Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #1 Del Skrevet 10. februar 2013 kor lang tid tok de fra enn tar tabletten til de begynder å virke? tok en 10 mg i 11 tida og 1 10 mg i 13 tida.. men merker ingen forsjell?? kan eg ta meir? 20 mg? 30 mg? Takker for svar Anonym poster: 5724cb712ebb6089ed20b5a0efc9ff3c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144018454-noen-som-bruker-har-brukt-eller-har-kjennskap-til-ritalin-ved-add-voksne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjærepære Skrevet 10. februar 2013 #2 Del Skrevet 10. februar 2013 Tar det ikke noen uker for man merker skikkelig virkning av slike typer tabletter, da? Ta for all del ikke mer enn du har fått beskjed om, i alle fall. Ring legen i morgen for å få spurt litt om virkning. Gjorde dere ikke det sist du var der? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144018454-noen-som-bruker-har-brukt-eller-har-kjennskap-til-ritalin-ved-add-voksne/#findComment-145042718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #3 Del Skrevet 10. februar 2013 skal til han på fredag ijenn er en stund siden eg var der så har glømt ka han sa har ammet så er netopp begynnt på de... Anonym poster: 5724cb712ebb6089ed20b5a0efc9ff3c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144018454-noen-som-bruker-har-brukt-eller-har-kjennskap-til-ritalin-ved-add-voksne/#findComment-145042728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #4 Del Skrevet 10. februar 2013 Du kan/skal merke forskjell etter ca 30 minutter etter inntak. MEN DU SKAL IKKE ØKE DOSEN HELT ALENE!!!! Det skal legen hjelpe deg med!!!! Og dette er viktig. Jeg bruker selv både Concerta og Ritalin. De første dagene ble jeg så trett og gjespet i ett kjør kort tid etter inntak, og har aldri følt meg så rolig i magen før:) Men det er ALLTID legen som øker/minsker dosen du skal ha! Misbruker du medisinen, så kan du miste den helt..... Husk det. Anonym poster: 5bfb5d44417b3cea0e31dae7a85722ba Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144018454-noen-som-bruker-har-brukt-eller-har-kjennskap-til-ritalin-ved-add-voksne/#findComment-145042735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SHOC Skrevet 10. februar 2013 #5 Del Skrevet 10. februar 2013 Du har vel fått et skjema fra legen som sier hvor mye du skal ta, er vanlig med opptrapping. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144018454-noen-som-bruker-har-brukt-eller-har-kjennskap-til-ritalin-ved-add-voksne/#findComment-145042737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #6 Del Skrevet 10. februar 2013 Men kjære vene da, har du ikke fått ordentlig oppfølging fra psykiater? Du kan selvfølgelig ikke bare velge å trappe opp til 20 eller 30 mg på egenhånd. Og jeg tviler på at noen lege eller psykiater ville foreskrevet enkeltdoser høyere enn 20 mg. Nå i starten er det viktig med veldig forsiktig opptrapping, ellers risikerer du masse bivirkninger psykisk (angst, depresjon etc). Derfor må du smøre deg med tålmodighet, og godta en rolig opptrapping så kroppen blir vant til medisinen. Ellers vet jeg ikke hva du tenker ift at medisinen skal "virke". Hva du forventer du skal føle eller kjenne. Det skal ikke være sånn at du kjenner en kraftig endring når den setter inn, hvis du skjønner meg. Jeg merker jo at den setter inn, hvis jeg f.eks sitter i en forelesning og har tatt medisin i forkant. Plutselig blir jeg mer konsentrert osv. Men som regel må man bare regne med at man må se virkningen over tid. Type krysse av på et skjema i dag, og fylle ut det samme skjemaet om noen uker. Hvor du kanskje ville sett at oi, jeg glemmer visst ikke så ofte avtaler lenger, jeg roter ikke så mye bort mer osv. Men altså - ikke administrer dette på egenhånd, det er galskap. Vær tålmodig, gjør som psykiater har sagt. Så tar du opp evt manglende virkning neste gang du er der til oppfølgingssamtale. Anonym poster: 1c9cdbf04e1bd896790914185e2ad649 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144018454-noen-som-bruker-har-brukt-eller-har-kjennskap-til-ritalin-ved-add-voksne/#findComment-145042739 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #7 Del Skrevet 10. februar 2013 Har ingen plan om å misbruke den nei har tråss alt 3 barn å ta meg av så eg har ikke tenkt at dei skal miste mora si fordi ho er høg på ritalin!! kjekt å høre