Gå til innhold

anngånde barnehageplass og venteliste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søkte barnehageplass i august i ifjor å fikk vite idag at vi er nr 31 på venteliste nå :S

Er det noen her som har oppmuntrende historie der barnet likevel har kommet inn?

Føler meg veldig pessimistisk nå.

Anonym poster: aac9f4d7f8a072e16b17a36dc6365661

Skrevet

Den sjansen er vel liten.

Men om ventelistedato gjelder for neste års opptak er sjansene noe bedre.(altså plass fra høsten)

Anonym poster: 7525beb8d8e431b2779cd2491e12eca2

Skrevet

Må man ikke søke på nytt i år hvis man ikke fikk plass i fjor? Prøve å søke andre bhg før 1 mars kanskje, ringe rundt å høre hvor stor sjans man har de forskjellige stedene, reise på besøk etter avtale osv.

Skrevet

Må man ikke søke på nytt i år hvis man ikke fikk plass i fjor? Prøve å søke andre bhg før 1 mars kanskje, ringe rundt å høre hvor stor sjans man har de forskjellige stedene, reise på besøk etter avtale osv.

Den nærmeste er som sagt nr 31 og den jeg har på andreplass er jeg nr 22 på.

Ser ikke akkurat lyst ut.

Skrevet

I noen kommuner trenger man ikke søke på nytt. Bl a Bergen. Da overføres man til neste opptak automatisk og ventelistedato(dato man søkte) gjelder. Man kan også gå inn å endre på rekkefølgen på barnehagene man har søkt på(men jeg husker ikke om man kan legge til nye barnehager)

Skrevet

I noen kommuner trenger man ikke søke på nytt. Bl a Bergen. Da overføres man til neste opptak automatisk og ventelistedato(dato man søkte) gjelder. Man kan også gå inn å endre på rekkefølgen på barnehagene man har søkt på(men jeg husker ikke om man kan legge til nye barnehager)

Jeg bor faktisk i Bergen så tror det er i orden :)

Mann kan også legge til nye barnehager for det har jeg allerede gjort flere ganger.

Skrevet

Da kommer det jo ann på hvor mange skolebarn bhg har til høsten, er det mindre enn 22 og 31 så er jo sjansene små for å få plass. Ville nok heller søkt andre bhg før 1 mars i år. Men du får svar på hvor mange ledige plasser bhg har hvis du ringer styrer å spør.

Skrevet

Da kommer det jo ann på hvor mange skolebarn bhg har til høsten, er det mindre enn 22 og 31 så er jo sjansene små for å få plass. Ville nok heller søkt andre bhg før 1 mars i år. Men du får svar på hvor mange ledige plasser bhg har hvis du ringer styrer å spør.

så jeg bør ringe etter 1.mars å høre hvor mange ledige de har da?

Skrevet

Mann kan også legge til nye barnehager for det har jeg allerede gjort flere ganger.

Bodde i Bergen jeg også før. Fikk ikke plass første året vi søkte, men neste høst fikk vi plass i den barnehagen vi ønsket mest, men minst trodde vi ville få plass i, pga ventelistedatoen. I januar sjekket jeg hvordan vi lå an på ventelisten og mener å huske vi lå på rundt nr 30. Så var ikke sjans. Dette var i Arna.

Skrevet

Han er foresten 16 mnder så er småbarnsavdeling han skal begynne på.

Skrevet

Bodde i Bergen jeg også før. Fikk ikke plass første året vi søkte, men neste høst fikk vi plass i den barnehagen vi ønsket mest, men minst trodde vi ville få plass i, pga ventelistedatoen. I januar sjekket jeg hvordan vi lå an på ventelisten og mener å huske vi lå på rundt nr 30. Så var ikke sjans. Dette var i Arna.

Jeg trenger heller ikke plass før senest august så holder om vi hadde fått til da.

Bra det er noen som får førstevalget til slutt! :)

Jeg er alenemamma og har ikke bil så blir vanskelig om han ikke kommer inn på førstevalget.

Skrevet

så jeg bør ringe etter 1.mars å høre hvor mange ledige de har da?

Jeg ville ringt nå på mandag, sagt hvem plass jeg stod på og spurt hvordan sjansene mine var. Hvis du ikke har sjans til å komme inn i de to du har søkt i, i fjor ville jeg jo lagt til andre bhg på søknaden før 1 mars i år. Selv om barnet skal begynne på småbarn, så er det jo skolebarne som avgjør hvor mange plasser som blir ledig. Hvis de har søkere over 3 år, fylles det kanskje opp noen plasser på de større avd. Men i hovedsak blir det nok fylt opp fra småbarn, alt kommer jo ann på hvor gamle de som er på småbarn er nå, og om de er store nok til å flyttes over til større avd.

Skrevet

Som aleneforelder blir man værtfall prioritert ved barnehageopptaket her, er det kanskje sånn i bergen også så vil vel ditt barn gå foran andre i køen?!

Skrevet

Alle har krav på barnehageplass så lenge barnet er født før 1 september året før. Så fra 1 aug 2013 vildu få plass så sant barnet er født før 1 sept 2012.

§ 12a. Rett til plass i barnehage

Barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage fra august i samsvar med denne loven med forskrifter.

Barnet har rett til plass i barnehage i den kommunen der det er bosatt.

Kommunen skal ha minimum ett opptak i året. Søknadsfrist til opptaket fastsettes av kommunen.

Tilføyd ved lov 8 aug 2008 nr. 73 (ikr. 1 jan 2009 iflg. res. 26 sep 2008 nr. 1048).

KILDE: <a href="http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-064-004.html">http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-064-004.html

Anonym poster: 572a9b4231a39e99f10dcc766aaa4597

Skrevet

Jeg er førskolelærer i barnehage og har jobbet i endel forskjellige, men aldri opplevd at det har vært 31 ledige plasser på småbarn på høsten (ved skolestart), stort sett vært 2-3 småbarnsavdelinger med 9-12 barn på hver. Så dersom alle fortsatt ønsker å stå på venteliste i den spesifikke barnehagen og den ikke er gigastor må du nok belage deg på å ikke få plass der og tenke alternativer. Kjipt, men sant...

Anonym poster: 392d3f9503adce4df35ab845451afe47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...