Anonym bruker Skrevet 9. februar 2013 #1 Skrevet 9. februar 2013 Jeg er alene med et ett skolebarn og ett barnehagebarn. Barnet som går på skole skal være med sin far i sommerferien 2+2 uker. Det skal ikke barnehagebarnet. Jeg hadde tenkt å ta min ferie i 2+2 uker når skolebarnet er hos meg. Når barnehagebarnet skal i følge loven ha 3 ukers sammenhengende ferie må jeg bruke 3+2 sommerferieuker. Det vil gå ut over de totale feriedagene jeg har. Jeg ser at en kan søke om fritak for 3ukers sammenhengende ferie. Tror dere dette er god nok grunn til å søke om fritak slik at barnehagebarnet har 2-2 uker ferie istedet. Anonym poster: 1365c6eee3a8d96743e5a5f83ef3ba97
skjotta Skrevet 9. februar 2013 #2 Skrevet 9. februar 2013 der er ingen "lov" som sier barna skal ha 3 uker sammenhengende ferie. dette ligger hos den enkelte barnehage sine rettningslinjer. derimot SKAL barna ha 4 uker ferie i løpet av barnehageåret (du har en betalingsfri måned) du sier at dette "går utover dine feriedager" hvilket det jo vil gjøre samme når på året du tar barnet ut av barnehage i ferie?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2013 #3 Skrevet 9. februar 2013 Hvilken lov er det som sier at det skal være sammenhengende 3 uker? Anonym poster: a8f42be386b27e70a69378c2b071933d
Gjest Sekretøsa Skrevet 9. februar 2013 #4 Skrevet 9. februar 2013 Hos oss er det stengt i 3 uker, så spiller ingen rolle med en lov, vi har ikke et tilbud. Kanskje sånn for hi og?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2013 #5 Skrevet 9. februar 2013 Hos oss er det stengt i 3 uker, så spiller ingen rolle med en lov, vi har ikke et tilbud. Kanskje sånn for hi og? I kommunen vår er det lov om 3 ukers sammenhengende ferie, men det står at en kan søke om fritak. Dersom jeg må ta 3ukers sammenhengende ferie med barnehagebarnet og 2+2 uker med skolebarnet blir det 5uker til sammen. Jeg ville helst at barnehagebarnet skulle hatt sin ferie i 2+2 uker slik at jeg kunne tatt den 5uka sammen med begge barna senere på året. Anonym poster: 1365c6eee3a8d96743e5a5f83ef3ba97
Gjest Sekretøsa Skrevet 9. februar 2013 #6 Skrevet 9. februar 2013 Hos oss er det stengt i 3 uker, så spiller ingen rolle med en lov, vi har ikke et tilbud. Kanskje sånn for hi og? I kommunen vår er det lov om 3 ukers sammenhengende ferie, men det står at en kan søke om fritak. Dersom jeg må ta 3ukers sammenhengende ferie med barnehagebarnet og 2+2 uker med skolebarnet blir det 5uker til sammen. Jeg ville helst at barnehagebarnet skulle hatt sin ferie i 2+2 uker slik at jeg kunne tatt den 5uka sammen med begge barna senere på året. Anonym poster: 1365c6eee3a8d96743e5a5f83ef3ba97 Aha, skjønner. Er en kabal det der. Eldste mi er hos faren sin 3 uker på sommeren, og minste har 3 uker stengt i barnehagen, så det er vanskelig å få til ferie sammen
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2013 #7 Skrevet 9. februar 2013 Men må skolebarnet ha 8 uker ferie? Slik du skriver det så skal ungen som går skole ha 4 uker ferie hos deg og 4 uker hos faren. Har dere ikke SFO? Anonym poster: 30a9ad0cdb46bfa7ac8e45194f4f8934
