Gå til innhold

Kjøre til Frankrike med barn? Håpløst?

Anbefalte innlegg

Vi har sånn smått begynt å tenke på årets sommerferie, og planen er å kjøre bil til Frankrike (Paris og Disneyland), da vi har slekt der.

Vi har to barn på 6 og 4, som er helt greie å ha med i bil, men vi har jo aldri kjørt så langt (kjørte en gang på ferie i Norge, nærmere 200 mil tilsammen, gikk supert). Tenker å bruke ca 3 uker.

Er det noen som har kjørt langs denne ruta tidligere som vet om fine steder å stoppe, overnatte o.l.? Gjerne litt mindre steder, ikke typiske turisthøl :-) Tenker det kan være greit å ta båt fra Oslo til enten Danmark eller Tyskland, hvilke ruter er da mest aktuelle?

Evt. andre tips fra noen som har reist på lang bilferie med barn?

Fortsetter under...

Vi har gutter på 2 og 4 år. Vi kjørte til Kroatia i sommer som var. Har mobil. Far i huset var veeeldig skeptisk, men eg nekta å være i Danmark og Tyskland i det været.

Gjekk kjempefint. Ingen protester overhode fra ungene. Brukte 4-5 dager pr. vei.

Er sjølv vant med slike ferier fra barndommen. 1 uke nedover, 1 uke i Syden og 1 uke hjem.

Vi har gutter på 2 og 4 år. Vi kjørte til Kroatia i sommer som var. Har mobil. Far i huset var veeeldig skeptisk, men eg nekta å være i Danmark og Tyskland i det været.

Gjekk kjempefint. Ingen protester overhode fra ungene. Brukte 4-5 dager pr. vei.

Er sjølv vant med slike ferier fra barndommen. 1 uke nedover, 1 uke i Syden og 1 uke hjem.

Hvor lange etapper ble det per dag da ca? Tok dere båt eller kjørte dere Sverige og over broen?

Me tok ferge til Hirtshals. Kjørte til legoland og var der til de stengte. Kjørte nesten til Hamburg (var meininga ungene skulle sovne i bilstolen). Kjørte ca 1 time før frokost kvar dag. 1 til 2 timer etter frokost. Stoppa og brukte litt tid i én by. Kjørte og lot ungene sove i bilen et har timer. Så kanskje 5 timer kvar dag i effektiv kjøring. Neste dag til sør i Tyskland. Så til Slovenia og deretter Kroatia.

kanskje me skulle tatt Paris i år. :)

Har ikkje begynt å planlegge ferien enda.

Annonse

Har kjørt slik utallige ganger. Strekningen Oslo- Paris klarer man fint på to dager. Sist gang hadde vi stopp i Bremen. Dro tidlig hjemmefra, beregnet flere stopp. Endel kø til ferige danmark-tyskland, men framme i Bremen ca 18. Tidlig av gårde dagen etter og i Paris på ettermiddagen, selv med mye omkjøringer og kø

Takk for svar. Tviler ikke på at det vil gå bra, det er mer logistikken i det hele. Ønsker å oppleve litt underveis også, og da helst ikke bare sånne typiske turistting. Mulig bobil hadde vært tingen, så det må vi nok undersøke nærmere. Var litt skeptisk til det, da det vil føre til at kun mannen kan kjøre, men slik ville det nok blitt uansett (jeg er ikke veldig glad i motorveier).

Ender nok også med å ta ferge til Danmark, evt. Kiel. Vi bor ikke i Oslo, så vi må først bruke en natt på å kjøre dit, så det blir nok kjøring uansett.

Reiser sannsynligvis i begynnelsen av juni, før fellesferien så da er kanskje ikke trafikken så ille heller?

