Anonym bruker Skrevet 9. februar 2013 #26 Skrevet 9. februar 2013 Nei, hvis du vil være sikker (så sikker en kan bli) på å få en hund som ikke krever for mye, og som er rolig, avbalansert og god med barn, burde du velge en Labrador. Rottweilere er familiehunder, men de er også brukshunder og krever kjempemye for å bli stabile hunder som har det bra og ikke utagerer. Er du villig til å bruke hunden din aktivt hver eneste dag, i flere timer? Hvis ikke, hold deg unna brukshunder som må brukes. Anonym poster: 933d068aa840fc54a18d657a8bf0becc
3barnsmor_to_be Skrevet 9. februar 2013 #27 Skrevet 9. februar 2013 Jeg har to schæfere og snart 3 barn.. mer trofaste, snille og omsorgsfulle hunder finner du ikke. De er helt herlige familiehunder.
lillegutt03 Skrevet 9. februar 2013 #28 Skrevet 9. februar 2013 Jeg anbefaler på det sterkeste Eurasieren. Eurasier er en hyggelig familiehund og en spennede utstillingshund. Den er ingen brukshund og skal heller ikke ha jaktlyst. Den er ingen vakthund, men er en utmerket varsler da den er meget oppmerksom uten å være bjeffete og kan brukes til alt, deriblant snørekjøring og kløv. Eurasieren er en selvsikker, rolig hund med en høy irritasjonstålmod. Vaktsom og oppmerksom uten å være bjeffete. Den har en utpreget bundenhet til sin familie og kan være reservert mot fremmede. Dette innebærer at hunden kan rygge og ikke vil ta kontakt med fremmede mennesker. Gjennom å la den få treffe ulike mennesker og å venne den til ulike slags miljø holder man tilbake denne egenskapen og får en åpen og tilgjengelig hund. Eurasieren har veldig lett for å lære, men den er ingen brukshund. En Eurasier behøver nær kontakt med sin familie. Med sin robuste helse og sitt ukompliserte vesen, sin tilpasningsdyktighet og sin trofasthet er den et verdifullt familiemedlem. Vår er den helt perfekte familiehund. Hun går i hundegård, med en eller flere lengre turer, trengs kun og børstes ved behov. Undersøk om rasen på Internett. Jeg liker spisshunder, men det er det jo ikke alle som gjør:-)
lillegutt03 Skrevet 9. februar 2013 #29 Skrevet 9. februar 2013 Ops, så faktisk ikke at du spurte om denne rasen. Uansett, ANBEFALES.
lillegutt03 Skrevet 9. februar 2013 #30 Skrevet 9. februar 2013 Forresten vår er reservert, men ikke redd. Hun er ikke aggressiv i møte med nye, og alle vennene til barna våre elsker henne.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2013 #31 Skrevet 9. februar 2013 jeg har vokst opp med schæfere i barndommen så den rasen kan jeg anbefale, ellers kan jeg også anbefalen en av tre typene belgisk fårehund ,tevuren, malanois el groendael belgisk fårehund er raser som krever mye mosjon fysisk og prykisk, så den hadde jeg ikke anbefalt til noen som ikke vil ha en alt for aktiv hund. Anonym poster: f1c2f4713a20d29df2a2eb5cf3bccd31
Pesta Skrevet 9. februar 2013 #32 Skrevet 9. februar 2013 Tusen takk for mange gode rasetips Mange flotte raser som jeg ikke engang hadde tenkt på. Selv vokste jeg bla opp med Rottwailer, en helt nydelig og fantastisk famillehund som taklet og holdt styr på 5 små viltre barn og vi fikk gjøre hva vi ville med han, han var også veldig snill og imøtekommende mot andre dyr og mennesker. Men vi bodde på landet så hunde fikk mye mosjon og fikk løpe mye fritt, noe som sikkert gjorde at den ble så avbalansert og snill som han faktisk var Ellers har vi tenkt mye på en rase som heter Eureiser, noen som har noe erfaring med denne rasen ? HI Vi har en Eurasier. Mer familievennlig hund skal du lete lenge etter!
