Gå til innhold

Er det bare innbildning, eller er det flere som velger å få tre barn nå, enn før?

Anbefalte innlegg

Kan hende det bare er jeg som legger bedre merke til det, siden vi venter nr tre selv! :-) Eller er det en tendens, at nå er det "lov" med mer enn topen to barn?

Fortsetter under...

Annonse

Antall barn har økt

Fra ssb

Det ble født 60 200 barn i Norge i 2011 som er noe færre enn i 2010. Tallet på fødsler tilsvarer at hver kvinne i gjennomsnitt føder 1,88 barn i løpet av livet. På midten av 1980-tallet varierte tallet mellom 1,66 og 1,75. Det økte til 1.95 i 2010 før det i 2011 gikk noe ned. For årene 2001-2005 var snittet på 1,80. Norske kvinners fruktbarhet er blant de aller høyeste i Europa.

Jeg ønsker meg 4 (det sier jeg nå) men mannen setter grensen på 3 :-D

Fire ja, det må jeg si er sprekt! :-)

Min største skrekk ift det å få flere barn har vært det å ikke ha energi til dem alle.. Men så var de to første temmelig tette, nå er det litt mer mellomrom slik at de eldste vil være litt mer selvstendige. Gleder meg til tre! Hvis alt går bra, så klart.

Antall barn har økt

Fra ssb

Det ble født 60 200 barn i Norge i 2011 som er noe færre enn i 2010. Tallet på fødsler tilsvarer at hver kvinne i gjennomsnitt føder 1,88 barn i løpet av livet. På midten av 1980-tallet varierte tallet mellom 1,66 og 1,75. Det økte til 1.95 i 2010 før det i 2011 gikk noe ned. For årene 2001-2005 var snittet på 1,80. Norske kvinners fruktbarhet er blant de aller høyeste i Europa.

Tror nok flere får 3 barn nå, men har også lest at et økt antall innvandrerkvinner er med på at statistikken viser høyere antall barn. I mange land er det jo mye mer vanlig med 3+++ barn.

Annonse

Det er også flere som velger bort barn som drar statistikken ned, mens de som velger å få barn gjerne velger fler.

Da jeg vokste opp hadde "alle " to og noen 1 og enda ferre tre. NÅ syns jeg alle har to og noen tre

Har litt angst for enebarn. Ser hvor mye press det blir på mamma nå når bestemor blir gammel, samme med mannen min, Samt kjekt å vokse opp med søsken :)

Ingen garanti at det hadde vært lettere med flere søsken, men et bedre utgangspunkt ihvertfall.

Har litt angst for enebarn. Ser hvor mye press det blir på mamma nå når bestemor blir gammel, samme med mannen min, Samt kjekt å vokse opp med søsken :)

Ingen garanti at det hadde vært lettere med flere søsken, men et bedre utgangspunkt ihvertfall.

Det var vel en av grunnene til at jeg har nr 3 i magen :)

Jeg er enebarn og tenker jo på at jeg skal ta vare på mine foreldre alene.

Selv om jeg vet at mamma og søstrene ikke har vært kjempe tette oppigjenom i voksenlivet så ser jeg de kommer tettere sammen nå

Vi venter også nr 3 :-) Blir 16 mnd mellom de to minste, så det blir travelt. Kan gjerne tenke meg 4, men vi får se hvordan det går.

Kjekt for barna å ha noen å leke med, samt at de har hverandre når de blir voksne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...