skjotta Skrevet 9. februar 2013 #8 Skrevet 9. februar 2013 når jeg leser 2+2 uker så tolket jeg det til 2 uker + 2 dager... hvis 2+2 uker er det samme som 4 uker (merkelig måte å skrive 4 uker på i mitt hode...)... hvorfor tar du ikke ut barnehage barnet i 3 av de 4 ukene du er hjemme med skolebarnet?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2013 #9 Skrevet 9. februar 2013 Men må skolebarnet ha 8 uker ferie? Slik du skriver det så skal ungen som går skole ha 4 uker ferie hos deg og 4 uker hos faren. Har dere ikke SFO? Anonym poster: 30a9ad0cdb46bfa7ac8e45194f4f8934 Jo, vi har sfo. Men ville foretrukket at barnehagebarnet kunnet ta 2+2 uker ferie sammen med skolebarnet dersom barnehagen kunne akseptere det. Derfor luftet jeg spørsmålet om dette kunne være en god nok grunn tilfritak fra regelen og om noen visste hvor strenge de egentlig er på dette. Det står i regelverket at en kan søke barnehagen om fritak. Anonym poster: 1365c6eee3a8d96743e5a5f83ef3ba97
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2013 #10 Skrevet 9. februar 2013 når jeg leser 2+2 uker så tolket jeg det til 2 uker + 2 dager... hvis 2+2 uker er det samme som 4 uker (merkelig måte å skrive 4 uker på i mitt hode...)... hvorfor tar du ikke ut barnehage barnet i 3 av de 4 ukene du er hjemme med skolebarnet? 2uker hos meg, 2uker hos far, 2uker hos meg, 2uker hos far. Dvs ikke 3 uker sammenhengende. Anonym poster: 1365c6eee3a8d96743e5a5f83ef3ba97
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2013 #11 Skrevet 9. februar 2013 De tre ukene sammenhengene er bare for å sikre at barnet får sommerferie. Så ja, dette må være god nok grunn. Barnet får jo da til sammen 4 uker ferie i sommer. Bare søk du, er veldig strenge om de sier nei. Hadde ikke sagt nei til det i min bhg hvertfall. Anonym poster: c088383d03c2d1115cb6dfb4feed0d19
NormaJean Skrevet 10. februar 2013 #12 Skrevet 10. februar 2013 Vi har ikke en sånn regel, hadde blitt kjempefrustrert hvis det var sånn. Vår bhg er stengt 2 uker på sommeren, men man kan søke om å få være i en annen bhg i bydelen som da ikke er stengt i det hele tatt. Vi trenger ikke det, men tilbudet er der. De fleste jeg kjenner som jobber i helsevesenet sliter jo uansett med å få fri mer enn 2 uker sammenhengende om sommeren, så 3 uker pga barnehagen hadde vært skikkelig vanskelig. Mine har totalt hatt 10 uker fri i fjor talte jeg opp nå over nyttår, men ikke 3 uker sammenhengende! For en detaljstyring av folks liv:/
Mor Stratos Skrevet 10. februar 2013 #13 Skrevet 10. februar 2013 Vi har ikke en sånn regel, hadde blitt kjempefrustrert hvis det var sånn. Vår bhg er stengt 2 uker på sommeren, men man kan søke om å få være i en annen bhg i bydelen som da ikke er stengt i det hele tatt. Vi trenger ikke det, men tilbudet er der. De fleste jeg kjenner som jobber i helsevesenet sliter jo uansett med å få fri mer enn 2 uker sammenhengende om sommeren, så 3 uker pga barnehagen hadde vært skikkelig vanskelig. Mine har totalt hatt 10 uker fri i fjor talte jeg opp nå over nyttår, men ikke 3 uker sammenhengende! For en detaljstyring av folks liv:/ Det handler jo ikke om detaljstyring, men om å klare å avvikle ferie blant de ansatte i barnehagen. Noen barnehager klarer ikke dette uten å minimere antall barn i barnehagen om sommeren.
