet det er så fluorholdig vann at det er tilstrekkelig. Spør tannpleieren fremfor å spørre helsesøster om slikt.

Anonym poster: d7db2d089bc730ce0c2b98d43c1d98eb

Skrevet

Jeg har aldri egentlig hørt noen begrunnelse for hvorfor ta eller ikke ta flourtablett... og svarene her er ikke så veldig utfyllende.... noen som kan forklare litt mer omstendig? Hvorfor skal man i utgangspunktet gi barna flour? Og hvorfor er noen skeptiske? Og antar at vanlig tannkrem fra rema inneholder flour? Aldri tenkt på at det selges tannkremer uten flour. Jeg vet ikke en gang hva flour skal være godt for, eller farlig for, for å være helt ærlig.

Anonym poster: e86f688f7d8c4acdce68d9f19fe32baa

Skrevet

Jeg ble anbefalt fluor til barnet av en tannlege. Jeg var i utgangspunktet skeptisk til fluor. Da jeg spurte om tannlegen selv gav fluor til sine barn, var svaret merkelig nok nei... Og da jeg spurte hvorfor hun da anbefalte meg å gi mine barn det, var svaret; vi er pålagt å anbefale fluor...

Mhm, ikke noe fluortabletter her i gården

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...