Annonse

Det er ganske mye trafikk uansett.Da mener jeg på motorveien igjennom Tyskland. Har kommet fram til at det ikke er noe særlig mønster i når det er kø. Mulig at slutten av juli er verst i forhold til ferietrafikk sydover, men da kjører vi som regel andre veien. Fellesferien er før kontinentet begynner sin hovedferie. Skal du være i nordfrankrike er normandiekysten flott, med mye minnesmerker fra krigen og fine små byer. Men vær ops på at det ikke nødvendigvis er noe spesielt varmt så tidlig. Å kjøre der er uproblematisk. Fine landeveier og enkelt å unngå motorveier.

bobil er veldig upraktisk,da du må pakke sammen hver gang du skal noe....blir rastløs ferie.

Anonym poster: ecef9e014344617010f62573218da03f

Pakke sammen kva da? Så lenge vi rydder etterkvart så er jo alt på sin plass.

Eller utemøbler du meiner. Me tar fram godstolen først når vi har komt fram. Har campingstoler stående bak bilstolene så lett å ta inn og ut.

Det er ganske mye trafikk uansett.Da mener jeg på motorveien igjennom Tyskland. Har kommet fram til at det ikke er noe særlig mønster i når det er kø. Mulig at slutten av juli er verst i forhold til ferietrafikk sydover, men da kjører vi som regel andre veien. Fellesferien er før kontinentet begynner sin hovedferie. Skal du være i nordfrankrike er normandiekysten flott, med mye minnesmerker fra krigen og fine små byer. Men vær ops på at det ikke nødvendigvis er noe spesielt varmt så tidlig. Å kjøre der er uproblematisk. Fine landeveier og enkelt å unngå motorveier.

Trenger ikke være så varmt, hovedmålet er å besøke slektninger (som barna elsker). Disneyland er bonusen.

Takk for tipset om normandie...

Vi har kjørt den etappen og det gikk helt fint. Ferje til Hirtshals, deretter kjøre til rett sør for Hamburg. Dag to helt til Paris. Hjemover kjørte vi via Luxemburg (kan anbefales) hvor vi campet, deretter nesten til køln hvor vi gikk i fornøyelsespark og slapper av på hotell et par dager. Deretter til nord i tyskland hvor vi også overnattet. Vi overnattet litt på hotell og litt i telt. Ungene hadde det supert!

Anonym poster: db27e8a2063404fe225ecd12d363d4ca

Jeg har kjørt med mine foreldre fra Oslo til Paris mange ganger, de har fire barn og vi har vært i alderen 0-16 på slike turer. Har brukt 3-4 uker. Kjempefine turer :)

Anonym poster: 35fb13906051f76b53106bcc65192d27

Trenger ikke være så varmt, hovedmålet er å besøke slektninger (som barna elsker). Disneyland er bonusen.

Kan jo nevne Loiredalen og. Noen få timer syd for Paris( 3 ca) kommer du til Elven Loire og områdene rundt har en vannvittig stor tetthet av fantastiske slott og hageanlegg. Hagen rundt slottet i Vilandry topper alt:) Det merkelige er at det er så og si Nordmannfritt område:)

Kan jo nevne Loiredalen og. Noen få timer syd for Paris( 3 ca) kommer du til Elven Loire og områdene rundt har en vannvittig stor tetthet av fantastiske slott og hageanlegg. Hagen rundt slottet i Vilandry topper alt:) Det merkelige er at det er så og si Nordmannfritt område:)

Villandry.

Hvorfor tar dere ikke fly og leier bil?? Det er ikke ferie for barn med så lange kjøreturer selv om mange har opplevd det selv da de var små.

Fordi det har vi gjort en gang før da ungene var mindre, og det var bare styr forsinka fly, tull med bilen og trøbbel med bilstoler osv....mulig vi var uheldige da, men fikk litt avsmak....

Synes det er greit ha vår egen bil, den er god å kjøre, ungene sitter godt i den og det føles trygt.

Det er da vel ferie for barn selv om man kjører. Jeg vil ikke at ungene mine skal tro at ferie er ensbetydende med å kjøre minst mulig. Ferie handler om å oppleve...og det mener jeg man får gjort i større grad på denne måten.

Hver sin smak vet du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...