Gå til innhold

Klementintre fra frø

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har plantet klementinfrø her...? Spiret dere frøene på forhånd, eller plantet dem direkte? Har et forsøk på gang her :P

Fortsetter under...

Skrevet

Vi har bare gjort det med appelsinsteiner, men det går sikkert for det samme. Plantet direkte, og det ble det planter av. Vi har hatt to i ca 3.5 år nå. De vokser fort og må ofte klippes ned. :)

Skrevet

Sjekk ut videoer om emnet på youtube - der har jeg funnet masse tips om hvordan få forskjellige ting til å spire :-)

Jeg har bl.a kiwi-planter dyrket fra frø fra vanlig kiwi jeg har kjøpt på rema, og sharon-frøene mine spirer også nå.

Lykke til!!!

For litt mer eksotiske planter har jeg dagslys-lyspærer og varme-lyspærer nå i mørke/vintersesongen ( kjøpes billig på ebay)

Skrevet

Sansynlig vis blir ikke resultatet spessielt velykket. De færreste klementiner har steiner og mange av stenene er sterile. Hvis de spirer vil du ikke få et klementintre men et annet sitrustre. For å få klementiner fra frø må man krysse mandarin med pomerans og så velge ut enkelte trær som har riktige egenskaper fra disse. Disse kan avles ukjønnet videre.

Anonym poster: fefa69b4ee5763fbb0e01a8e87e7ede0

Skrevet

Sansynlig vis blir ikke resultatet spessielt velykket. De færreste klementiner har steiner og mange av stenene er sterile. Hvis de spirer vil du ikke få et klementintre men et annet sitrustre. For å få klementiner fra frø må man krysse mandarin med pomerans og så velge ut enkelte trær som har riktige egenskaper fra disse. Disse kan avles ukjønnet videre.

Anonym poster: fefa69b4ee5763fbb0e01a8e87e7ede0

Heldigvis er jeg ikke så interessert i frukten, jeg vil bare ha treet ;) Men takk for svar!

Skrevet

Sjekk ut videoer om emnet på youtube - der har jeg funnet masse tips om hvordan få forskjellige ting til å spire :-)

Jeg har bl.a kiwi-planter dyrket fra frø fra vanlig kiwi jeg har kjøpt på rema, og sharon-frøene mine spirer også nå.

Lykke til!!!

For litt mer eksotiske planter har jeg dagslys-lyspærer og varme-lyspærer nå i mørke/vintersesongen ( kjøpes billig på ebay)

Link til pærene på ebay?! Jeg har tittet litt i vanlige butikker, men har ikke fått somlet meg til å kjøpe!

Annonse

Skrevet

Du må huske at de vi bruker her er 220v, så hvis det ikke står, er det lurt å kontakte selger først for å bekrefte dette..

Får ikke linket her nå, men søk på heating lightbulb ( jeg kjøpte en beregnet på reptiler), og daylight lightbulb...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...