andre sine erfaringer... gjikk dere masse ned i vekt? kvalm? andre plager... er så spendt på kossen de virker Anonym poster: 5724cb712ebb6089ed20b5a0efc9ff3c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144018454-noen-som-bruker-har-brukt-eller-har-kjennskap-til-ritalin-ved-add-voksne/#findComment-145042741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #8 Del Skrevet 10. februar 2013 Har ingen plan om å misbruke den nei har tråss alt 3 barn å ta meg av så eg har ikke tenkt at dei skal miste mora si fordi ho er høg på ritalin!! kjekt å høre andre sine erfaringer... gjikk dere masse ned i vekt? kvalm? andre plager... er så spendt på kossen de virker Anonym poster: 5724cb712ebb6089ed20b5a0efc9ff3c Det er veldig bra. Men det skal også gå 4 timer mellom hver dose når du starter på medisinen. Ser du har tatt annenhver time. Jeg forbrenner medisinen raskt, så jeg fikk etterhvert litt friere tøyler til å ta medisinen oftere enn hver fjerde time. Men dette med å administrere selv handler ikke bare om at du kan ta for stor dose, men at det faktisk er veldig stor risiko for bivirkninger, og at denne risikoen øker helt grassalt hvis du trapper opp for fort. Og da ender du med å måtte gå av hele medisinen fordi bivirkningene blir for plagsomme. Det er det ikke verdt..... Jeg kan ikke gå på det, selv om jeg hadde utrolig god effekt av dem. Ble veldig skjerpet og konsentrert. Men jeg fikk rett og slett angst av dem, når medisinen gikk ut. I starten hjalp det med ny dose, men det ble likevel berg og dalbane, og jeg slet med den angsten, noe som var helt nytt for meg. En slags merkelig uro, som om man er bekymret for en regning man ikke kan betale eller en eksamen man ikke har lest til.......men uten at det er noe reellt man bekymrer seg for. Veldig ekkelt. Prøvde derfor concerta, men da ble jeg helt autist. Slapp angsten, men ble helt innesluttet. Var konsentrert, men syntes det var slitsomt å skulle prate (jeg som normalt har munndiare), og var rett og slett litt i min egen verden. Strattera prøvde jeg også, men den ble som sovemedisin. Aldri sovet så godt i mitt liv, men poenget er at jeg skulle fungere på dagtid, ikke ligge og sove på dagtid, hehe Har og prøvd wellbutrin, som jeg følte jeg ble litt deprimert av. Til slutt endte jeg med amfetamin, som har fungert veldig fint for meg. Ingen stygge bivirkninger. Jeg går på barnedose, og det holder for meg. Merker at jeg fungerer veldig godt i hverdagen, men får ikke det samme "kicket" som av ritalin, den kjennes for meg godt når den setter inn. Men er klart mer samlet, konsentrert, rolig og harmonisk med denne medisinen. Ja, jeg gikk ned endel på ritalin. Men man må ikke bruke det som slankemiddel, det øker igjen angsten om du ikke spiser. At du kan bli urolig og giret rett og slett, det skal man jo ikke bli av ritalin om man har adhd. Jeg tvang meg selv til å spise litt ila dagen, og spiste alltid kjempestor frokost før jeg tok medisinen, og prøvde å spise et stort måltid om kvelden når medisinen var gått ut. Anonym poster: 1c9cdbf04e1bd896790914185e2ad649 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144018454-noen-som-bruker-har-brukt-eller-har-kjennskap-til-ritalin-ved-add-voksne/#findComment-145042755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #9 Del Skrevet 10. februar 2013 Har ingen plan om å misbruke den nei har tråss alt 3 barn å ta meg av så eg har ikke tenkt at dei skal miste mora si fordi ho er høg på ritalin!! kjekt å høre andre sine erfaringer... gjikk dere masse ned i vekt? kvalm? andre plager... er så spendt på kossen de virker Anonym poster: 5724cb712ebb6089ed20b5a0efc9ff3c Det er veldig bra. Men det skal også gå 4 timer mellom hver dose når du starter på medisinen. Ser du har tatt annenhver time. Jeg forbrenner medisinen raskt, så jeg fikk etterhvert litt friere tøyler til å ta medisinen oftere enn hver fjerde time. Men dette med å administrere selv handler ikke bare om at du kan ta for stor dose, men at det faktisk er veldig stor risiko for bivirkninger, og at denne risikoen øker helt grassalt hvis du trapper opp for fort. Og da ender du med å måtte gå av hele medisinen fordi bivirkningene blir for plagsomme. Det er det ikke verdt..... Jeg kan ikke gå på det, selv om jeg hadde utrolig god effekt av dem. Ble veldig skjerpet og konsentrert. Men jeg fikk rett og slett angst av dem, når medisinen gikk ut. I starten hjalp det med ny dose, men det ble likevel berg og dalbane, og jeg slet med den angsten, noe som var helt nytt for meg. En slags merkelig uro, som om man er bekymret for en regning man ikke kan betale eller en eksamen man ikke har lest til.......men uten at det er noe reellt man bekymrer seg for. Veldig ekkelt. Prøvde derfor concerta, men da ble jeg helt autist. Slapp angsten, men ble helt innesluttet. Var konsentrert, men syntes det var slitsomt å skulle prate (jeg som normalt har munndiare), og var rett og slett litt i min egen verden. Strattera prøvde jeg også, men den ble som sovemedisin. Aldri sovet så godt i mitt liv, men poenget er at jeg skulle fungere på dagtid, ikke ligge og sove på dagtid, hehe Har og prøvd wellbutrin, som jeg følte jeg ble litt deprimert av. Til slutt endte jeg med amfetamin, som har fungert veldig fint for meg. Ingen stygge bivirkninger. Jeg går på barnedose, og det holder for meg. Merker at jeg fungerer veldig godt i hverdagen, men får ikke det samme "kicket" som av ritalin, den kjennes for meg godt når den setter inn. Men er klart mer samlet, konsentrert, rolig og harmonisk med denne medisinen. Ja, jeg gikk ned endel på ritalin. Men man må ikke bruke det som slankemiddel, det øker igjen angsten om du ikke spiser. At du kan bli urolig og giret rett og slett, det skal man jo ikke bli av ritalin om man har adhd. Jeg tvang meg selv til å spise litt ila dagen, og spiste alltid kjempestor frokost før jeg tok medisinen, og prøvde å spise et stort måltid om kvelden når medisinen var gått ut. Anonym poster: 1c9cdbf04e1bd896790914185e2ad649 Amfetamin?? Anonym poster: 51160e4a614e229b9ebb7198665269a1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144018454-noen-som-bruker-har-brukt-eller-har-kjennskap-til-ritalin-ved-add-voksne/#findComment-145042792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #10 Del Skrevet 10. februar 2013 HI: 10 mg er ganske lite de fleste må opp i dose etterhvert, men som de andre advarer om er det viktig å trappe sakte opp i samråd med behandleren din. Dette pga bivirkninger som ikke er noe særlig om man blir plaget med dem. Etterhvert får du kanskje litt friere tøyler for å finne din dose, men det kan ta lang tid eller ikke Anonym poster: 51160e4a614e229b9ebb7198665269a1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144018454-noen-som-bruker-har-brukt-eller-har-kjennskap-til-ritalin-ved-add-voksne/#findComment-145042799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #11 Del Skrevet 10. februar 2013 Du fikk vel en opptrappingsplan? Da jeg begynte med det satt vi opp en opptrappingsplan for at kroppen skulle vende seg til tablettene. Det vil nok ta flere uker før du vil merke noen virkning pga start dosene er så små. Jeg sluttet på dem etter noe uker pga bivirkninger. Anonym poster: fe73b0bb1081a70b10b5e4143ed262f1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144018454-noen-som-bruker-har-brukt-eller-har-kjennskap-til-ritalin-ved-add-voksne/#findComment-145042806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #12 Del Skrevet 10. februar 2013 Ja, Metamina heter min medisin. Det er ikke "gateamfetamin", men medisinsk amfetamin. Dexedrine er et lignende adhd-preparat som er amfetamin. For min del var dette min siste mulighet, jeg har prøvd alt annet med bivirkninger jeg ikke kan leve med. Hadde ikke de store forhåpningene akkurat, men har utrolig nok sluppet unna bivirkninger på dette preparatet. Veldig takknemlig for det Anonym poster: 1c9cdbf04e1bd896790914185e2ad649 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144018454-noen-som-bruker-har-brukt-eller-har-kjennskap-til-ritalin-ved-add-voksne/#findComment-145042811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #13 Del Skrevet 10. februar 2013 Takk for svar damer eg tror eg berre legge de på is til fredag eg når eg har vert med legen ijenn fikk plan, men den er borte tenkte eg skulle berre prøve idag likksom, får å se men da venter eg til freddan me å ta noe mer så eg får skikklig plan ijenn Anonym poster: 5724cb712ebb6089ed20b5a0efc9ff3c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144018454-noen-som-bruker-har-brukt-eller-har-kjennskap-til-ritalin-ved-add-voksne/#findComment-145042874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå