Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes test?

Anbefalte innlegg

Skrevet

VaR hos jordmor for første gang i går, uke 24, og hun hang seg ekstremt opp i vekten min før graviditeten. BMIen var for høy. Jeg spiser jevnt og normalt og gikk ned 6 kg pga kvalme i første trimester. Vekten nå er ikke høyere enn den var før graviditeten, og kun magen har vokst. Hun fant ikke sukker i urin, men mente livmoren lå høyt oppe (25 cm totalt) i forhold til uke og at det kunne bli en stor baby. Jeg er førstegangs og har kun kjent spark under navlen, så har ikke hatt følelse av at babyen er stor. Hun kjente og målte med hendene. Mente jeg burde få time pga glukose. Gikk derfra gråtkvalt og med kostholdsråd godt prentet inn. Noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke noe gøy. Jeg hadde samme opplevelse på første jordmortimen. Hun formanet i en evighet om kosthold, mosjon, bmi og glukosebelastning. Jeg har også høy bmi. Jeg hadde på forhånd avtalt med lege å ta glukosebelastning i uke 24. jeg spiser også sunt, variert og jevnt. Har aldri hatt problemer med urinen, og trente mye før svangerskapet.

Nå er dette mitt fjerde barn.

Glukosebelastningen gikk bra den. Hadde ikke forhøyet verdier i det hele tatt. Så det er ikke ensbetydning med høy bmi og svangerskapsdiabetes. Det er syltynne som også får diabetes. Ta evnt en prat med legen din, han han/hun sagt noe om dette?

Du skal ha det greit når man er til jordmor. Jeg bytta jordmor etter dette timen, jeg følte hun rakka ned på meg pga vekta.

Hev hodet du, fortsett å spis sunt og variert.

Lykke til videre :-)

Skrevet

Huff, det hørtes ut som en mindre koselig opplevelse. Er jo mange slanke som også får svangerskapsdiabetes, så synes det var litt drøyt å anta at du hadde det pga vekta de. Ikke kjekt å høre sånn når hormonene raser mer rundt enn vanlig..

Skrevet

Jeg fikk den i uke 9 jeg...

Jordmor er overbevist om at jeg kommer til å få svangerskapsdiabetes pga overvekt og diabetes i familien, så er allerede oppsatt til glukosebelastningstest i uke 28.

Fikk beskjed om hvordan jeg skulle spise, mosjonere og hun sa at jeg allerede da kunne kutte ut sikker i kostholdet mitt.

Nå har matlysten min vært liten, og suget etter søtt har vært fraværende, så foreløpig er jeg fortsatt godt under startvekta.

Og de gangene jeg har målt blodsukkeret hjemme er det overhodet ikke høyt!

Men er vel noe de "må" si?

Skrevet

Jeg må oxo ta den testen, oxo jm her som er besatt av vekt og bmi. Hadde bmi på 27 og lå derfor akkurat på grensen. Er nå snart 22 uker og har lagt på meg 3 kg. Men det tar de ikke hensyn til. Så håpet at testen går fint, og at jm uroer seg uten grunn.

Skrevet

Jeg må også ta den testen. Kun pga bmi som er rett over "kravet". Hadde ikke problemer med urinen i det hele tatt i forrige sv.skap og var i veldig god form. Urinen har vært helt fin foreløpig i dette sv.skapet også. Jm synes legen min er helt tullete fordi jeg må ta den testen, men hun ville ikke fortelle legen at jeg ikke trengte den. Skal ta den i uke 24 (er 18+0 i dag).

Junimage: jeg fikk beskjed av legen min at kun de med bmi på 28 eller over må ta testen. Jeg hadde bmi på 27 sist og da slapp jeg unna :)

Skrevet

jeg skønner ikke helt problemet... ja, der er mye fokus på vekt og kosthold, akkurat som der er på røyk og alkohol.

MEN, så er jo svangerskaps diabetes ganske alvorlig og da....

testen består jo bare i å drikke ei flaske med kliss, vente 2 timer og ta ny blodprøve.

har tatt den i begge mine svangerskap fordi jeg får sukker i urinen hvis jeg spaserer forbi ei godtehylle i en butikk før jeg tar urinprøve, men har aldri sett på det som noe negativt at babyen og jeg passes godt på...

dessuten klager jordmor samma søren når det kommer til vekta. fram til uke 12 hadde jeg lagt på meg 6 kilo... KRISE!!!! fra uke 12 til uke 20 hadde jeg gått ned 300g.... KRISE!!!

går inn og ut av kontoret hennes med full visshet om at jeg har gjort alt det jeg skal og at babyen faktisk ikke bryr seg så mye om min vekt som jordmor tydeligvis gjør....

Skrevet

Skjønner at det virker unødvendig å henge seg opp i litt overvekt, men dette er for å å avklare om du ligger i risikosone for å utvikle svangerskapsdiabetes. Har akkurat tatt slik test sjølv. For første gang, og no er eg gravid med vårt 5.barn. Har BMI på akkurat 27, men denne gangen er eg fylt 35 år.............. Alle fire barna har voge mellom 3,0 og 3,4 kg ved fødsel, så ikkje særleg store heller...... Men like greitt å få tatt en test, så slepp en å bekymre seg gjennom heile svangerskapet. Testen var heller ikkje særleg ille. Hadde hørt mange skrekkhistorier om stoooore glas etc, men gikk heilt greitt (be om å få litt sitron oppi, så blir det ikkje så innmari søtt!)

Lykke til!

Skrevet

Ah, glukosebelastningen jah, den skulle de ha meg til å ta også når jeg var gravid med nr. 1. Hvorfor? jo, jeg VAR overvektig for flere år siden! Er vektoperert, noe som faktisk kan så godt som kurere diabetes, men neida, glukosebelastning måtte man ha. Jeg tåler DÅRLIG sukker og da skulle de ha meg til å bøtte nedpå med sukkervann og la meg sitte rett opp og ned på et venterom et par timer etterpå... Var høygravid (fødte et par uker etterpå bare), hadde ille bekkenløsning og blir sløv og kvalm av sukker (dumping).

Ikke overvektig, la ikke på meg masse (heller litt for lite), ikke høyt blodsukker, ikke sukker i urinen, ikke stor baby, ingen indikasjoner på svangerskapsdiabetes så jeg nektet. Hadde ikke tenkt å bli dritdårlig når de ikke ville gi meg en seng engang! De nøyde seg med et fastende blodsukker og jaggu meg gikk alt supert med både meg og baby.

Hihi, ble litt provosert her, men syns det er unødvendig med ubehagelige tester når det ikke er noen indikasjoner for å ta dem. Er det derimot noe som kan tyde på mulig svangerskapsdiabetes syns jeg absolutt man skal ta testen.

Skrevet

Ah, glukosebelastningen jah, den skulle de ha meg til å ta også når jeg var gravid med nr. 1. Hvorfor? jo, jeg VAR overvektig for flere år siden! Er vektoperert, noe som faktisk kan så godt som kurere diabetes, men neida, glukosebelastning måtte man ha. Jeg tåler DÅRLIG sukker og da skulle de ha meg til å bøtte nedpå med sukkervann og la meg sitte rett opp og ned på et venterom et par timer etterpå... Var høygravid (fødte et par uker etterpå bare), hadde ille bekkenløsning og blir sløv og kvalm av sukker (dumping).

Ikke overvektig, la ikke på meg masse (heller litt for lite), ikke høyt blodsukker, ikke sukker i urinen, ikke stor baby, ingen indikasjoner på svangerskapsdiabetes så jeg nektet. Hadde ikke tenkt å bli dritdårlig når de ikke ville gi meg en seng engang! De nøyde seg med et fastende blodsukker og jaggu meg gikk alt supert med både meg og baby.

Hihi, ble litt provosert her, men syns det er unødvendig med ubehagelige tester når det ikke er noen indikasjoner for å ta dem. Er det derimot noe som kan tyde på mulig svangerskapsdiabetes syns jeg absolutt man skal ta testen.

Alle mine urinprøver er oxo fine, så ser ikke grunnen. Blir kjempe kvalm og brekker meg når jeg ikke får i meg mat når jeg er sulten. Får jeg ikke lov å spise de timene jeg må vente på legekontoret heller? Vet jeg må møte fastende men hvis ikke jeg kan spise etter sukker-gugga heller kommer det ikke til å være spesielt kult å sitte på det venterommet sammen med meg. Brekker meg til jeg kaster opp når sulten bikker over.

Skrevet

Jeg ble sendt til glukosebelastningstest etter 1 kontroll i uke 11, pga høy BMI. Alle andre prøver har vært ok.

Personlig synes jeg det er greit med testen, for skulle jeg utvikle svangeskapsdiabetes, så er det greit at det fanges opp, og blir hold kontroll på, i den grad det er mulig.

Nå har ikke legen min nevnt kostholdet mitt i det hele tatt, mulig hun har ett mer avslappet forhold til det en div jordmødre rundt omkring.

Skal på min første JM time neste uke, så får se hva hun sier. Blir det spørsmål, så får jeg bare informere om at legen min overvåker blodsukkeret mitt :)

Skrevet

Mine urinprøver har ikke vist noe utslag, likevel var jeg helt på grensen til å ha svangerskapsdiabetes da jeg tok glukosebelastningstesten for noen uker siden.

fikk da beskjed om å begrense sukker (også melk og frukt), ikke helt hysterisk, men være bevisst på dette. Etter 4 uker var verdiene mine blitt bedre.

Grunnen til at jeg måtte ta testen, var at jeg er 35 år og har gått raskt opp i vekt.

Første gangen jeg tok testen, ble jeg fryktelig dårlig, kvalm og svimmel. Neste gang, da verdiene mine var bedre, ble jeg ikke dårlig i det hele tatt. Jeg tålte også bedre å faste om morgenen enn forrige gang. Legen min mente at grunnen til at jeg ble dårlig var nettopp at verdiene mine var så høye.

Synes ikke det er noen behagelig test, akkurat, men når man vet at man risikerer å få en diger baby og også større sjanse for sv.skapsforgiftning, så ser jeg ikke noen grunn til å ikke ta den.

Skrevet

Skal glukosebelastning tas etter uke 28? Legen satt meg opp i uke 26, men han er fersk og fant ikke helt ut av det... Ringer nok føden i morgen

Skrevet

Jeg skulle egentlig ta den i uke 20 på nytt, men blir nå i uke 21 i steden for(De hadde tabbet seg ut første gangen så derfor må jeg ta den på nytt..) :) Fastlegen ville jeg skulle ta den så hun hadde resultatene til jeg skulle på svangerskapskontroll i uke 24 og sende henvisning til fødested :)

Skrevet

Alle mine urinprøver er oxo fine, så ser ikke grunnen. Blir kjempe kvalm og brekker meg når jeg ikke får i meg mat når jeg er sulten. Får jeg ikke lov å spise de timene jeg må vente på legekontoret heller? Vet jeg må møte fastende men hvis ikke jeg kan spise etter sukker-gugga heller kommer det ikke til å være spesielt kult å sitte på det venterommet sammen med meg. Brekker meg til jeg kaster opp når sulten bikker over.

Du har ikke lov til å spise noe før etter siste prøven (altså etter 2 timer). Skal være fastende i 12 timer fikk jeg beskjed om.

Du skal ikke bevege deg, minst mulig. Det er for at du ikke skal forbrenne noe av det og kan gi feil resultater..

Skrevet

Jeg har også fått beskjed av jm om å ta den glukosetesten fordi jeg har høy bmi. Ingen av urinprøvene har vist noe feil. Målingene av livmoren var fine og vekta mi raste ned 7,5 kg fram til uke 13 og har kun gått opp igjen 3 nå ved spising av mere normalt mat igjen(at jeg har spist igjen og at babyen veier ca 500 gram nå er eneste grunnen til at jeg har gått litt opp igjen i vekt). Alt var lissom fin-fint ifølge jordmora og hu skryter i vei, for så å plutselig poengtere bmien min og at jeg MÅ ta den testen. Ble rett og slett irritert så jeg kommer ikke til å ta den testen siden det ikke er noen indikasjoner på at jeg har tegn til svangerskapsdiabetes. Tilogmed pratet med en som jobber på lab som sier at de testene ikke er så presise og at man kan ta en type vanlig blodprøve som skal kunne måle blodsukker over tid som skal være mye mere presis enn den andre. Og at glukosebelastningstesten rett og slett er gammeldags og ikke skal brukes med mindre det slår ut på andre prøver som feks urinprøvene. Så jeg kommer kun til å ta den andre hvis legen min setter den opp for meg når jeg spør, ellers lar jeg det bare gå. Jordmora mi ødela dagen min endel med det bmi tullet, var akkurat som om at hu måtte pirke på noe siden alt annet var så perfekt. Jeg har slitt med svangerskapskvalme selv og første måltidet på dagen må ikke være søtt da bare brekker jeg meg, så vet selv at den testen for meg ville vært et mareritt:/

Skrevet (endret)

Overvekt under svangerskapet øker risiko for en rekke komplikasjoner, og at helsepersonell er bevisst på dette med tanke på undersøkelser, kostholdsveiledning etc, viser da bare at de gjør jobben sin. Klart det kan være ubehagelig å få dette påpekt, men ligger man rundt 27-28 i BMI har jordmor/lege et ansvar for å informere om problemene dette kan forårsake både for mor og barn.

Endret av Aninha
Skrevet

Postet dette spørsmålet i en annen link og, men; legen min satt meg opp på glukosebelastning i uke 26 men han er helt fersk som lege og fant ikke ut av om jeg må vente med det til etter uke 28. Jordmor sa rundt uke 27, og KK i Bergen har jeg ikke rådført meg med enda. Alle prøvene mine så langt er helt fine, kun pga høy BMI. Er det trygt for babyen å ta denne testen allerede i uke 26? Vil hun tåle det? Noen med erfaring? Vet ikke hva testen vil gjøre med barnet.

Skrevet

Jeg tok glukosebelastningen rundt uke 16, og den var helt fin. Må jeg evt ta en ny en etter uke 28? Jeg har lagt på meg ca 3-4 kg, og er nå 25 uker. Hadde litt høg bmi (rett over anbefalt) før graviditeten, men har diabetis i nær familie.

Skrevet

Postet dette spørsmålet i en annen link og, men; legen min satt meg opp på glukosebelastning i uke 26 men han er helt fersk som lege og fant ikke ut av om jeg må vente med det til etter uke 28. Jordmor sa rundt uke 27, og KK i Bergen har jeg ikke rådført meg med enda. Alle prøvene mine så langt er helt fine, kun pga høy BMI. Er det trygt for babyen å ta denne testen allerede i uke 26? Vil hun tåle det? Noen med erfaring? Vet ikke hva testen vil gjøre med barnet.

Jada, dette har ingenting å si for babyen :-) Blir kanskje litt ekstra mye sprell og liv inni der når man bøtter nedpå konsentrert sukkervann. Ang. når den skal tas aner jeg ikke. Jeg skal ta den i uke 29, sist tok jeg tidligere mener jeg å huske.

Skrevet

Uff dette var dårlige nyheter, jeg blir rett og slett skikkelig uvel når jeg blir sulten. Trodde jeg fikk spise rett etter gugga hos legen for det kunne jeg ha holdt ut, men å sitte der i 2 timer til uten noe å spise blir tortur. Får håpe jeg ikke kaster opp ihvertfall.

Skrevet

Du kan spørre om du kan få lov til å ligge i de der to timene. Det hjalp i hvertfall meg. Jeg ble ganske dårlig første gang jeg tok testen, men det hjalp å ligge ned og halvsove litt...

Skrevet

Dere trenger ikke bekymre dere for å ta en glukosebekastningstest! Fosterene blir ikke skadet av det :) Uansett i hvilken uke man tar den.

Mine urinprøver har hele tiden vært fine, men pga bmi på 28 ville jordmor at jeg skulle ta testen. Hun sa hun anbefalte alle med bmi over 27 å ta den, selv om man ikke har andre symptomer. Dro på legekontoret å fikk avtalt tid tidlig på morgenen, for å slippe å faste utover dagen. Var skeptisk til faste, da jeg ble dårlig hvis det gikk for lenge uten mat... Heldigvis gikk det bedre enn jeg hadde fryktet :) hadde med meg lesestoff og musikk, så tida gikk fort.

Fikk noe høye verdier på blodprøvene etter to timer, så jeg har fått konstatert svangerskapsdiabetes. Foreløpig i veldig mild grad, sånn at det holdes i sjakk om jeg spiser normalt sunt :) Som regel kan det bli litt verre utover svangerskapet, men jeg må bare passe på. Skal følge med blodsukkeret framover, sånn at det holder seg under 7, som er grensa :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...