Gå til innhold

1 år og ingen ord...

Anbefalte innlegg

Jenta vår har sagt mamma, pappa, hadet og lys før, men nå sier hun ingenting... Blir bekymret, hun burde vel ha NOEN ord nå? Hun har akkurat fylt 1 år. Noen med erfaring med dette? Hun virker helt normal i utviklingen ellers, ikke tidlig ute men heller ikke treg.

På helsestasjonen sa de at vi venter og ser det an, så jeg burde vel ikke være bekymret ennå. Men klarer ikke å la være. Det virker ikke som om det er noe galt med hørselen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144018118-1-%C3%A5r-og-ingen-ord/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine har heller ikke hatt så mange ord ved 1 års alder(eldste hadde vel ingen tror jeg). Og de ordene de har hatt har kommet og gått litt. Alt etter hvilken annen utvikling de har tror jeg.

Litt tidlig å bekymre seg for språkutvikling så tidlig. Min eldste hadde svært få ord ved 2 årsalder også han. Men ved 2,5 år løsnet det. Nå er han 4 og har helt greit språk. Kunne vært noe bedre, men i forhold til andre jevnaldrende er han ikke langt bak.

Jeg har aldri bekymret meg for det har aldri vært tegn på noe galt. Han har bare hatt fokus på annen utvikling enn språket.

Tusen takk for svar! Da skal jeg prøve å ikke bekymre meg :-)

Storebroren har vært veldig tidlig ute språklig, og selv om jeg vet at man ikke skal sammenlikne så er det litt vanskelig å la være... Ikke at jeg forventer at hun skal være tidlig ute, men det var veldig stor forskjell, og jeg vet egentlig ikke helt hva som er normalt...

Jenten min hadde heller ingen ord ved 1 år. Nå ved 21 mnd har hun omlag 30, og nå kommer det nye ord nesten hver dag, så det ser ut til å begynne å løsne litt. Hun er har vært sen ute i forhold til gjennomsnittet, men er nok likevel innenfor normalen. Hun har hele tiden vist at hun forstår veldig mye, og har vært flink og uttrykke seg med kroppsspråk og tegn.

Har også fått høre at jeg selv omtrent ikke hadde noen ord før ved 2 år, og så da bekymrer jeg meg ikke.

Min lille snupp er også litt treig og selektiv til når hun vil si et ord.

Hun har sagt DER, Nese, mamma, hallo og nanan (banan). Men nå har hun ikke sagt noe på en uke. Eldstemann brukte de 20 ordene han kunne flittig på samme alder :-)

De er nok bare forskjellige.

Muffins første ord kom når han var 13 mnd gammel; "vov-vov" og "brrmmm"!! Mamma sa han spesifikt om meg først når han var ca 15 mnd gammel. Før det sa han mamma like gjerne til pappaen, naboen eller postmannen :) Når han var 17 mnd gammel kom endelig "bappa" og da ble pappaen glad!!

Fra bhg-start 17 mnd gammel har det løsnet enormt med språket. Han blir 22 mnd gammel i morgen og har over 100 ord i vokabularet. Han setter sammen både 2 og 3 ord *stolt* Så når det først løsner så kan det løsne veldig fort! Han lærer nye ord nesten daglig nå og er omtrent like skravlete som mammaen sin...

Endret av Madolyn&Muffin

Annonse

Min kunne også noen ord før han ble 1 år, og hadde en lang periode der det virket som han hadde glemt dem. Men plutselig løsnet det her også. De siste ukene har han økt fra rundt 10 ord til over 50, og plutselig begynte han å sette sammen 2 ord også. :) Virket som han plutselig bare skjønte at det kan ha fordeler å gjøre seg forstått med ord. ;)

Han er 18 mnd nå.

Da jeg var liten så hadde jeg et språk, men sluttet å snakke etterhvert. Jeg hadde fått hørselsproblemer som gjorde at jeg ikke snakket mer. Så jeg fikk mitt første dren fra jeg var 1 år og som 14 åring måtte jeg operere inn ny trommehinne da hørselen så og si var borte på det ene øret. Men jeg vil vel tro at om legen sier til deg at du ikke trenger å bekymre deg så har han/hun vel skjekket hørsel og slik.

Ok, jeg skjønner at storebror må ha vært veldig tidlig ute og at jeg har fått et urealistisk forhold til hva som er normalt. Mener jeg leste et sted at "kravene" er ett ord ved fylte 1 år, to ord ved fylte 2 år (altså etter hverandre med sammenheng), og tre ord ved 3 år. Derfor tenkte jeg at hun kanskje burde ha hatt i hvert fall ett enkeltord... Men jeg ser jo her at det er mange som ikke gjør det, så da har jeg sikkert misforstått.

Tusen takk for svar dere!

Ok, jeg skjønner at storebror må ha vært veldig tidlig ute og at jeg har fått et urealistisk forhold til hva som er normalt. Mener jeg leste et sted at "kravene" er ett ord ved fylte 1 år, to ord ved fylte 2 år (altså etter hverandre med sammenheng), og tre ord ved 3 år. Derfor tenkte jeg at hun kanskje burde ha hatt i hvert fall ett enkeltord... Men jeg ser jo her at det er mange som ikke gjør det, så da har jeg sikkert misforstått.

Tusen takk for svar dere!

Det står helt sikkert det en eller annen plass :) Men er det noe jeg har lært så er det å slutte å se på slike tabeller om hva barn "bør" kunne. Muffin var gjennomsnittlig/sen i starten både i fht motorikk og språk, så jeg ble bare frustrert og stressa av å lese alt han "burde" kunne til den og den alderen.

Annonse

Veldig individuelt med språk og så lenge de forstår beskjeder og følger med bør man ikke bekymre seg. Det er vel derfor helsestasjonene har flyttet 2-års kontrollen til rundt 2 1/2 års alder fordi det skjer så mye med språkutviklingen i den alderen.

Frøkna vår er 22 mnder snart og kan endel enkeltord, men setter ikke sammen ennå. Hun lærer norsk og engelsk parallelt og forstår det aller meste, men produserer ikke altfor mye ennå selv om det kommer nye ord og lyder hver uke!

Min gutt er 13 mnd og har heller ingen ord. Ei stund sa han mamma, men nå syns jeg egentlig ikke han gjør det heller, det virker ikke spesielt tilsikta iallfall. Syns egentlig ikke at det virker som om han skjønner all verdens av det vi sier heller. Heller ikke vinker han eller peker. Han kan klappe og vise hvor stor han er. Derimot begynte han å gå rett før han ble ett år, og nå går han kjempefint. Regner med at han har konsentrert seg om å lære det :) Han er veldig nyskjerrig og følger med på det som skjer, og klarer nye ting hver dag. Han babler også i ett sett, på sitt eget språk. Så selv om jeg lurer på om han ikke snart skal si noe, så bekymrer jeg meg ikke. Går endel i åpen barnehage, og der ser jeg hvor utrolig stor forskjell det er på ettåringene. Noen kan masse og noen kan lite, noen er flink til en ting og noen er flinke til andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...