Pesta Skrevet 9. februar 2013 #33 Skrevet 9. februar 2013 Forresten vår er reservert, men ikke redd. Hun er ikke aggressiv i møte med nye, og alle vennene til barna våre elsker henne. Vår Eurasier er ikke reservert, hun er kjempesosial og vil gjerne ha kos av alle hun møter
¤ Mini ¤ Skrevet 9. februar 2013 #34 Skrevet 9. februar 2013 Staffordshire bullterrier er en fantastisk familiehund, å jeg kjennervmange som har det og har en selv. Ingen av de har problem med helsa. De er korthåret, medium størrelse og kompakt så de tåler en trøkk. Han ci har er helt utmerket med barn/babyer, rolig og snill enda vi ikke har omgodt barn så mye som vi burde. Han tok det suverent når vi fikk nytt familiemedlem og er veldig god med babyen. Det er vel ikke uten grunn at de kalles nannydogs i England. Hvis det er noe negativt å nevne om rasen så er det at de er litt brå i bevegelsene sine. Hvis du har hatt hund tidligere og er konsekvent i oppdragelse av hund så tror jeg det kommer på det samme hvilken rase du velger, alle hunder har et like godt utgangspunkt så fremt du får i valp. Lykke til i jakten
Cat.68 Skrevet 9. februar 2013 #35 Skrevet 9. februar 2013 Generelt fraråder jeg alle med små barn å skaffe seg hund, fordi jeg selv synes det er fryktelig slitsomt Enda en som trenger kos, stell, oppmerksomhet, tid og koster penger. Selv om han er fantastisk kunne jeg fint klart meg uten dette ekstra ansvaret - bådet til dagen og når man skal på ferier. Men regner med dere har tenkt på dette! Vi har en Finsk Lapphund som er en veldig lydig, ikke-dominant og avbalansert hund med få til ingen kjente genetiske feil. Fikk seneste igår bekreftet av sjefen på veterinærklinikken at det var en utpreget flott hund med et fantastisk lynne. Vi har ikke gjort noe som helst for å få til dette, annet enn å sosialisere ham godt. Vil på det sterkeste fraråde Staffordshire som en her anbefaler. De er fryktelige sterke og blir fort overmannen i lek med mindre barn. I tillegg har de tre tilfellene jeg personlig kjenner godt, slitt med mye genetiske feil/sykdommer og den ene ble faktisk avlivet tilslutt. Jeg har ingen personlig erfaring med Cavalier eller Mops, men dette er vel også raser hvor du fort kan få klippekort hos veterinæren. Sikkert snille hunder, men jeg ville satset på en større rase med mindre omdiskuterte genfeil. Gordon Setter er kjempefine, men dette er vel hunder med jaktinstinkt og aktivitetsbehov? Tror det er også viktig at dere tenker på hvor mye hunden skal være alene når dere velger raser. Noen raser takler dette dårligere enn andre og kan blir nervøse av mye alenetid. Lykke til med valget! Som sagt vi har 2 Cavalier har virkelig ikke hatt noe klippekort hos veterinær .Vår første Cavalier ble 13 år som er gammelt for denne rasen.Datteren hennes som vi har er nå blitt 11 år Så har vi enda ei tispe på 2 år.De eneste veterinær besøk vi har hatt er ved vaksinasjon og noen andre småting som tilstoppete analkjertler.(ikke samme hund og kun 3 ganger i løpet av alle år med hund).Hvis man bruker tid på å finne gode oppdrettere samt passe på hundene godt får man som regel friske hunder .
Pinnus Skrevet 9. februar 2013 #36 Skrevet 9. februar 2013 Generelt fraråder jeg alle med små barn å skaffe seg hund, fordi jeg selv synes det er fryktelig slitsomt Enda en som trenger kos, stell, oppmerksomhet, tid og koster penger. Selv om han er fantastisk kunne jeg fint klart meg uten dette ekstra ansvaret - bådet til dagen og når man skal på ferier. Men regner med dere har tenkt på dette! Vi har en Finsk Lapphund som er en veldig lydig, ikke-dominant og avbalansert hund med få til ingen kjente genetiske feil. Fikk seneste igår bekreftet av sjefen på veterinærklinikken at det var en utpreget flott hund med et fantastisk lynne. Vi har ikke gjort noe som helst for å få til dette, annet enn å sosialisere ham godt. Vil på det sterkeste fraråde Staffordshire som en her anbefaler. De er fryktelige sterke og blir fort overmannen i lek med mindre barn. I tillegg har de tre tilfellene jeg personlig kjenner godt, slitt med mye genetiske feil/sykdommer og den ene ble faktisk avlivet tilslutt. Jeg har ingen personlig erfaring med Cavalier eller Mops, men dette er vel også raser hvor du fort kan få klippekort hos veterinæren. Sikkert snille hunder, men jeg ville satset på en større rase med mindre omdiskuterte genfeil. Gordon Setter er kjempefine, men dette er vel hunder med jaktinstinkt og aktivitetsbehov? Tror det er også viktig at dere tenker på hvor mye hunden skal være alene når dere velger raser. Noen raser takler dette dårligere enn andre og kan blir nervøse av mye alenetid. Lykke til med valget! Som sagt vi har 2 Cavalier har virkelig ikke hatt noe klippekort hos veterinær .Vår første Cavalier ble 13 år som er gammelt for denne rasen.Datteren hennes som vi har er nå blitt 11 år Så har vi enda ei tispe på 2 år.De eneste veterinær besøk vi har hatt er ved vaksinasjon og noen andre småting som tilstoppete analkjertler.(ikke samme hund og kun 3 ganger i løpet av alle år med hund).Hvis man bruker tid på å finne gode oppdrettere samt passe på hundene godt får man som regel friske hunder . Det er kjempefint at du har vært heldig med dine, og flere jeg kjenner har også hatt denne rasen uten nevneverdige problemer. Det er betyr likvel ikke at dette ikke er en rase med mange kjente problemer, og det finnes veldig, veldig mange hunderaser som er mye friskere generelt sett. Et kjapt søk på google vil fort kunne bekrefte dette. Cavaliers can often suffer from some serious genetic health problems, including early-onset mitral valve disease (MVD), the potentially severely painful syringomyelia (SM), hip dysplasia, luxating patellas, and certain vision and hearing disorders. As today's Cavaliers all descend from only six dogs, any inheritable disease present in at least one of the original founding dogs can be passed on to a significant proportion of future generations. This is known as the founder effect and is the likely cause of the prevalence of MVD in the breed.[26] The health problems shared with this breed include mitral valve disease, luxating patella, and hereditary eye issues such as cataracts and retinal dysplasia.[27 Det fortsetter i 7-8 avsnitt som går nærmere inn på de forskjellige sykdommene en cavalier potensielt er utsatt for.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2013 #37 Skrevet 9. februar 2013 Vi har en pomeranian, som det sies at ikke er familiehunder. Vår erfaring er stikk motsatt, hun er utrolig flink og tålmodig med ungene våre. Hun får tur i dukkevogna og leker godt sammen med ungene! :-) Anonym poster: ad4822624985db6316dd64a6da6e050f
Cat.68 Skrevet 9. februar 2013 #38 Skrevet 9. februar 2013 Jeg kjenner nå rasen gansk godt da siden vi hatt den i 15 år. Det mest fremtredende problemet med denne rasen er hjertet. Dette har bare blitt bedre og bedre med årene fordi de seriøse oppdretterne tatt grep og avler bare på de sterkeste genene. Når man vet om disse " svakhetene" tar man jo som hunde eier ansvar, eller BØR ihvertfall ta ansvar slik at man ikke feter opp en Cavalier siden det da vil gi en økt risiko for hjerteproblemer hos hunden. Altså, denne rasen er ekstra utsatt ved vektproblmer, men passer man på dette har man en sunn og frisk hund. Man har selvsagt ingen garantier ved noen som helst rase siden de fleste har sine svakheter. Men HI spurt etter en barnevennlig, rolig rase som passer inn i er hjem med middels aktivitet, og en rase som ikke trengte timevis med mosjon. Dette er en slik rase.