LivetErEnLek Skrevet 10. februar 2013 #14 Skrevet 10. februar 2013 Vi har ikke en sånn regel, hadde blitt kjempefrustrert hvis det var sånn. Vår bhg er stengt 2 uker på sommeren, men man kan søke om å få være i en annen bhg i bydelen som da ikke er stengt i det hele tatt. Vi trenger ikke det, men tilbudet er der. De fleste jeg kjenner som jobber i helsevesenet sliter jo uansett med å få fri mer enn 2 uker sammenhengende om sommeren, så 3 uker pga barnehagen hadde vært skikkelig vanskelig. Mine har totalt hatt 10 uker fri i fjor talte jeg opp nå over nyttår, men ikke 3 uker sammenhengende! For en detaljstyring av folks liv:/ Alle har krav på tre ukers sammenhengende på sommeren
**snuskeluska** Skrevet 10. februar 2013 #15 Skrevet 10. februar 2013 Vi har søkt om dette flere ganger og det har aldri vært noe problem. Vår gutter alltid hatt flere uker enn vanlig fri, men de er altså fordelt mer utover året. Vår leder sa at så lenge barnet får mer enn nok ferie så var det aldri noe problem,
NormaJean Skrevet 10. februar 2013 #16 Skrevet 10. februar 2013 Avvikling av ferie for de ansatte har jeg forståelse for. Men jeg har hatt mine barn i 2 barnehager hvor dette er løst ved at man registrerer ferien man skal ha utover de 2 ukene hvor barnehagen uansett er stengt. Syns det er merkelig at det opereres med ett absolutt krav om 3 uker sammenhengende? Feks min turnus gjør at ved å fordele min ferie utover året så kan barna mine ha fri totalt 10 uker. Men ingen av disse er 3 uker sammenhengende. Max 10-14 dager. Og jeg har aldri fått beskjed om at de MÅ ha 3 uker sammenhengende. Får derimot positiv tilbakemelding på at barna har endel fri utenom
skjotta Skrevet 10. februar 2013 #17 Skrevet 10. februar 2013 regelen er der for å sikre at alle barn får fri. selv om dere er flinke og tar barna ut i ferie 10-12 uker i året, er der utrolig mange som synes det hadde vært best om barna ikke trengte å ta ferie i det hele tatt... siden ALLE som jobber har krav på 3 uker sammenhengende ferie i sommehalvåret (1 mai til 20 september) i følge ferie loven, er det rimelig å annta at barna kan og få ferie når mor, far eller begge er hjemme?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #18 Skrevet 10. februar 2013 Avvikling av ferie for de ansatte har jeg forståelse for. Men jeg har hatt mine barn i 2 barnehager hvor dette er løst ved at man registrerer ferien man skal ha utover de 2 ukene hvor barnehagen uansett er stengt. Syns det er merkelig at det opereres med ett absolutt krav om 3 uker sammenhengende? Feks min turnus gjør at ved å fordele min ferie utover året så kan barna mine ha fri totalt 10 uker. Men ingen av disse er 3 uker sammenhengende. Max 10-14 dager. Og jeg har aldri fått beskjed om at de MÅ ha 3 uker sammenhengende. Får derimot positiv tilbakemelding på at barna har endel fri utenom Du har jo selv krav på 3 uker da. Vår barnehage og sfo skal fra i år ha stengt 4 uker i juli. Flax i år og neste år at jeg skal ha permisjon... Anonym poster: 4c174938a5ccb9274a891f5f4804feef
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #19 Skrevet 10. februar 2013 I ferieloven (altså for oss voksne) er det også en slik regel. Det er ingen grunn til at barna skal ha dårligere vilkår enn oss! Anonym poster: 2b1bc70feb5b72ac3b53417aa562347a
Fomle84 Skrevet 10. februar 2013 #20 Skrevet 10. februar 2013 Her måtte også kommunen innføre 3 ukers sammenhengende ferie for barn i barnehage. Dette fordi at vi ansatte har krav på det og det er veldig vanskelig å få listene til å gå opp når utrolig mange foreldre tok barna ut i bare 2 uker.. Men.., det er lov å søke til styrer om fritak. Så hadde gjort det og så tatt stilling når du har fått svar.
Modesty Blaise. Skrevet 10. februar 2013 #21 Skrevet 10. februar 2013 I ferieloven (altså for oss voksne) er det også en slik regel. Det er ingen grunn til at barna skal ha dårligere vilkår enn oss! Anonym poster: 2b1bc70feb5b72ac3b53417aa562347a Forskjellen her er at vi voksne har anledning / rett på 3 ukers ferie sammenhengende hvis vi ønsker det. Det er ikke pålagt å ta 3 uker ferie i strekk....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå