Gå til innhold

Anonym melding til barnevern.

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en tid tilbake meldte jeg noen til barnevernet, anonymt. Jeg oppgav ikke navn, nummer, adresse eller noe som kan spores tilbake til meg.

Vedkommende har laget en voldsom sak ut av dette, truet med diverse åpent på facebook og blant venner, og jeg kjenner jeg blir kjempenervøs.

De snakker om anmeldelse, saksøking, advokater og diverse.

Mitt spørsmål er: Vil jeg forbli anonym hvis det blir rettsak? De har jo ikke noe navn å komme tilbake til?

Blir samtalen tatt opp?

Jeg er virkelig redd for disse menneskene. Hvis navnet kommer ut, vil det bety at jeg må flytte.

Anonym poster: 15065f43a93ee566b2eddd16a14d8081

Skrevet

Ja, det vil du - forutsatt at du aldri oppgav noe navn. Mest sannsynlig også om du oppgav navnet. Det er utrolig sjelden at anonyme, private meldere stevnes som vitner ved en fylkesnemndsak. Jeg har aldri opplevd det til tross for flere år i barnevernet.

Anonym poster: 663033195914054d482958a470aebff7

Skrevet (endret)

Nei, du vil ikke kunne forbli anonym ved en rettssak, men ettersom bv ikke vet hvem du er, så kan de jo heller ikke spore deg.

Svarte litt fort. Bedre svar fra hun over :)

Endret av Ikkesåallerværst
Skrevet

Hvis du ikke har gitt navnet ditt, så vil vel de ikke kunne vite hvem du er? Og hvis de hadde nr ditt, så kunne de jo fortsatt ikke bevist at det var deg, uten navnet ditt oppgitt :)

Skrevet

Det er ikke vanlig praksis å notere telefonnummeret det ringes fra.

Skrevet

om du har meldt noen anonymt og barnevernet ikke har dine personalia kan de jo heller ikke kalle deg inn som vitne?

tror ikke du er tvunget til å vitne uansett, og en barnevernssak er mellom barnevernet og familien og opprettes evt. etter BV selv har foretatt en vurdering.

etter reaksjonen til fornærmede å dømme er dette mennesker som ikke er spesielt stabile og da synes jeg det er fint at du tar ansvar på barnas vegne. og det er som regel endel mer bjeffing enn biting, om du tenker realistisk kan de ikke skade eller true deg uten å skade seg selv ytterligere om du skjønner=)?

Skrevet

tror ikke du er tvunget til å vitne uansett, og en barnevernssak er mellom barnevernet og familien og opprettes evt. etter BV selv har foretatt en vurdering.

Dersom man er identifiserbar som melder kan man i teorien stevnes som vitne for Fylkesnemnda. Man har da vitneplikt.

Men det skjer som sagt cirka aldri.

Skrevet

Dersom man er identifiserbar som melder kan man i teorien stevnes som vitne for Fylkesnemnda. Man har da vitneplikt.

takk, da vet jeg det=) er jo selvfølgelig en fordel om man tør å stille opp også tenker jo jeg da, om det skal ha noe særlig hensikt å melde må man nesten være forberedt på å stå løpet ut... men det skjønner jeg at er fryktelig ideologisk av meg å tenke når det kanskje er på mindre steder og folk er veldig skumle ..!

Skrevet

Ja, det vil du - forutsatt at du aldri oppgav noe navn. Mest sannsynlig også om du oppgav navnet. Det er utrolig sjelden at anonyme, private meldere stevnes som vitner ved en fylkesnemndsak. Jeg har aldri opplevd det til tross for flere år i barnevernet.

Så du har jobbet flere år i barnevernet?

Betryggende å høre at jeg da forbli anonym :)

HI

Skrevet

takk, da vet jeg det=) er jo selvfølgelig en fordel om man tør å stille opp også tenker jo jeg da, om det skal ha noe særlig hensikt å melde må man nesten være forberedt på å stå løpet ut... men det skjønner jeg at er fryktelig ideologisk av meg å tenke når det kanskje er på mindre steder og folk er veldig skumle ..!

Ja, dette er et mindre sted hvor alle kjenner alle.

Så jeg hadde nok ikke hatt mot til å bli her hvis det hadde kommet ut :( :(

HI

Skrevet

Så du har jobbet flere år i barnevernet?

Betryggende å høre at jeg da forbli anonym :)

HI

Ja. Og jeg har som sagt aldri opplevd at en privat melder stevnes som vitne i nemndssak og heller ikke hørt om noen kolleger som har opplevd dette.

Man har vanligvis et helt annet grunnlag for noe så alvorlig som tvangstiltak enn den opprinnelige meldingen.

Skrevet

Ja, dette er et mindre sted hvor alle kjenner alle.

Så jeg hadde nok ikke hatt mot til å bli her hvis det hadde kommet ut :( :(

HI

da synes jeg det er bra at du har vært tøff nok til å melde allikevel også får vi håpe BV kan hjelpe familien å komme på rett kjøl=)
Skrevet

Har hørt at det er mulig å anmelde melderen dersom det er en skikkelig sjikane melding.. Som er åpenlyst at bare er for å være ondskapsfull. Noen jeg kjenner fikk to sjikanemeldinger mot seg, og da ville barnevernet samarbeide for å lage sak mot de som hadde forsøkt å ødelegge. Flaks for dem at barnevernet kjente dem fra før, og visste hvordan ting var i den familien..

Anonym poster: c099871f93296f1eaa796f9419931eb7

Skrevet

Ut ifra min erfaring trekkes du nok ikke opp som vitne; dersom barnevernet ikke finner andre feil enn det du har klaget om (altså, at dine ord er det eneste beviset på at noe er galt i familien) er det neppe noen sak uansett :) Det blir ikke sak ut av at en person klager, det blir sak om barnevernet finner ut at det var en god grunn til å klage fra din side, ergo, de trenger ikke deg som vitne.

Anonym poster: fe180e4ed37672b0d726ffb9c4448828

Skrevet

Legger virkelig folk ut på fb at barnevernet er inne å sjekker dem?

Anonym poster: 8edbc4357921831fca2600e0f7b20d0b

Skrevet

Jeg vil bare si tusen takk til deg, HI, som har turt å gjøre det riktige i en vanskelig situasjon. Dessverre er det få som våger dette. Hadde flere vært som deg, ville mange, mange barn hatt det veldig mye bedre enn det de har i dag. Tusen takk for at du turte å kontakte barnevernet når du så at uskyldige barn ikke hadde det bra.

Jeg tar av meg hatten for deg!

Skrevet

Jeg vil bare si tusen takk til deg, HI, som har turt å gjøre det riktige i en vanskelig situasjon. Dessverre er det få som våger dette. Hadde flere vært som deg, ville mange, mange barn hatt det veldig mye bedre enn det de har i dag. Tusen takk for at du turte å kontakte barnevernet når du så at uskyldige barn ikke hadde det bra.

Jeg tar av meg hatten for deg!

Denne signerer jeg!

Ikke vær redd, Hi!

Du var flink, var du :)

Skrevet

Håper du blir tatt og anmeldt for det du har gjort dersom du gjorde det av ondskap.

Anonym poster: 084aef87a0ad54dcb48cbb1b74e7ecaf

Skrevet

Håper du blir tatt og anmeldt for det du har gjort dersom du gjorde det av ondskap.

Anonym poster: 084aef87a0ad54dcb48cbb1b74e7ecaf

Dette blir så dumt og uintelligent at jeg får helt allergi.

Skrevet

Jeg husker mamma la inn en bekymringsmelding på naboene våre. De kranglet så busta sto hele tiden. Vi hørte dem inn i stuen enda de også var inne i sitt hus. Bhg og skolen hadde også sendt inn en mld. Jeg var vel en ti/tolv år. Husker nabodama kom på døra og skjelte ut mamma (som hadde vært anonym - men som en av to naboer er vel kanskje ikke det så vanskelig å resonnere seg frem til, spesielt ikke når den andre naboen er onkel reisende Mac ;)) mens min søster på fem/sju sto livredd å hørte på.

Skjønner veldig godt du er 'redd' og skeptisk! Småsamfunn kan ha de værste bygdedyrene! Men det er bra at du meldte i fra. Da kan de evt få den hjelpen og oppfølgingen de trenger :) nabofamilien vår fikk den hjelpen de trengte, og selv om det satt langt inne for dem virker de som en mer harmonisk familie nå enn da! :)

Anonym poster: 56edb7ee048e600497900a6ea66ed1e5

Skrevet

Jeg husker mamma la inn en bekymringsmelding på naboene våre. De kranglet så busta sto hele tiden. Vi hørte dem inn i stuen enda de også var inne i sitt hus. Bhg og skolen hadde også sendt inn en mld. Jeg var vel en ti/tolv år. Husker nabodama kom på døra og skjelte ut mamma (som hadde vært anonym - men som en av to naboer er vel kanskje ikke det så vanskelig å resonnere seg frem til, spesielt ikke når den andre naboen er onkel reisende Mac ;)) mens min søster på fem/sju sto livredd å hørte på.

Skjønner veldig godt du er 'redd' og skeptisk! Småsamfunn kan ha de værste bygdedyrene! Men det er bra at du meldte i fra. Da kan de evt få den hjelpen og oppfølgingen de trenger :) nabofamilien vår fikk den hjelpen de trengte, og selv om det satt langt inne for dem virker de som en mer harmonisk familie nå enn da! :)

Anonym poster: 56edb7ee048e600497900a6ea66ed1e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...