Pinnus Skrevet 9. februar 2013 #39 Skrevet 9. februar 2013 Jeg kjenner nå rasen gansk godt da siden vi hatt den i 15 år. Det mest fremtredende problemet med denne rasen er hjertet. Dette har bare blitt bedre og bedre med årene fordi de seriøse oppdretterne tatt grep og avler bare på de sterkeste genene. Når man vet om disse " svakhetene" tar man jo som hunde eier ansvar, eller BØR ihvertfall ta ansvar slik at man ikke feter opp en Cavalier siden det da vil gi en økt risiko for hjerteproblemer hos hunden. Altså, denne rasen er ekstra utsatt ved vektproblmer, men passer man på dette har man en sunn og frisk hund. Man har selvsagt ingen garantier ved noen som helst rase siden de fleste har sine svakheter. Men HI spurt etter en barnevennlig, rolig rase som passer inn i er hjem med middels aktivitet, og en rase som ikke trengte timevis med mosjon. Dette er en slik rase. Men jeg har ikke sagt at Cavalier ikke er en rolig og trygg familiehund? Jeg har kun sagt at den er mer disponibel for arvelige sykdommer, noe som er veldokumentert og liten vits i å diskuterere. All fakta rundt dette finnes på nett. Jeg skrev dette for å gjøre trådstarter oppmerksom på at arvelige sykdommer også er noe man bør tenke på når man ser på hunderaser - det er ikke alltid man tenker over hvis man ikke har hund fra før.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2013 #40 Skrevet 9. februar 2013 Det finnes ikke noen hunder som er perfekte for barnefamilier eller andre familier av forskjellige sorter. Hundene blir i stor grad formet av eier, de har med seg instinkter fra slekten(varierer veldig mtp avlings grunnlag) Labrador som nevnes har jeg vært borti mange ganger. Han ene kunne jeg tråkke på balla uten noe konsekvens(metaforisk), mens den andre måtte avlives pga av problemer med sinne. Samme eiere, og samme frihet for begge hundene. Slike eksempler kan jeg komme med i fleng. Hund bør ikke skaffes før barnet kan læren om konsekveneser, og hvilken type hund må styres utifra aktivitet, pels stell, størrelse, osv Men spesielt avls grunnlag. Mange innlegg her er veldig styrt utifra personlig erfaring, noe som du/dere bør se bort i ifra mtp hunderase. Arv + eier er avgjørende. Anonym poster: afb9ad76adb4b518090e6b3d7b82367a
Pinnus Skrevet 9. februar 2013 #41 Skrevet 9. februar 2013 Det finnes ikke noen hunder som er perfekte for barnefamilier eller andre familier av forskjellige sorter. Hundene blir i stor grad formet av eier, de har med seg instinkter fra slekten(varierer veldig mtp avlings grunnlag) Labrador som nevnes har jeg vært borti mange ganger. Han ene kunne jeg tråkke på balla uten noe konsekvens(metaforisk), mens den andre måtte avlives pga av problemer med sinne. Samme eiere, og samme frihet for begge hundene. Slike eksempler kan jeg komme med i fleng. Hund bør ikke skaffes før barnet kan læren om konsekveneser, og hvilken type hund må styres utifra aktivitet, pels stell, størrelse, osv Men spesielt avls grunnlag. Mange innlegg her er veldig styrt utifra personlig erfaring, noe som du/dere bør se bort i ifra mtp hunderase. Arv + eier er avgjørende. Anonym poster: afb9ad76adb4b518090e6b3d7b82367a Veldig enig med deg!
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2013 #42 Skrevet 9. februar 2013 Er enig med ano. 19:24! Er selv småbarnsmor,og venter barn nummer 2. Har selv 5 hunder her hjemme - forskjellige raser. Har mange,mange år bak meg i hundeverden, og er overrasket over alle "familehundanbefalingene" du har fått! Du/dere ønsker bl.a. ikke en typisk jakthund,men har jo likavel fått flere som anbefalere dere det. Helt hull i hue,spør du meg. Selv om man har elghund og aldri skal på elgjakt med den,er instinktet/behovet til hunden der! Også shcæfer da! For det første så er du veldig heldig hvis man får et individ som er fysisk og psykisk frisk. Og for det andre - det er en brukshund! En brukshund som helt sikkkert kan være en flott familiehund,men først og fremst en brukshund! Du har også fått anbefalt mange raser som alt i alt har et stort energibehov,er av stor størrelse (ikke alltid det passer med en 20-30kg valp og små barn....) og som i utgangspunktet krever mye psykisk stimuli! Sett dere ned og finn ut nøyaktig HVA det er dere vil ha - og ikke ha - i en hund. Gjerne i prioritert rekkefølge (ta alt med på listen: hva den skal brukes til, størrelse, helse, gemytt, utseende osv osv)... Gå så gjennom en hundebok (og ikke fall for fristelsen med å sette utseende høyest....), finn raser dere liker og kontakt oppdrettere i nærheten for å høre om dere kan komme å hilse på hundene de har. Og ta en avgjørelse først når dere har fått hilst på de forskjellige rasene. Anonym poster: 4ab9e7221a67df35beef341fbc3a8206
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2013 #43 Skrevet 9. februar 2013 Synes også du har fått mange rare forslag ift det du spurte om. Veldig, veldig mange som har hund har dem også som familiehunder og de fungerer utmerket til det, det betyr ikke at de samme hundene kun vil fungere som familiehund i alle hjem. Mange av rasene her nevnt har et aktivitetsbehov som er langt over det du, HI, skisserer. Aktivitetsbehovet er ikke sidestilt med fysisk mosjon... Her inngår mental stimuli og det er det de fleste har problemer med å tilfredstille hos hunden. For å få et lite innblikk i hva rasen krever av aktivitet må du se på rasens opprinnelig bruk og hvor den er i dag. Jeg anbefaler deg en bok "Rasekunnskap" av Åsa Ahlbom, lån den gjerne på biblioteket. Her er inndelingen av rasene annerledes ift andre rasebøker, de er inndelt ift opprinnelige bruksegenskaper og ikke etter NKK/FCIs gruppeinndeling. Det finnes flust med raser så det er lett å gå seg vill, samtidig som det er fort gjort å la seg blende av utseende. Samtidig har vi ulike preferanser for hva vi liker. Så pels (pelsstell, røyting etc), utseende og str er viktig at dere finner ut av. Skal hunden trekke barna i pulk, eller er det viktig at den tar liten plass i bilen f.eks? Kjapt ville jeg sjekket ut de store hunderasene berner sennen, leonberger, new foundlander og st bernhard. Disse går for å være stødige, rolige hunder som trives godt en del utendørs i hage, krever ikke masse mosjon. Store hunder drar jo med seg inn mye rusk og rask i pelsen, sikler mer, velter barn lettere - samtidig er de ofte selvsikre og rolige rundt barn. Oppdragelsen må uansett på plass, men spesielt usjarmerende med store hunder i fri dressur. Berner sennen vet jeg har noe helseproblem (kortere levetid bl a). Ellers er collie (ikke BORDER collie) en rase som er veldig tilpasningsdyktig overfor eier. De er avlet for å samarbeide med andre hunder (dermed lite aggressivitet for andre hunder). De har hatt noe problemer med nervøsitet så det må man ha i bakhodet når man undersøker med oppdretter, foreldre til valp og bakover. Dansk svensk gårdshund er en hund uten for mye egenskaper og den er liten og korthåret. Vel det finnes en haug av forslag om man tar seg tid til å lete. Men kom gjerne med mer konkrete ønsker, preferanser og hva dere ser for dere at dere vil gjøre med hunden. Og for all del: kompliser ikke det hele ved å velge en blandingshund Retrievere er kjent som familiehunder og greie hunder, men jaggu er det mange som har gått på en smell der og det kan rett og slett bli litt mye. De har energi og et bruksområde de også... Les boka til Ahlbom, den er lett å komme igjennom Anonym poster: 185cb9c43e596f021a59fc378b60c4cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå