Gå til innhold

seriøst.. HVORDAN får dere babyene til å sove hele natta..

Anbefalte innlegg

Her er lille snuppa snart 6 mnd. Før våknet hun bare en gang for mat og kunne sove til 7-8, nå er det flere ganger på kvelden og minst to ganger på natta! Hva gjør dere med deres????? har så lyst på en hel natts søvn snart hehe.. vihar begynt med grøt og hun sover på eget rom.. Og jeg ammer..

Fortsetter under...

Jenta mi var 6 mnd da hun sov natta rundt, men da fikk hun også 4 faste måltider på dagen + melk så hun var mett når hun skulle legges. Sov fra 19 - 5-6 om morran (hun er morrafugl..)

Har en på 6 mnd og han våkner en eller to ganger om natten for mat. Han spiser grøt morgen og kveld, og gulerotmos og frukt på formiddagen. Hvis din han sovet godt og begynt og våkne oftere nå, kan det være hun trenger mer mat på dagtid? :-)

Ja, han er bare 6 mnd, det er ikke sikkert han vil sove natten gjennom på lenge enda, desverre.

Trenger ikke ha noe med nok mat å gjøre. Min spiser godt på dagtid, og det er ikke alltid han vil ammes på natten når han våkner.

Kan være tusenvis av grunner til at de små ikke klarer sove natten gjennom. Noen er plaget mer av kløe og smerter ifm tannfrembrudd enn andre, det kan være separasjonsangst, at de syns det er vanskelig å bare "snu seg rundt og sove videre" som oss voksne... Min eldste var rundt 19 mnd da han begynte å sove hele natten, 19-07 :) Noen er jo eldre også.. Min yngste på 8 mnd sovner helt fint på kvelden, fungerer kjempebra med fast leggerutine/rituale. Likevel våkner han 2-utallige ganger på kvelden og natten. Tenker det går seg gradvis til... Hold ut, er masse tips å prøve, men det er ingen fasit på hva som "virker" på akkurat din unge.... og skjer ikke forandring over natta som oftest....

Endret av trintra

Annonse

Jeg har en liten en på to måneder som har begynt å sove gjennom hele natten. Men det er sikkert fordi hun sover lite på dagen og det er heller ikke sååå gøy;-) Ellers er det ingen form for rutiner her foreløpig, men hun spiser godt hele dagen og kvelden.

Først måtte hun lære å sovne selv, sånn at hun ikke nødvendigvis trengte "hjelp" til å sovne igjen (vi måtte bysse eller mate i søvn). Deretter innførte vi vann på flaske om natten hvis hun våknet og ikke klarte å sovne igjen.. Da var det plutselig ikke noe stas, og etter en uke sov hun stort sett natten igjennom... Med unntak såklart, men ble mye roligere på natten

ja - jeg klager ikke, vet at det er sånn med småbarn, men det kan jo være jeg ikke har prøvd det som funker enda.. ja tenkte å begynne å øke med mat på dagtid nå, hun har bare vært så hard i magen så vil være forsiktig. gir sviskemos i tillegg.. nei får bare holde ut ;) takk for de med gode tips!!:)

Det finnes vel ingen fasit men vi begynte først og fremst med å legge han på kvelden i sin egen seng når han ble trett og litt tidligere for hver kveld, nå legger hans seg kl. 19. Vi har fast rutine hver kveld med kvelds stell, pysj og mat (pupp). Masse kos før vi legger han i senga mens han ennå er våken men trett, må inn og gi smokken noen ganger. Gir som regel pupp en gang i løpet av natten, morgenen starter rundt kl 7. Har ikke hatt det sånn hele tiden, men de siste 4 ukene har det blitt gode rutiner. De nettene han våkner flere ganger, så går pappan inn og gir smokken og roer ned, for det er ikke mat men bare nærhet som er behovet, ivertfall nå som han har blitt 4 mnd. Dette fungerer godt for oss, og av erfaring med storebror så er det rutiner, rutiner, rutiner som er trikset :)

Er ikke flaks at man får babyen til å sove på natten, tro meg, har har vi måttet jobbe for å få henne til å sove natten igjennom. Sånn gjorde vi det: Vi har fra 4 mnd alder gitt morsmelkerstatning og grøt på kvelden. Babyer som får kun morsmelk har jo ikke samme forutsetning for å klare å holde natten gjennom vil jeg tro siden morsmelk er mye lettere å fordøye.

Rutiner er viktig å starte med tidlig. Vi har måltider til faste tider, bader til fast tid, gjør det samme leggeritualet hver kveld osv.

I tillegg til dette ga vi ikke etter når hun våknet om natten, men prøvde å roe henne med smokken, litt kos med hånden osv i stden... Dette har funket her alle fall. Men unger er jo forskjellige, noen krever mer enn andre.

Min er 9 mnd og sover ikke natta gjennom.

Men han sover ganske godt nå.

Har nettopp slutta og nattamme, og det hjalp på.

Men din er jo bare 6 mnd og trenger nok noen måltider ennå. Kan hende du kan mate henne før du legger deg, så får du deg noen timers søvn før neste amming?

Det kan også være tenner som er på gang, ha på litt dentinox og gi smokken. Min liker også å ha noe å holde i, så han har fått en liten bamse.

Hard mage har vi hatt her også, skikkelig hard!

Sviskesaft/mos fungerer, og det er kjempelurt å røre maltekstrakt inn i grøten. Jeg kjøpte det på Kiwi.

Men det som har funka alle best er å gi babyen masse drikke.

Min nekta å drikke vann, så i begynnelsen hadde vi bittelitt eplejus i vannet (fy fy), slik at det ble litt smak på det. da tok det ikke lang tid før magen normaliserte seg og vi slapp å regulere med malt og svisker.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...