Gå til innhold

Små forvirret :

Anbefalte innlegg

Var hos Jordmoren her på riksen på mandagen og spurte hvor lenge jeg kunne gå overtid,og da sa ho 14 dager,men så snakket jeg med ei venninne og ho sa at det hadde kommet en ny regel i hele landet at barnet kun skal være 11 dager på overtid,hva er rett her?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144017862-sm%C3%A5-forvirret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er ikke fastsatt nye retningslinjer ennå, men jeg personlig kommer til å nekte å gå lenger enn 9 dager over tiden.... da camper jeg på avdelingen til de gir seg. det er en anbefaling på helsedirektoratet sine sider under fanen graviditet at igangsetting skal vurderes etter 7-9 dager. du kan jo gå inn og sjekke selv.

Var hos Jordmoren her på riksen på mandagen og spurte hvor lenge jeg kunne gå overtid,og da sa ho 14 dager,men så snakket jeg med ei venninne og ho sa at det hadde kommet en ny regel i hele landet at barnet kun skal være 11 dager på overtid,hva er rett her?

Jeg tror ikke det er noen nye retningslinjer, i den forstand at man har noen rettigheter. Men såvidt jeg har blitt fortalt, skal man iallefall inn på overtidskontroll etter 7 dager - tror det praktiseres de fleste steder. Tidligere fikk man ikke overtidskontrollen før etter 14 dager.

det er ikke fastsatt nye retningslinjer ennå, men jeg personlig kommer til å nekte å gå lenger enn 9 dager over tiden.... da camper jeg på avdelingen til de gir seg. det er en anbefaling på helsedirektoratet sine sider under fanen graviditet at igangsetting skal vurderes etter 7-9 dager. du kan jo gå inn og sjekke selv.

Signerer denne.

Forrige gang ble jeg satt igang 14 dager over og fødte 16 dager over.

Det kommer ikke på tale denne gangen!!!

Ikke gøy når hjertelyden synker, barnet blir tatt med sugekopp og de løper av gårde med babyen pga fullt av vann i lungene!!!!! Jordmor som kom tilbake med henne etter 30 min sa at alt dette skjedde pga hun hadde ligget for lenge i magen!!!! Fikk beholde jenta mi i 1 time før hun måtte ligge på observasjon over natten....

Annonse

Uff ikke noe koselig opplevelse det,men håper de tar hensyn til hva hjertelegen mener også,fordi mente jeg ikke burde gå over 10 dager,men ho jordmoren var da kjempe redd for at jeg skulle få en mye hardere fødselen enn at han kommer av seg selv.

Har hørt kontroll etter 7 dager, som et skrevet her allerede og maks 14 dager over. Man leser jo om barn som får problemer og i værste fall dør hvis de blir for lenge. Skjønner ikke hvorfor de skal risikere det!! Jeg nekter mer enn 10 dager. Da blir jeg redd for barnet mitt!

Annonse

Jeg er i uke 38 nå, og tenker at det er uaktuelt å gå 14 dager over termin, om noe annet lar seg gjøre. Kan man egentlig komme med innvendinger på dette? Hva kan jeg gjøre for at de setter det i gang en uker over, i stedet for 2 uker over? :P

Interressant,da jeg gikk med storesøster sa jm at jeg ikke skulle gå lenger enn 14 dager over termin,mens legen sa om tre uker er ho ihvertfall ute, to dager over.(det gjorde meg så sjokka at jeg gikk hjem og gikk tur med gressklipperen og samme natten startet det)

Så en dokumentar for noen år siden om dette med praksis på igangsetting av overtidige graviditeter. Det er store forskjeller fra sykehus til sykehus her i landet, fra 7 dager til 14 dager. Norge er ifølge den dokumentaren en sinke på igangsetting. Mange land opererer med maks 1 uke over pga fare for barn og mor. Men så skal det sies at en igangsatt fødsel kan bli tøffere enn vanlig fødsel. Så alt har sine fordeler og ulemper. Håper for egen del at fødsel starter av seg selv før det har gått en uke over :-)

Jeg for min del vil iallefall mye heller ha en fødsel fra helvete enn å sette både meg selv og barnet i fare ved å vente for lenge!!

Opplevde komplikasjoner på slutten av fødselen sist, men resten av fødselen var fantastisk. Hadde drypp, men likevel gode rier med mellomrom. Bygde seg også fint opp i smerte. Så min erfaring er hvertfall at igangsatt fødsel på ingen måte er ensbetydende med jævlig fødsel :-)

Ble igangsatt 6 dager over pga for lite fostervann. Trodde vannet hadde gått og dro nedover til fødeavdelingen for sjekk og de oppdaget da lite fostervann og jeg måtte komme tilbake dagen etter for ny sjekk og det ble da bestemt at fødselen skulle igangsettes. Fødselen ble langvarig og stoppet litt opp på 4 cm åpning etter flere timer med rier og fikk da drypp for å få sterkere rier og det føltes da som om de kom uten pause og jeg valgte da epidural, noe som gjorde at jeg ble liggende å presse en time før han kom ut. Men det er bedre å bli igangsatt enn at noe skal skje med baby.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...